"Lars Christoffersen" <LC@edb.FJERNVENLIGSTdettedk> skrev i en meddelelse
news:42617de0$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse
>
> > tændingsbanken hvis det kan la sig gøre med en motorstyring som din ?
>
> Har ingen ide om det, da jeg hverken ved hvad tændingsbanken eller
> motorstyring er.......
Tændingsbanken:
Forårsaget af forkert blandingsforhold/forkert tændingstidspunkt. Altså at
motoren ikke får tilført den korrekte mængde benzin i forhold til
luftmængde. Forkert tændingstidspunkt: At tændrøret laver gnisten på et lidt
forkert tidspunkt.
Motorstyring:
Den computer som styrer alt der har med motoren at gøre. Det er den der
bestemmer benzinmængde, evt. tændingstidspunkt, samt en del andet. Det gør
den alt efter hvor meget luft du lukker ind i motoren med din højrefod. I
udstødningssystemet sidder en såkaldt Lambda-sonde, som måler på
sammensætningen af udstædningsgassen. Motorstyringen bruger denne
information som kontrol for at forbrændingen er korrekt. Gi'r Lambda-sonden
forkerte værdier til motorstyringen, vil dette resultere i at
blandingsforholdet luft/benzin bliver ukorrekt. Dette kunne resultere i
tændingsbanken under acceleration. Og ja, tændingsbanken kan lyde lidt
dieselagtigt, og er, hvis det er ofte forekommende, temmelig skadeligt for
motoren.
Få din vogn ind til en motorspecialist, hvilket ikke behøver være et aut.
Renault-værksted. Lidt reklame:
www.scantune.dk i Galten er specialist i at
klare sådanne ting, uden du bli'r flået. Dette er selvf. mest behændigt hvis
du bor omkring Århus-egnen...
MVH
Kent Glerup