"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:424c5393@news.wineasy.se...
> Jeg fandt netop denne beskrivelse af vedligeholdelse af billak:
>
http://www.toyotaklub.dk/portal/forum_post.php?rp.13.6922
>
> Heraf fremgår, at man skal bruge lakforsegler før voksbehandling (hvis man
> altså ikke buger et kombiprodukt).
>
> Er det rigtigt?
"Polermiddel/Lakforsegler (Fint polermiddel uden voks,forsegler lakken ved
at slibe lakken blank, så f.eks. UV stråler bliver reflekteret og ikke
optages af lakken og gør også at lakken ikke så let får stenslag, da mange
af dem blot vil pralle af "
Alene dette udsagn får hele molevitten til at lyde en kende useriøst.
1) Lad midlet tørre i din hånd. Hvis det skal få sten til at prelle af,
skal der dannes en meget hård overflade. Det gør der ikke. Stenens
energi vil derfor stadig gå gennem lakken som tar' skade.
2) At kalde en lak forseglet ved at slibe den ned har jeg
godt nok aldrig hørt om før. Så burde slipol/slipoline være
ret så ideelt til langtidsbeskyttelse.
Iøvrigt er disse alt-i-eet produkter idag så gode,
at dobbelt arbejde med polering og efterflg. forsegling
er helt unødvendigt, og polerer man 3-4 gange årligt
er det fint.
Jeg har erfaret, at hvis en bil poleres 4 gange årligt,
så starter man sæssonen med en let slibende polish, så kan
en alm. uden slibeeffekt klare det resten af året med succes.