PMH wrote:
> Hej
> Jeg er selv tidligere chauffør, men er for nylig "udgået" med en rygskade.
> En stor del af utilfredsheden og harmen hos chaufførerne, ligger i at alle
> timer de befinder sig i bilen, tæller som arbejdstid.
> Vi kan tage et eksempel..
> en chauffør kører hjemmefra mandag morgen kl. 06.00, og kører ud
> og får læsset bilen et givent sted kl. 07.00.
> Læsningen tager måske 3 timer inkl. ventetid, dette er meget almindelig.
> I de 3 timer befinder chaufføren sig i sit førerhus, og laver altså intet.
> Så ruller bilen ud på landevejen, og kører måske tværs over landet,
> eller ud af landet. Når det bliver aften og chaufførens køretid er
> opbrugt, finder han et sted at "slå lejr". Han bliver vasket (ja nogle
> gør faktisk
og får sig noget at spise, og kryber derefter i køjen.
> Dagen efter skal der måske læsses og losses nogle gange, alt imens
> chaufføren befinder sig i førerhuset. Og når denne dag er gået, er
> det jo i seng igen.
> Næste morgen når vores chauffør står op, må han pludselig ikke
> køre mere... Fordi det er 48 timer siden at han er kørt hjemmefra,
> og fordi at hans overenskomst siger at han får løn i hele perioden
> han er afsted..med en kraftig reducering i lønnen når der læsses og
> losses, og når der er hvil.
> Det vi sige at onsdag morgen kl. 06.00 er det weekend..
> Det er da dejlig tidlig ja... Men ikke noget nogen kan leve
> af. Mange chauffører vil miste i 100.000 vis af kroner når året
> er gået.. Er det rimelig..?? Rimelig at blive straffet for at passe
> sit arbejde..??
> Det er almindelig kendt at en chauffør skal arbejde mange timer
> for at tjene en god løn. Timelønnen er på højde med en kassedames
> (ikke for at nedgøre kassedamer).. Men vi snakker under 100,- kr.
> i timen.. Og for de der ligger ude, er det kilometer penge + en
> meget mindre timeløn.
> Jeg tror da de fleste chaufførerne hellere end gerne vil arbejde
> mindre, men så skal timelønnen hæves betydelig..!!
> Jeg forstår sgu' godt harmen blandt Chaufførerne over, at der sidder
> nogle skrankepaver og træffer nogle beslutninger om ting som de
> ikke har gennemtænkt konsekvensen af.
>
Hvis det er den opfattelse mine kolleger har af hvad der kommer med de
nye regler kan jeg godt forstå harmen.
Men det korte af det lange er at den fortolkning ikke holder en meter.
For det første er aflønningsformen bedøvende ligegyldig overfor
udregningen af ARBEJDStimer.
For det andet andet regnes daglig hvil ikke med til ARBEJDStimer.
Derudover skal man regne ARBEJDStimer som de timer man arbejder. Dvs
enten kører eller deltager i af og/eller pålæsning.
I din opstilling betyder det at den tid der medgår til pålæsningen ikke
tæller med som arbejdstid såfremt chaufføreren kan råde frit over sin
tid, dvs at han f.eks. kan gå på shopping i den nærliggende by hvis han
vil det. OG så at han kender pausens længde på forhånd. F.eks. han ved
på forhånd at når han kommer kl 0900 er han færdig med at læsse kl 1200.
Hvis han heller ikke deltager i aflæsningerne, de varer mindst 1 time og
han kender længden af pausen/aflæsningen på forhånd tæller de heller
ikke med til ARBEJDStimerne.
Så vi kommer altså et stykke længere hen på ugen inden de 48 timer er
brugt op.
Omkring lønnen starter den på 110 kr/time og slutter ved de 185 kr/time,
for hjemmekørsel.
For eksportkørsel foregår det på en lidt anden måde. Der er lønnen på 45
kr/time for alle timerne, og 24 timer i døgnet. Altså uanset om man
kører eller sover. Hertil kommer en betaling på 0,58 kr/km kørt.
Det der så gør at det ikke bare er en sur tjans at køre eksport er at vi
får et skattefradrag på godt 400 kr/døgn.
--
MVH Finn