Hans L. Jørgensen skrev:
>>Tag nu ikke munden for fuld, før du ved hvad det er du spiser.
> Uha nej - kan give blokeringer *G*
>
Hvis det er fordi man er kræsen er det jo ikke sikkert.
>>Har han, f.eks., kørt med sneplov den gang der var vinter til tror jeg
>>nok han ved mere om vinterkørsel end enhver glatførerinstruktør.
> Dette i sig selv overkvalificerer ham da på ingen måde.
> At køre med sneplov for 30-40 år siden og så i dag er der stor forskel på.
> Dengang var det for det meste toakslede Bedford,mercedes,volvo,scania med
> 120-150 hk..
>
Hvis han har kørt Nordnorge siden vil jeg egentlig godt se den,
almindelige, danske bilist der kan følge hans lastbil gennem sneen.
Den erfaring det giver at køre ude i det hver uge fra november til april
kan man ikke opøve på nogen kursus.
>>>Jeg mener seriøst, at alle der har kørekort skal til en orienterende
>>>køreprøve min. hver 5 år og erhvervschauffører skal det oftere.
> En orienterende køreprøve kvalificierer ikke i sig selv til noget som helst.
>
Den der var ikke min, men jeg er vist enig med dig der.
>>Jeg lugter igen en total tilsidesættelse af værdien af erfaring.
>>Hvordan kan det være at det altid er dem der har mulighed for at
>>opøve erfaring der skal holde for når l**tet skal deles ud?
> Der er naturligvis i et forum som dette stor forskel på opfattelserne af en
> given ting, alt efter hvad man selv har kendskab/erfaring i.
>
Så burde det jo være naturligt at gå ud fra at forskellige bilister har
forskellige erfaringer. Det syntes ikke altid at være tilfældet.
> Eksempelvis ser man sammeligninger med trafikken for 30-40 år siden, der er
> ikke meget der er sammeligneligt med sådan et tidsspan, udover at
> transporten hele tiden har forgået på hjul.
>
Jeg tror nu nok man fik lært lidt mere om tingene den gang. Først fordi
der var længere tid med vinter, og så havde bilerne ikke alle de
hjælpesystemer de har i dag.
> Bilernes størrelse, motorydelse, hjælpeudstyr, o.s.v., er i dag meget
> forskellig fra dengang. Og ligeledes forholder det sig med hastighederne,
> for slet ikke at tale om vejnettets opbygning.
>
Og vinterberedskabet.
> Når det er sagt er det vel symtomatisk for os som mennesker at vi som ham
> der i tv udtalte at han ikke mente at kunne lære noget ved at komme på
> glatførekursus, sådan har jeg hørt mange sige.
>
For nogen er det faktisk tilfældet. Enkelte vil faktisk være istand til
at vise lærerne nyt tricks.
> Mit første glatførekursus foregik på Ring Djursland i 1980, kurset blev
> søsat for at undgå fyring i veinterperioden (betonkanon), alle skulle på
> skift på kurset, en af kollegaerne ville ikke, han sagde ligesom chauføren i
> TV at de ikke kunne lære ham noget.
> Driftslederen meddelte chaufutt'n at hvis ikke han deltog i kurset ville han
> bliver opsagt, dette fik ham så på andre tanker (er ofte set gøre en forskel
> for mennesker som er glade for penge ;) ).
> Sidstedagen på kurset, var der evaluering, kursuslederen var vidende om hans
> (chafuttens) tidligere vægring og argumentation, og spurgte naturligvis ind
> til hans oplevelse af kurset. Nu kunne han pludselig godt erkende at kurset
> også havde lært ham noget nyt om glatførekørsel, så - jo han havde da fået
> noget ud af kurset.
>
Den har jeg hørt en del gange før. Og for de fleste danske chaufførere
vil der også være noget at hente.
Desværre findes der også kolleger der mener at hvis man ikke er født med
40 års erfaring skal man ikke begynde at køre lastbil.
Heldigvis er de rimelig nemme at pille ned. Man skal bare spørge dem om
ikke også de startede livet ud med at have en til at tørre sig i r**en.
--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.