|
| for lav kompression? Fra : martin |
Dato : 01-02-05 12:32 |
|
Hej,
jeg har en Opel Kadett 1989. Den plejer at køre fint! Forleden startede den,
kørte 200 meter, og satte ud. Nu vil den ikke starte igen. Der er gnist på
tændrørshætterne og benzinpumpen virker. Jeg har den på værksted, der målte
at kompressionen er for lav, og de siger der skal nu motor i. Men eg
startede jo bilen, kørte et par hundrede meter, og så satte den ud? Hvordan
kan det skyldes lav kompression? kan det opstå pludseligt, og bevirke at
bilen slet ikke vil starte mere?
Venligst,
Martin
| |
martin (01-02-2005)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 01-02-05 12:33 |
|
>>de siger der skal nu motor i.
Der skulle naturligvis stå ny motor!
Martin
| |
Jacob Rungwald (01-02-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 01-02-05 13:56 |
|
"martin" <m_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:41ff68a7$0$23059$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
> Hej,
> jeg har en Opel Kadett 1989. Den plejer at køre fint! Forleden startede
den,
> kørte 200 meter, og satte ud. Nu vil den ikke starte igen. Der er gnist på
> tændrørshætterne og benzinpumpen virker. Jeg har den på værksted, der
målte
> at kompressionen er for lav, og de siger der skal nu motor i. Men eg
> startede jo bilen, kørte et par hundrede meter, og så satte den ud?
Hvordan
> kan det skyldes lav kompression? kan det opstå pludseligt, og bevirke at
> bilen slet ikke vil starte mere?
I terorien kan motorblok/topstykke jo flække, eller toppakningen kan ryge
sig en tur, men at der skal en helt ny motor til er nok lige i overkanten.
Selvfølgelig hvis hele motorblokken er død, er det nok billigere at finde en
huggermotor og smide den i end, at skille den gamle ad og skifte blok osv
osv.
Jeg ville nok lige forhøre mig hos mekkeren, om HVORFOR kompressionen er
lav, det må han kunne slynge ud på 1 sekund.
Mvh
Jacob
| |
martin (01-02-2005)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 01-02-05 14:04 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob*mammut*@rungwald.dk> wrote in message
news:41ff7c6e$0$48725$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "martin" <m_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:41ff68a7$0$23059$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
>> Hej,
>> jeg har en Opel Kadett 1989. Den plejer at køre fint! Forleden startede
> den,
>> kørte 200 meter, og satte ud. Nu vil den ikke starte igen. Der er gnist
>> på
>> tændrørshætterne og benzinpumpen virker. Jeg har den på værksted, der
> målte
>> at kompressionen er for lav, og de siger der skal nu motor i. Men eg
>> startede jo bilen, kørte et par hundrede meter, og så satte den ud?
> Hvordan
>> kan det skyldes lav kompression? kan det opstå pludseligt, og bevirke at
>> bilen slet ikke vil starte mere?
>
> I terorien kan motorblok/topstykke jo flække, eller toppakningen kan ryge
> sig en tur, men at der skal en helt ny motor til er nok lige i overkanten.
> Selvfølgelig hvis hele motorblokken er død, er det nok billigere at finde
> en
> huggermotor og smide den i end, at skille den gamle ad og skifte blok osv
> osv.
>
> Jeg ville nok lige forhøre mig hos mekkeren, om HVORFOR kompressionen er
> lav, det må han kunne slynge ud på 1 sekund.
>
> Mvh
> Jacob
Hej Jacob,
god ide at spørge til årsagen til den lave kompression. Jeg er med på at
lægge en ombytningsmotor i, hvis det er nødvendigt. Men jeg er stadig
usikker på, om lav kompression vil medføre, at bilen ikke kan starte. Jeg
har prøvet at give den dieselstart i indsugningen, men det gav heller intet
resultat.
Martin
| |
martin (01-02-2005)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 01-02-05 15:16 |
|
Hej igen,
Efter min kære Kaskett havde fået sin dødsdom (=huggermotor, som jeg ikke
vil betale for den gamle øse) skubbede jeg den sørgmodigt ud foran
mekanikerens værksted. Satte mig ind for ligesom at mindes de mange ture,
drejede af vane nøglen, og igang sprang den gamle hest! Noget hakkende og
spruttende til at begynde med, men den kører. Så nu er den til check hos et
andet, mere autoriseret udseende værksted. Formentlig er der ikke andet i
vejen end sodede tændrør (7-9-13).
martin
| |
Roberto Saldo (01-02-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 01-02-05 15:20 |
|
martin wrote:
> Hej igen,
> Efter min kære Kaskett havde fået sin dødsdom (=huggermotor, som jeg ikke
> vil betale for den gamle øse) skubbede jeg den sørgmodigt ud foran
> mekanikerens værksted. Satte mig ind for ligesom at mindes de mange ture,
> drejede af vane nøglen, og igang sprang den gamle hest! Noget hakkende og
> spruttende til at begynde med, men den kører. Så nu er den til check hos et
> andet, mere autoriseret udseende værksted. Formentlig er der ikke andet i
> vejen end sodede tændrør (7-9-13).
> martin
Du skal have undersøgt om ikke bare tandrremmen er hoppet en tand.
Så vil der kunne lække kompression på forkerte tidspunkter.
Og find så en anden mekaniker.
Mvh
Roberto
| |
ham-der (01-02-2005)
| Kommentar Fra : ham-der |
Dato : 01-02-05 15:44 |
|
>
> Du skal have undersøgt om ikke bare tandrremmen er hoppet en tand.
> Så vil der kunne lække kompression på forkerte tidspunkter.
> Og find så en anden mekaniker.
>
>
Det vil jeg nu også mene er årsagen, jeg har set mange Opel tandremme, hvor
tændrene er revet af, og det giver netop de symptomer din bil har.
| |
Roberto Saldo (01-02-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 01-02-05 15:52 |
|
ham-der wrote:
>>Du skal have undersøgt om ikke bare tandrremmen er hoppet en tand.
>>Så vil der kunne lække kompression på forkerte tidspunkter.
>>Og find så en anden mekaniker.
>>
>>
>
> Det vil jeg nu også mene er årsagen, jeg har set mange Opel tandremme, hvor
> tændrene er revet af, og det giver netop de symptomer din bil har.
Det er jo fjollet hvis man skrotter bilen pga en tandrem til 100kr :)
Mhv
Roberto
| |
martin (01-02-2005)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 01-02-05 15:58 |
|
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
news:cto2vv$s23$2@news.net.uni-c.dk...
> Du skal have undersøgt om ikke bare tandrremmen er hoppet en tand.
> Så vil der kunne lække kompression på forkerte tidspunkter.
> Og find så en anden mekaniker.
> Mvh
> Roberto
jeg indleverede bilen til en anden mekaniker her til eftermiddag. Han har
lige ringet og sagt, at bilen intet fejler. Kompressionen er fin, og motoren
spinder!
Martin
| |
Roberto Saldo (01-02-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 01-02-05 16:03 |
|
martin wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
> news:cto2vv$s23$2@news.net.uni-c.dk...
>
>>Du skal have undersøgt om ikke bare tandrremmen er hoppet en tand.
>>Så vil der kunne lække kompression på forkerte tidspunkter.
>>Og find så en anden mekaniker.
>>Mvh
>> Roberto
>
>
> jeg indleverede bilen til en anden mekaniker her til eftermiddag. Han har
> lige ringet og sagt, at bilen intet fejler. Kompressionen er fin, og motoren
> spinder!
Det lyder jo bare godt! Tillykke med det!
Man skal heller ikke bare ta' 1ste dom for gode varer.
Mvh
Roberto
| |
Olesen (01-02-2005)
| Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 01-02-05 17:48 |
|
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cto5gt$t0r$3@news.net.uni-c.dk...
> Det lyder jo bare godt! Tillykke med det!
> Man skal heller ikke bare ta' 1ste dom for gode varer.
Kør så ned til den anden mekaniker og gi' godt med gas *S*
| |
Roberto Saldo (01-02-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 01-02-05 18:21 |
|
Olesen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:cto5gt$t0r$3@news.net.uni-c.dk...
>
>
>
>>Det lyder jo bare godt! Tillykke med det!
>>Man skal heller ikke bare ta' 1ste dom for gode varer.
>
>
> Kør så ned til den anden mekaniker og gi' godt med gas *S*
Altid godt med gas, alt det fedtepilleri soder motoren til!
Mvh
Roberto
| |
Olesen (01-02-2005)
| Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 01-02-05 20:50 |
|
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:41ffba88$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Altid godt med gas, alt det fedtepilleri soder motoren til!
Redex og Q8 Dynamic sørger for ren moteur.
| |
Hans Paulin (01-02-2005)
| Kommentar Fra : Hans Paulin |
Dato : 01-02-05 16:15 |
| | |
martin (01-02-2005)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 01-02-05 17:26 |
|
"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote in message
news:41ff9dc2$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvad gjorde han ved den?
> Med venlig hilsen
> Hans
Hej Hans,
det sjove er jo, at bilen startede lige udenfor den første (uduelige)
mekanikers værksted - ham, der lige havde udstedt dødsdommen. Jeg kørte over
til værksted nr 2, der lod motoren køre sig varm, og som lavede en ny
kompressionstest (11 på alle 4 cylindre) og satte nye tændrør i.
Hvorfor bilen pludselig kunne starte er et åbent spørgsmål. Selv tror jeg,
at tændrørene ved en kombination af koldt vejr, for varme rør, lidt dårligt
justeret autochoker og en uerfaren kører (det er så ikke mig selv jeg
mener!) er kokset til. Den første mekaniker (Hr. Udueligus) havde tændrørene
ude, og det har nok lige fået banket koksen af så den kunne brænde sig
nogenlunde ren.??
Martin
| |
Hans Paulin (01-02-2005)
| Kommentar Fra : Hans Paulin |
Dato : 01-02-05 17:45 |
|
martin skrev:
> det sjove er jo, at bilen startede lige udenfor den første (uduelige)
> mekanikers værksted - ham, der lige havde udstedt dødsdommen. Jeg
> kørte over til værksted nr 2, der lod motoren køre sig varm, og som
> lavede en ny kompressionstest (11 på alle 4 cylindre)
Meget flot!
> og satte nye
> tændrør i. Hvorfor bilen pludselig kunne starte er et åbent spørgsmål.
> Selv tror
> jeg, at tændrørene ved en kombination af koldt vejr, for varme rør,
> lidt dårligt justeret autochoker og en uerfaren kører (det er så ikke
> mig selv jeg mener!) er kokset til. Den første mekaniker (Hr.
> Udueligus) havde tændrørene ude, og det har nok lige fået banket
> koksen af så den kunne brænde sig nogenlunde ren.??
Jeg kørte selv 1,3S med kaburator (2 stks) inden jeg fik indsprøjtning. Den
første overtog jeg fra min søster og svoger og den var meget præget af at
den gik i stå i tide og utide. Den var ikke forsynet med noget benzinfilter
oppe ved kaburatoren, så et sådant satte jeg på. Samtidig rensede jeg
kaburatoren og gav bilen efterfølgende en spritkur i ny og næ og resultatet
var at der aldrig senere var nogen lignende problemer.
Da jeg solgte bilen havde motoren kørt 411.000 km. og kørte fortsat fint.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm
| |
martin (01-02-2005)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 01-02-05 17:57 |
|
"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote in message
news:41ffb208$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> det sjove er jo, at bilen startede lige udenfor den første (uduelige)
>> mekanikers værksted - ham, der lige havde udstedt dødsdommen. Jeg
>> kørte over til værksted nr 2, der lod motoren køre sig varm, og som
>> lavede en ny kompressionstest (11 på alle 4 cylindre)
>
> Meget flot!
> Da jeg solgte bilen havde motoren kørt 411.000 km. og kørte fortsat fint.
Det er også ganske flot! Har vi forøvrigt ikke talt sammen ovre i dfm? Jeg
havde en suzuki gsx750 med statorproblemer, og du havde/har en gsx1100??
Martin
| |
Hans Paulin (01-02-2005)
| Kommentar Fra : Hans Paulin |
Dato : 01-02-05 18:02 |
|
martin skrev:
> Det er også ganske flot!
Ja, dejlig øse!
> Har vi forøvrigt ikke talt sammen ovre i
> dfm? Jeg havde en suzuki gsx750 med statorproblemer, og du havde/har
> en gsx1100??
Ce moi!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286
| |
|
|