Hejsa,
On Mon, 11 Apr 2005 01:12:06 +0200, "Jasper Norman"
<Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote:
>Alt det her med "fuld service" bog osv... er det så vigtigt? Heroppe i
>nordjylland, tror jeg at de fleste synes at den mekaniker der laver et tjek
>uden moms til 100 / timen er alle tiders. Hvis det er en nyere bil med et
>godt omdømme, vil jeg da være bedøvende ligeglad med, om den har fået et
>stempel for, at den er blevet tjekket for bremsevæske eller olieskift. Køber
>man en bil til 500.000,- må man da gå ud fra at ejeren har passet rimeligt
>godt på den. Er det en tidl. taxa er det muligvis en anden sag, men er det
>et privat vogn, kan det ikke sætte mit pis i kog. En fuld service-bog er jo
>ingen garanti for, at den tidl. ejer har "behandlet" bilen godt.
Det er jo et spørgsmål om temperament, og selvfølgelig kan man få
skiftet olie og bremsevæske til en lavere timepris end hos de
autoriserede værksteder. Men det er vel ikke ligefrem den type service
der vælter budgettet. Og de mere avancererde reperation er vel tit
enten ligeså dyre eller umulige at lave for den lokale mekker fordi
han ikke har det nødvendige udstyr.
F.Eks... En af mine venner har en 320'er som skulle ha skiftet et
baghjulsleje. Han fik lavet det af den type mekaniker du nævner og det
tog så vidt jeg husker 5 timer fordi det åbenbart var kompliceret for
ham at afmontere lejet. Jeg fik skiftet baghjulsleje hos BMW på min
530d - det tog 1 time. Prisen for de to udskiftninger var faktisk den
samme.
F.Eks... Min bil var til service - hos bmw - og værkstedet opdager små
rustpletter i bagklappen. Da jeg henter den får jeg at vide at der er
booket tid+lånebil så den kan blive skiftet på garantien. Det ville
den lokale mekaniker nok ikke gøre.
Så derfor foretrækker jeg at have ét værksted der kan "det hele" så
jeg ikke skal beslutte mig for om det nu er en "simpel-som-olieskift"
eller "kompliceret-som-baghjulsleje" når min bil skal til service og
så tage den højere timepris. Eneste undtagelse er nok dæk
Iøvrigt - jeg tror nu stadig "fuld servicebog" virker salgsfremmende,
ved ikke om det bare er mig - men... Da jeg kiggede efter ny (brugt)
bil i Tyskland sidste år var et af de vigtigste kriterier at den var
serviceret originalt. Ikke fordi en uoriginalt serviceret ikke kan
være i lige så god stand, men tænk dig at komme til at købe et
eksemplar der ikke var serviceret ordentligt, og
"indsæt-et-eller-andet-skrig-dyrt-her" bryder sammen. Så tror jeg
ærlig talt ikke man står ligefrem bedre med at få producenten til at
dække noget af omkostningerne.
** Lars