|
| Beretninger om prøvekørsel - del 2 Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-05 14:45 |
|
I dagens fine solskin blev runde 2 af prøvekørslerne af 'småbilerne'
gennemført - dog uden kæresten denne gang.
Først gik turen til Toyota, hvor jeg ville prøve en Yaris 1,0. Jeg har hørt
så meget godt om den, så nu skulle jeg lige prøve.
Man sidder fint i bilen - der er godt med plads, og jeg synes ikke, at
indretningen virker 'billig'. Det skrå speedometer er jeg stor fan af. Jeg
ved godt, at nogen synes, det er irriterende, men jeg synes, det virker
godt. Så er der ikke noget rat i vejen, når man lige skal se data.
Gearskiftet er fint og ret lækkert (dog ikke på Ford-niveau). Pladsen for
bagsædepassagererne blev jeg lidt skuffet over. Jeg ved, at sæderne kan
stilles, men da der heller ikke var alverden bagagerumsplads, går jeg ud
fra, at sæderne i hvert fald ikke stod helt fremme. Mit hoved stødte på, da
jeg sad bagi.
Støjen var ikke noget specielt, og accelerationen var ok i de første par
gear. Derimod synes jeg dog, at den især havde det svært i 4. gear på
landevej.
Det ændrer dog ikke ved, at det er en fin lille bil - man skal nok bare ikke
køre 4 personer over længere ture, ligesom fruen nok vil pointere, at
udsigten bagud er ret ringe.
Lige over vejen holdt Seat/Mitsubishi til. Jeg ville prøve en Ibiza, og det
fik jeg lov til. Jeg kom til at tænke på - tjener sælgeren klart mere på at
sælge en ny bil fremfor en brugt? Jeg var ligeglad med, om det var en ny
eller lidt brugt Ibiza, men han insisterede på, at jeg skulle prøve en ny.
Den var åbenbart løbet tør for strøm, for han måtte have en 'booster(?)' til
hjælp for at starte den - og jeg fik boosteren med, for 'det kunne jo ske
igen, hvis jeg gik død'. Jeg fik at vide, at bremserne kunne skurre lidt og
sige lyde, fordi bilen havde stået ude, og der var dannet lidt
overfladerust.
.... og det skal jeg da lige love for, de gjorde. De hvislede og larmede, når
jeg bremsede, og min skuffelse over Ibizaen blev ikke mindre på resten af
turen. Det positive: der er godt træk i sådan en 1,4. Ingen problemer med
farten overhovedet. Men der var en del vindstøj og hjulstøj synes jeg.
Gearskiftet er sq mærkeligt på sådan en Ibiza. Jeg følte mig hensat til de
gamle C64-dage med et Zipstick! Gearet er fint nok - men det er godt nok
'hårdt' at rykke rundt i de forskellige hak.
Der er fin plads i bagagerummet, men læssekanten er meget høj. Der var ikke
specielt god plads på bagsædet, og jeg var ikke gode venner med dørene, der
har en underlig fortsættende liste. Udsynet bagtil var heller ikke særlig
godt.
Næ - den her Ibiza imponerede mig ikke - men den kan selvfølgelig have været
ringe ud over det sædvanlige?
Da jeg takkede af, mente sælgerne, at jeg da skulle prøve den nye Colt. "Nå
ja, hva' faen", tænkte jeg. Mig ud i Colten - 3-dørs med en masse ekstra
gejl og røde hynder.
Den er pæn - Colten. Der er masser af plads foran indeni. Den minder lidt om
C3 ang. udsyn. Udstyret virker dog en kende futuristisk, men bilen trækker
godt i alle gear. Det føles lidt som at køre en større bil, og der er en del
indstillingsmuligheder mht sædet.
Støjniveauet er ganske acceptabelt - bilen virker så ny, som modellen er,
omend de mærkelige knight rider-agtige instrumentering i midterkonsollen er
lidt for meget til min smag.
Gearkassen var fin. Præcise skift - men selve stangen er igen lidt a la et
gammelt joystick (der er nok nogen, der kan li' det :).
Og så er det lige det med udsynet bagtil. Det var ikke meget bedre end
Ibizaen. Bagagerummet overraskede mig ved ikke at være større.
Bagsædepladsen var ok - men ikke noget særligt.
Alt i alt en moderne bil, men da den kun fås ny, bliver den ikke aktuel for
mig i denne omgang.
Turen gik videre, men jeg kørte forgæves efter den 206er, jeg ville prøve
(den var blevet solgt), så dagens tur sluttede hos den lokale
Skodaforhandler.
Og hvor Ibizaen var dagens skuffelse, så var Fabiaen dagens overraskelse.
Jeg prøvede en 1,4er med 68 HK. Jeg blev imponeret på flere leder og kanter.
Selve sæderne og indretningen virker ret hård og kontant - jeg kunne godt
have brugt lidt blødere interiør. Men optrækket i Fabiaen var lækkert.
Gearet føles lidt gammeldags og stift, men selve skiftene sker fint, og
Fabiaen trækker rigtig godt i de små omdrejninger - også højere oppe følger
den fint med.
Jeg kunne ikke høre nogen nævneværdig støj, og jeg synes, at jeg sad ganske
fint i de ellers lidt hårde sæder.
Der er fin og overraskende god plads på bagsædet, og så imponerer
bagagerummet også med en fin størrelse og lavere læssekant end Ibizaen.
Bremserne i Fabiaen synes jeg virker ret hårde. Når man bremser, så stopper
skuden altså med det samme. Lidt det samme oplevede jeg i C3eren, mens de
andre har lidt blødere bremser.
Mere nåede jeg ikke i dag. 206eren må jeg have til gode. Jeg overvejer
stadig, om det kan betale sig at prøve en Getz 1,1, om der er nok bil i den.
FIAT og Renault har jeg hørt for mange dårlige ting om. Jeg har et
'alt-elektronik-går-i-stykker-når-jeg-køber-det'-syndrom, så jeg vil ikke
udfordre skæbnen.
Corsa fra 2002 virker for dyre og Kiaen er jeg ikke imponeret af. Poloen
virker også alt for dyr - så det er nok 206 og evt. Getz, jeg mangler at
prøve - og så må jeg se, hvad jeg så finder ud af.
/Kenneth
| |
John Sahl (17-04-2005)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 17-04-05 14:48 |
|
NumZie wrote:
> Mere nåede jeg ikke i dag. 206eren må jeg have til gode. Jeg overvejer
> stadig, om det kan betale sig at prøve en Getz 1,1, om der er nok bil
> i den. FIAT og Renault har jeg hørt for mange dårlige ting om. Jeg
> har et 'alt-elektronik-går-i-stykker-når-jeg-køber-det'-syndrom, så
> jeg vil ikke udfordre skæbnen.
Jeg synes nu uanset at du skulle give en af de nyeste Punto Sporting
en chance, for den kører virkelig lækkert og fortjener det...
--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!
| |
Ukendt (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-05 15:41 |
|
"NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse
news:4262684d$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Corsa fra 2002 virker for dyre og Kiaen er jeg ikke imponeret af. Poloen
> virker også alt for dyr - så det er nok 206 og evt. Getz, jeg mangler at
> prøve - og så må jeg se, hvad jeg så finder ud af.
Hvad med også at prøve nogle lidt større biler?
--
Tom
| |
BJ (17-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-04-05 15:45 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42627576$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
>> Corsa fra 2002 virker for dyre og Kiaen er jeg ikke imponeret af. Poloen
>> virker også alt for dyr - så det er nok 206 og evt. Getz, jeg mangler at
>> prøve - og så må jeg se, hvad jeg så finder ud af.
>
> Hvad med også at prøve nogle lidt større biler?
Som jeg ser det, er det netop hele udkommet af "testen".
Man forventer at få størrelse, kvalitet, magtfuldhed samt køreegenskaber i
en potte som er skabt til bykørsel = 50 Km/t, men naturligvis godt kan køre
motorvejskørsel (med omtanke) i området 110 til 130 Km/t.
Vi ser dem i Tyskland, demonstrativt ligge i overhalingsbanen med de
*anbefalede* 130 Km/t..
--
Bjørn J.
| |
Jørgen M. Rasmussen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 17-04-05 17:13 |
|
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
> Vi ser dem i Tyskland, demonstrativt ligge i overhalingsbanen med de
> *anbefalede* 130 Km/t..
>
VÅGN OP!!! vi er i Danmark, ikke tyskland. Numzies forventninger, oplevelser
svare til en gennemsnits DK.'s, ikke en tysker el. bil-nørds. At du så kunne
ønske dig andet, ændre ikke meget på fakta :).
| |
BJ (17-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-04-05 17:22 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42628af4$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
> VÅGN OP!!! vi er i Danmark, ikke tyskland. Numzies forventninger,
> oplevelser svare til en gennemsnits DK.'s, ikke en tysker el. bil-nørds.
Jeg er da vågen, men du søger at foregøjle nogen forventninger SOM IKKE KAN
INDFRIS til den pris.
At du tror, man kan stoppe 5 granvoksne mennesker ind i potte som kan være i
bagagerummet på Saab 9.5 er at stille blår i øjnene på folk.
Samtidig at påstå, de for samme komfort, ydelse, vejbeliggenhed osv. osv. er
direkte at lyve for folk.
--
Bjørn J.
| |
Jørgen M. Rasmussen (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 18-04-05 06:55 |
|
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
, men du søger at foregøjle nogen forventninger SOM IKKE KAN
> INDFRIS til den pris.
>
JEG for gøjler ikke noget, krav og behov er forskellige fra individ til
individ, og "gennemsnittet" i D. og DK. afviger nok en del.. Man kan kan
godt have forventninger og så stræbe efter at få dem indfriet, det er vel
sådan at "udvikling" opnås?. For ellers befandt vi os stadig på
"okse-kærre"-stadiet ;).
| |
Henrik B. (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-04-05 08:55 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42634b85$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> , men du søger at foregøjle nogen forventninger SOM IKKE KAN
>> INDFRIS til den pris.
>>
> JEG for gøjler ikke noget, krav og behov er forskellige fra individ til
> individ, og "gennemsnittet" i D. og DK. afviger nok en del.. Man kan kan
> godt have forventninger og så stræbe efter at få dem indfriet, det er vel
> sådan at "udvikling" opnås?. For ellers befandt vi os stadig på
> "okse-kærre"-stadiet ;).
Problemet med de fleste danskere er blot, at med de bilpriser vi har, er
"vi" vandt til at tæske rundt i æsker i Corolla-klassen. Vores
referenceniveau er derfor derefter. Hvilket igen vil sige, at der ikke skal
ret meget til, for at imponere os. De af os, der har prøvet en del større og
mere spændende biler, kan ikke "ophidses" af de små potter, og forsøger blot
at fortælle at når bægeret flyder over med superlativer, skal det nok lige
tages med et gran salt.
Og hvorfor helv*** er det ikke tilladt at have store ambitioner på bilsiden,
blot fordi man bor i et skide Jantelovsland??
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
BJ (18-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 18-04-05 09:28 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:426367de$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> Og hvorfor helv*** er det ikke tilladt at have store ambitioner på
> bilsiden, blot fordi man bor i et skide Jantelovsland??
Rene Ord For Lommepengene..
--
Bjørn J.
| |
Jørgen M. Rasmussen (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 18-04-05 17:34 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
Vores
> referenceniveau er derfor derefter.
Er der noget galt i det?, det kaldes "sætte tæring efter næring" = nogen har
ikke det "råderum", prioritere ikke bilen højest, som tidligere skrevet.
Alligevel kan der være visse ting, krav man gerne vil have opfyldt inden for
rammerne. Hvis der er kunder nok med disse krav, vil producenterne udvikle
modeller som opfylder dem- de vil gerne sælge biler.
Hvilket igen vil sige, at der ikke skal
> ret meget til, for at imponere os.
Det hedder "man må nøjes".
De af os, der har prøvet en del større og
> mere spændende biler, kan ikke "ophidses" af de små potter,
Der er er nogen som kan, andre ikke, og?,
og forsøger blot
> at fortælle at når bægeret flyder over med superlativer, skal det nok lige
> tages med et gran salt.
Vi lever i "reklamernes verden" så man skal bruge sin sunde fornuft.
Personligt undgår jeg ting som er "opreklamerede"- for ensidigt roste, hvis
jeg ikke selv kan se der er noget om det. Ingen mercendice til mig !!!.
> Og hvorfor helv*** er det ikke tilladt at have store ambitioner på
> bilsiden, blot fordi man bor i et skide Jantelovsland??
>
Det er det heller ikke, men dem der må "sigte lavt" har også lov til at
prøvekøre biler.
| |
BJ (18-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 18-04-05 17:37 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4263e170$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
> Det er det heller ikke, men dem der må "sigte lavt" har også lov til at
> prøvekøre biler.
Selvfølgelig har de det.
Jeg har da også kørt i lang mindre *fabriksnye* biler.
Jeg føler blot, du ikke vil give *plads* til dem med andre ambitioner i de
holdninger du udtrykker, hvad det så end skyldes.
--
Bjørn J.
| |
Jørgen M. Rasmussen (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 18-04-05 17:46 |
|
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg føler blot, du ikke vil give *plads* til dem med andre ambitioner i de
> holdninger du udtrykker, hvad det så end skyldes.
>
De har da alt den "plads" de kan ønske sig, men accepter at der er nogen som
må "sigte lavt". De har self. også ønsker som de gerne ser opfyldt, lige som
du, jeg. Det har da NADA at gøre med, at nogen producenters rekvalmer får
det til at se ud som om, man får alt_i_et med deres vidunder.
| |
BJ (18-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 18-04-05 18:19 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4263e430$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
> Det har da NADA at gøre med, at nogen producenters rekvalmer får det til
> at se ud som om, man får alt_i_et med deres vidunder.
Lad mig sige det ganske kort; Jeg er også harm over at hårshampoofabrikanter
åbenlyst reklamere med, *deres* produkt kan få dit spaltede hår til at gro
sammen.
Al reklame som foregøgler noget aldeles urealistisk, bør bedømmes derefter.
At du mener noget andet, kan jeg sagtens respektere, det er trods alt dine
penge.
--
Bjørn J.
| |
Ukendt (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-05 17:29 |
|
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
news:42627658$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:42627576$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> Corsa fra 2002 virker for dyre og Kiaen er jeg ikke imponeret af. Poloen
>>> virker også alt for dyr - så det er nok 206 og evt. Getz, jeg mangler at
>>> prøve - og så må jeg se, hvad jeg så finder ud af.
>>
>> Hvad med også at prøve nogle lidt større biler?
>
> Som jeg ser det, er det netop hele udkommet af "testen".
>
> Man forventer at få størrelse, kvalitet, magtfuldhed samt køreegenskaber i
> en potte som er skabt til bykørsel = 50 Km/t, men naturligvis godt kan
> køre motorvejskørsel (med omtanke) i området 110 til 130 Km/t.
>
> Vi ser dem i Tyskland, demonstrativt ligge i overhalingsbanen med de
> *anbefalede* 130 Km/t..
Jeg beklager, hvis jeg har givet den opfattelse, som du og Tom beretter om.
Jeg har ingen forventninger om at få den perfekte bil. Jeg prøver bare at
sammenligne flere biler i samme klasse, i det jeg ikke har kunne finde
komplette tests nogen steder.
Jeg vil bare prøve at spotte den bedste bil til mit (og måske andre
danskeres) behov. Dvs - så god plads, økonomi og støjforhold som muligt -
til bedst mulig pris :)
Jeg har både kørt Mascot og Mondeo før - så jeg kender godt til
'yderlighederne' (jaja - nu kommer der en masse væltende og siger, at Mondeo
ingenlunde er luksus, fordi min blablblabla ombyggede med blablabla og ned
og hist op :) - og forventer skam ej heller en af de to biltyper :)
/Kenneth
| |
BJ (17-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-04-05 17:37 |
|
"NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse
news:42628ea1$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
KLIP
> Jeg beklager, hvis jeg har givet den opfattelse, som du og Tom beretter
> om. Jeg har ingen forventninger om at få den perfekte bil. Jeg prøver bare
> at sammenligne flere biler i samme klasse, i det jeg ikke har kunne finde
> komplette tests nogen steder.
Du skal da ikke undskylde, du har gjort dine tests ud fra dit eget
vurderingsniveau.
Man skal blot gøre sig klart, slige potter ikke er af samme kaliber som
større biler (også indenfor samme mærke).
Problemet er i bund og grund vore afgifter. Det tvinger markedet til at
sælge billige (små biler) som sikkert indenfor en overskuelig fremtid bliver
det eneste, vi lovgivningsmæssigt får lov til at køre i som danske
statsborgere bosiddende i Danmark.. )
> Jeg vil bare prøve at spotte den bedste bil til mit (og måske andre
> danskeres) behov. Dvs - så god plads, økonomi og støjforhold som muligt -
> til bedst mulig pris :)
Pladsforholdene må/skal/vil være et kompromis i en by-bil, såfremt der skal
være en motor, 3 sæder samt et bagagerum.
Du kan næsten selv vælge, hvad du vil give lidkøb på af ovennævnte.
> Jeg har både kørt Mascot og Mondeo før - så jeg kender godt til
> 'yderlighederne' (jaja - nu kommer der en masse væltende og siger, at
> Mondeo ingenlunde er luksus, fordi min blablblabla ombyggede med blablabla
> og ned og hist op :) - og forventer skam ej heller en af de to biltyper :)
Jeg har også kørt Mascot samt den lidt større Marina (1300 GT).
Der var så hut jeg visker stor forskel på pladsforholdene..
--
Bjørn J.
| |
anders majland (17-04-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 17-04-05 17:52 |
|
>> Jeg vil bare prøve at spotte den bedste bil til mit (og måske andre
>> danskeres) behov. Dvs - så god plads, økonomi og støjforhold som muligt -
>> til bedst mulig pris :)
Også det vi gik efter - og med fordomme* mod suzuki, koreanere og "postmand
per" biler blev feltet ret lille
> Pladsforholdene må/skal/vil være et kompromis i en by-bil, såfremt der
> skal være en motor, 3 sæder samt et bagagerum.
Yep til en start gør det en stor forskel om der skal være plads/seler til 4
eller 5. Dernæst om der også skal være plads til "voksne" på bagsædet. Jeg
er ikke specielt høj, men det er ganske få biler hvor jeg ikke har sædet
tilbage i bagerste hak - og så skal jeg op i eller over "mondeo-klassen" for
at kunne sidde bag mig selv ...
*fordomme er jo netop kendetegnede ved ikke ikke nødvendivis at være
velfunderede ...
>
> Du kan næsten selv vælge, hvad du vil give lidkøb på af ovennævnte.
Vores prioritet var klart førerplads og bagagerum. Fabia kombi har et pænt
stort bagagerum, og bagsædepladsen kan vi leve med da vores søn kun er 4 år,
så det varer noget inden der bliver for trangt. Det blev så kun til den
lille 3cylindrede motor med 64hk, men den gør det kanske udemærket da vores
primære kørsel kun er by og landevej. Den har nu rundet de 16000km og vi er
stadig tilfredse med vores valg.
Mhs prøvekørslen. Yaris havde for lille bagagerum, og yaris verso er bare
dyrere uden at give meget mere plads. 206 sw'eren er også en sød lille bil,
men med mere motor (min 75hk) er den også dyrere. Mhs til den gamle fabia
med 68hk så kører den stort set som vores med 64hk, men serviceintervallet
er kortere og den har en højere grøn ejerafgift pga lidt højere forbrug
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004
| |
Klaus D. Mikkelsen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 17-04-05 18:01 |
|
anders majland skriver:
>
> Yep til en start gør det en stor forskel om der skal være plads/seler til 4
> eller 5. Dernæst om der også skal være plads til "voksne" på bagsædet. Jeg
> er ikke specielt høj, men det er ganske få biler hvor jeg ikke har sædet
> tilbage i bagerste hak - og så skal jeg op i eller over "mondeo-klassen" for
> at kunne sidde bag mig selv ...
Prøv en Golf.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
BJ (17-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-04-05 18:33 |
|
"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:42629440$0$79462$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
> Vores prioritet var klart førerplads og bagagerum. Fabia kombi har et pænt
> stort bagagerum, og bagsædepladsen kan vi leve med da vores søn kun er 4
> år, så det varer noget inden der bliver for trangt. Det blev så kun til
> den lille 3cylindrede motor med 64hk, men den gør det kanske udemærket da
> vores primære kørsel kun er by og landevej. Den har nu rundet de 16000km
> og vi er stadig tilfredse med vores valg.
Jeg ville også gå efter en Fabia i det segment.
Jeg har sågar anbefalet min søn at spare op til en sådan.
Måske jeg er miljøskadet, da jeg selv fra spritny i tidernes morgen har haft
en Skoda 1500 GLS..
--
Bjørn J.
| |
BJ (17-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-04-05 19:02 |
|
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:42629dd3$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
UPS .. tyrkfejl
> Måske jeg er miljøskadet, da jeg selv fra spritny i tidernes morgen har
> haft en Skoda 1500 GLS..
Det var naturligvis en LADA.
--
Bjørn J.
| |
Ukendt (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-05 19:06 |
|
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4262a486$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
> news:42629dd3$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> UPS .. tyrkfejl
>
>> Måske jeg er miljøskadet, da jeg selv fra spritny i tidernes morgen har
>> haft en Skoda 1500 GLS..
>
> Det var naturligvis en LADA.
Godt det samme
--
Tom
| |
BJ (17-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-04-05 19:16 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4262a589$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
>> Det var naturligvis en LADA.
>
> Godt det samme
Jeg var dæleme glad for potten.
Det var min første rejsevogn (lagde selv bil til i jobbet og den kostede ca.
36.000 kr.) og den kørte efter datidens forhold fremragende.
Den blev solgt efter at have kørt ca. 110.000 km, da jeg gik over til
fimapotte.
Det var Fordvogne og så kunne det nok være problemerne begyndte... )
Kiggede lige på Skoda, Tyskland.
1 stk. sprit ny Skoda Fabia 2.0 Limousine med alt udstyr.....under 120.000
kr... ))
--
Bjørn J.
| |
Ukendt (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-05 19:24 |
|
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4262a7ed$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:4262a589$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> Det var naturligvis en LADA.
>>
>> Godt det samme
>
> Jeg var dæleme glad for potten.
Det må have været mange år siden
> Det var min første rejsevogn (lagde selv bil til i jobbet og den kostede
> ca. 36.000 kr.) og den kørte efter datidens forhold fremragende.
>
> Den blev solgt efter at have kørt ca. 110.000 km, da jeg gik over til
> fimapotte.
>
> Det var Fordvogne og så kunne det nok være problemerne begyndte... )
Ja Lada kunne altid køre, selv om de rustede som bare.....
> Kiggede lige på Skoda, Tyskland.
De har også flyttet sig lidt siden den kære LS120 eller var LS150.
Hold fast hvor børnene blev moppet i skolen hvis forældrene havde sådan en
skoda dengang.
--
Tom
| |
BJ (17-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-04-05 19:27 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4262a9b3$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
> Ja Lada kunne altid køre, selv om de rustede som bare.....
Det gjorde Ford-potterne nu også, hvis man ikke sørgede for at vedligeholde
eller efterbehandle dem.
Ladaen kørte nu altid, det gjorde Fordvognene ikke.
Desuden var det etværktøjssæt med Ladaen som kunne gøre enhver hjemme
mekanikker misundelig.
Selv en rigtig dæktryksmåler og tilhørende fodpumpe var med som
standard..
>> Kiggede lige på Skoda, Tyskland.
>
> De har også flyttet sig lidt siden den kære LS120 eller var LS150.
> Hold fast hvor børnene blev moppet i skolen hvis forældrene havde sådan en
> skoda dengang.
Det må man sandelig sige ja til.
--
Bjørn J.
| |
Klaus D. Mikkelsen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 17-04-05 20:13 |
|
BJ skriver:
>
> Desuden var det etværktøjssæt med Ladaen som kunne gøre enhver hjemme
> mekanikker misundelig.
Det kan jeg godt huske. Det var sådan at uanset, hvor i verden man kørte
hen med sin Lada, var der værktøj til enhver reperation.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-05 17:41 |
|
> Jeg har både kørt Mascot og Mondeo før - så jeg kender godt til
> 'yderlighederne' (jaja - nu kommer der en masse væltende og siger, at
> Mondeo ingenlunde er luksus, fordi min blablblabla ombyggede med blablabla
> og ned og hist op :) - og forventer skam ej heller en af de to biltyper :)
Nåårh, det vil jeg nu ingenlunde sige. Mondeo ER nok yderligheden af luksus,
du har ganske ret ))
--
Tom
| |
Thomas Strandtoft (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Strandtoft |
Dato : 17-04-05 20:01 |
|
NumZie wrote:
> Jeg vil bare prøve at spotte den bedste bil til mit (og måske andre
> danskeres) behov.
Med den frekvens biltyverier har i danmark, bør du nok nøjes med
at finde bilen der er perfekt til dig, kæresten og ingen andre..
--
Hygge..
Thomas
< http://www.carftp.com> - a library of car videos.
| |
Kim Kristensen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 17-04-05 22:15 |
|
"NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse
news:42628ea1$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>Jeg prøver bare at
> sammenligne flere biler i samme klasse, i det jeg ikke har kunne finde
> komplette tests nogen steder.
>
>
> /Kenneth
>
>
Så kan det jo være at du kan bruge den her til noget
http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2004/0419/041907.html&carId=25
Med venlig hilsen Kim
| |
NumZie (18-04-2005)
| Kommentar Fra : NumZie |
Dato : 18-04-05 08:28 |
|
"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:4262d29d$0$73761$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse
> news:42628ea1$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>>Jeg prøver bare at
>> sammenligne flere biler i samme klasse, i det jeg ikke har kunne finde
>> komplette tests nogen steder.
>>
>>
>> /Kenneth
>>
>>
> Så kan det jo være at du kan bruge den her til noget
> http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2004/0419/041907.html&carId=25
>
> Med venlig hilsen Kim
Jep - den var fremme for nogle måneder siden - og den er printet ud og
gennemlæst 10-15 gange (og jeg fatter stadig ikke al volapykken :). Den har
dog ikke alle bilerne med, men jeg har læst den og suget til mig :)
/Kenneth
| |
Henrik B. (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-04-05 08:59 |
|
"NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse
news:42628ea1$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg vil bare prøve at spotte den bedste bil til mit (og måske andre
> danskeres) behov. Dvs - så god plads, økonomi og støjforhold som muligt -
> til bedst mulig pris :)
Du kan hér udelukke behov og støjforhold, for for danskerne gælder én ting:
Pris/økonomi! De andre ting kommer i 47. række.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Peter Weis (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter Weis |
Dato : 17-04-05 18:17 |
|
BJ wrote:
> Vi ser dem i Tyskland, demonstrativt ligge i overhalingsbanen med de
> *anbefalede* 130 Km/t..
Jeg havde ellers, af gruppen her, fået det indtryk at sådan noget aldrig
skete i Tyskland, hvor de jo er verdensmestre i motorvejskørsel.
mvh
Peter
| |
BJ (17-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-04-05 19:03 |
|
"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
news:42629d54$0$79460$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>> Vi ser dem i Tyskland, demonstrativt ligge i overhalingsbanen med de
>> *anbefalede* 130 Km/t..
>
> Jeg havde ellers, af gruppen her, fået det indtryk at sådan noget aldrig
> skete i Tyskland, hvor de jo er verdensmestre i motorvejskørsel.
Det er de også, men efter miljøforkæmperne har fået bil også, kan ovennævnte
forekomme..
--
Bjørn J.
| |
Ukendt (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-05 15:49 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:42627576$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse
> news:4262684d$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Corsa fra 2002 virker for dyre og Kiaen er jeg ikke imponeret af. Poloen
>> virker også alt for dyr - så det er nok 206 og evt. Getz, jeg mangler at
>> prøve - og så må jeg se, hvad jeg så finder ud af.
>
> Hvad med også at prøve nogle lidt større biler?
Nu er vores/mit behov yderst begrænset - og økonomien ditto - så jeg ser
ikke rigtig nogen grund til at prøve større og dyrere biler (selvom vi alle
vel gerne ville eje en Audi A4 :)
PS. Men nu vinder jeg i BilBasens konkurrence i næste uge - og efter 1 måned
med OSD, så er jeg jo sikret [joke]
/Kenneth
| |
Non-Desperado (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Non-Desperado |
Dato : 17-04-05 15:56 |
|
"NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev:
>Mere nåede jeg ikke i dag. 206eren må jeg have til gode. Jeg overvejer
>stadig, om det kan betale sig at prøve en Getz 1,1, om der er nok bil i den.
Prøv Getz 1,3 i stedet for 1,1'eren, den har immervæk 20 hk/25 Nm
mere og der er lidt mere "skud" i den omend den bliver lidt
højlydt når den får pedal.
1,3'eren må også trække 1000 kg på jydekrogen hvis ellers at der
er bremser på det trukne. 1,1'eren må kun slæbe 700 kg under
samme forudsætninger.
- -
Non-Desperado
Meld BØRNEPORNOGRAFI & Schlagermusik til politiet.
| |
phk (17-04-2005)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 17-04-05 17:27 |
|
"NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse
news:4262684d$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>I dagens fine solskin blev runde 2 af prøvekørslerne af 'småbilerne'
>gennemført - dog uden kæresten denne gang.
Hvilken prisklasse leder du i - og i hvilket område?
--
Per, Esbjerg
| |
Mogens (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 17-04-05 17:45 |
|
On Sun, 17 Apr 2005 18:26:49 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:
>>I dagens fine solskin blev runde 2 af prøvekørslerne af 'småbilerne'
>>gennemført - dog uden kæresten denne gang.
>> Først gik turen til Toyota, hvor jeg ville prøve en Yaris 1,0.
>> Lige over vejen holdt Seat/Mitsubishi til. Jeg ville prøve en Ibiza.
>> Jeg var ligeglad med, om det var en ny eller lidt brugt Ibiza
>> der er godt træk i sådan en 1,4.
>> Da jeg takkede af, mente sælgerne, at jeg da skulle prøve den nye Colt.
>> "Nå ja, hva' faen", tænkte jeg. Mig ud i Colten - 3-dørs
>> Turen gik videre, men jeg kørte forgæves efter den 206er, jeg ville prøve
>> (den var blevet solgt), så dagens tur sluttede hos den lokale
>> Skodaforhandler - Fabiaen dagens overraskelse.
>> Jeg prøvede en 1,4er med 68 HK.
>> Lidt det samme oplevede jeg i C3eren
>> Jeg overvejer stadig, om det kan betale sig at prøve en Getz 1,1.
>> Corsa 2002 virker for dyre og Kiaen er jeg ikke imponeret af.
>> Poloen virker også alt for dyr
>Hvilken prisklasse leder du i - og i hvilket område?
Du har læst hans skriveri, ik'? :)
| |
NumZie (18-04-2005)
| Kommentar Fra : NumZie |
Dato : 18-04-05 08:23 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:42628e4a$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse
> news:4262684d$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>I dagens fine solskin blev runde 2 af prøvekørslerne af 'småbilerne'
>>gennemført - dog uden kæresten denne gang.
>
> Hvilken prisklasse leder du i - og i hvilket område?
Ca. 100-110.000 kr. - området er ligemeget. Står den perfekte øse i en lade
i Struer, så tager jeg da gerne derover :)
/Kenneth
| |
Jørgen M. Rasmussen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 17-04-05 17:39 |
|
"NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøvede en 1,4er med 68 HK. Jeg blev imponeret på flere leder og
> kanter.
> Selve sæderne og indretningen virker ret hård og kontant - jeg kunne godt
> have brugt lidt blødere interiør.
Sådan er vi så forskellige, jeg kan godt lide faste sæder hvor man mærker
bilen&underlaget- uden det er ukomfortabelt.
Men optrækket i Fabiaen var lækkert.
> Gearet føles lidt gammeldags og stift, men selve skiftene sker fint, og
> Fabiaen trækker rigtig godt i de små omdrejninger - også højere oppe
> følger den fint med.
Rimeligt godt gået af et stk. gammelt øst-blok mekanik :). Den model er en
faceliftet Skoda-motor,gear fra dengang.
> Bremserne i Fabiaen synes jeg virker ret hårde. Når man bremser, så
> stopper skuden altså med det samme.
Bingo, fuld valuta, skal vi køre eller stoppe? :).
> Jeg har et 'alt-elektronik-går-i-stykker-når-jeg-køber-det'-syndrom,
Det er vi mange der har, det billigste og letteste er kun at købe ting som
kan repareres på hobby-plan :).
| |
Henrik B. (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-04-05 08:59 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4262911a$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Jeg prøvede en 1,4er med 68 HK. Jeg blev imponeret på flere leder og
>> kanter.
>> Selve sæderne og indretningen virker ret hård og kontant - jeg kunne godt
>> have brugt lidt blødere interiør.
>
> Sådan er vi så forskellige, jeg kan godt lide faste sæder hvor man mærker
> bilen&underlaget- uden det er ukomfortabelt.
Hvilket også er bedst på langtur.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Kent Glerup (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 17-04-05 19:40 |
|
> Turen gik videre, men jeg kørte forgæves efter den 206er, jeg ville prøve
> (den var blevet solgt), så dagens tur sluttede hos den lokale
> Skodaforhandler.
> Og hvor Ibizaen var dagens skuffelse, så var Fabiaen dagens overraskelse.
> Jeg prøvede en 1,4er med 68 HK. Jeg blev imponeret på flere leder og
kanter.
> Selve sæderne og indretningen virker ret hård og kontant - jeg kunne godt
> have brugt lidt blødere interiør. Men optrækket i Fabiaen var lækkert.
> Gearet føles lidt gammeldags og stift, men selve skiftene sker fint, og
> Fabiaen trækker rigtig godt i de små omdrejninger - også højere oppe
følger
> den fint med.
Godt gået af sådan en gammel kværn
Motoren stammer i grundkonstruktionen helt tilbage fra de gamle
røvskubbere... Men de har nu fået ganske godt styr på den! Jeg tror ikke man
skal forvente meget bøvl fra den maskine.
> Jeg kunne ikke høre nogen nævneværdig støj, og jeg synes, at jeg sad
ganske
> fint i de ellers lidt hårde sæder.
Tro mig! Sæder SKAL være faste hvis man bevæger sig ud på lidt længere ture!
MVH
Kent Glerup
| |
NumZie (18-04-2005)
| Kommentar Fra : NumZie |
Dato : 18-04-05 08:33 |
|
"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message
news:d3uah8$1rps$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Turen gik videre, men jeg kørte forgæves efter den 206er, jeg ville prøve
>> (den var blevet solgt), så dagens tur sluttede hos den lokale
>> Skodaforhandler.
>> Og hvor Ibizaen var dagens skuffelse, så var Fabiaen dagens overraskelse.
>> Jeg prøvede en 1,4er med 68 HK. Jeg blev imponeret på flere leder og
> kanter.
>> Selve sæderne og indretningen virker ret hård og kontant - jeg kunne godt
>> have brugt lidt blødere interiør. Men optrækket i Fabiaen var lækkert.
>> Gearet føles lidt gammeldags og stift, men selve skiftene sker fint, og
>> Fabiaen trækker rigtig godt i de små omdrejninger - også højere oppe
> følger
>> den fint med.
>
> Godt gået af sådan en gammel kværn
> Motoren stammer i grundkonstruktionen helt tilbage fra de gamle
> røvskubbere... Men de har nu fået ganske godt styr på den! Jeg tror ikke
> man
> skal forvente meget bøvl fra den maskine.
>
>> Jeg kunne ikke høre nogen nævneværdig støj, og jeg synes, at jeg sad
> ganske
>> fint i de ellers lidt hårde sæder.
>
> Tro mig! Sæder SKAL være faste hvis man bevæger sig ud på lidt længere
> ture!
ER Fabiaen så gammeldags virkelig? Ibizaen virkede sq ikke meget bedre...
hvor meget af Fabiaen er Polo - og hvor meget er tjekkisk rødkværnsmotorik?
Pt. må jeg indrømme, at Fiestaen og Fabiaen tiltaler mig mest (Yaris er dog
outsider pga den gode brugtpris).
Jeg må dog lige se tiden an - jeg venter og venter - og så kommer der jo
pludselig en Fox også - og en Aygo.... og sådan kan jeg vente, indtil jeg
får taget mig sammen og bliver træt af den evindelige danske modvind - dag
ud og dag ind :)
/Kenneth
| |
anders majland (18-04-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 18-04-05 08:52 |
|
> ER Fabiaen så gammeldags virkelig? Ibizaen virkede sq ikke meget bedre...
> hvor meget af Fabiaen er Polo - og hvor meget er tjekkisk
> rødkværnsmotorik?
Ikke fabiaen men motoren. Den gamle 4cylindrede med 68hk er baseret på en
"oldsag", mens den nye 3cylindrede er en nyere hyldevare. Det der taler 4
den gamle er at den burde være over alle børnesygdomme og være god for
rigtigt mange km, mens den lille nye mangler at bevise at den kan holde
300000km ...
Lyden er lidt forskellig mellem 2 to, da den 3 benede skal have 500rpm mere
for at lave det samme. Største ulempe ved den gamle er lidt højere forbrug
og derfor højere grøn afgift.
/A
| |
Kent Glerup (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 18-04-05 20:04 |
|
Jeg gentager muligvis en del af det Anders nævner...
> ER Fabiaen så gammeldags virkelig? Ibizaen virkede sq ikke meget bedre...
> hvor meget af Fabiaen er Polo - og hvor meget er tjekkisk
rødkværnsmotorik?
Det er kun motoren der er en "oldsag". Den er dog blevet meget rost,
velfortjent efter min mening. Det er en meget harmonisk hverdagsmotor, som
man kan forvente mange km, og meget lidt bøvl af. Har selv haft en Felicia
med en tidligere udgave af motoren.. På de 180.000 km den havde gået, da vi
afleverede den, havde den fået skiftet starteren én gang (ca. 1500 inkl.
arbejdsløn), og renoveret generatoren (600,- jeg af- påmonterede selv). Køb
trygt den! Skal der være mere spas i gaden, så gå efter en 1,4 16V 101HK :)
(Som jeg jo skal reklamere for...)
Resten af bilen er bygget på samme platform som de nuværende Polo/Ibiza'er.
På de tidligere Fabia'er kan man opleve støj fra forhjulsophænget, men det
skulle være hurtigt løst.
> Pt. må jeg indrømme, at Fiestaen og Fabiaen tiltaler mig mest (Yaris er
dog
> outsider pga den gode brugtpris).
Også interessante vogne i klassen.
| |
|
|