"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> wrote in message
news:64lj215kgu6vhrfmiooo7aedfhdlm92q9k@4ax.com...
> Kære Gruppe
>
> Jeg har lige fået noget reklame materiale om den nye Golf ind af døren
> og stor er min overraskelse da jeg læser at FSI motorerne kræver 98
> Oktan, svolfattig og at det ikke findes i DK.
Det er nok en gammel brochure.
Svovlfattigt bensin, skulle nu være lagervare i danmark.
Fra 1/1 2005 kommer der strengere krav til både bensin og diesel.
>
> Jeg troede problemet med FSI motorerne var at de skulle bruge 95 Oktan
> svovlfattig, og at DK ikke havde det. Men at man så kunne fylde 95 Oktan
> på stadigvæk, men miste 10% af ydelsen, eller vælge at dræne ens
> pengepung og kører på 98 Oktan, da dette så ville gøre op for den
> ydelsesreduktion der var
>
> Eller er det mig der har haft misforstået noget et eller andet sted :S
Næh! når en bils ydelse er opgivet ved 98 oktan, ja så mister man lidt i
effekt i forhold til det hvis man så hælder 95 oktan på istedet.
Bilen burde være mere økonomisk på 98 end på 95, når den er lavet til 98.
Min fhv Bora kørte fint på 95 selvom den var lavet til 98. Jeg prøvede i en
periode at køre udelukkende på 98 hvis muligt.
Jeg er ret sikker på at den gik ca. 3-4 % mere pr liter, samtidig var den
mærkbart mere bundtræk i den, faktisk kunne den på 95 tændingsbanke lidt ved
igangsætning opad bakke.
Så kan man jo begynde at regne på om den 3-4% bedre økonomi kan betale sig i
forhold til merprisen på 98 oktan.
--
Claus
Meget snart Golf V TDI
http://vwfanatic.dk