"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse
news:4251721b$0$22989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> news:42512120$0$73741$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
>> Den 'simple' forklaring ligger i, at forbrændingshastighen i
>> benzin/luftblandingen er (næsten) konstant. Ved højere omdrejninger =
>> større stempelhastighed, er det nødvendigt at starte antændelsen en
>> smule før for at opnå eksplotionen på det rigtige tidspunkt.
>
> OK..tænkte nok det var sådan noget..smart egentlig.
>
> Hvad så med dragracere eller ordinære v8'er som
> kører på, nej, ikke dinitrol, men methanol, gælder
> det samme ca. hêr ?
Dragrace har såmen heller ikke overdrevet mange RPM, de presser bare en
masse trotyl, nitro, osv ind i cylindrene med en mega kompressor.
> Sådan en vædske er vel så meget hurtigere,
> der kun er eet tændingstidspunkt ?
Ikke helt, nogen gasser forbrænder hurtigere end andre, men mere vigtigt er
det at kompressionen ikke bliver for høj, så kan selv benzin antænde sig
selv på samme måde som diesel.
Det er derfor man kommer nitro i dragrace, da det er med til at sænke
temperaturen og man derfor kan lade med endnu større tryk.
> Tændinsavancering gælder vel så ikke for diesel-chiptuning
> da det her er kompressionen som tænder ?
Jep
Men de har andre problemer at slås med. De skal sprøjte dieselolien ind
under højt tryk og i flere omgange for at få den så kendte dieselklapren
næsten væk.
--
Tom