"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:4262c333$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Hvorfor skifter du impelleren hvert år.
>
> Fordi at det ville være dumt at en sprøjtestøbt dims til 200 spir, skulle
> koste mig en ny motor og haveri på vandet.
> Min erfaring viser at man efter 1½ sæson kan se tydelige sprækker og knæk
på
> impellens vinger og helt galt går det hvis den får en mundfuld sand.
>
> Der er 2 hoved grunde til at en motor over hoved holder, den ene er
smøring
> og den anden køling.
> Ingen smøring = friktions-svejsning
> Ingen køling = først toppakning, så topstykke og til sidst vand i cylinder
> og der givet så en knækket plejestang, bukket krumtap og et ben ud igennem
> siden.
>
> At skifte impell er lige så fornuftigt som at skifte olie og filter.
> På indbordsmotorer er det ret let, hvorimod at det tager lidt mere end
15min
> at skifte på en påhængsmotor.
> At det så i praksis tager 2-3timer fordi man lige skal udvæksle en "røver"
> med naboen og dele en "cola" er jo en anden sag
>
> Mvh
> Leon
Jeg har en Albin o22 benzinmotor, der er der ikke skiftet impeller i de
sidste 5 til 6 år iflg. de to forrige ejere jeg har talt med. Båden er lige
kommet i vandet og efter en tur på 2 timer fungerede alt perfekt, jo
de gamle motorer kan sagtens.
MEN det kunne være det var på tide at skifte, bare for en sikkerheds
skyld, det lyder sikkert ikke så godt hvis motoren rasler som en
hel sæk møtrikker.!
Mvh/Torben H