|
| Danmarks billigste bilbudget???? Fra : Per Wildau |
Dato : 02-04-05 11:36 |
|
En af mine venner skal i det næste halvandet år køre 100 km ialt om dagen
til arbejde.
I øvrigt består familien af 2 voksne og 2 små børn.
Han overvejer at købe en SUZUKI ALTO til 105k (det er ikke lige sådan en jeg
gider have).
Der må gerne være lidt bil tilbage når de halvandet år er gået.
Er det sådan en han skal købe???
Kan det gøres bedre billigere???
P3R
--
Per Wildau
22 999 066
psykolog@perwildau
http://www.perwildau.dk/
| |
Stig Rasmussen (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Stig Rasmussen |
Dato : 02-04-05 13:44 |
|
han skal have en diesel feks. Hyundai Getz 150000,00
"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
news:424e7576$0$342$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> En af mine venner skal i det næste halvandet år køre 100 km ialt om dagen
> til arbejde.
>
> I øvrigt består familien af 2 voksne og 2 små børn.
>
> Han overvejer at købe en SUZUKI ALTO til 105k (det er ikke lige sådan en
> jeg gider have).
>
> Der må gerne være lidt bil tilbage når de halvandet år er gået.
>
> Er det sådan en han skal købe???
>
> Kan det gøres bedre billigere???
>
> P3R
> --
> Per Wildau
> 22 999 066
> psykolog@perwildau
> http://www.perwildau.dk/
>
| |
ChipMIK (02-04-2005)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 02-04-05 14:24 |
|
Stig Rasmussen wrote:
> han skal have en diesel feks. Hyundai Getz 150000,00
> "Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
> news:424e7576$0$342$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
>>En af mine venner skal i det næste halvandet år køre 100 km ialt om dagen
>>til arbejde.
>>
>>I øvrigt består familien af 2 voksne og 2 små børn.
>>
>>Han overvejer at købe en SUZUKI ALTO til 105k (det er ikke lige sådan en
>>jeg gider have).
>>
>>Der må gerne være lidt bil tilbage når de halvandet år er gået.
>>
>>Er det sådan en han skal købe???
>>
>>Kan det gøres bedre billigere???
>>
>>P3R
>>--
>>Per Wildau
>>22 999 066
>>psykolog@perwildau
>> http://www.perwildau.dk/
>>
>
>
>
& så skal hyundaien være et år gammel...så skoster den vel ca. 75000
:)...sød lile bil ellers
ChipMIK
| |
Ukendt (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-04-05 14:41 |
|
"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
news:424e7576$0$342$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> En af mine venner skal i det næste halvandet år køre 100 km ialt om dagen
> til arbejde.
>
> I øvrigt består familien af 2 voksne og 2 små børn.
>
> Han overvejer at købe en SUZUKI ALTO til 105k (det er ikke lige sådan en
> jeg gider have).
>
> Der må gerne være lidt bil tilbage når de halvandet år er gået.
>
> Er det sådan en han skal købe???
>
> Kan det gøres bedre billigere???
Man skal med garanti IKKE købe ny bil hvis der skal være "Danmarks billigste
bilbudget".
Det bedste budget får man med en bil der er et par år gammel......eller ved
en gammel spand på mere end 15 år.
--
Tom
| |
Morten Fruergaard (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 02-04-05 14:52 |
|
Tom wrote:
> Man skal med garanti IKKE købe ny bil hvis der skal være "Danmarks
> billigste bilbudget".
Enig.
> Det bedste budget får man med en bil der er et par år
> gammel......eller ved en gammel spand på mere end 15 år.
Det bedste bud vil nok være en godt passet bil, som købes privat. Så har den
tabt en del, og man behøves ikke passe bilen med dyre services...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
| |
Andreas M. Hansen (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 02-04-05 14:59 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:424ea2f0$0$43992$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom wrote:
>> Man skal med garanti IKKE købe ny bil hvis der skal være "Danmarks
>> billigste bilbudget".
>
> Enig.
>
>> Det bedste budget får man med en bil der er et par år
>> gammel......eller ved en gammel spand på mere end 15 år.
>
> Det bedste bud vil nok være en godt passet bil, som købes privat. Så har
> den tabt en del, og man behøves ikke passe bilen med dyre services...
>
Med i sådanne overvejelser hører også definitionen af hvem "man" i grunden
er, synes jeg.
Kan man lave lidt på bilen selv, eller skal man køre på værksted bare der er
gået en pære.
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Ukendt (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-04-05 15:29 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:424ea525$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> news:424ea2f0$0$43992$14726298@news.sunsite.dk...
>> Tom wrote:
>>> Man skal med garanti IKKE købe ny bil hvis der skal være "Danmarks
>>> billigste bilbudget".
>>
>> Enig.
>>
>>> Det bedste budget får man med en bil der er et par år
>>> gammel......eller ved en gammel spand på mere end 15 år.
>>
>> Det bedste bud vil nok være en godt passet bil, som købes privat. Så har
>> den tabt en del, og man behøves ikke passe bilen med dyre services...
>>
>
> Med i sådanne overvejelser hører også definitionen af hvem "man" i grunden
> er, synes jeg.
> Kan man lave lidt på bilen selv, eller skal man køre på værksted bare der
> er gået en pære.
Ja, men selv om man ikke kan finde ud af andet end hvordan man fylder benzin
på, så er en brugt bil meget billigere end en ny.
--
Tom
| |
Per Wildau (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Per Wildau |
Dato : 02-04-05 15:32 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:424ea525$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> news:424ea2f0$0$43992$14726298@news.sunsite.dk...
>> Tom wrote:
>>> Man skal med garanti IKKE købe ny bil hvis der skal være "Danmarks
>>> billigste bilbudget".
>>
>> Enig.
>>
>>> Det bedste budget får man med en bil der er et par år
>>> gammel......eller ved en gammel spand på mere end 15 år.
>>
>> Det bedste bud vil nok være en godt passet bil, som købes privat. Så har
>> den tabt en del, og man behøves ikke passe bilen med dyre services...
>>
>
> Med i sådanne overvejelser hører også definitionen af hvem "man" i grunden
> er, synes jeg.
> Kan man lave lidt på bilen selv, eller skal man køre på værksted bare der
> er gået en pære.
Jeg tror ikke han hverken kan, eller er indstillet på at lave ret meget
selv.
- og bilen: "Den skal bare være billig." Og han mener så at en ny Alto er et
godt bud.
Når det fx drejer sig om benzinøkonomi, hvor mange liter benzin er det så
lige man kan få for fx 40.000?
P3R
| |
Leonard (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 02-04-05 15:50 |
|
"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> wrote:
>Når det fx drejer sig om benzinøkonomi, hvor mange liter benzin er det så
>lige man kan få for fx 40.000?
Som brugt vil dieselbilen jo også være mere værd end Altoen, men hvis
det er så simpelt der skal regnes, så er gammel slæde til 15-20.000 kr
jo meget billigere, og der kan køres ca. 100.000 km for de penge der
spares i forhold til Altoen. På 1,5 år når han jo kun at køre 50.000
km.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/
| |
jan@fedtegreven.dk (02-04-2005)
| Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk |
Dato : 02-04-05 15:59 |
|
"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev :
>Når det fx drejer sig om benzinøkonomi, hvor mange liter benzin er det så
>lige man kan få for fx 40.000?
Med en pris på 9:15/liter bliver det 4371,58 liter, mere interessant
er nok hvor langt det kvantum flytter bilen ;)
Igen - skal man hutle sig gennem 1½år's kørsel billigst muligt, skal
man nok satse på køb & smid væk, så er man dejligt fri for at snakke
afskrivning
For sjov skyld :
En brugt Sierra 2.0i - til 15 tudser, 10km/l i snit
330 dages kørsel, 10 liter brugt pr dag ~ 3300 liter ~ 30.195
vægtafgift 1½ år ~ 1440 * 3 ~ 4320
Forsikring ??? 10000
lidt vedligehold 10000
summa summarum
bil 15000
bensin 30195
forsikr 10000
vægtafg 4320
slid 10000
altså 69515.- I grove tal
Jeg tør slet ikke indregne afskrivningen på en bil, ind i regnestykket
--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
Otto J. (03-04-2005)
| Kommentar Fra : Otto J. |
Dato : 03-04-05 13:09 |
|
<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:i8ct411cpj9vorbvn1cv8mha24e8eec46m@dtext.news.tele.dk...
> "Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev :
>
>>Når det fx drejer sig om benzinøkonomi, hvor mange liter benzin er det så
>>lige man kan få for fx 40.000?
>
> Med en pris på 9:15/liter bliver det 4371,58 liter, mere interessant
> er nok hvor langt det kvantum flytter bilen ;)
>
> Igen - skal man hutle sig gennem 1½år's kørsel billigst muligt, skal
> man nok satse på køb & smid væk, så er man dejligt fri for at snakke
> afskrivning
>
> For sjov skyld :
>
> En brugt Sierra 2.0i - til 15 tudser, 10km/l i snit
>
> 330 dages kørsel, 10 liter brugt pr dag ~ 3300 liter ~ 30.195
> vægtafgift 1½ år ~ 1440 * 3 ~ 4320
> Forsikring ??? 10000
>
> lidt vedligehold 10000
>
> summa summarum
>
> bil 15000
> bensin 30195
> forsikr 10000
> vægtafg 4320
> slid 10000
>
> altså 69515.- I grove tal
>
> Jeg tør slet ikke indregne afskrivningen på en bil, ind i regnestykket
Tja, jeg er lige begyndt på samme overvejelser - som jeg ser det, med en ny
billig-bil i stedet:
Afskrivning på bil: Det har jeg ikke så meget forstand på, men 25.000,-?
(efter 1½ år burde det vel ikke være mere?)
Renteudgiver på 1½ år: hvad, 12000,-?
Benzin: 15000,- (Kia Picanto, 20 km/l)
Forsikr: 10000,-
Vægtafgift: 3*260=780
2x service: 6-8000,-?
I alt 68780-70780 - dvs. stort set det samme? Så vil jeg da hellere køre i
picantoen... Men det er jo langtfra sikkert mine tal er realistiske... ?
Hvis vi nu skal kigge lidt på min egen situation, så vil jeg da meget gerne
have input:
Kørsel: 25-30.000,- km per år. Ingen bil i forvejen, stabile udgifter vægtes
over ultimativt billigst. Ud fra dét, så går mine tanker på netop Picanto'en
købt som ny, og solgt efter 3 år når garantien udløber. Udover forskellige
finansieringsmuligheder, så er spørgsmålene:
Hvor meget skal man forvente af afskrivning efter 3 år på sådan én?
Bilmagasinet kalkulerer i nyeste nummer med 35.000,- efter 3 år og 60.000,-
km, er det realistisk? Jeg vil så køre i retning af 90.000, vil det så hedde
40 eller 45K?
Mht. service, så oplyser Bilmagasinet prisen på en service-kontrakt til
7800,- for 3 år (jeg glemte at spørge forhandleren om prisen). Hvad ligger
der i dét? Forhandleren sagde bare at servicekontrakten er for dyr, og jeg
er billigere stillet med at betale for dem løbende i stedet - er det god og
ærlig rådgivning, eller ved han at fordi jeg kommer til at køre relativt
langt, så kan det bedre betale sig for ham? Med service per 15.000 km, så
hedder det 5-6 gange service i de tre år - det kan jeg vel næppe få for
7800,-? Og nok så vigtigt, hvis jeg har 3 års garanti plus 3 års
service-kontrakt på øsen, er der så noget der ikke er dækket ind (udover at
jeg smadrer den sføli)? Kan jeg løbe ind i at en eller anden dims går i
stykker efter 80.000 km, og få besked på at "det er en sliddel, der ikke
liige er omfattet af service-kontrakten" eller lignende? Kort sagt, hvis jeg
nu tager service-kontrakten, hvor meget skal jeg så forvente at lægge til
side til småting (om noget)?
Jeg kan generelt ikke reparere ting der ikke kan repareres med en
fjernbetjening... Derfor vil jeg gætte på at en brugt bil vil koste mig en
del penge i reparationer - og stort set alle jeg kender der har bil kommer
med den ene historie efter den anden med diverse uforudsete udgifter. Alt
taget i betragtning, er det virkeligt så meget dyrere at købe en ny bil i
120K-klassen, i forhold til at købe en 10 år gammel øse i 30K-klassen?
Mvh. Otto
| |
Ukendt (03-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-04-05 15:53 |
|
"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:424fdcdd$0$299$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> <jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
> news:i8ct411cpj9vorbvn1cv8mha24e8eec46m@dtext.news.tele.dk...
>> "Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev :
>>
>>>Når det fx drejer sig om benzinøkonomi, hvor mange liter benzin er det så
>>>lige man kan få for fx 40.000?
>>
>> Med en pris på 9:15/liter bliver det 4371,58 liter, mere interessant
>> er nok hvor langt det kvantum flytter bilen ;)
>>
>> Igen - skal man hutle sig gennem 1½år's kørsel billigst muligt, skal
>> man nok satse på køb & smid væk, så er man dejligt fri for at snakke
>> afskrivning
>>
>> For sjov skyld :
>>
>> En brugt Sierra 2.0i - til 15 tudser, 10km/l i snit
>>
>> 330 dages kørsel, 10 liter brugt pr dag ~ 3300 liter ~ 30.195
>> vægtafgift 1½ år ~ 1440 * 3 ~ 4320
>> Forsikring ??? 10000
>>
>> lidt vedligehold 10000
>>
>> summa summarum
>>
>> bil 15000
>> bensin 30195
>> forsikr 10000
>> vægtafg 4320
>> slid 10000
>>
>> altså 69515.- I grove tal
>>
>> Jeg tør slet ikke indregne afskrivningen på en bil, ind i regnestykket
>
> Tja, jeg er lige begyndt på samme overvejelser - som jeg ser det, med en
> ny billig-bil i stedet:
>
> Afskrivning på bil: Det har jeg ikke så meget forstand på, men 25.000,-?
> (efter 1½ år burde det vel ikke være mere?)
> Renteudgiver på 1½ år: hvad, 12000,-?
> Benzin: 15000,- (Kia Picanto, 20 km/l)
> Forsikr: 10000,-
> Vægtafgift: 3*260=780
> 2x service: 6-8000,-?
> I alt 68780-70780 - dvs. stort set det samme? Så vil jeg da hellere køre i
> picantoen... Men det er jo langtfra sikkert mine tal er realistiske... ?
>
> Hvis vi nu skal kigge lidt på min egen situation, så vil jeg da meget
> gerne have input:
>
> Kørsel: 25-30.000,- km per år. Ingen bil i forvejen, stabile udgifter
> vægtes over ultimativt billigst. Ud fra dét, så går mine tanker på netop
> Picanto'en købt som ny, og solgt efter 3 år når garantien udløber. Udover
> forskellige finansieringsmuligheder, så er spørgsmålene:
>
> Hvor meget skal man forvente af afskrivning efter 3 år på sådan én?
> Bilmagasinet kalkulerer i nyeste nummer med 35.000,- efter 3 år og
> 60.000,- km, er det realistisk? Jeg vil så køre i retning af 90.000, vil
> det så hedde 40 eller 45K?
>
> Mht. service, så oplyser Bilmagasinet prisen på en service-kontrakt til
> 7800,- for 3 år (jeg glemte at spørge forhandleren om prisen). Hvad ligger
> der i dét? Forhandleren sagde bare at servicekontrakten er for dyr, og jeg
> er billigere stillet med at betale for dem løbende i stedet - er det god
> og ærlig rådgivning, eller ved han at fordi jeg kommer til at køre
> relativt langt, så kan det bedre betale sig for ham? Med service per
> 15.000 km, så hedder det 5-6 gange service i de tre år - det kan jeg vel
> næppe få for 7800,-? Og nok så vigtigt, hvis jeg har 3 års garanti plus 3
> års service-kontrakt på øsen, er der så noget der ikke er dækket ind
> (udover at jeg smadrer den sføli)? Kan jeg løbe ind i at en eller anden
> dims går i stykker efter 80.000 km, og få besked på at "det er en sliddel,
> der ikke liige er omfattet af service-kontrakten" eller lignende? Kort
> sagt, hvis jeg nu tager service-kontrakten, hvor meget skal jeg så
> forvente at lægge til side til småting (om noget)?
>
> Jeg kan generelt ikke reparere ting der ikke kan repareres med en
> fjernbetjening... Derfor vil jeg gætte på at en brugt bil vil koste mig en
> del penge i reparationer - og stort set alle jeg kender der har bil kommer
> med den ene historie efter den anden med diverse uforudsete udgifter. Alt
> taget i betragtning, er det virkeligt så meget dyrere at købe en ny bil i
> 120K-klassen, i forhold til at købe en 10 år gammel øse i 30K-klassen?
Forskellen på dit og Jans regnskab er at hans bil er betalt på 1 år og
derefter er der ikke flere udgifter på lige den post. Desuden er forskellen
i størrelsen af biler nu også ganske betragtelig hvilket heller ikke er
uvæsentlig ved benzinøkonomien. En lille golf 1, kan jo også noget mere på
Km/l
Set over en længere periode (meget mere end 1 år), så er der en betragtelig
forskel i hvad det koster. Retfærdigvis bør man også sammenligne biler i
nogenlunde samme størrelse/vægtklasse.
Jans eksempel med forsikring er nu også ret voldsomt. Man kaskoforsikrer jo
ikke en gammel bil. Men OK hvis det er en nybegynder på 20 år, så kan 10.000
måske godt komme hen
--
Tom
| |
jan@fedtegreven.dk (03-04-2005)
| Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk |
Dato : 03-04-05 19:05 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>Forskellen på dit og Jans regnskab er at hans bil er betalt på 1 år og
>derefter er der ikke flere udgifter på lige den post.
Netop - derfor går jeg heller ikke ind på at beregne nogen
afskrivning - den er købt, betalt, og til at hælde på lossepladsen
efter endt mission ;)
Holder den så længere, vinder man jo kun på "den konto"
>Desuden er forskellen i størrelsen af biler nu også ganske betragtelig
Jep - Jeg har prøvet Picanto'en - og den der sgu' noget klein, men
egentligt overraskende rummelig (foran)
Mne skal der pendles er den efter min mening (!) for lille, den
affjedring eksempelvis er præget af den korte akselafstand
>Retfærdigvis bør man også sammenligne biler i nogenlunde samme størrelse/vægtklasse.
Hvis man udelukkende forcuserer på billigst muligt, er det ikke et ?
om størrelser, men rent pengemæsigt
>Jans eksempel med forsikring er nu også ret voldsomt.
Er den nu også det ? Jeg synes de selskaber tager godt ved
efterhånden ;(
--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
Ukendt (03-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-04-05 18:16 |
|
On Sun, 3 Apr 2005 14:08:55 +0200, "Otto J." <hifiotto@hotmail.com>
wrote:
<grovbarbering>
>Kørsel: 25-30.000,- km per år. Ingen bil i forvejen, stabile udgifter vægtes
>over ultimativt billigst. Ud fra dét, så går mine tanker på netop Picanto'en
>købt som ny, og solgt efter 3 år når garantien udløber. Udover forskellige
>finansieringsmuligheder, så er spørgsmålene:
>
>Hvor meget skal man forvente af afskrivning efter 3 år på sådan én?
>Bilmagasinet kalkulerer i nyeste nummer med 35.000,- efter 3 år og 60.000,-
>km, er det realistisk? Jeg vil så køre i retning af 90.000, vil det så hedde
>40 eller 45K?
>
Bilmagasinets afskrivningsforudsigelser giver jeg ikke en hujende fis
for. Hvis jeg spørger mig selv, om jeg vil give ca. 90000,- for en 3
år gammel Picanto med 60000 km bag sig, som kostede 105000,- fra ny -
er svaret et rungende nej!! Og hvor kommer de 90 k så fra - joooooo,
70 k i byttepris, lidt til service, lager, garanti samt ikke mindst
lidt fortjeneste, så lander vi der, hvis bilhandleren skal leve. Hvis
du er god til at handle privat, så kan afskrivningen måske holdes nede
på det niveau, der forudsiges - men bliv ikke skuffet, hvis det ikke
holder.
Mht. service lyder ca. 8000 for 90000 km rimeligt, du slipper for at
spekulere på dyre motorstyringsfejl oa. som hurtigt kan løbe op. Det
eneste der mangler i sådan en kontrakt er vel dæk - check lige, at
udstødning er med.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI
Med chippet hund
| |
Otto J. (03-04-2005)
| Kommentar Fra : Otto J. |
Dato : 03-04-05 18:27 |
|
> Bilmagasinets afskrivningsforudsigelser giver jeg ikke en hujende fis
> for. Hvis jeg spørger mig selv, om jeg vil give ca. 90000,- for en 3
> år gammel Picanto med 60000 km bag sig, som kostede 105000,- fra ny -
> er svaret et rungende nej!! Og hvor kommer de 90 k så fra - joooooo,
> 70 k i byttepris, lidt til service, lager, garanti samt ikke mindst
> lidt fortjeneste, så lander vi der, hvis bilhandleren skal leve. Hvis
> du er god til at handle privat, så kan afskrivningen måske holdes nede
> på det niveau, der forudsiges - men bliv ikke skuffet, hvis det ikke
> holder.
Lyder rimeligt - egentligt også bare derfor jeg vil vide hvor meget ekstra
jeg skal regne med...
> Mht. service lyder ca. 8000 for 90000 km rimeligt, du slipper for at
> spekulere på dyre motorstyringsfejl oa. som hurtigt kan løbe op. Det
> eneste der mangler i sådan en kontrakt er vel dæk - check lige, at
> udstødning er med.
Hm - dækkene var faktisk præcist hvad fik mig til at tvivle på sælgerens
udsagn - han sagde at service-kontrakter var lavet sådan at forhandleren
reelt var mere eller mindre sikker på at tjene på det - hvilket absolut
giver mening. Men eksemplet han brugte var, at jeg ville skulle betale for
dæk-slitage på dæk jeg ikke skulle bruge, fordi dækkenes levetid er 50.000
km. Men med 25.000,- km om året _skal_ jeg jo netop skifte dæk inden for
servicekontraktens løbetid? Og han sagde at jeg ved service skulle regne med
3-4000,- per gang - igen, med service per 15.000 km, og 25.000 km kørsel om
året, så kan jeg ikke få hans regnestykke til at gå op... Medmindre
Bilmagasinets oplysning er forkert - jeg burde sføli have spurgt
forhandleren, det må jeg gøre i morgen.
Eller - serviceaftalen er per kilometer, ikke per år?
Mvh. Otto
| |
Ukendt (03-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-04-05 18:45 |
|
On Sun, 3 Apr 2005 19:27:25 +0200, "Otto J." <hifiotto@hotmail.com>
wrote:
<grovbarberer lige igen>
>
>Eller - serviceaftalen er per kilometer, ikke per år?
>
Normalt er den aftalt med en fast ydelse pr. måned med en given
løbetid og et fastsat kilometertal. Ekstra kilometer er som regel
forholdsvist dyrere end det aftalte tal - og hvis du har kørt for få,
får du nogle steder noget tilbage - men ikke hos alle importører. FDM
havde en artikel om emnet for nyligt, jeg erindrer ikke Kia's holdning
desangående.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI
Med chippet hund
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-04-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-04-05 19:12 |
|
"Otto J." skriver:
>
> Tja, jeg er lige begyndt på samme overvejelser - som jeg ser det, med en ny
> billig-bil i stedet:
>
> Afskrivning på bil: Det har jeg ikke så meget forstand på, men 25.000,-?
> (efter 1½ år burde det vel ikke være mere?)
Nej
> Renteudgiver på 1½ år: hvad, 12000,-?
Renteudgifter, havd er det ??? (så kunne ikke lade være
> Kørsel: 25-30.000,- km per år. Ingen bil i forvejen, stabile udgifter vægtes
> over ultimativt billigst.
Det koster mest at købe en ny bil, finder du en der er et par år gammel,
er den billig at vedligeholde og tabet ved salg er ikke så stort som ved
nyindkøb.
Som i nok ved er jeg skudt af en gal folkevogn, en golf kan jeg kun
anbefale, der kan du få meget for 100.000.
Eller hvad med en "næsten VW"
news:42500c0f$0$326$ba624c82@nntp05.dk.telia.net
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Morten Fruergaard (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 02-04-05 16:12 |
|
Andreas M. Hansen wrote:
> Med i sådanne overvejelser hører også definitionen af hvem "man" i
> grunden er, synes jeg.
> Kan man lave lidt på bilen selv, eller skal man køre på værksted bare
> der er gået en pære.
Med en ny bil skal man på værksted for at få kontrolleret at tingene er som
de skal være - også kaldet service. Hvis der er noget der skal skiftes,
bliver det skiftet. Med en lidt ældre bil, skal den ikke til service, men
kun skal kun have lavet de ting, der skal skiftes.
Jeg ved godt, hvad der er billigst - og det er _ikke_ service...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
| |
Olesen (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 02-04-05 16:32 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:424eb59d$0$43995$14726298@news.sunsite.dk...
> Med en ny bil skal man på værksted for at få kontrolleret at tingene er
som
> de skal være - også kaldet service. Hvis der er noget der skal skiftes,
> bliver det skiftet. Med en lidt ældre bil, skal den ikke til service, men
> kun skal kun have lavet de ting, der skal skiftes.
Er der garanti blir det skiftet.
Er der ikke garanti, bestemmer kunden
som på en ældre vogn, om det skal skiftes, ja.
| |
Morten Fruergaard (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 02-04-05 17:29 |
|
Olesen wrote:
> Er der garanti blir det skiftet.
> Er der ikke garanti, bestemmer kunden
> som på en ældre vogn, om det skal skiftes, ja.
Har jeg sagt andet? Jeg tog ovenstående som en selvfølge...
Forskellen er at når bilen skal til service betaler man for at de
kontrollere bilen - for det meste uden grund. Det er vist verdens dyreste
olieskift...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
| |
Ukendt (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-04-05 17:39 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:424ec790$0$43989$14726298@news.sunsite.dk...
> Olesen wrote:
>> Er der garanti blir det skiftet.
>> Er der ikke garanti, bestemmer kunden
>> som på en ældre vogn, om det skal skiftes, ja.
>
> Har jeg sagt andet? Jeg tog ovenstående som en selvfølge...
>
> Forskellen er at når bilen skal til service betaler man for at de
> kontrollere bilen - for det meste uden grund. Det er vist verdens dyreste
> olieskift...
Man får da også et ligegyldigt stempel som folk går meget op i.
Stemplet fortæller at bilen har været til inspektion men at man ikke har en
meter garanti for at der er blevet lavet service efter
foreskrifterne......dette har FDM test af værkstederne dokumenteret hver
gang de har lavet disse test
--
Tom
| |
Morten Fruergaard (02-04-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 02-04-05 20:17 |
|
Tom wrote:
> Man får da også et ligegyldigt stempel som folk går meget op i.
> Stemplet fortæller at bilen har været til inspektion men at man ikke
> har en meter garanti for at der er blevet lavet service efter
> foreskrifterne......dette har FDM test af værkstederne dokumenteret
> hver gang de har lavet disse test
Netop derfor er der jo ingen grund til det..
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
| |
KubikH (02-04-2005)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 02-04-05 16:18 |
|
"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
news:424e7576$0$342$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> En af mine venner skal i det næste halvandet år køre 100 km ialt om dagen
> til arbejde.
>
> I øvrigt består familien af 2 voksne og 2 små børn.
>
> Han overvejer at købe en SUZUKI ALTO til 105k (det er ikke lige sådan en
> jeg gider have).
>
> Der må gerne være lidt bil tilbage når de halvandet år er gået.
>
> Er det sådan en han skal købe???
>
> Kan det gøres bedre billigere???
>
> P3R
> --
> Per Wildau
> 22 999 066
> psykolog@perwildau
> http://www.perwildau.dk/
Min kæphest:
Køb en Golf 2 Diesel, der er tyskhentet.
Kør 20km/l diesel i 2 år.
Syn den, og sælg den igen.
Så er den ged barberet
Mvh
Niels
| |
phk (02-04-2005)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 02-04-05 19:16 |
|
"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
news:424e7576$0$342$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Kan det gøres bedre billigere???
Der må være mindst afskrivning på en bil der har nogle år og km på bagen. En
diesel vil være billigere at købe.
Jeg ville købe en tysk Golf II Diesel - det vil formentlig blive billigere.
--
Per, Esbjerg
| |
|
|