/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15833
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Diesel har ikke toppet endnu
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 26-03-05 09:01

Nyhed fra Bilbasen:

De eksperter, der for 10 år siden spåede en kraftiv vækst i brugen af
dieselmotorer, har fået deres forudsigelser så rigeligt bekræftet.

Forudsigelserne byggede på, at dieselmotoren på det tidspunkt havde større
udviklingspotentiale end benzinmotoren, som motorudviklerne havde
koncentreret sig om siden oliekrisen og senere kravet om katalysator.

Nu siger eksperterne ifølge branchebladet Automotive News Europe, at væksten
i dieselbilernes andel af det samlede europæiske marked, vil toppe i 2010
med en andel på 65 procent. Derefter ventes andelen at falde til under 40
procent efter 2015.

Årsagen er de stadig skrappere miljøkrav. At gøre dieselmotorernes
udstødning endnu renere vil medføre så store produktionsomkostninger, at
bilerne bliver mindre attraktive for fabrikkerne og i sidste ende for
bilkøberne, skriver bladet.

/Jan W Nielsen



 
 
alexbo (26-03-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-03-05 09:50


"Jan W Nielsen" skrev

> De eksperter, der for 10 år siden spåede en kraftiv vækst i brugen af
> dieselmotorer, har fået deres forudsigelser så rigeligt bekræftet.

Der vil altid være nogen eksperter der får deres forudsigelser bekræftet, de
siger så meget forskelligt at nogen får ret.
De eksperter der forudsagde oliemangel fik ikke ret.
De eksperter der forudsagde vi ville køre i elbiler fik ikke ret.
De eksperter der forudsagde vi ville køre i biler der selv fandt vej, fik
ikke ret.

Langt de fleste eksperter tager fejl i deres forudsigelser.

mvh
Alex Christensen




HGF (26-03-2005)
Kommentar
Fra : HGF


Dato : 26-03-05 10:17


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4245224a$1$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...


> De eksperter der forudsagde oliemangel fik ikke ret.

Min tank har heldigvis stadig Dynamic 95 oktan.
Men hvorlænge ?

> De eksperter der forudsagde vi ville køre i elbiler fik ikke ret.

Når brinten blir' hvermands-eje, så kører vi på el, ja.

> De eksperter der forudsagde vi ville køre i biler der selv fandt vej, fik
> ikke ret.

Men vi har jo GPS'en som er en god alternativ når
man tænker på vejenes tekniske beskaffenhed iøvrigt.

Så det hele ser ud til, de alligevel fik lidt ret.



Ukendt (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-03-05 10:25


"HGF" <na@na.dk> skrev i en meddelelse
news:424528c8$0$23104$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:4245224a$1$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>
>> De eksperter der forudsagde oliemangel fik ikke ret.
>
> Min tank har heldigvis stadig Dynamic 95 oktan.
> Men hvorlænge ?

mere end 20 år hvis du lige fjerner rekvalmeordet "dynamic"


>> De eksperter der forudsagde vi ville køre i elbiler fik ikke ret.
>
> Når brinten blir' hvermands-eje, så kører vi på el, ja.

Hvem ved om det bliver i vores livstid


>> De eksperter der forudsagde vi ville køre i biler der selv fandt vej, fik
>> ikke ret.
>
> Men vi har jo GPS'en som er en god alternativ når
> man tænker på vejenes tekniske beskaffenhed iøvrigt.
>
> Så det hele ser ud til, de alligevel fik lidt ret.

Ingen kan alligevel sige hvad fremtiden byder, så det vil være gætterier ud
fra nogle trends.
Kommer der er opfindelse eller en statsindgreb, så kan det hele vende

--
Tom



alexbo (26-03-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-03-05 10:56


"HGF" skrev

> Min tank har heldigvis stadig Dynamic 95 oktan.
> Men hvorlænge ?
Skal det forstås sådan, at han ikke kan skaffe mere bensin?

> Når brinten blir' hvermands-eje, så kører vi på el, ja.
Ja, eller en akkumulator fylder og vejer en tiendedel.

> Men vi har jo GPS'en som er en god alternativ når
> man tænker på vejenes tekniske beskaffenhed iøvrigt.
Næh, GPS er et alternativ til et kort og der er det da ganske udmærket.

Man kan jo altid påstå at man forudsagde rigtigt, hvis bare lige nogle ting
var anderledes.

Hvis nu vi havde brint eller små og lette akkumulatorer, så kørte vi på el
Hvis nu vejvæsenet havde lagt sporkabler i alle veje, så havde vi haft biler
der selv kunne finde vej.

Hvis nu bare, så kan man få ret i sine forudsigelser.
Hvis nu bare jokertallene havde været en lille smule anderledes, så havde
jeg ikke skrevet dette her.

mvh
Alex Christensen




Aardvark (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Aardvark


Dato : 26-03-05 11:15

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in
news:4245224a$1$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

>
> "Jan W Nielsen" skrev
>
>> De eksperter, der for 10 år siden spåede en kraftiv vækst i brugen af
>> dieselmotorer, har fået deres forudsigelser så rigeligt bekræftet.
>
> Der vil altid være nogen eksperter der får deres forudsigelser
> bekræftet, de siger så meget forskelligt at nogen får ret.
> De eksperter der forudsagde oliemangel fik ikke ret.
> De eksperter der forudsagde vi ville køre i elbiler fik ikke ret.
> De eksperter der forudsagde vi ville køre i biler der selv fandt vej,
> fik ikke ret.
>
> Langt de fleste eksperter tager fejl i deres forudsigelser.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>

Fordelen....ved Diesel, er også at disse motorer uden ret mange
modifikationer, kan køre på andre brændstoffer end selvsamme Diesel.
Bla. Rapsolie (men som et indslag jeg så, bekendtgjorte, så lugter raps-
biler som en grillbar).

/Aard

*** Peugeot 306 2.0 HDI ***

Jan W Nielsen (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 26-03-05 17:09

> Langt de fleste eksperter tager fejl i deres forudsigelser.

Ok - så lytter vi i stedet til tosserne.. )

/Jan W Nielsen




Thomas Strandtoft (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 27-03-05 11:21

Jan W Nielsen wrote:

> Ok - så lytter vi i stedet til tosserne.. )

Hmm, din sætning beskriver egentlig ret præcist hvordan jeg
oplever usenet, gnæk..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Jan W Nielsen (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 27-03-05 15:23

> Hmm, din sætning beskriver egentlig ret præcist hvordan jeg
> oplever usenet, gnæk..

*ROFL*

/Jan W Nielsen



Matthias H Matthiess~ (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 26-03-05 10:09


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:424516b5$0$13751$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> Nyhed fra Bilbasen:
>
> De eksperter, der for 10 år siden spåede en kraftiv vækst i brugen af
> dieselmotorer, har fået deres forudsigelser så rigeligt bekræftet.
>
> Forudsigelserne byggede på, at dieselmotoren på det tidspunkt havde større
> udviklingspotentiale end benzinmotoren, som motorudviklerne havde
> koncentreret sig om siden oliekrisen og senere kravet om katalysator.
>
> Nu siger eksperterne ifølge branchebladet Automotive News Europe, at
> væksten
> i dieselbilernes andel af det samlede europæiske marked, vil toppe i 2010
> med en andel på 65 procent. Derefter ventes andelen at falde til under 40
> procent efter 2015.
>
> Årsagen er de stadig skrappere miljøkrav. At gøre dieselmotorernes
> udstødning endnu renere vil medføre så store produktionsomkostninger, at
> bilerne bliver mindre attraktive for fabrikkerne og i sidste ende for
> bilkøberne, skriver bladet.
>
> /Jan W Nielsen
>
>
Jeg tror også der kan udvikles meget på dieselmotoren endnu. Hvis man kunne
blive enige om, at der fremover kun må bruges dieselmotorer i formel 1, tror
jeg der ville komme til at ske store fremskridt.
Hilsen Matthias



Bernhard Ege (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 26-03-05 10:22

Jan W Nielsen wrote:
> Nyhed fra Bilbasen:
>
> De eksperter, der for 10 år siden spåede en kraftiv vækst i brugen af
> dieselmotorer, har fået deres forudsigelser så rigeligt bekræftet.
>
> Forudsigelserne byggede på, at dieselmotoren på det tidspunkt havde større
> udviklingspotentiale end benzinmotoren, som motorudviklerne havde
> koncentreret sig om siden oliekrisen og senere kravet om katalysator.
>
> Nu siger eksperterne ifølge branchebladet Automotive News Europe, at væksten
> i dieselbilernes andel af det samlede europæiske marked, vil toppe i 2010
> med en andel på 65 procent. Derefter ventes andelen at falde til under 40
> procent efter 2015.
>
> Årsagen er de stadig skrappere miljøkrav. At gøre dieselmotorernes
> udstødning endnu renere vil medføre så store produktionsomkostninger, at
> bilerne bliver mindre attraktive for fabrikkerne og i sidste ende for
> bilkøberne, skriver bladet.

Jeg troede dieselmotorens problem generelt var de kræftfremkaldende
partikler de hælder ud i spandevis?

Men når nu partikelfiltrene findes og kan fjerne dem, så er der kun
gasserne tilbage som katalysatorer kan lave om til udskadelige gasser.

Det, sammenhold med at effektiviteten ved diesel er bedre, må da betyde
at diesel går en strålende fremtid i møde.

Men omvendt, når partikelfiltret generelt ikke findes på bilerne, så
lukker jeg gerne indsugningen til kabinen i tæt trafik. Ingen grund til
at hælde mere ned i lungerne end højest nødvendig

mvh Bernhard

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste