"Uffe Bærentsen" wrote:
> Større problem => større hammer
> => kraftig servo
> Jeg tror den gør undreværker ved det problem
Det løser ikke problemet med inertien, det gør bare rattet nemmere
at dreje..
Indstyring er ikke blot et spørgsmål om at få hjulene drejet, i så
fald burde alle biler styre lige godt ind i et sving blot
servovirkningen gør ratarbejdet det samme og det holder
naturligvis ikke..
Næste gang du lapper cykel, så prøv at holde hjulet mellem dine to
hænder og sætte det i rotation ved at trille det hen over et
underlag. Du vil så opleve inertien i hjulet hvis du prøver at
bevæge hænderne i forhold til hianden og dreje hjulet, du vil
mærke at hjulet modarbejder dig og vrider sig for at undgå at
ændre kurs. Forestil dig så at hjulet i stedet vejer som et
bilhjul med bremseskive og at hastigheden er 100 km/t i stedet for
den smule dit cykelhjul snurrer, så bør du få en ide om hvad det
er hjulophæng og affjedring skal slås med..
Så er vi tilbage ved, at jo mindre et hjul modarbejder hjulophæng
og affjedring, des lettere er det at kontrollere og des lettere er
det at få bilen til at styre ordentligt..
--
Hygge..
Thomas
<
http://www.carftp.com> - a library of car videos.