Morten Dybdal skrev i meddelelsen <3B13FC8B.55C8CB2B@dm-data.dk>...
>Armand wrote:
>
>> Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
>> news:9eulme$qds$1@news.inet.tele.dk...
>> > Armand skrev i meddelelsen <9eugme$1fel$2@news.cybercity.dk>...
>> > >
>> > >Rækker snakken ikke længere tilbage, så det kan klarlægges om de
>> første
>> > >LC'ere havde samme stel som de hidtidige luftkølede?
>> > Det har de ikke. LC var første model med cantilever affjedring ! Men
>> stadig
>> > grundlæggende samme motorblok, delene kan indbyrdes byttes, dvs R5
>> blok.
>>
>> Cantilever?
>> SHIT! Det er anden gang at jeg glemmer en Cantilever-affjedring på en
>> Yamaha
>> Hvor mange canrtilever-modeller er det nu der findes? Jeg må hellere til
>> at læse på
>> (Cantilever-) lektien
>>
Der var en del crossere fra Yamaha også, men det da en gammel historie, HRD
Vincent var vist ikke de første.
>> Men alligevel:
>> Hvis blokken er den samme, bør motor/stel -monteringen også være den
>> samme! Hvorved at man burde kunne lægge en LC'er i et gammelt R5-stel
>> :-/
>>
Ja, eller for den sags skyld en TZ motor fra samme periode
>
>Det er IKKE det samme. Yamaha har bare, som normalt dengang, genbrugt
>målene.
>
Deri har Du ret. Det startede med R5/DS7 stellet, dette fortsatte uændret i
de første RD'ere. RD'en fik indsugningsventiler (reed valves). Senere
ændrede man stellet med aftageligt forreste motorophæng i den ene side (så
motoren ikke længere skulle kantes ud), og ændret ophæng til olietank og
akkumulator. Baggaflen blev på et tidpunkt forlænget ca. 5 cm. LC stellet
derimod blev meget anderledes, men målene på motoren blev bibeholdt.
Mærkeligt nok er cylindrene på LC'en separate, hvor de på TZ'en er i en
blok. TZ'en havde forøvrigt cantilever længe før LC'en kom på markedet, så
måske er LC stellet bare overskudslager af gamle TZ stel. Og så var der jo
også lige RD 400, en 350 med forøget slaglængde og støbte fælge magen til XS
fælge
mvh
Orla
>
>
>--
>Morten Dybdal
>
>