"Claus Andersen" <no@reply.com> skrev i en meddelelse
news:4268e081$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
> news:4268a195$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej alle, som jeg tidligere har skrevet om skal jeg til at pendle 200 km
> pr
> > dag og skal derfor ud og anskaffe mig en økonomisk diesel bil.
> >
> > Nu er jeg brændt lidt varm på en Octavia 130 HK 6 gears, men hvordan er
> > brændstof økonomien i en sådan ? Jeg har før selv haft en 110 HK og den
> > kunne jeg holde på 20 Km/L og mange påstår jo at hvis man chiper en 110
> HK
> > så går den længer på literen gør 130 HK´en så det ?
> >
> > Jeg ved godt at 110 HK er nok til den bil, men 130 og sjette gearet tror
> jeg
> > bare gør den lidt sjovere/behageligere at køre og så kan den trække en
> > ordentlig campingvogn uden at pive.
> >
> > Glæde mig til at høre jeres kommentarer og erfaringer
> >
> > /Grønne
> >
>
> Hej Grønne
>
> Jeg har den "lille" nye Octavia diesel med 110 Hk. Jeg kører mellem 18 og
> 22
> km/L (lækker bil i øvrigt).
>
> Jeg kører mest på landevej (A13 lorte vej). Her er der absolut ikke brug
> for
> 6 gear.
> Hvis jeg havde mere motorvejskørsel, ville jeg gerne have det 6 gear for
> at
> få omdrejningerne lidt ned. På denne måde kunne jeg vel spare lidt diesel.
>
> Det store spørgsmål er dog hvordan gearingen er lavet?
> Min bror har f.eks. lige købt en ny Laguna med 6 gear og skal næsten i
> 1´ste
> gear når han skal rundt i sving.
Måske har han bare ikke lært at en turbodiesel har moment til at trække i
højere gear v. lave omdrejninger, men kører den som en benzinbil?
>Motorvejs kørsel 130 km/t ca. 3000
> omdrejninger/min. Det er efter min mening ikke særlig besparende når 5
> gears
> versionen kører det samme!
>
Øhh - jeg ved ikke, hvor du har fået den idé fra. En Laguna kører iflg.
http://bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3137
53,7 km/t v. 1.000 o/m - svarende til 2420 o/m v. 130km/t...