Andreas Jensen wrote:
> Hej Robert
>
> Jeg skal forsøge at svare noget mere positivt end foregående indlæg (!)
>
> Men først en kommentar om Statens Bilsyn: Jeg har været ude for nøjagtig
> samme "behandling" som dig. 2 gange er bilen (Mitsubishi Galant 2.0 Gti 16v
> 1990) synet med ABS-lampen lysende, men med perfekte "almindelige" bremser.
> Og 3ie gang nægtede de at godkende den - på trods af 2 forsøg. Sidste gang
> blev synsmanden så fornærmet (Jeg talte pænt og hidsede mig ikke op og
> forsøgte at forklare, hvad der var hændt 2 og 4 år tidligere), at han brugte
> 25 minutter ekstra for at finde flere fejl. Der var ingen ! Jeg klagede
> skriftligt over dén behandling og fik et uhøfligt brev tilbage fra SBI om,
> at den pågældende synsmand ikke kunne huske hændelsen og at ingen syn havde
> en standard tid, så jeg kunne ikke klage over synstiden.
> Go'dav'mand'okseskaft.....
Jeg påpegede også overfor synsmanden at bilen, i min ejertid, har
gennemført 2 syn uden ABS.
Og forrige ejer, som jeg ingen grund har til at tvivle på (det er min
mor
, også har haft den igennem 2 syn ligeledes uden ABS. Den er
istedet blevet testet som en non-ABS bil, hvilken den har klaret efter
alle kunstens regler.
Jeg har også overvejet at skrive til SBI for en eller anden form for
forklaring.
Jeg kan sagtens leve med at den bliver kasseret for defekt ABS.... hvis
det altså ikke lige havde været for de forrige fire syn.
At læse de kapitler i "Færdselsstyrelsens detailforskrifter for
køretøjer" som de henviser til på synsrapporten, bliver man ikke
specielt klogere af.
>
> Nå - tilbage til din bil.
>
> Jeg er aldeles uenig med "E.L.Gettonet" om bilen. Det er absolut ikke en
> pispotte. Det er en fremragende bil, der til de priser den blev solgt til i
> begyndelsen af '90'erne stort set var "best buy" forstået på den måde, at
> jeg mener, at man fik "mest bil for pengene". Galanten havde et enormt
> udstyrsniveau i forhold til andre mellemklasse biler, og så kørte den
> s....godt. Og blev den fra start passet med den obligatoriske Pava eller
> tilsvarende, så er det en fin bil den dag i dag.
Jamen jeg kan jo kun være enig.
Og jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvor mange tyske biler der,
efter 14 år og over 200.000km, stadig kører som da de forlod fabrikken.
>
> Men.....
>
> Hold da kæft hvor har Mitsubishi Danmark dog tjent den relativt billige
> salgspris ind mange gange på de EKSTREMT dyre reservedele ! Jeg havde en
> Galant i 5 år og var meget glad for den, men skippede den til sidst, da den
> trods alt var kommet i "skifte sliddele alderen".
Heldigvis kan en del fås uoriginalt. Men 100kr for en sikring... så er
den vist også betalt.
Men jeg har også efterhånden fået samme overvejelser, om at få den synet
uden anmærkninger og så måske sætte den til salg.
>
> M.h.t. dit ABS-problem røg jeg på den med udskiftning af alle ABS-følere på
> et autorisret værksted )-. Og det hjalp ikke. Det var selve ABS-styreboksen,
> der skulle skiftes (Ka' ikke lige huske hvad den hedder) og en ny koster ca.
> 10.000 !!!! Jeg fandt een hos en broker ("kun" 4.000) og solgte bilen
> nysynet (-.
Broker=ophugger?
>
> M.h.t. værksted kan jeg på det kraftigste fraråde Mitsubishi Espergærde, som
> til enhver tid vil bone dig til fattiggården uden at lave deres arbejde
> ordentligt og med "overslag", der er ca. 1/3 af hvad regningen til slut
> lyder på. Jeg var på værksted 3 gange med mine ABS-følere, og de kunne ikke
> finde ud af det. Derimod var Mitsubishi i Hillerød (Falkevej
> såhutjeghvisker) meget reelle. De fik vognen ind en morgen og ringede en
> time efter og fortalte, hvad der var galt. Jeg kunne selv finde en brugt
> styreboks og fik dem til at montere den. De arbejder til "autoriserede
> timepriser", men jeg synes, at de fakturerer for dét arbejde der udføres og
> ikke mere end dét.
Tak skal du have
Jeg vil prøve at rode lidt videre rundt, men ellers vil jeg nok forsøge
at tage fat i Hillerød.
/Robert