Leonard skrev:
>>Hvordan det ser ud i andre brancher ved jeg ikke. Blot at problemet ikke
>>er det samme blandt hyrevognene som det er blandt lastbilerne.
>>Hyrevognene har ikke samme tidsmæssige krav som lastbilerne. Den
>>vigtigste regel for deres arbejdstid er 11-timers reglen.
> Som jeg forstår problemet med lastbilchaufførerne og reglerne (både
> hastighed, vægt og hviletid) så er det noget med at nå det bestilte
> arbejde til tiden, at nå hjem til tiden eller at opnå en bonus, maåske
> i form af at beholde sit arbejde.
> For hyrevognschaufførerne gælder det for hovedparten at de er direkte
> aflønnede efter taxameteret, som hovedsageligt tæller efter kørte
> kilometre, hvilket gør at højere hastighed giver større indtjening.
> I begge tilfælde er det pengene der driver chaufføren til at overtræde
> reglerne.
>
I begge tilfælde er det med pengene noget der bestemmes af andre end os
selv. At få krav igennem omkring vores overenskomst, der tilgodeså at vi
kunne have en acceptabel indtjening, er ikke muligt så længe vores krav
tilsidesættes så fabriksarbejderne kan få en ekstra ferieuge.
Jeg er ret sikker på at hvis chaufførene kunne få lov at stemme om deres
overenskomst alene var der mange ting der så anderledes ud. Men når vi
end ikke har en organisation der støtter os i det kommer vi ikke videre.
For begge slags chaufførere gælder det også at jobbet hænger løst hvis
indtjeningen ikke står mål med kravene.
For hyrevognene gælder der det misforhold at erhvervets største kunde,
kommunerne, selv fastsætter priserne og antallet af vogne.
Har kørt hyrevogn i en kommune hvor fast punkt på første byrådsmøde
efter nytår var et krav om at der blev sat flere biler på gaden. (Læs:
Uddelt flere bevillinger til hyrekørsel)
Kun i de år hvor visse byrådsmedlemmer havde holdt nytårsaften i andre
byer var punktet ikke med.
Men alt ialt handler det om at pleje egne interesser på andres
bekostning. Og uanset om det er et byrådsmedlem eller en
distributionschef i en virksomhed gælder der det at det ikke er sjovt at
have magt hvis man ikke har lov at vise at man har den.
> Om reglerne trænger til at blive opdateret er en anden snak, hvor vi i
> første omgang er enige om at samme hastighed for alle på samme vej vil
> afhjælpe en del af de trafikale problemer.
>
Det ville hjælpe en hel del. Om ikke andet så for lastbilerne.
> Men for at komme udover de overtrædelser som sker p.gr.a. pengene, der
> tror jeg kun at en anden aflønning (og sikkert også afregning mellem
> speditør og vognmand) er eneste udvej.
>
Hverken en anden løn, eller øget kontrol vil afhjælpe problemet. (Se
nedenfor)
> I Odense Taxa har de tanker om at lade taxameteret tælle langsommere
> ved høje hastigheder - lige hvordan det skal indbygges ved de vist
> ikke endnu - men det kunne være en mulighed.
>
Den skal lige vendes om. Det er nemlig ikke chaufføreren der bestemmer
hastigheden. Kunderne har en klar forventning om at turen går hurtigst
mulig.
Så skal hastigheden sættes ned skal det laves sådan at prisen bliver
højere med farten. Så skal kunderne nok forlange hastighedsgrænserne
overholdt.
Med alt det GPS der efterhånden er i hyrevognene vil det ikke blive en
umulig opgave at indrette taxametret til at vide hvilken
hastighedsgrænse der er gældende det pågældende sted.
På sammen måde læser man det omkring lastbilerne ved at videreføre
ansvaret for overtrædelserne til også at omfatte kunderne.
Så ville vi opnå at kunderne, i stedet for at ringe og brokke sig over
at deres gods ikke er kommet frem til den, umulige, tid de selv har sat,
vil ringe og, forsigtigt, spørge hvornår chaufføreren mon tror han kan
være fremme.
Kunderne ville gøre hvad de kunne for at der ikke blev lagt pres på
chaufførene, for at undgå at komme til at betale ekstra for transporten.
Disse regler skulle naturligvis være fælles europæisk. Og det er nok den
sværeste øvelse.
--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.