Og så får den ovenikøbet 6 stjerner - ud af 6 mulige.
http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=285059
Chefbil til topkarakter
A6 i en udgave med et mesterværk af en ny 3-liters turbodiesel,
superkomfort og veltrimmet undervogn
Af Jens Røgind - 8:00 - 1. mar. 2005
Startprisen er 793.000 kroner.
For de penge er det muligt at sidde bag rattet og nyde den nok
hidtil bedste Audi A6.
Det er naturligvis den nye model med et grillparti, der synes på
størrelse med ladeportene på en midtjysk herregård.
Men designet er ikke det mest interessante ved denne A6. Det
dukkede op allerede i sidste halvdel af 2004, hvor den danske Audi-importør
satte den første model ind på markedet med en tilbuds-udgave ilagt mindste
motorversion på 2,4 liter og med manuelt gear. Prisen var 535.000 kroner og
dermed et godt stykke under tilsvarende ærkerival i BMW 5-serien.
Præcis under alle forhold
Denne seneste version af A6 er forsynet med en uhyre veloplagt
ny 3-liters turbodiesel, der er med til at gøre køreoplevelsen i denne
direktørbil til den rene svir. 225 er en anseelig mængde hestekræfter,
specielt når vi som her taler om diesel - turbodiesel.
Motoren er bygget op som en V6 common rail med masser af
ekstrahjælp. Hjælpen består af to styk turboladere og to intercoolere. Det
er med til at give maskineriet et stærkt drejningsmoment på 450 Nm, der
starter allerede ved 1400 omdrejninger.
Det giver den store og ganske tunge bil et 0-100 km/t. på 7,3
sekunder, og kørsel i resten af spekteret foregår lige så magtfuldt og
overbevisende. Det er råstyrke til enhver køresituation.
Hertil kommer en sjælden stabilitet hjulpet af et præcist
styretøj under alle forhold. Her er både topkomfort og kontrol på langturen
og snoede veje. Det hele godt hjulpet af Audis fornemme quattro permanente
4x4-system.
Den bedste lænestol
For at en bil i denne klasse skal høre til i toppen blandt de
dyrere firmabiler skal den rette form for kabineluksus og - komfort følge
med. Og her slår Audi A6 konkurrenten fra BMW. Mens der er sparet i den nye
BMW 5-serie, har Audi kælet for detaljerne og anvendt materialer fra bedste
skuffe.
Det starter med sæderne, der hurtigt giver bedste støtte blandt
andet på grund af velfungerende el-multiindstilling. Og sammen med det brede
midterarmlæn sidder man som i den bedste lænestol bag rattet. Herfra
betjenes også tiptronic automatgearet, der er standard i 3,0 TDI-udgave.
Det er pokkers svært at være utilfreds med noget her bag rattet
i denne A6. Og dog:
Det eneste, jeg kan sætte min finger på af negativ karakter, er
dele af Audis MMI-system, der i øvrigt er svaret på BMW's nogenlunde
tilsvarende i-Drive. Et system, hvor hovedparten af diverse
kontrolfunktioner varetages fra den vandrette del af midterkonsollen. Her er
en drejeknap omgivet af fire trykknapper, der igen er omgivet af otte ditto.
Det lyder besværligt, men den del er ganske hurtig at vænne sig til og nem
at betjene.
Irriterende sædevarme
Til gengæld er klimaanlæg og sædevarme en irriterende del af
dette system. Du sætter dig ind en råkold dag og mærker efter et par
minutters kørsel, at varme i rumpetten egentlig vil være ganske behageligt.
Og så starter problemerne.
Først skal der trykkes på knappen til sædevarmen, men det er
slet ikke nok. Kort efter aktiveres skærmen på den lodrette del af
midterkonsollen, og her fremkommer et billede af noget, der tilsyneladende
skal drejes på. Det gør man så på en ny drejeknap og følger viseren på
skærmen. Så er varmen sat til.
Ud over det besværlige tænkte jeg hver gang på, hvor længe jeg
sammenlagt måtte tage øjnene fra vejen.
Fuldt hus
Det kan også blive for smart. Om igen, Audi. Og endelig er det
en pebret affære prismæssigt. For at få sædevarme i en bil til næsten
800.000 kroner skal du betale 8432 kroner ekstra.
Trods dette dyre og irriterende system er Audi A6 3,0 TDI
sammenlagt en så gennemført og veltrimmet bil, at det ikke er nok til at
hive en stjerne ud af bedømmelse. Jeg giver den topkarakter på seks
stjerner.
--
----------------------------------
Alt under 1 Bar er en sugemotor!