"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:423f60a1$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej gruppe
>
> Min Fiat Tipo 1.4 i.e. fra 1992 udviklede for 4 uger siden et irriterende
> problem. Når den er kold, fx om morgenen, er den næsten umulig at starte.
> Det tager 5-10 minutter før man får den igang, og det er kun takket være
> et godt batteri at det overhovedet lader sig gøre. Når den er varm, kører
> den derimod som en drøm.
>
> Jeg kan bedst beskrive det som at starte en kold motor uden at trække
> chokeren. Pokkers vanskeligt, men lykkes det kører den fint når den først
> er varm. Sådan føles det, men i.e. (injection) modellen har naturligvis
> ingen choker.
>
> Motoren behøver ikke være helt varm for at starte. Det får fint i op til
> omkring 2 timer efter den er stoppet. Derefter er det noget skidt.
>
> Jeg har tørret tændkablerne og strømfordelerdækslet og forsøgt med en gang
> pronto, men det hjælper ikke.
>
> Haynes manualen stopper desværre i 1991 og dækker ikke injection
> modellerne, så det er lidt tricky. I karburatormodellerne er der en
> koldstart-sensor som, hvis den er defekt, kan skabe lignede problemer, men
> jeg ved ikke om der findes en sådan i injection systemet og hvordan man i
> givet fald tjekker den.
>
> Jeg har haft den på værksted for problemet. De målte den, skiftede
> tændrørerne og rensede strømfordelen, hvilket jeg måtte slippe en tusse
> for. Men lave den gjorde de bare ikke. Surt! Desuden opdagede jeg her i
> weekenden at de havde glemt at montere en slange under luftfilteret, en
> stor en man ikke sådan lige overser. Så jeg er lidt knotten på dem.
>
> Hvilke indsigelsesmuligheder har man overfor et værksted?
>
> Hilsen og tak på forhånd for råd og tips
>
> Martin
Tager jeg ikke meget fejl, så vil du kunne bruge en Haynes til en Tempra fra
samme årgang, da de 2 Fiat(astike) biler deler motorer -- (bl.a.)
Jesper