Claus Rittig wrote:
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> news:mivre9.g62.ln@jes.etellerandet.com...
>
> > Jeg har snakket med en forhandler, som mente at det var 99% sikkert at
> > det var plejllejet det var galt med (i overenstemmelse med ng'en :), og
> > at det døde leje sandsynligvis også havde ødelagt krumtappen.
>
> Jeg ved ikke noget om de der giskere
^^^ *GRILL*
> , men jeg ved da lidt om motorer
> generelt. Hvis det er et plejl-leje der er gået, så vil sølen oftest også
> være ødelagt, og ... på mange motorer betyder det ny krumtap, medmindre
> det er rentabelt at skifte sølen, det er det som regel på en-cylindrede.
>
OK :-/
> > Han mente at det
> > bedst kunne betale at sætte en ny motor i, da det ikke kunne betale sig
> > at reparere den gamle... og så havde han da lige to motorer til at ligge
> > (hmm...). Han ville sælge den ene, som havde gået omkring 23k km, til
> > 5000 kr med noget garanti.
>
> Jeg kan godt se det lyder lusket, men jeg er nu tilbøjelig til at mene han
> har ret.
>
Det er jeg også. Især fordi ng'en jo stillede samme diagnose. Men man må jo
hellere være vågen
> Du kan næppe renovere krumtap på en 4-cylindret for under 5.000
> kr. Det vil nok snarere komme til at koste omkring 10.000 eller mere på en
> 4-cyl. Suzuki.
>
Der skal ikke særlig meget hovedregning til, for at finde ud af hvad der
bedst kan betale sig, så
> > Jeg har stadig ikke fundet nogen anden motor, men i dag skruede jeg den
> > gamle motor af
>
> Du kunne jo begynde at skille den ad for at tjekke om det ER et plejl-leje
> som er synderen?
>
Nu er jeg ikke så meget for at pille i det motorværk der, selvom jeg da har
haft skiftet hovedlejer i en puch 4-gear med held engang
Desuden er der nok ikke så meget tvivl om diagnosen pga. handlingsforløbet.
Mekanikeren sagde at det var 99% sikkert at det var et plejlleje.
Forløbet var ca. sådan her:
Jeg bemærker en tikkende lyd ca. 150-200 km før det går galt men regner det
for ventiltikkeri, og bestemmer mig for at gemme den operation til senere
(økonomi blablabla :-/
Ca. 10 km før det går helt galt udvikler der sig en knaldende lyd, som
lyder nøjagtig som når der er hul ved forrøret; et problem der tidligere
har drillet. Jeg har travlt med at komme i skole til tiden, så jeg
fortsætter. Dog efter at have stoppet op og lyttet til motoren i en fart,
hvor jeg stadig troede at det var et udstødningshul.
Pludslig begynder knaldelyden at komme i cyklusser og olielampen begynder
at lyse, så jeg trækker koblingen og holder ind til siden. Jeg tjekker
oliestanden som er ok, og prøver forsigtigt at starte motoren igen. Nu
lyser lampen ikke længere, men lyden kommer ca. 2 sek efter at jeg
startdede den igen.
Både mekanikeren og dfm sagde at det var plejllejet ud fra denne
beskrivelse, så jeg tror nu at det passer. Men det kan jo selvfølgelig være
noget andet, men inden jeg splitter den ad, vil jeg lige se om den kan
indgå i motorhandlen.
> > men hvor store mængder kan man egentlig hælde på boltene uden at man
> kommer
> > til at sprænge gevindhullerne i motoren?
>
> Du kan ikke ødelægge noget (bortset fra din økonomi) ved at overdosere
> kobberfedtet! Men en lille klat pr bolt er nok, der skal ikke så meget til
> - det overskydende bliver bare grattet ud over din motor.
>
Nå, ok. Jeg kan bare huske engang hvor der havde været en masse fedt (måske
flydende pakning) i et gevindhul i motorblokken på en knallert, som hoppede
ud gennem en revne, da jeg spændte bolten. Men dengang var det hele jo også
lidt mere fusket
> > En anden ting er hvordan man nu skal behandle den nye brugte motor i
> > starten. Udover at det nok er en god idé at skifte olie+filter, så kan
> > det jo godt være at den skal køres lidt roligt i starten, men er det 1
> > eller 100 km? Man vil jo helst behandle den så godt som muligt
>
> Nul, lav et olieskift og kør den som alle andre brugte motorcykler, der er
> ingen tilkøring da den jo ER tilkørt.
>
Ok, jeg tænkte bare at der måske kunne være kommet en anelse korrosion på
cylindervæggen etc. Men det bør der jo selvfølgelig ikke være.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 -
http://the.subnet.dk
GSXR250 & TS125ER