Anders Winther <anders@cybercity.dk> skrev i en
news:9et33r$2b52$1@news.cybercity.dk...
> Hej,
> Min XJ600S '92 er begyndt at skrige efter mere olie..
> Jeg skiftede olie på den i vinters.. Men da fyldte jeg bare på så der
ikke
> var luft at se i det lille koøje..
> Er det den rigtige måde at gøre det på?
> 1 minut efter jeg har startet motoren begynder "olie-lampen" at lyse..
Men
> slukker igen efter 2 minutter..
Metoden med at kigge efter i "koøjet" er god nok; men skal foretages
efter en kort opvarmning eller når motoren slukkes ved hjemkomst hhv. på
en
tankstation!
Fidusen er at der om morgenen godt kan være sivet olie ned i bundkarret
fra hist og her, og dette fylder så meget at aflæsningen ikke er
pålidelig.
Grunden til at check skal foretages på en opvarmet motor, er at man skal
kunne udføre det undervejs - f.eks. på en tankstation
Uagtet at XJ'erens Niveau-måler (= ikke olietrykslampe!) kan hænge eller
trænge til udskiftning af anden grund, tolker jeg dine oplevelser som at
du har for lidt olie i bunden af motoren, og når du starter op med kold
olie, vil den tykkere olie løbe langsommere tilbage til bunden og
oliestanden derfor falde og lampen derfor lyse.
Efter en tids kørsel er olien blevet så tyndtflydende at den når at løbe
tilbage uden at niveau-måleren "løber tør"!
--
Armand.