> Er der nogle der har forslag eller råd til hvordan man kan gøre ovennævnte
> lidt sjovere endnu :)
>
> Har hørt, at Landbergs boks måske ikke er det bedste valg til den - selvom
> jeg nok var mest stemt for den, da det kan gøres uden at rode rundt i
> styreboksen. Mener at have hørt at styreboksen er anerledes sat op end i
> f.eks. Touran med samme motor og at det skulle kunne give lidt problemer
> med
> Landbergs boks (?) Men er ikke lige så meget inde i det - så lad mig
> høre...
>
>
> Takker....
Jeg kan da lige svare her, da jeg jo trods alt må vide lidt om sagen....
Det er korrekt, at den boks som funker perfekt på f.eks. Golf V 2.0TDi og
Touran 2.0TDi ikke kører som den skal på Altea. Bilen begynder simpelthen at
gå mærkeligt efter nogle dage og hverken mig eller producenten har kunne
gennemskue hvad går galt. Men det er ikke utænkeligt, at Altea kører med
anden software i motorstyringen. Har i hvert fald hørt fra "højt sted", at
Altea i Danmark har en speciel software, da den danske diesel ikke er lige
så rent som i f.eks. Tyskland. Men hvorfor VW så ikke har denne software ved
jeg ikke.
Løsningen har hidtil været en BDM-tuning hvor jeg åbner styreboksen og
lægger et nyt program ind i bilens originale chip. Men om ganske få dage vil
jeg kunne chippe bilen direkte via OBD-stikket, så tuningen bliver 100 %
usynlig. Regner dog også med, at boksen kommer til at fungere på sigt.
DSG-kassen har ingen problemer med at holde. Den er jo mere eller mindre
blot to manuelle gearkasser koblet sammen og jeg ved, at en tysk tuner har
testet gearkassen i bænk med 650nm uden den brød sammen. Hvis man giver
boksen for meget moment er det koblingerne som først giver efter og man kan
således "trække i land" inden man ødelægger noget.
Min egen Altea skulle mandag middag gerne have ca. 190hk og +400nm. Vender
tilbage med resultatet....
--
MVH
Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min og 142.8hk v.
3.430omdr/min.
www.bokstuning.dk