"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:gyP4e.69$yv.68@news.get2net.dk...
> Tobias Larsen wrote:
> > Jeg har for nyligt erhvervet mig en BMW E30 320i og er har i den
> > forbindelse undret mig lidt over hvordan sådan en fætter egentligt
> > virker.
> > Jeg er godt klar over hvordan en alm række 4 kører og tænder, men
> > hvordan gør en række 6?
> > Er det 2 stempler ad gangen, eller har den en ujævn tændings
> > rækkefølge med 4 og 2 på en gang?
>
> En 4 cylindret tænder for hver gang motoren har tørnet en halv omgang
> hvorimod en 6 cylindret tænder for hver 1/3 omgang (såfremt at der er tale
> om 4 takts maskiner som i din BMW).
> På en 4 cylindret følger 1 og 4 med hinanden og 2 og 3 ligeså.
> På en 6 cylindret (som din) er det 1 og 6, 2 og 5 og til sidst 3 og 4, som
> følges ad.
> Der er så 4 arbejdstakter i motoren og derfor tænder hver cylinder "kun"
> hver anden gang det er i top og skiftes så med den cylinder som den nu
> engang følges med.
>
> --
> Mvh Per
>
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
> Mere end 7 GB video online
Altså stemplerne følges ad 2 og 2. men er der så 3 "slagpunkter" på
krumtappen? altså 3 forskellige positioner hvor plejlstængerne er fæstet?
Er der et sted på nettet jeg kan finde en grafisk oversigt? Det ville ganske
sikkert hjælpe på forståelsen.
Tobias