Morten Fruergaard wrote:
> Dennis Thrysøe wrote:
>
>>I lyset af den meget sne og alle de biler jeg skal have fri (incl. min
>>egen en gang imellem) har jeg overvejet om min Pajero kunne gøre mere
>>sne-dygtig. Det er en lang Pajero model 1995.
>
>
> Hvad med nogle ordentlige dæk?
Som for eksempel? Jeg kører med nogle A/T dæk der ser rimeligt
fornuftige ud for mit utrænede øje. Continental tror jeg nok.
> Jeg har en '97 Pajero med rigtige dæk, og jeg har ikke haft brug for mit
> bagspær endnu denne vinter...
Jeg kunne godt bruge det i morges da den sad mere eller mindre på maven.
Måske havde det hjulpet mig måske ikke.
Jeg kunne ogå godt bruge det i går aftes hvor jeg trak en kassevogn ud
af en snedrive. Ét forhjul og ét baghjul snurrede bare. Men den kom da
ud til sidst.
> Er du sikker på at den ikke har spær?
Nej. Jeg havde en Pajero 1994 før, og den havde elektrisk spær. Der var
en kontakt. Det er der ikke på denne.
Men jeg har ikke været ude mens den står og trækker og kigge (endnu) :)
Men det kan godt være at der bare er spær altid. Jeg er dog ret
overbevist om at der kørte ét baghul rundt igår aftes.
> Eller er det kun benz. modellen der har det?
> Du har en ikke lille knap i bunden af panelet, hvor radioen sidder, hvor der
> står R/D?
Nope. Ikke i denne. Desværre. Jeg købte en Pajero fra 1997 NETOP pga.
spær og låsbart centerdiff. Det viste sig så at være en 1995'er der var
indreg. føreste gang i 1997. Så kan jeg lære det :/
> Alternativt kan du sætte et 100 % spær i, som koster ca. 10.000 kr...
Fy da føj. Kunne man ikke finde en billigere løsning. Anden bagaksel.
Anden diff. Eller lign.? Det behøves ikke være 100% spær, men hvis det
kan kobles fra må det gerne være det.
>>Hvor omfattende, kostbart og lovligt er det at hæve sådan en Pajero?
>
> Du kan få et sæt andre fjedre til bag. Din Pajero har torsionsfjedre foran.
> Fjedrene til bag er med TÜV, så det _burde_ ikke være et problem at få den
> synet.
Nogen bud på øvrigt omfang og omkostninger? Og hvor meget ville det hæve
den?
-dennis