|
| Ang. debatten om en diesel kan være sports~ Fra : Henrik B. |
Dato : 06-04-05 09:22 |
| | |
Lars Knudsen (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 06-04-05 09:54 |
| | |
Jan W Nielsen (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 06-04-05 15:33 |
|
> Altså - hvis det nu skulle være - så kunne jeg nok godt "nøjes"
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=288707
Læg mærke til denne sætning fra artiklen:
"For det første er der 286 heste, og når det er dieselslagsen, bliver det
yderst magtfuldt"
Som jeg har skrevet utallige gange til de, der ikke har forstået, hvad en
moderne dieselmotor kan:
150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.
(På trods af at en hk som fysisk størrelse jo blot er én hk)
/Jan W Nielsen
| |
Henrik B. (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 06-04-05 16:38 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4253f2cf$0$304$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> 150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.
Nej, men den yder ofte 50% mere moment grundet turbo'en.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Jan W Nielsen (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 06-04-05 16:45 |
|
>> 150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.
> Nej, men den yder ofte 50% mere moment grundet turbo'en.
Jo - den yder mere power - der er som følge af momentet hypper til rådighed
over hele spektret, som man kører i.
....men nu ønsker jeg ikke at oplive de lange tråde om moment igen..
/Jan W Nielsen
| |
Henrik B. (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 06-04-05 17:04 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:425403d6$0$291$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jo - den yder mere power - der er som følge af momentet hypper til
> rådighed over hele spektret, som man kører i.
2000 - 3000 rpm? )
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Jan W Nielsen (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 06-04-05 17:18 |
|
>> Jo - den yder mere power - der er som følge af momentet hypper til
>> rådighed over hele spektret, som man kører i.
> 2000 - 3000 rpm? )
Ja, men jo også fra 3-4.000 o/min.
Man kan sige, at en moderne diesel ikke har den effekttildsvarendes
benzinmotors svaghed fra 1600-4000 o/min - men at den trækker som
besinmotoren fra 4-6.000 o/min - bare hele tiden.
Dét er sgu da genialt
/Jan W Nielsen
| |
Claus Nygaard-Peders~ (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ |
Dato : 06-04-05 18:53 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:42540b6b$0$291$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Man kan sige, at en moderne diesel ikke har den effekttildsvarendes
> benzinmotors svaghed fra 1600-4000 o/min - men at den trækker som
> besinmotoren fra 4-6.000 o/min - bare hele tiden.
>
> Dét er sgu da genialt
Arh spar nu lidt på superlativerne Jan!
Hvis man sætter turbo på en benzinmotor får man de samme fordele. Stort
moment over et bredt omdrejningsområde.
Det er ikke brændstoffet der gør det men derimod lavtryksturboen.
Mvh
Claus
| |
Jan W Nielsen (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 06-04-05 19:36 |
|
> Arh spar nu lidt på superlativerne Jan!
> Hvis man sætter turbo på en benzinmotor får man de samme fordele. Stort
> moment over et bredt omdrejningsområde.
Men ikke lige så meget moment - på en 150 hk benzin-turbo - som en 150 hk
diesel.
> Det er ikke brændstoffet der gør det men derimod lavtryksturboen.
Jeg forholder mig blot til bilerne, som de kan købes i dag.
/Jan W Nielsen
| |
Henrik B. (07-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 07-04-05 09:20 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:42542bde$0$273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hvis man sætter turbo på en benzinmotor får man de samme fordele. Stort
>> moment over et bredt omdrejningsområde.
>
> Men ikke lige så meget moment - på en 150 hk benzin-turbo - som en 150 hk
> diesel.
Jo sgu' da. Det er kun et spørgsmål om hvad bilproducenterne begrænser
momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm på deres
1,8T-motor, for at spare gearkassen.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Jan W Nielsen (07-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 07-04-05 09:26 |
|
> Jo sgu' da. Det er kun et spørgsmål om hvad bilproducenterne begrænser
> momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm på
> deres 1,8T-motor, for at spare gearkassen.
Hvorfor tror du det..?
....og de har da gearkasser, der kan klare mosten uden problem...både fra
sugebenzin-hylden og fra diesel-hylden.
/Jan W Nielsen
| |
Henrik B. (07-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 07-04-05 10:10 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4254ee80$0$263$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jo sgu' da. Det er kun et spørgsmål om hvad bilproducenterne begrænser
>> momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm på
>> deres 1,8T-motor, for at spare gearkassen.
>
> Hvorfor tror du det..?
>
> ...og de har da gearkasser, der kan klare mosten uden problem...både fra
> sugebenzin-hylden og fra diesel-hylden.
Det er et spørgsmål om vægt og omkostninger. Det er væsentlig dyrere at
fremstille en gearkasse der kan holde til meget moment. Bare spørg Saab.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
John Sahl (07-04-2005)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 07-04-05 09:33 |
|
Henrik B. wrote:
> Jo sgu' da. Det er kun et spørgsmål om hvad bilproducenterne begrænser
> momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm
> på deres 1,8T-motor, for at spare gearkassen.
Arh, Henrik der er vist ingen tvivl om, at på momentsiden
vinder dieseltrækkerne over benzinerne.
P.S. En af mine makkeres sidste måling på hans 1372ccm
benzinmotor med turbo viste 325Hk men kun 352Nm...
Det er den gule Punto GT som lige har været i Vmax hvor
den havde 263Hk..
--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!
| |
Henrik B. (07-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 07-04-05 10:12 |
|
"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:4254f01d$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm
>> på deres 1,8T-motor, for at spare gearkassen.
>
> Arh, Henrik der er vist ingen tvivl om, at på momentsiden
> vinder dieseltrækkerne over benzinerne.
Ikke når vi snakker turboladet. Som sagt, så kan man vælge det moment man
ønsker. Det er udelukkende et spørgsmål om hardware (turbolader) og
software-opsætning.
> P.S. En af mine makkeres sidste måling på hans 1372ccm
> benzinmotor med turbo viste 325Hk men kun 352Nm...
Og? Min benzin'er siger standard (målt) 200 Hk / 370 Nm
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
John Sahl (07-04-2005)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 07-04-05 10:51 |
|
Henrik B. wrote:
> Og? Min benzin'er siger standard (målt) 200 Hk / 370 Nm
Dine 370Nm er jo opnået pga kombinationen af turbo og dine
2, 3 liter motorvolumen, ikk?
--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!
| |
Henrik B. (07-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 07-04-05 11:15 |
|
"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:42550269$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Henrik B. wrote:
>> Og? Min benzin'er siger standard (målt) 200 Hk / 370 Nm
>
> Dine 370Nm er jo opnået pga kombinationen af turbo og dine
> 2, 3 liter motorvolumen, ikk?
Nope. 2,3 lavtrykker med samme turbo og motorvolumen yder 170 Hk / 260 Nm.
Altså alt sammen et spørgsmål om opsætning.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
John Sahl (07-04-2005)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 07-04-05 11:37 |
|
Henrik B. wrote:
> Altså alt sammen et spørgsmål om opsætning.
Nej, mest om tryk.
--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!
| |
Henrik B. (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 08-04-05 09:35 |
|
"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:42550d4d$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Henrik B. wrote:
>> Altså alt sammen et spørgsmål om opsætning.
>
> Nej, mest om tryk.
Og motorstyring.
Aero'en med samme motor har 225 Hk / + 20 Nm. Men med en anden snurre.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Jan W Nielsen (07-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 07-04-05 23:18 |
|
> er jo opnået pga kombinationen af turbo og dine
> 2, 3 liter motorvolumen, ikk?
....og hvor meget moment har en diesel med 200 hk..?
/Jan W Nielsen
| |
Henrik B. (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 08-04-05 09:36 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4255b154$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> er jo opnået pga kombinationen af turbo og dine
>> 2, 3 liter motorvolumen, ikk?
>
> ...og hvor meget moment har en diesel med 200 hk..?
Igen - det er et spørgsmål om opsætning.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Jan W Nielsen (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 08-04-05 09:44 |
|
> Igen - det er et spørgsmål om opsætning.
Jeg forholder mig blot til bilerne, som de kan købes... ))
(Der går virkelig ord-krig i den, når vi først kommer igang.. ha-ha..)
/Jan W Nielsen
| |
Thomas Strandtoft (07-04-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Strandtoft |
Dato : 07-04-05 16:40 |
|
John Sahl wrote:
> Arh, Henrik der er vist ingen tvivl om, at på momentsiden
> vinder dieseltrækkerne over benzinerne.
>
> P.S. En af mine makkeres sidste måling på hans 1372ccm
> benzinmotor med turbo viste 325Hk men kun 352Nm...
Hvor meget moment har en 1372ccm turbodiesel da?
--
Hygge..
Thomas
< http://www.carftp.com> - a library of car videos.
| |
John Sahl (07-04-2005)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 07-04-05 16:51 |
|
Thomas Strandtoft wrote:
> Hvor meget moment har en 1372ccm turbodiesel da?
Aner det faktisk ikke, diesel eksisterer ikke i min verden
--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!
| |
Thomas Strandtoft (08-04-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Strandtoft |
Dato : 08-04-05 13:41 |
|
John Sahl wrote:
> > Hvor meget moment har en 1372ccm turbodiesel da?
>
> Aner det faktisk ikke, diesel eksisterer ikke i min verden
Jeg er også fløjtende kold..
Jeg synes bare tit at "dieseljublerne" glemmer at fortælle at
deres elskede motorer ofte er nogle ordentlige bamser med stort
slagvolumen, højt ladetryk og intercooler, med de betingelser er
det ikke underligt der er masser af moment. Sammenligner man så
med en af de få benzinmototrer der er bygget efter samme opskrift,
det kunne fx. være Saab's 2.3 motorer med det høje ladetryk, så er
forskellen i moment pludselig ikke rigtigt til at få øje på..
--
Hygge..
Thomas
< http://www.carftp.com> - a library of car videos.
| |
Henrik B. (09-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 09-04-05 14:09 |
|
"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:42567BE5.1B3FBF84@carftp.com...
> Jeg synes bare tit at "dieseljublerne" glemmer at fortælle at
> deres elskede motorer ofte er nogle ordentlige bamser med stort
> slagvolumen, højt ladetryk og intercooler, med de betingelser er
> det ikke underligt der er masser af moment. Sammenligner man så
> med en af de få benzinmototrer der er bygget efter samme opskrift,
> det kunne fx. være Saab's 2.3 motorer med det høje ladetryk, så er
> forskellen i moment pludselig ikke rigtigt til at få øje på..
Netop. Jeg griner også ofte af det moment de oliebrændere kører rundt med.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Jan W Nielsen (09-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 09-04-05 15:14 |
|
>> Jeg synes bare tit at "dieseljublerne" glemmer at fortælle at
>> deres elskede motorer ofte er nogle ordentlige bamser med stort
>> slagvolumen, højt ladetryk og intercooler, med de betingelser er
>> det ikke underligt der er masser af moment.
Men hestekræft for hestekræft - der er diesel nu stadig at foretrække - alt
taget med i betragtningen.
>> Sammenligner man så
>> med en af de få benzinmototrer der er bygget efter samme opskrift,
>> det kunne fx. være Saab's 2.3 motorer med det høje ladetryk, så er
>> forskellen i moment pludselig ikke rigtigt til at få øje på..
Her er opgivelser i OFFIELLE standard tal for diesel:
Alfa: 160 Nm pr ltr slagvolumen
BMW: 165-187 Nm pr ltr slagvolumen.
Citroën: 170 Nm pr ltr slagvolumen
VAG: 175 Nm pr ltr slagvolumen (Ny TDi 2,0)
> Netop. Jeg griner også ofte af det moment de oliebrændere kører rundt med.
>
Mnjahh - en ny Saab 9-5 Aero, som vel er moment-kongen, har 160 Nm pr ltr
slagvolumen i OFFICIELLE tal - så selv den kan ikke være med.. ...og så
skal vi jo huske på, at benzinerne som regel altså ikke smider momentet
allerede ved 1800 o/min.
/Jan W Nielsen
| |
BJ (09-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 09-04-05 15:17 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4257e2fb$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> Mnjahh - en ny Saab 9-5 Aero, som vel er moment-kongen, har 160 Nm pr ltr
> slagvolumen i OFFICIELLE tal - så selv den kan ikke være med.. ...og
> så skal vi jo huske på, at benzinerne som regel altså ikke smider momentet
> allerede ved 1800 o/min.
Mmmjaaannjaaa:
En sekscylindret 2.9 liter benzin-rækkemotor, bemærkelsesværdig smidig og
med overvældende styrke. Motoren stiller sit fulde omdrejningspotentiale
(380 Nm) til rådighed fra bare 1.800 o/min, og fortsætter derefter med at
trække hele vejen gennem omdrejningsområdet. Dobbelte turboladere og
variabel knastakselindstilling på indsugningssiden understøtter den
fremragende ydelse. Lav indre friktion og variabel knastakselindstilling på
udstødningssiden er med til at lægge låg på brændstofforbruget og sikre, at
motoren klarer de skrappe europæiske 2005 emissionskrav.
PS: Min Volvo T6 er kun på 2.8 liter...
--
Bjørn J.
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-04-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-04-05 16:58 |
|
BJ skriver:
>
> En sekscylindret 2.9 liter benzin-rækkemotor, bemærkelsesværdig smidig og
> med overvældende styrke. Motoren stiller sit fulde omdrejningspotentiale
> (380 Nm) til rådighed fra bare 1.800 o/min, og fortsætter derefter med at
> trække hele vejen gennem omdrejningsområdet.
Samme effektforhold som en A3 1,8T med 180 HK
Og ja, jeg har prøvet en A6 med 1,8T motoren og 4 hjulstræk i
nordsverige.
Vi skulle ud til 6 vindmøller der står ved Kiruna i langngtfandenivold
oppe nordpå. Vi startede med at have en V70 med rigeligt heste og
forhjulstræk, men opad stejle bakker i sne er den altså ikke glad for.
Jeg endte med at måtte forcere dem i bakgear.
A6 1,8T var en del sjovere, antispin fra og så noget pedal, så gik det
fremad. Og på landevejen er der sku noget mere kørekomfort i en A6 end i
en V70....
For resten kan man godt lave hjulspin og dreje rundt om sig selv i en
bil med 4-hjulstræk, man skulle jo prøve, så ind på en parkeringsplads
og så køre lidt i cirkler......
Første gang vi var deroppe, kørte vi i kedelig toyota 4 hjulstrækker med
2 snescootere der kunne transportere os resten af vejen
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
BJ (10-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 10-04-05 00:40 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4257FB88.EF24B307@du.kan.finde.den...
KLIP
> A6 1,8T var en del sjovere, antispin fra og så noget pedal, så gik det
> fremad. Og på landevejen er der sku noget mere kørekomfort i en A6 end i
> en V70....
Jeg har da både prøvet og kørt på glat bane i en 4x4 S80.
Det er en helt anden bil.
--
Bjørn J.
| |
Jan W Nielsen (09-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 09-04-05 17:06 |
|
> PS: Min Volvo T6 er kun på 2.8 liter...
135 Nm pr ltr slagvolumen.. ))
(Men den ér nu lækker alliwl)
/Jan W Nielsen
| |
Thomas Strandtoft (09-04-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Strandtoft |
Dato : 09-04-05 20:59 |
|
Jan W Nielsen wrote:
> > PS: Min Volvo T6 er kun på 2.8 liter...
>
> 135 Nm pr ltr slagvolumen.. ))
Så tag den Punto John snakkede om, 352Nm fra 1372ccm, det giver
256Nm/l..
--
Hygge..
Thomas
< http://www.carftp.com> - a library of car videos.
| |
Jan W Nielsen (09-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 09-04-05 21:57 |
|
> Så tag den Punto John snakkede om, 352Nm fra 1372ccm, det giver
> 256Nm/l..
Ok - jeg går hen og lægger mig..
/Jan W Nielsen
| |
BJ (10-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 10-04-05 00:36 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4257fd15$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> 135 Nm pr ltr slagvolumen.. ))
.... og de nævnte oliefyr og en del flere fra samme skuffe kan bare komme an.
De har jo ikke en chance...
--
Bjørn J.
| |
Jan W Nielsen (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 10-04-05 08:18 |
|
> ... og de nævnte oliefyr og en del flere fra samme skuffe kan bare komme
> an.
> De har jo ikke en chance...
Vi ringer fluks efter 535d´eren..
/Jan W Nielsen
| |
BJ (10-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 10-04-05 12:08 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4258d2ee$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> Vi ringer fluks efter 535d´eren..
Her har man lært det med 2 ladere.
Tænk sig hvis alle benzin-turbo-potter enten blev leveret med kompressor
eller 2 mindre turboladere.. )
--
Bjørn J.
| |
Jan W Nielsen (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 10-04-05 14:43 |
|
> Her har man lært det med 2 ladere.
Jep..
> Tænk sig hvis alle benzin-turbo-potter enten blev leveret med kompressor
> eller 2 mindre turboladere.. )
Jep - uha-uha..
Gad vide i grunden, hvornår Opels Vectra power-diesel kommer til salg i
butikkerne..?
/Jan W Nielsen
| |
Ukendt (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-04-05 14:57 |
|
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:42590906$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
> news:4258d2ee$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Vi ringer fluks efter 535d´eren..
>
> Her har man lært det med 2 ladere.
>
> Tænk sig hvis alle benzin-turbo-potter enten blev leveret med kompressor
> eller 2 mindre turboladere.. )
Så var der da slet ingen der gad købe diesel mere......økonomi eller ej
--
tom
| |
BJ (10-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 10-04-05 15:00 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:425930aa$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
>> Tænk sig hvis alle benzin-turbo-potter enten blev leveret med kompressor
>> eller 2 mindre turboladere.. )
>
> Så var der da slet ingen der gad købe diesel mere......økonomi eller ej
Nope.
--
Bjørn J.
| |
Henrik B. (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 11-04-05 10:12 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4257e2fb$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Mnjahh - en ny Saab 9-5 Aero, som vel er moment-kongen, har 160 Nm pr ltr
> slagvolumen i OFFICIELLE tal - så selv den kan ikke være med.. ...og
> så skal vi jo huske på, at benzinerne som regel altså ikke smider momentet
> allerede ved 1800 o/min.
Igen, hvornår de smider Nm, er et spørgsmål om opsætning. Min gør ved 1800
rpm, En 9-5 Aero gør ved 1800 rpm, Bjørns gør ved 1800 rpm. o.s.v. Igen er
man påpasselig p.g.a. gearkasserne (spørg Bjørn )
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
BJ (11-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 11-04-05 13:37 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:425a3f68$0$73709$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
KLIP
> Igen, hvornår de smider Nm, er et spørgsmål om opsætning. Min gør ved 1800
> rpm, En 9-5 Aero gør ved 1800 rpm, Bjørns gør ved 1800 rpm. o.s.v. Igen er
> man påpasselig p.g.a. gearkasserne (spørg Bjørn )
Den flækker da ikke et topstykke ved det.. )
--
Bjørn J.
| |
Christensen (07-04-2005)
| Kommentar Fra : Christensen |
Dato : 07-04-05 05:21 |
|
>
> 150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.
>
Bare rolig Jan - jeg holder med dig! Jeg tror aldrig nogensinde jeg får en
benzin igen....i hvert fald ikke før den kan være mægtig stærk (3,0 R6, 231
HK med propel foran, bagpå og på siden). Det er nok urealistisk, så derfor
holder jeg mig til turbodiesel - ligesom dig
Momentet er simpelthen for lækkert, og man skal jo ikke helt op i ddet røde
felt før den går amok - og det er jo derfor det er brugbart i det daglige...
*dukker sig for diverse Saab'er, 1,8T'ere og 2,0 TFSI'ere, der kommer
flyvende gennem forummet*
/ f christensen
320d Touring -02
| |
Jan W Nielsen (07-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 07-04-05 08:23 |
|
>> 150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.
> Bare rolig Jan - jeg holder med dig! Jeg tror aldrig nogensinde jeg får en
> benzin igen....i hvert fald ikke før den kan være mægtig stærk (3,0 R6,
> 231 HK med propel foran, bagpå og på siden). Det er nok urealistisk, så
> derfor holder jeg mig til turbodiesel - ligesom dig
Jeg lever desværres stadig med en sugebenzinbil - men jeg har haft
fornøjelsen af at køre i mange moderne dieselbiler.
Det jeg helst ville have af alle, tror jeg nok er en voldsomt kraftig
benzinmotor - der kunne levere det samme - men den slags har det jo med at
koste fuldkommen vildt - på indkøb og drift.
....og så skal man altså også op i noget højere maksimal-effekt - for ellers
har den jo ikke den overarm, der skal til.
> *dukker sig for diverse Saab'er, 1,8T'ere og 2,0 TFSI'ere, der kommer
> flyvende gennem forummet*
Jeg ér holdt op med at dukke mig..
/Jan W Nielsen
| |
Ukendt (07-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-04-05 08:41 |
|
> Det jeg helst ville have af alle, tror jeg nok er en voldsomt kraftig
> benzinmotor - der kunne levere det samme - men den slags har det jo med at
> koste fuldkommen vildt - på indkøb og drift.
>
> ...og så skal man altså også op i noget højere maksimal-effekt - for
> ellers har den jo ikke den overarm, der skal til.
>
>> *dukker sig for diverse Saab'er, 1,8T'ere og 2,0 TFSI'ere, der kommer
>> flyvende gennem forummet*
>
> Jeg ér holdt op med at dukke mig..
Audi, VW, Seat, SAAB, Fiat og en del andre lavede da også turbo-benziner som
er til at betale.
--
Tom
| |
Henrik B. (07-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 07-04-05 09:21 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4254e3f9$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg ér holdt op med at dukke mig..
>
> Audi, VW, Seat, SAAB, Fiat og en del andre lavede da også turbo-benziner
> som er til at betale.
Og som kan køre 15 km/l.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Per Beer Hansen (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 06-04-05 10:08 |
|
Henrik B. wrote:
> Jeg tror at det summeres meget godt op hér, hvad bl.a. Mogens K.
> mener, når han snakker om usportslige dieselbiler:
> http://www.bilbasen.dk/nyheder/BilTest/show_article.asp?id=708
>
> Så lær' det: ----
> /
Ikke fordi jeg hverken er for eller imod sportslige dieseler, men den
artikel du linker til handler da (IMHO) mere om en dårligt opsat undervogn
end den gør om en usportslig motor.
Citat start:
"Men en hård undervogn gør det ikke i sig selv, og Polo har et problem med
at overføre kraften til underlaget. Den har ingen stampetendenser. Når
kraften bliver for stor, spinder den bare. Især i sving savner man vejgreb,
fordi understyringen er notorisk og hurtig bliver voldsom. Styretøjet er
også uinspirerende og bagvognen er lagt helt død. "
Citat slut.
Men der går nok et par år, førend de kører med diesellaer i Formel 1
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online
| |
Henrik B. (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 06-04-05 10:46 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:4HN4e.39$Cs6.16@news.get2net.dk...
> Ikke fordi jeg hverken er for eller imod sportslige dieseler, men den
> artikel du linker til handler da (IMHO) mere om en dårligt opsat undervogn
> end den gør om en usportslig motor.
Citat start:
"130 hestes turbodieselmotor gør Polo til en raket - men ikke til en GTi
Kan en diesel være en sportsvogn? Svaret må være nej. Motorsportshistorien
kender i hvert fald få (om nogen) eksempler på succesfulde racerbiler med
dieselmotor. I teorien burde det kunne lade sig gøre, men i praksis virker
det ikke."
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Per Beer Hansen (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 06-04-05 10:49 |
|
Henrik B. wrote:
>
> Citat start:
> "130 hestes turbodieselmotor gør Polo til en raket - men ikke til en
> GTi
> Kan en diesel være en sportsvogn? Svaret må være nej.
> Motorsportshistorien kender i hvert fald få (om nogen) eksempler på
> succesfulde racerbiler med dieselmotor. I teorien burde det kunne
> lade sig gøre, men i praksis virker det ikke."
Jo jo, men hvis du læser længere nede i artiklen, så får du jo netop
forklaringen på hvorfor det ikke virker (i Polo'ens tilfælde).
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online
| |
Jan W Nielsen (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 06-04-05 15:35 |
|
> Citat start:
> "130 hestes turbodieselmotor gør Polo til en raket - men ikke til en GTi
> Kan en diesel være en sportsvogn? Svaret må være nej. Motorsportshistorien
> kender i hvert fald få (om nogen) eksempler på succesfulde racerbiler med
> dieselmotor. I teorien burde det kunne lade sig gøre, men i praksis virker
> det ikke."
Ovenstående argumentation er reelt nonsens - den ville falde for enhver
bedømmelse i en argumentations-analyse.
Se andet sted i denne tråd hvorfor.
/Jan W Nielsen
| |
Jakob Holm Hansen (22-04-2005)
| Kommentar Fra : Jakob Holm Hansen |
Dato : 22-04-05 13:42 |
|
On Wed, 6 Apr 2005 16:34:42 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
>> Citat start:
>> "130 hestes turbodieselmotor gør Polo til en raket - men ikke til en GTi
>> Kan en diesel være en sportsvogn? Svaret må være nej. Motorsportshistorien
>> kender i hvert fald få (om nogen) eksempler på succesfulde racerbiler med
>> dieselmotor. I teorien burde det kunne lade sig gøre, men i praksis virker
>> det ikke."
>
>Ovenstående argumentation er reelt nonsens - den ville falde for enhver
>bedømmelse i en argumentations-analyse.
>
>Se andet sted i denne tråd hvorfor.
>
>/Jan W Nielsen
>
Well, der er jo slet ingen argumentation....
Det var det først jeg tænkte da jeg sad og læste artiklen igennem.
Det er så rigtigt at han svagt kommer ind på noget med undervognen
senere i artiklen, men det har jo intet med motoren at gøre...
| |
Jan W Nielsen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 24-04-05 14:03 |
|
>>Ovenstående argumentation er reelt nonsens - den ville falde for enhver
>>bedømmelse i en argumentations-analyse.
>>Se andet sted i denne tråd hvorfor.
> Well, der er jo slet ingen argumentation....
Enig.
> Det var det først jeg tænkte da jeg sad og læste artiklen igennem.
> Det er så rigtigt at han svagt kommer ind på noget med undervognen
> senere i artiklen, men det har jo intet med motoren at gøre...
Enig.
/Jan W Nielsen
| |
Jan W Nielsen (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 06-04-05 15:33 |
|
> Ikke fordi jeg hverken er for eller imod sportslige dieseler, men den
> artikel du linker til handler da (IMHO) mere om en dårligt opsat undervogn
> end den gør om en usportslig motor.
"Dårligt" er er forkert ord - det er et spørgsmål om stil - ikke kvalitet.
Som truet med i et andet sted i denne gruppe i dag, så skriver jeg lige et
indlæg om hvorfor.
/Jan W Nielsen
| |
Thomas H. (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Thomas H. |
Dato : 06-04-05 10:33 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42539c09$0$73773$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg tror at det summeres meget godt op hér, hvad bl.a. Mogens K. mener,
når
> han snakker om usportslige dieselbiler:
> http://www.bilbasen.dk/nyheder/BilTest/show_article.asp?id=708
Øøøh mon ikke nærmere problemet er at 310 Nm er alt for meget i en let
forhjulstrækker?
| |
Jan W Nielsen (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 06-04-05 15:30 |
|
> Jeg tror at det summeres meget godt op hér, hvad bl.a. Mogens K. mener,
> når han snakker om usportslige dieselbiler:
Når Mogens Knudsen (og nogle andre) taler/skriver, så handler det som regel
om, at sportslige biler skal tage mange omdrejninger på motoren, og at
sportslige biler skal lyde som benzinmotor altid har gjort det.
Man kan så spørge sig selv, om denne definition er den rigtige.
Personligt mener jeg, at en "sportslig" bil enten er en, der faktisk
præsterer sportsligt (omgangstider på en bane) eller en bil, der udpræget
LIGNER en sportsvogn, som for eksempel en Mazda MX5. Det er de eneste to
definitioner, der er reelt belæg for, hvis man ser på ordets betydning
gennem tiden - alt andet er "snak og personlige holdninger".
Disse kan for så vidt være gode nok - men holdninger er holdninger og ikke
mere.
> http://www.bilbasen.dk/nyheder/BilTest/show_article.asp?id=708
Bilmagasinets chef har mange gange sagt, at deres anmeldelser SKAL være
subjektive - men at deres tests skal være objektive. Dermed menes, at
konceptet for artiklerne er, at der nøgternt vurderes, hvad bil kan og ikke
kan, og at skribenten derefter kommer med en holdning til bilen.
Idet man læser artiklerne, skal man dermed være i stand til at afkode, hvor
skribenten gør hvad. Derefter kan man jo så selv danne sig sine holdninger -
ud fra en samlet betragtning - og ikke bare kritikløst lappe en tilfældig
skribents HOLDNINGER i sig som sine egne.
Jeg hæfter mig på den holdningsmæssige side ved følgende:
"Den dynamiske underholdning udebliver" - Dynamik betyder bevægelse - mon
han er træt af, at bilen ikke også styrer med bagvognen - nogen som
almindelige biler efter min mening ikke bør gøre..?
Jeg tror lige, jeg vil kaste et indlæg om min sidste bemærkning.
/Jan W Nielsen
| |
|
|