Robert Andersen wrote:
> Nu kan det godt være at jeg ikke har forstået noget helt
> grundlæggende i bilkøb/salgs verdenen, men der er noget jeg har
> spekuleret over: Hvad er det med de der "leveringsomkostninger" ?
Levering "plejer" at dække over papirarbejde, køb af nummerplader samt
montering af samme, rengøring/klargøring af bil osv.
Og så skal der vist ikke svares det samme skat ud af leveringen, som der
skal af selve "fortjenesten", måske endnu en grund til at det er splittet
op.
> Et eksempel: en der bor på vores vej har for nylig købt ny bil og
> givet den gamle i bytte (han fik 70) hans gamle bil står nu til
> 104.900 + levering. Hvilke leverings omkostninger er der på en bil
> som var i tip top stand da han fik den ind og som han samtidig tjener
> næsten 35k på ? ja han skal give garanti, og det er muligt at den
> skal en tur i vaskehallen, men hvorfor de ekstra
> "leveringsomkostninger" forhandleren scorer jo i forvejen 35k ?
Forhandleren skal jo både sørge for at dække sig ind mht evt. reklamationer
og samtidigt skal han jo også svare skat af fortjenesten.
Endvidere er der jo husleje, lønninger osv der også skal betales, så de 35k
svinder jo ganske godt ind til sidst.
> I brugsen koster en liter mælk jo 6,50 kr og ikke 6,50 + levering ?
Får du indregistreret din mælk ?
> Og hvad med på en sprit ny bil ? hvorfor koster den ikke bare prisen ?
> hvorfor skal der plastres ekstra avance i form af levering på ?
Leveringsomkpstningerne på en ny bil er (lige som på en brugt) også en slags
"fortjeneste uden skat", men her kommer det dog også køberen til gode.
Tænk hvis leveringen "bare" var lagt oven i prisen på bilen, så skulle du jo
betale ca. 180% i afgift af beløbet og så var det jo pludselig noget andet
end de 3-4k som det er nu.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 5 GB video online