/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15833
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ford Ka
Fra : Hans Nikolajsen


Dato : 16-02-05 16:15

Jadav!

Hvordan er sådan en men hensyn til rust og mekanik.

Ruster de meget ???
Er de holdbare ???

Er der noget man skal være meget opmærksom på ved køb af en brugt ???

Jeg er ikke lige klar over hvilken årgang det er, det er en 1,3 3d.

--
--
Mvh.
Hans Nikolajsen
http://home1.stofanet.dk/jadav/



 
 
TDN (16-02-2005)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 16-02-05 17:36


"Hans Nikolajsen" <hans1967test@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:421363a6$0$668$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jadav!
>
> Hvordan er sådan en men hensyn til rust og mekanik.
>
> Ruster de meget ???
> Er de holdbare ???
>
> Er der noget man skal være meget opmærksom på ved køb af en brugt ???
>
> Jeg er ikke lige klar over hvilken årgang det er, det er en 1,3 3d.
>
> --
> --
> Mvh.
> Hans Nikolajsen
> http://home1.stofanet.dk/jadav/
>

De ruster meget. Lige da de kom frem var der meget fokus på rust og da viste
man et billede af hulrummet af en dør på en ny Ka, hvor man kunne se den var
ubeskyttet samt begyndende overflade rust. Jeg har set en del Ka'er i
trafikken med rust angreb, samt har en kollega med en Ka der ruster lystigt.
Vælg en der har været ekstra rustbeskyttet fra ny. Motoren er over 40 år
gammel i konstruktionen og er over de værste børnesygomme ,så den burde
ikke give problemer. Der kan være problemer med elruderne hvis den har det,
så check dem. De kan også lide af slidte undervognsbøsninger.

Mvh
Thomas





Roberto Saldo (17-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 17-02-05 09:21

Hans Nikolajsen wrote:
> Jadav!
>
> Hvordan er sådan en men hensyn til rust og mekanik.
>
> Ruster de meget ???

Jeps, som en Lada, midt på dørene til eksempel.

> Er de holdbare ???

Hmmm - se ovenfor.

> Er der noget man skal være meget opmærksom på ved køb af en brugt ???

Rust rust rust og så er det en Ford, så alt der bevæger sig i affjedringen.

> Jeg er ikke lige klar over hvilken årgang det er, det er en 1,3 3d.

Svigermekanikken har een så jeg skal høre på alle problemerne.
Nu er feks centrallåsen lige røget sig en tur.
Man kan ikke komme ind i dørene uden at smadre plastichåndtagene, godt gået!
Låsene går i udu på en ubehagelig pludselig måde.
Efter at have fløget i 12 timer non-stop lå vores eneste rene tøj låst inde i bagsmækken
på en Ka i 6 timer til Ford i Birkerød fik brækket låsen op. Sjovt!
Man kan ikke skifte pærer i forlygterne ude at skille bilen ad (næsten) de kan i hvert
fald ikke komme ind på den alm måde.

Mvh
Roberto (få mig ikke startet)

Jan (17-02-2005)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 17-02-05 22:26

> Efter at have fløget i 12 timer non-stop lå vores eneste rene tøj låst
> inde i bagsmækken på en Ka i 6 timer til Ford i Birkerød fik brækket låsen
> op. Sjovt!

Havde det ikke været en ide' at lægge bagsædet ned og tage tøjet ud den vej,
det kan gøres indefra

jan



Roberto Saldo (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 18-02-05 09:12

Jan wrote:
>>Efter at have fløget i 12 timer non-stop lå vores eneste rene tøj låst
>>inde i bagsmækken på en Ka i 6 timer til Ford i Birkerød fik brækket låsen
>>op. Sjovt!
>
>
> Havde det ikke været en ide' at lægge bagsædet ned og tage tøjet ud den vej,
> det kan gøres indefra

Man kan høre du ikke var til stede.

Det er ikke min p*spotte og responsen til manglende adgang med nøgle var 'vi kører da lige
forbi FORD', ja goddag mand økseskaft!

Det tog iøvrigt mekanikeren pænt længe at skifte låsen, han kunne nemlig ikke komme til.
Det var hos den autoriserede.

Mvh
Roberto (har stadig traumer)

Jan (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 18-02-05 15:50


>
> Man kan høre du ikke var til stede.

Nope
>
> Det er ikke min p*spotte og responsen til manglende adgang med nøgle var
> 'vi kører da lige forbi FORD', ja goddag mand økseskaft!

Hvordan kunne i kører bilen til Ford? (fik i den hentet af autohjælp?) jeg
mener hvis ikke i kunne komme ind i bilen?
For hvis i kunne komme ind i bilen, kan man sq også lægge sæderne ned, deraf
mit indlæg, har selv haft en Ka.

Jan



Roberto Saldo (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 22-02-05 10:52

Jan wrote:
>>Man kan høre du ikke var til stede.
>
>
> Nope
>
>>Det er ikke min p*spotte og responsen til manglende adgang med nøgle var
>>'vi kører da lige forbi FORD', ja goddag mand økseskaft!
>
>
> Hvordan kunne i kører bilen til Ford? (fik i den hentet af autohjælp?) jeg
> mener hvis ikke i kunne komme ind i bilen?
> For hvis i kunne komme ind i bilen, kan man sq også lægge sæderne ned, deraf
> mit indlæg, har selv haft en Ka.

Jeg kan kun sige at da det ikke var min potte kan sagtens være bagsmart.
Jeg føler virkelig med dig hvis du af egen fri vilje kastede penge efter sådan en fuser.
Forresten, det er svigermors indkøbsvogn, hun er over 60.

Mvh
Roberto

Olesen (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 22-02-05 17:59


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cvev33$q9p$1@news.net.uni-c.dk...


> Jeg føler virkelig med dig hvis du af egen fri vilje kastede penge efter
sådan en fuser.
> Forresten, det er svigermors indkøbsvogn, hun er over 60.


Ford KA har altid været en speciel bil.
Mest hvad designet angår, men også
i måden den kører på. For den kører
GODT.

Mekanisk er den solid nok, bygger på
en del gennemprøvede detaljer, men har
selvfølgelig også sine dårlige sider,
nøjagtig som alle andre biler.

Synes man bør se dette klip, før
man afgir' sin endelig dom.

http://www.whatcar.com/VideoRoadTest.asp?vtype=generic&VR=208598&hidType=WM&hidSpeed=fast

http://www.whatcar.com/VideoRoadTest.asp?vtype=generic&VR=208598



Roberto Saldo (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 23-02-05 09:27

Olesen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:cvev33$q9p$1@news.net.uni-c.dk...
>
>
>
>>Jeg føler virkelig med dig hvis du af egen fri vilje kastede penge efter
>
> sådan en fuser.
>
>>Forresten, det er svigermors indkøbsvogn, hun er over 60.
>
>
>
> Ford KA har altid været en speciel bil.
> Mest hvad designet angår, men også
> i måden den kører på. For den kører
> GODT.
>
> Mekanisk er den solid nok, bygger på
> en del gennemprøvede detaljer, men har

Du mener 8 ventilet stødstangsmotor fra 50'erne?

> selvfølgelig også sine dårlige sider,
> nøjagtig som alle andre biler.

Du mener ruster som om den ikke var malet?

> Synes man bør se dette klip, før
> man afgir' sin endelig dom.
>
> http://www.whatcar.com/VideoRoadTest.asp?vtype=generic&VR=208598&hidType=WM&hidSpeed=fast
>
> http://www.whatcar.com/VideoRoadTest.asp?vtype=generic&VR=208598

Da det mest er ældre kvinder der køber 'skildpadden' som den kaldes i familien, for at
køre 3km til arbejde, er det vel underordnet hvor godt den kører.
Det skal lige nævnes at der sidste gang skulle 3 forsøg til for at få den synet!! Den
bliver dyrt serviceret autoriseret hos Ford.

Da svigermor lige havde fået den var datteren (min kone) ude og køre en tur.
Hendes dom var gocart agtig (positivt), kabinen ligner tupperware og motoren er noget
skrammel (14kg/hk). Det var den gamle model med 60hk. Dengang havde vi en gammel Ascona C
(11kg/hk).

Måske kan de nyeste udgaver fås med en Mazda motor eller en Yamaha istedet for noget fra
en Anglia?

Mvh
Roberto

Olesen (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 23-02-05 17:57


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cvhefn$cbm$1@news.net.uni-c.dk...


> Du mener 8 ventilet stødstangsmotor fra 50'erne?

60'erne mener jeg.
Og de 8 ventiler finder du også idag.
Netop motoren er een af KA's fortrin
hvad holdbarhed angår, og så er den
egentlig ganske støjfri, også sammenlignet
med mange andre småbilers småmotorer.

> > selvfølgelig også sine dårlige sider,
> > nøjagtig som alle andre biler.
>
> Du mener ruster som om den ikke var malet?

Designet gør, sandkorn sliber hen ad siden, ja,
men ikke et større problem, end klar gummihud
fixer dêt problem. Og så ER det heller ikke værre.
Selv en Golf har haft sit bøvl med eks. bagklapperne.


> Da det mest er ældre kvinder der køber 'skildpadden' som den kaldes i
familien, for at
> køre 3km til arbejde, er det vel underordnet hvor godt den kører.

Jeg synes man skal prøve at holde ældre kvinder og
i og for sig rigtig gode køreegenskaber fraskilt, men kan
godt se, du har et pradoks dêr at skal ha' bearbejdet, ja.
Kvinder og frisk kørsel....hænger bare ikke sammen..?

> Det skal lige nævnes at der sidste gang skulle 3 forsøg til for at få den
synet!! Den
> bliver dyrt serviceret autoriseret hos Ford.

Min svigerindes søsters KA kom igennem første gang
og sku' kun ha' skifte fordækkene.


> Da svigermor lige havde fået den var datteren (min kone) ude og køre en
tur.

Det er vel derfor, den er indkøbt.

> Hendes dom var gocart agtig (positivt), kabinen ligner tupperware og
motoren er noget
> skrammel (14kg/hk). Det var den gamle model med 60hk. Dengang havde vi en
gammel Ascona C
> (11kg/hk).

Sær sammenligning, og det undrer mig, at så gammel en dame
har prøvet at knibe sig ned i en go-cart.
Hvad materialevalget angår i kabinen, så er der
helt sikkert langt til Focus II niveau, ja, men
KA'en har andre kvaliteter.

> Måske kan de nyeste udgaver fås med en Mazda motor eller en Yamaha istedet
for noget fra
> en Anglia?

KA har 7 år på bagen, og skal man købe ny KA idag,
så vælger man selvfølgelig dên med nyeste motor.

Har et udklip her, som understreger det du så i videoen:

"Ka kører som en go-kart: Drej på rattet, og bilen ændrer kurs uden mindste
svaj i karosseriet. Styringen er fast og direkte - og så kan Ka vende helt
rundt på under ti meter. Også gear-skiftet er kontant, så lille Ka kan
manøvreres frækt og sportsligt. Den er fremragende i kurver. Frisk lille
motor Motoren er en fin lille 1,3'er, ydende 60 hestekræfter. Den er ikke
ny, men det er insprøjtningssystemet, som får maskinen til at reagere
prompte, og vognen er god for 155 km/t. Benzinøkonomisk er Ka både god og
halvdårlig. Versionen uden servostyring ruller nemlig to km længere på hver
liter end udgaven med hjælpestyring. Således siger den ny EU-norm for
blandet kørsel 16,9 km/l uden servo og 14,9 med, idet man uden servo kan
komme op på 20,8 km/l på landevej (18,2 med servo). Accelerationsmæssigt er
den manuelt styrede også lidt hurtigere. Til gengæld kræves der med servo
færre ratomdrej-ninger end uden. Den lille maskine arbejder forbløffende
støjsvagt, nærmest med en symaskinelyd. "

(Af af Finn knudstrup, Berlingske Tidende, Søndag d. 16. marts 1997)



Roberto Saldo (24-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 24-02-05 09:42

Olesen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:cvhefn$cbm$1@news.net.uni-c.dk...
>
>
>
>>Du mener 8 ventilet stødstangsmotor fra 50'erne?
>
> 60'erne mener jeg.

Okay, du har sikkert ret, Anglia 105E er 59-67.

> Og de 8 ventiler finder du også idag.
> Netop motoren er een af KA's fortrin
> hvad holdbarhed angår, og så er den
> egentlig ganske støjfri, også sammenlignet
> med mange andre småbilers småmotorer.

Hmmm, i samme motorvolumen?
En Yaris 1.3 yder 90hk og motoren kan dårlig høres i kabinen.
Jeg tror altså ikke at holdbarheden af motoren bør være en bekymring. Karossen ryger
først, upåagtet af årlige besøg hos Pava/Dinitrol.

>>>selvfølgelig også sine dårlige sider,
>>>nøjagtig som alle andre biler.
>>
>>Du mener ruster som om den ikke var malet?
>
>
> Designet gør, sandkorn sliber hen ad siden, ja,

Ah kom nu! sandkorn får ikke malingen til at boble op midt på en dørside.
Detaljerne i de små sidevinduer (knapperne) ruster så det løber ned af siden, de er
ubehandlede.

> men ikke et større problem, end klar gummihud
> fixer dêt problem. Og så ER det heller ikke værre.
> Selv en Golf har haft sit bøvl med eks. bagklapperne.
>
>
>
>>Da det mest er ældre kvinder der køber 'skildpadden' som den kaldes i
>
> familien, for at
>
>>køre 3km til arbejde, er det vel underordnet hvor godt den kører.
>
>
> Jeg synes man skal prøve at holde ældre kvinder og
> i og for sig rigtig gode køreegenskaber fraskilt, men kan
> godt se, du har et pradoks dêr at skal ha' bearbejdet, ja.
> Kvinder og frisk kørsel....hænger bare ikke sammen..?
>
>
>>Det skal lige nævnes at der sidste gang skulle 3 forsøg til for at få den
>
> synet!! Den
>
>>bliver dyrt serviceret autoriseret hos Ford.
>
>
> Min svigerindes søsters KA kom igennem første gang
> og sku' kun ha' skifte fordækkene.

'Vores' Ka fik skiftet næsten hele bremsesystemet for at bestå.
Det var temmeligt ynkeligt. Det endte med at den blev afleveret hos Ford med besked om at
de ikke behøvede at ringe førend den var godkendt.

>>Da svigermor lige havde fået den var datteren (min kone) ude og køre en
>> tur.
>
> Det er vel derfor, den er indkøbt.

For at køre?
Det var en prøvetur.

>>Hendes dom var gocart agtig (positivt), kabinen ligner tupperware og
>> motoren er noget skrammel (14kg/hk). Det var den gamle model med 60hk.
>> Dengang havde vi en gammel Ascona C (11kg/hk).
>
> Sær sammenligning, og det undrer mig, at så gammel en dame
> har prøvet at knibe sig ned i en go-cart.

Min kone er ikke gammel.

> Hvad materialevalget angår i kabinen, så er der
> helt sikkert langt til Focus II niveau, ja, men
> KA'en har andre kvaliteter.

Den er billigt fremstillet i Polen :) og dog overraskende dyr.

>>Måske kan de nyeste udgaver fås med en Mazda motor eller en Yamaha istedet
>> for noget fra en Anglia?
>
> KA har 7 år på bagen, og skal man købe ny KA idag,
> så vælger man selvfølgelig dên med nyeste motor.
>
> Har et udklip her, som understreger det du så i videoen:
>
> "Ka kører som en go-kart: Drej på rattet, og bilen ændrer kurs uden mindste
> svaj i karosseriet. Styringen er fast og direkte - og så kan Ka vende helt
> rundt på under ti meter. Også gear-skiftet er kontant, så lille Ka kan
> manøvreres frækt og sportsligt. Den er fremragende i kurver. Frisk lille
> motor Motoren er en fin lille 1,3'er, ydende 60 hestekræfter. Den er ikke
> ny, men det er insprøjtningssystemet, som får maskinen til at reagere
> prompte, og vognen er god for 155 km/t. Benzinøkonomisk er Ka både god og
> halvdårlig. Versionen uden servostyring ruller nemlig to km længere på hver
> liter end udgaven med hjælpestyring. Således siger den ny EU-norm for
> blandet kørsel 16,9 km/l uden servo og 14,9 med, idet man uden servo kan
> komme op på 20,8 km/l på landevej (18,2 med servo). Accelerationsmæssigt er
> den manuelt styrede også lidt hurtigere. Til gengæld kræves der med servo
> færre ratomdrej-ninger end uden. Den lille maskine arbejder forbløffende
> støjsvagt, nærmest med en symaskinelyd. "

??? Ikke de Ka'er jeg har hørt (kun 2), de klaprer og ralser som alle andre gamle
stødstangmotorer.

> (Af af Finn knudstrup, Berlingske Tidende, Søndag d. 16. marts 1997)

Nå det er da godt du er glad for din bil, også for forhandleren :)

Sammenlignet med den generelle kvalitet hos de mærker Ford gerne sammenligner sig med er
Ka langt under middel.

Mvh
Roberto

Olesen (24-02-2005)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 24-02-05 17:13


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cvk3n4$1uq$1@news.net.uni-c.dk...


> Hmmm, i samme motorvolumen?

Hmm...nu synes jeg du går i detaljer.
Vi kan godt blive enige om, man bør
vælge den Yamaha udviklede motor
hvis det er muligt, men man er alligevel
godt kørende med 'den gamle konstruktion
med ny top'.

> En Yaris 1.3 yder 90hk og motoren kan dårlig høres i kabinen.
> Jeg tror altså ikke at holdbarheden af motoren bør være en bekymring.
Karossen ryger
> først, upåagtet af årlige besøg hos Pava/Dinitrol.

Det kan dên KA vi har i familien ikke skrive under på.
Som sagt, så har KA's mest grelle rustproblem
nu altid været 'suset' ved dørene, som blæser
lakken af. Men igen, andre biler har så
tilsvarende typiske 'rust-kendetegn'.
Den KA jeg omtalte har ingen rust
men har også fået SUVO fra dag 1.


> Ah kom nu! sandkorn får ikke malingen til at boble op midt på en dørside.

Sikkert ikke, men mig bekendt er det ikke
KA's mest forekommende rustproblem.
Man har altså også hørt om andre mærker/modeller/årgange
af andet fabrikat, udvise sære rust-fænomener, som den
du nævner.

> Detaljerne i de små sidevinduer (knapperne) ruster så det løber ned af
siden, de er
> ubehandlede.

Jeg har en kammy, hvis BORA 2.0
har en ret rusten vinduessprosse bagi,
men ærgerligt er det, ja.


> 'Vores' Ka fik skiftet næsten hele bremsesystemet for at bestå.

'Vores' sku' bar ha' nye fordæk.

> Det var temmeligt ynkeligt. Det endte med at den blev afleveret hos Ford
med besked om at
> de ikke behøvede at ringe førend den var godkendt.

Ak ja, de værksteder, de værksteder.

> >>Hendes dom var gocart agtig (positivt), kabinen ligner tupperware og
> >> motoren er noget skrammel (14kg/hk). Det var den gamle model med 60hk.
> >> Dengang havde vi en gammel Ascona C (11kg/hk).
> >
> > Sær sammenligning, og det undrer mig, at så gammel en dame
> > har prøvet at knibe sig ned i en go-cart.
>
> Min kone er ikke gammel.

OK, blir' det forhåbentlig med dig ved sin side *S*.
Men hun har da styr på kg/hk-dataene, og det må
man respektere..

> > Hvad materialevalget angår i kabinen, så er der
> > helt sikkert langt til Focus II niveau, ja, men
> > KA'en har andre kvaliteter.
>
> Den er billigt fremstillet i Polen :) og dog overraskende dyr.

I sammenligning med hvad ?

KA 1.3 70HK koster 119.900
"Fremover vil den vejledende udsalgspris på Ka være 119.900 kr. Det svarer
næsten til, hvad en ny Ka med servostyring kostede ved introduktionen i
1997"
Fiesta 1.3 70HK koster 135.548
KA med 1.6 90HK koster KUN 148.870
Billigste Peugeot 206 1.1 60HK koster 153.000
Yaris 1.0 koster 140.599

Så jeg synes KA'en er fornuftig prissat,
og når hjemmesiden snakker 70HK,
så ku' det tyde på, Anglia-rødderne
er væk.

> ??? Ikke de Ka'er jeg har hørt (kun 2), de klaprer og ralser som alle
andre gamle
> stødstangmotorer.

Også de amerikanske V8'er ? *S*

> Nå det er da godt du er glad for din bil, også for forhandleren :)

Jeg har ikke en KA.

> Sammenlignet med den generelle kvalitet hos de mærker Ford gerne
sammenligner sig med er
> Ka langt under middel.

KA er en helt udmærket bil, som ikke har værre eller alvorligere
problemer og fejl end så meget andet på markedet.
Du kan evt. nærlæse dette link og vurdere, om det
egentlig står SÅ slemt til, som du antyder.

http://www.bilbasen.dk/guide/Show_Artikel.asp?ArtID=44

En åben StreetKA ser desuden langt bedre ud end
en Audi TT *S*...

http://www.supercars.net/servlets/PW/garagePics/FireRed/38car4.jpg

http://jodorowski.free.fr/voitures/audi%20tt%20cab%20dos.JPG



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste