Folmer Rasmussen wrote:
>>Må lastbiler køre på motorvejene i Tyskland uden særlig tilladelse på
>>helligdage?
> Ja, det må de, hvis de kører med letfordærvelige varer og air-cargo,
> og har tilladelse til det
>
Der er lidt uenighed om grundlaget for hvornår man må køre. I nogle
tilfælde bruges det om godset har en holdbarhed på over eller under 12
dage. I andre tilfælde bruges der om godsets transporttemperatur ligger
indenfor området mellem -12 grd og +12 grd.
Kører man med både køl og frys skal der være mindst 90% af godset der er
i den gruppe man må køre med.
I øvrigt gælder kørselsforbudet mellem midnat og 22:00. Og midnat til
midnat på sammenhængende helligdage. F.eks. Påskedag og 2. påskedag hvor
det er fra midnat lørdag/søndag og til 22:00 mandag.
Derudover er der i juli og august måneder et lørdagsforbud mellem 07:00
og 20:00 på de fleste motorvejsstrækninger.
> Det sker også af og til, at politiet kommer ind på rastepladserne og
> kigger efter oppegående chauffører.
> Det er når uheldsraten på en given strækning bliver for høj p.gr.a.
> for høj hastighed. Så bliver man udstyret med en "laufzettel", og får
> lov til at køre videre, hvis man har køretid til det.
>
Har hørt om den, men aldrig selv prøvet. Men det skulle specielt være om
sommeren når racet bliver for vildt.
> Jeg har dog også kendskab til en del non-food der bliver transporteret
> i kølevogne om søndagen.
>
Blev engang bedt om at prøve at få et læs løse ris gennem på en
helligdag. Det ville de ikke være med til.
> Det har noget med at gøre, at når politiet kontrollerer transporternes
> lovlighed, nøjes de ofte med at køre op på siden af vogntoget og lytte
> efter om kølemaskinerne kører.
>
Det her var på grænsen, og de ville godt lige se papirerne.
> Der er kommet en del køligt stykgods gennem Tyskland igennem tiderne
> på den måde - om søndagen.
>
Det er da hændt.
--
MVH Finn