|
| Optimal Gearskift? Fra : Thomas Henriksen |
Dato : 28-02-05 23:45 |
|
Hejsa
Jeg og en ven sad og snakkede om ved hvilken hastighed det var bedst at
skifte til 5 gear... vi snakker ren benzin øko her...
Jeg har en ide om at 50-60 er fint for 5 gear. Det er bare en lille 3 cyl
1.2 l motor han har.
Generelt mener jeg at jo før man kan komme i højere gear jo bedre.
Hilsen
LArs / Johan
| |
Jim (01-03-2005)
| Kommentar Fra : Jim |
Dato : 01-03-05 00:23 |
|
"Thomas Henriksen" <stivan@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42239eef$0$85547$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg og en ven sad og snakkede om ved hvilken hastighed det var bedst
> at skifte til 5 gear... vi snakker ren benzin øko her...
>
> Jeg har en ide om at 50-60 er fint for 5 gear. Det er bare en lille 3
> cyl 1.2 l motor han har.
>
> Generelt mener jeg at jo før man kan komme i højere gear jo bedre.
Nu er jeg ikke ekspert, men dog alligevel en del erfaring, hvad
bilkørsel angår.
Når jeg har kørt dieselbil, ser jeg ikke så meget på hastigheden som jeg
ser på antal omdrejninger.
Ved ca. 90km/t i 5 gear, går motoren omtrend 1800-1900 rpm.
Det er behagelig motorgang. Men jeg kan skifte til 5. gear ved blot
60km/t, hvis vejen går lige ud, altså hvis det ikke går opad.
4. gear kan jeg køre i helt ned til 45km/t, men så heller ikke mindre.
Dette er i en 1,8 l. diesel.
Hvis du kan køre i 5. gear med kun 50-60km/t, så er det fordi motoren
har de rette omdrejninger.
Hvilken bil kører du?
J.
| |
Roberto Saldo (01-03-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 01-03-05 08:53 |
|
Jim wrote:
> Når jeg har kørt dieselbil, ser jeg ikke så meget på hastigheden som jeg
> ser på antal omdrejninger.
> Ved ca. 90km/t i 5 gear, går motoren omtrend 1800-1900 rpm.
Min benzin-Toyota kører 80 ved 2000 i 5. gear :)
> Det er behagelig motorgang. Men jeg kan skifte til 5. gear ved blot
> 60km/t, hvis vejen går lige ud, altså hvis det ikke går opad.
Samme her.
> 4. gear kan jeg køre i helt ned til 45km/t, men så heller ikke mindre.
> Dette er i en 1,8 l. diesel.
Det er heller ikke en stor dieselmotor.
> Hvis du kan køre i 5. gear med kun 50-60km/t, så er det fordi motoren
> har de rette omdrejninger.
> Hvilken bil kører du?
Mvh
Roberto
| |
FJ (01-03-2005)
| Kommentar Fra : FJ |
Dato : 01-03-05 06:41 |
|
"Thomas Henriksen" <stivan@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42239eef$0$85547$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg og en ven sad og snakkede om ved hvilken hastighed det var bedst at
> skifte til 5 gear... vi snakker ren benzin øko her...
>
> Jeg har en ide om at 50-60 er fint for 5 gear. Det er bare en lille 3 cyl
> 1.2 l motor han har.
>
> Generelt mener jeg at jo før man kan komme i højere gear jo bedre.
>
> Hilsen
>
> LArs / Johan
Hej
Det afhænger vel fuldstændig af bil & motorstørrelse. Jeg kan f.eks.
starte fra 0 km/t i andet gear og køre direkte i femte gear allerede ved 30
km/t uden problemer.
Så det er vel svært at give et entydigt svar på, men må vel mærkes/føles på
den enkelte bil.
Mvh:
Frank
Mazda 626 GT 2,5i V6
>
>
| |
Morten Vinding Svend~ (01-03-2005)
| Kommentar Fra : Morten Vinding Svend~ |
Dato : 01-03-05 07:54 |
|
"FJ" <mazda-V6@mail.dk> wrote in message
news:42240059$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Det afhænger vel fuldstændig af bil & motorstørrelse. Jeg kan f.eks.
> starte fra 0 km/t i andet gear og køre direkte i femte gear allerede ved
> 30 km/t uden problemer.
> Så det er vel svært at give et entydigt svar på, men må vel mærkes/føles
> på den enkelte bil.
Jeg startede da pegøjen i 4ere, men det var mere af nød, da gearkablet var
sprunget.
Stoppede motoren, ud i motorrummet og skubbe den over i 4ere, og så ellers
file kobling på nedkørslen til motorvejen, der lugtede fælt af brændt
kobling, men jeg kom da ind til min mekaniker
/Morten
| |
phk (01-03-2005)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 01-03-05 08:25 |
|
"FJ" <mazda-V6@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42240059$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det afhænger vel fuldstændig af bil & motorstørrelse. Jeg kan f.eks.
> starte fra 0 km/t i andet gear og køre direkte i femte gear allerede ved
> 30 km/t uden problemer.
> Så det er vel svært at give et entydigt svar på, men må vel mærkes/føles
> på den enkelte bil.
> Mazda 626 GT 2,5i V6
Hvor hurtig kører din Mazda ved 1.000 omdrejninger? Hvor hurtigt kører den i
tomgang?
--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500
| |
FJ (01-03-2005)
| Kommentar Fra : FJ |
Dato : 01-03-05 09:13 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4224188b$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "FJ" <mazda-V6@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:42240059$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Det afhænger vel fuldstændig af bil & motorstørrelse. Jeg kan f.eks.
>> starte fra 0 km/t i andet gear og køre direkte i femte gear allerede ved
>> 30 km/t uden problemer.
>
>> Så det er vel svært at give et entydigt svar på, men må vel mærkes/føles
>> på den enkelte bil.
>
>> Mazda 626 GT 2,5i V6
>
> Hvor hurtig kører din Mazda ved 1.000 omdrejninger? Hvor hurtigt kører den
> i tomgang?
>
>
> --
> Per, Esbjerg
> Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500
Øh i hvilket Gear ??
FJ
>
| |
phk (01-03-2005)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 01-03-05 08:29 |
|
"Thomas Henriksen" <stivan@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42239eef$0$85547$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg og en ven sad og snakkede om ved hvilken hastighed det var bedst at
> skifte til 5 gear... vi snakker ren benzin øko her...
>
> Jeg har en ide om at 50-60 er fint for 5 gear. Det er bare en lille 3 cyl
> 1.2 l motor han har.
Uanset hvad for en bil det er - så tidligt som muligt.
> Generelt mener jeg at jo før man kan komme i højere gear jo bedre.
Right.
--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500
| |
|
|