/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15833
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Advarsel Quickpot
Fra : phk


Dato : 30-01-05 11:20

Jeg var hos Quickpot for at få skiftet olie på bilen. Normalpris 450 kr.

Men sørme om de ikke ville have 50 kr. ekstra for en halv liter olie, fordi
min bil jo tog 4,5 liter og ikke 4 liter. Det store skilt i deres værksted,
hvor der højt og larmende stod 450 kr., var de totalt ligeglade med. Men 50
kr. for en halv liter ..??!!!

3 dage forinden havde jeg ventet ½ time på at komme til blot for at de kunne
konstatere at de alligevel ikke havde et oliefilter til bilen.

Summasummarum: Olie kan jeg selv finde ud af at skifte ved at købe olien når
den er billig, og de obligatoriske 4 dæk jeg bruger om året bliver jeg også
nødt til at købe et andet sted.

Alligevel håber jeg deres totale ombygning af deres lokaler kan betale sig.
Jeg er jo ikke ond :)

Alternativt kunne jeg medbringe min egen halve liter olie til hvert
olieskift, - til 50 kr. per halve liter ville det blive en stor
overskudsforretning på sigt :)

--
Per, Esbjerg



 
 
Michael Pagh [6000] (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Michael Pagh [6000]


Dato : 30-01-05 11:34


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcb494$0$48662$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg var hos Quickpot for at få skiftet olie på bilen. Normalpris 450 kr.
>
> Men sørme om de ikke ville have 50 kr. ekstra for en halv liter olie,
> fordi min bil jo tog 4,5 liter og ikke 4 liter. Det store skilt i deres
> værksted, hvor der højt og larmende stod 450 kr., var de totalt ligeglade
> med. Men 50 kr. for en halv liter ..??!!!
>
> 3 dage forinden havde jeg ventet ½ time på at komme til blot for at de
> kunne konstatere at de alligevel ikke havde et oliefilter til bilen.
>
> Summasummarum: Olie kan jeg selv finde ud af at skifte ved at købe olien
> når den er billig, og de obligatoriske 4 dæk jeg bruger om året bliver jeg
> også nødt til at købe et andet sted.
>
> Alligevel håber jeg deres totale ombygning af deres lokaler kan betale
> sig. Jeg er jo ikke ond :)
>
> Alternativt kunne jeg medbringe min egen halve liter olie til hvert
> olieskift, - til 50 kr. per halve liter ville det blive en stor
> overskudsforretning på sigt :)
>
> --
> Per, Esbjerg
>

Hej Per

Det er godtnok svineri. Kan sq godt forstå hvis du ikke vil derhen fremover.
Hvordan er deres service ellers generelt hos Qiuckpot i Esbjerg?

Jeg har flere gange fået skiftet olie ved Quickpot i Kolding. Min Xantia
skal have omkring 4.5 L så hudt jeg visker, og de fylder den altid op. Det
er så "kun" 10/40 på min.

Men de gamles Volvo som fik 5/40 på, og skal have også omkring de 4.5L, var
også fyldt helt op.

Så tror bare det er nogle rßvhuller der har qiuckpot i Esbjerg.

MVH
Michael Pagh



Thomas Landberg (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 30-01-05 11:44

>> Men sørme om de ikke ville have 50 kr. ekstra for en halv liter olie,

> Det er godtnok svineri. Kan sq godt forstå hvis du ikke vil derhen
> fremover.

Hvordan kan du så skråsikkert fastslå, at det er noget svineri, når du ikke
aner hvilken olie de har påfyldt? Den "originale" Castrol Longlife olie til
min Fabia koster 171kr/literen. Det lyder dyrt, men den holder så også ofte
omkring 50.000km. Hvis mit værksted efterfyldte en halv liter for 50kr, var
det så også noget svineri? Så vidt jeg husker, så er der her tale om en Golf
IV TDi i chiptunet tilstand og så bør man da i hvert fald ikke spare på
penge når man skifter olie.


--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min og 142.8hk v.
3.430omdr/min.
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)



phk (30-01-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-01-05 12:23


"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41fcba80$0$247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> Men sørme om de ikke ville have 50 kr. ekstra for en halv liter olie,
>
>> Det er godtnok svineri. Kan sq godt forstå hvis du ikke vil derhen
>> fremover.
>
> Hvordan kan du så skråsikkert fastslå, at det er noget svineri, når du
> ikke aner hvilken olie de har påfyldt? Den "originale" Castrol Longlife
> olie til min Fabia koster 171kr/literen. Det lyder dyrt, men den holder så
> også ofte omkring 50.000km. Hvis mit værksted efterfyldte en halv liter
> for 50kr, var det så også noget svineri?

450 kr. for olieskift - minus mekanikertimer. Det er næppe dyr olie de
hælder på.

> Så vidt jeg husker, så er der her tale om en Golf IV TDi i chiptunet
> tilstand og så bør man da i hvert fald ikke spare på penge når man skifter
> olie.

En III´er - og den bliver kørt _meget_ forsigtig under alle forhold selv om
den er chippet.

> Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min og 142.8hk v.

Det var ikke meget ;)

--
Per, Esbjerg



anders majland (31-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 31-01-05 10:00

> Den "originale" Castrol Longlife olie til min Fabia koster 171kr/literen.
> Det lyder dyrt,,,,,

Det er dyrt - det må være prisen hos et autoriseret værksted. Samme olie kan
købes til 8,50 euro/literen fra tyskland.

http://search.ebay.de/_W0QQgotopageZ1QQsassZscenic9QQsorecordsperpageZ50QQsosortpropertyZ1

> ....og så bør man da i hvert fald ikke spare på penge når man skifter
> olie.

Der er forskel på at spare på pengene og blive taget i røven...

Prisen på 100kr/litern på olien hos quickpot er der ikke så meget at sige
til - den er nok typisk. Men jeg er enig med phk i at det er svineri at
reklamere med fast pris for et olieskift og så alligevel tage ekstra for
noget man som kune ville regne med var inkludert... Kom jeg og kun skulle
have 3,5 liter på fik jeg nok ikke 50,- i rabat på deres fastpris ...


--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk



phk (30-01-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-01-05 16:52


"Michael Pagh [6000]" <mpagh@FJERNmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:ctid79$25ug$1@news.cybercity.dk...

> Så tror bare det er nogle rßvhuller der har qiuckpot i Esbjerg.

Jeg kom til at tænke på - 2 gange har min bil spildt olie efter olieskift
hos dem. Første gang kørte jeg ned til dem og spurgte om der kunne være
noget galt. Bilen op på liften og der blev konstateret at oliefilteret sad
fast. Desværre husker jeg ikke hvad jeg lavede på lige netop det tidspunkt -
men på mærkværdig vis holdt den op med at spilde olie lige præcis samme dag
som dette besøg.

2. gang havde jeg været en smuttur i Italien, var kommet hjem og opdagede
den spildte olie. Det kostede et nyt oliefilter, 1 liter olie og en del af
en værkstedstime at få konstateret at oliefilteret var meget meget tæt på at
falde af. Jeg var sikker på motoren var alvorlig utæt.

Quickpot har skiftet min olie for sidste gang - og solgt de sidste dæk til
mig.

Hvert fald den i Esbjerg.


--
Per, Esbjerg



Mogens (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-01-05 16:56

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd025d$0$48689$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg kom til at tænke på - 2 gange har min bil spildt olie efter olieskift
> hos dem. Første gang kørte jeg ned til dem og spurgte om der kunne være
> noget galt. Bilen op på liften og der blev konstateret at oliefilteret sad
> fast. Desværre husker jeg ikke hvad jeg lavede på lige netop det
tidspunkt -
> men på mærkværdig vis holdt den op med at spilde olie lige præcis samme
dag
> som dette besøg.
> 2. gang havde jeg været en smuttur i Italien, var kommet hjem og opdagede
> den spildte olie. Det kostede et nyt oliefilter, 1 liter olie og en del af
> en værkstedstime at få konstateret at oliefilteret var meget meget tæt på
at
> falde af. Jeg var sikker på motoren var alvorlig utæt.
> Quickpot har skiftet min olie for sidste gang - og solgt de sidste dæk til
> mig. Hvert fald den i Esbjerg.

Ovenstående er der ellers råd for i samme forretning:
www.qmi.dk/html/presse4.html




Martin Vollert (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 30-01-05 17:19


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote in message news:ctj023$2tb0$1@news.cybercity.dk...
> Ovenstående er der ellers råd for i samme forretning:
> www.qmi.dk/html/presse4.html

Øhh prøver du med din først
--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16442
Ford klub Danmark Medl. :2113.



phk (30-01-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-01-05 21:20


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ctj023$2tb0$1@news.cybercity.dk...

> Ovenstående er der ellers råd for i samme forretning:
> www.qmi.dk/html/presse4.html

270 km uden olie?

Jeg garanterer dig for at det klarer en Golf diesel ikke. De kører med et
kæmpehøjt olietryk og med det samme det forsvinder - så er der problemer med
motoren.


--
Per, Esbjerg



Niels Bengaard (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 30-01-05 11:50


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcb494$0$48662$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg var hos Quickpot for at få skiftet olie på bilen. Normalpris 450 kr.
>
> Men sørme om de ikke ville have 50 kr. ekstra for en halv liter olie,
> fordi min bil jo tog 4,5 liter og ikke 4 liter. Det store skilt i deres
> værksted, hvor der højt og larmende stod 450 kr., var de totalt ligeglade
> med. Men 50 kr. for en halv liter ..??!!!
>
> Per, Esbjerg

Jeg synes ikke der er så meget overraskende i det, alle dækfirmaer
reklamerer med oliskift, 4 liter olie samt filter som standard, skal der
mere olie på betaler men for det.
Det står på de fleste skilte, men har de ikke fortalt dig det eller du selv
har set det er det selvfølgelig urimeligt, de har nok taget det som en
selvfølge alle vidste det..
Du betaler da i princippet ca. 100 kr pr. liter olie allerede. Oliefilter
koster vel 50 kr og 4 liter olie så 400 kr. Så hvorfor så sur over 50 kr for
en halv liter?

Superdæk skriver : Prisen er inkl. arbejdsløn og op til 4 liter olie.
Quickpot skriver: Olieskift inkl. oliefilter og 4 liter olie
Point-S skriver: Olieskift, pris incl. 4 liter olie.


Niels



phk (30-01-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-01-05 12:21


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcbbdc$0$33631$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Quickpot skriver: Olieskift inkl. oliefilter og 4 liter olie

Ja - det skriver de i dag - i aviserne. Men der står intet om det på deres
kæmpestore skilt på værkstedet.


--
Per, Esbjerg



Niels Bengaard (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 30-01-05 13:41

>> Quickpot skriver: Olieskift inkl. oliefilter og 4 liter olie
>
> Ja - det skriver de i dag - i aviserne. Men der står intet om det på deres
> kæmpestore skilt på værkstedet.

Jeg er ikke helt med, vidste du man kun fik 4 liter olie før du kørte
derned?

Niels



phk (30-01-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-01-05 16:44


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcd5c3$0$33682$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Quickpot skriver: Olieskift inkl. oliefilter og 4 liter olie
>>
>> Ja - det skriver de i dag - i aviserne. Men der står intet om det på
>> deres kæmpestore skilt på værkstedet.
>
> Jeg er ikke helt med, vidste du man kun fik 4 liter olie før du kørte
> derned?

Nej. Og jeg har fået skiftet 5-6 gange det sidste 20 måneder.


--
Per, Esbjerg



Per O. (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 30-01-05 13:32


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcb494$0$48662$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg var hos Quickpot for at få skiftet olie på bilen. Normalpris 450 kr.
>
> Men sørme om de ikke ville have 50 kr. ekstra for en halv liter olie,
> fordi min bil jo tog 4,5 liter og ikke 4 liter. Det store skilt i deres
> værksted, hvor der højt og larmende stod 450 kr., var de totalt ligeglade
> med. Men 50 kr. for en halv liter ..??!!!
>
> 3 dage forinden havde jeg ventet ½ time på at komme til blot for at de
> kunne konstatere at de alligevel ikke havde et oliefilter til bilen.

Jeg synes egentlig ikke du er blevet behandlet urimeligt.

Hvis du f.eks. var kommet til værkstedet i en Maserati Quattroporte, så
skulle du ikke bruge 4 men TRETTEN liter olie ved et olieskift. Jeg ved
overdrivelse fremmer forståelsen, men det er jo ikke rimeligt at Quickpot
skal betale fordi din motor bruger mere end 4 liter. At skiltningen ikke er
i orden er jo ikke rimeligt, men alligevel synes jeg det er i orden at de
vil have flere penge for mere olie.
Det er surt at vente på et olieskift, og så opdage, at de ikke har
oliefilteret alligevel, og jeg har selv prøvet det, men mekanikeren kan jo
ikke gøre for at indkøberen ikke har fået nyt bestilt hjem, eller at det
e.v.t. ikke er kommet hjem endnu.
Jeg har nogle gange købt den bedste olie på tilbud og selv købt et
oliefilter, og så ringet og spurgt hvad de skulle have for at skifte olien
og oliefilteret. Så har jeg fået opgivet en pris for selve arbejdet, og har
så kunnet vælge om jeg ville bruge det tilbud eller ikke.

Per O.



Martin (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 30-01-05 13:42

Brugte selv Quickpot på Frederiksberg for første gang i sidste uge.
Udstødningen var røget og jeg havde behov for et hurtigt skift. Så på deres
hjemmeside at de havde "drive-in" så jeg ringede til dem og de havde en
potte til min på lager. Kom kl 16:30 og 20 minutter efter var udstødningen
skiftet for 1.200 kr. alt inklusive - og samtidig var de vildt flinke, så
dem vil jeg gerne bruge igen.

Martin
Vetra A 1,6 '93 75 hk



anders majland (31-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 31-01-05 10:04

> Jeg synes egentlig ikke du er blevet behandlet urimeligt.
>
> Hvis du f.eks. var kommet til værkstedet i en Maserati Quattroporte, så
> skulle du ikke bruge 4 men TRETTEN liter olie ved et olieskift. Jeg ved
> overdrivelse fremmer forståelsen, men det er jo ikke rimeligt at Quickpot
> skal betale fordi din motor bruger mere end 4 liter. At skiltningen ikke
> er i orden er jo ikke rimeligt, men alligevel synes jeg det er i orden at
> de vil have flere penge for mere olie.

Så må de gøre opmærksom på det inden de begynder - hvis der man komme ind
med en alm. bil og beder om et olieskift mens man står foran et skilt der
tilbyder det til fast pris kan man som kunne da ikke have en andet end en
forventning om at prisen holder. Quickpot burde få rettet skiltet ...

/A



Aksel (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 30-01-05 14:25


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcb494$0$48662$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg var hos Quickpot for at få skiftet olie på bilen. Normalpris 450 kr.
>
> Men sørme om de ikke ville have 50 kr. ekstra for en halv liter olie,
> fordi min bil jo tog 4,5 liter og ikke 4 liter. Det store skilt i deres
> værksted, hvor der højt og larmende stod 450 kr., var de totalt ligeglade
> med. Men 50 kr. for en halv liter ..??!!!
>
>

Plejer du at købe olie til 30 kr/l siden du er så forarget?
Hvis du ikke køber discountolie er 100 kr/l ikke urimeligt.

Jeg kan forstå at du er sur over at de ikke havde oliefilteret hvis du havde
bestilt tid og de vidste hvilken bil du kom med, hvis du ikke havde bestilt
er det dit problem at du har ventet.

Jeg synes faktisk det er dig der er groft urimelig.

Hilsen Aksel



Fly Christensen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 30-01-05 14:50

On Sun, 30 Jan 2005 14:24:47 +0100, "Aksel"
<akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:


[snip]
>Plejer du at købe olie til 30 kr/l siden du er så forarget?
>Hvis du ikke køber discountolie er 100 kr/l ikke urimeligt.
>
>Jeg kan forstå at du er sur over at de ikke havde oliefilteret hvis du havde
>bestilt tid og de vidste hvilken bil du kom med, hvis du ikke havde bestilt
>er det dit problem at du har ventet.
>
>Jeg synes faktisk det er dig der er groft urimelig.

Det handler ikke om, hvor meget man plejer at betale for sin olie eller
ej. Det drejer sig om, at en skiltning siger, så vidt jeg har forstået,
"Olieskift inkl filter: 450 kr.". Det kan derfor formodes, at dette
gælder alle normale biler, om de bruger 3,5 eller 4,5 liter olie. At
ankomme med den der Massarati med tretten liter falder udenfor det, man
med rimelighed kan antage er en normal bil.
En normal bil er dem man møder i sin dagligdag rundt i trafikken.

i Quickpot er en skiltning, som er mangelfuld. Det er ikke nok, at der
i avisen om morgenen står, at det drejer sig om 4 liter, hvis skiltet i
forretningen ikke omtaler dette. En annonce i et blad, er ikke noget
bindende tilbud men kun en opfordring til at gøre tilbud. Det er
skiltningen i forretningen, der er afgørende.

Antaget, at skiltningen ikke sætter en begrænsning på fire liter olie,
er Quickpot ikke berettiget til at opkræve ekstra betaling for den halve
liter olie.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Ukendt (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-01-05 15:15



> Det handler ikke om, hvor meget man plejer at betale for sin olie eller
> ej. Det drejer sig om, at en skiltning siger, så vidt jeg har forstået,
> "Olieskift inkl filter: 450 kr.". Det kan derfor formodes, at dette
> gælder alle normale biler, om de bruger 3,5 eller 4,5 liter olie.

Tja fruens Yaris rummer vist kun en 3 Liter olie så HVIS hun skulle bruge
quickpot (fordi jeg ikke havde tid), så burde hun jo få 100 Kr tilbage

--
Tom



Niels Bengaard (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 30-01-05 15:18

>> Det handler ikke om, hvor meget man plejer at betale for sin olie eller
>> ej. Det drejer sig om, at en skiltning siger, så vidt jeg har forstået,
>> "Olieskift inkl filter: 450 kr.". Det kan derfor formodes, at dette
>> gælder alle normale biler, om de bruger 3,5 eller 4,5 liter olie.
>
> Tja fruens Yaris rummer vist kun en 3 Liter olie så HVIS hun skulle bruge
> quickpot (fordi jeg ikke havde tid), så burde hun jo få 100 Kr tilbage

Eller en liter til efterfyldning.

Niels



Mogens (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-01-05 15:22

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcec8c$0$33733$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Eller en liter til efterfyldning.

Camaro'en skal bruge lidt over 10 liter.
Så det kan slet ikke betale sig at bruge Quickpot,
fordi GM tager 35 kr plus moms for en liter olie
er den helt rigtige slags til dyret (5W30)





phk (30-01-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-01-05 16:48


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ctiqii$2m53$1@news.cybercity.dk...
> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:41fcec8c$0$33733$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

>> Eller en liter til efterfyldning.

> Camaro'en skal bruge lidt over 10 liter.
> Så det kan slet ikke betale sig at bruge Quickpot,
> fordi GM tager 35 kr plus moms for en liter olie
> er den helt rigtige slags til dyret (5W30)

30? Er det fuldsyntetisk?

Eller det skal det måske ikke være til så´en en bette blok? ;)


--
Per, Esbjerg



Mogens (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-01-05 16:52

>phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd016b$0$48712$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> 30? Er det fuldsyntetisk?
> Eller det skal det måske ikke være til så´en en bette blok?

Jeg ved skutte, hvad det er, men "GM" er i alt fald
stiktosset over alle de "mærkelige" olier, folk hæl-
der på deres amerikanerbiler. Det ødelægger mere,
end det gavner - siger værkstedet.

Vedr. olie har jeg lige skiftet olien i bagtøjet. Det sagde
klonklyde, hvilket en Trans Am-ejer - jeg mødte på tan-
ken - mente, måtte være olien, der var slidt. Efter olie-
skiftet - inkl. et GM-additiv, som Trans Am-ejeren mente,
var et must (sagde et andet værksted også) - er lyden væk.

Det er godt nok første gang, jeg har oplevet noget sådant :)




BJ (30-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-01-05 16:55


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ctivrq$2t7r$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Vedr. olie har jeg lige skiftet olien i bagtøjet. Det sagde
> klonklyde, hvilket en Trans Am-ejer - jeg mødte på tan-
> ken - mente, måtte være olien, der var slidt. Efter olie-
> skiftet - inkl. et GM-additiv, som Trans Am-ejeren mente,
> var et must (sagde et andet værksted også) - er lyden væk.

Måske man skulle have forsøgt sig med det samme i min gearkasse.

Den er også fra GM..;)

--
Bjørn J.



Mogens (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-01-05 16:58

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd0339$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Måske man skulle have forsøgt sig med det samme i min gearkasse.
> Den er også fra GM..;)

Kva Bengårds erfaringer - han ved en del - skal min olie i
gearkassen i alt fald efterses/skiftes ved næste service!
(45.000 miles)




BJ (30-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-01-05 17:01


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ctj059$2tdj$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Kva Bengårds erfaringer - han ved en del - skal min olie i
> gearkassen i alt fald efterses/skiftes ved næste service!
> (45.000 miles)

Volvos vedligehold siger:

1) Taxakørsel, ved hver 70.000 km.

2) Alle andre, *aldrig*.

--
Bjørn J.



Mogens (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-01-05 17:04

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd04be$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Volvos vedligehold siger:

> 1) Taxakørsel, ved hver 70.000 km.
> 2) Alle andre, *aldrig*.

GM skriver i bogen for en Camaro Z28, at man opdeler
ejerne i 2 kategorier:
1) Megen by- og bjergkørsel
2) De andre

Der er så et servicehæfte inkl. kryds og bolle-siderne
(kvittering) til hver kategori :)




BJ (30-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-01-05 17:07


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ctj0go$2tti$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> GM skriver i bogen for en Camaro Z28, at man opdeler
> ejerne i 2 kategorier:
> 1) Megen by- og bjergkørsel
> 2) De andre
>
> Der er så et servicehæfte inkl. kryds og bolle-siderne
> (kvittering) til hver kategori :)

Den kommer jo også fra Guds eget land.

Jeg skal til Fyn eller Mols for at få "bjergkørsel".

--
Bjørn J.



Mogens (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-01-05 17:10

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd0622$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> > GM skriver i bogen for en Camaro Z28, at man opdeler
> > ejerne i 2 kategorier:
> > 1) Megen by- og bjergkørsel
> > 2) De andre
> > Der er så et servicehæfte inkl. kryds og bolle-siderne
> > (kvittering) til hver kategori :)

> Den kommer jo også fra Guds eget land.

Olien i den 5 trins automatgearkasse skal skiftes:
Kategori 1 - efter 45.000 miles
Kategori 2 - efter 100.000 miles

> Jeg skal til Fyn eller Mols for at få "bjergkørsel".

Du passerer da Kassel af og til :)




BJ (30-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-01-05 17:14


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ctj0tc$2u62$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Du passerer da Kassel af og til :)

Jow, jow, men det står ikke i vedligeholdelsesmanualen..;)

--
Bjørn J.



Martin Vollert (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 30-01-05 17:11


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message news:41fd016b$0$48712$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse news:ctiqii$2m53$1@news.cybercity.dk...
>> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>> news:41fcec8c$0$33733$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>>> Eller en liter til efterfyldning.
>
>> Camaro'en skal bruge lidt over 10 liter.
>> Så det kan slet ikke betale sig at bruge Quickpot,
>> fordi GM tager 35 kr plus moms for en liter olie
>> er den helt rigtige slags til dyret (5W30)
>
> 30? Er det fuldsyntetisk?

Jeg bruger også den af Ford anbefalet 5/30w til mondeoen
og den er semi syntetisk, dog kun 5,5 liter af gangen .

--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16442
Ford klub Danmark Medl. :2113.



BJ (30-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-01-05 17:13


"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd0642$0$48328$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Jeg bruger også den af Ford anbefalet 5/30w til mondeoen
> og den er semi syntetisk, dog kun 5,5 liter af gangen .

Der er jo nogen som kan.

Jeg skal blot bruge 7,6 liter af den "billige"..;)

--
Bjørn J.



Olesen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 30-01-05 17:20


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd0778$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> Jeg skal blot bruge 7,6 liter af den "billige"..;)

med den mængde spildolie, kan du vel køre det dobbelte
af 'normalt' ?



BJ (30-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-01-05 17:28


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd09f6$0$48662$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

>> Jeg skal blot bruge 7,6 liter af den "billige"..;)
>
> med den mængde spildolie, kan du vel køre det dobbelte
> af 'normalt' ?

Du er faktisk inde på noget af det rigtige.

I starten skulle potten have ny olie efter hver 10.000 km. (eller når
systemet selv siger til).

Dette blev af Volvo, Sverige ændret til hver 20.000 km. (eller når systemet
selv siger til).

Det hele var blot en software-upload via VADIS, så var det i orden.

--
Bjørn J.



Mogens (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-01-05 17:14

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd0642$0$48328$14726298@news.sunsite.dk...

> og den er semi syntetisk, dog kun 5,5 liter af gangen .

Jeg har lige udskiftet kølervædsken. Der var hældt en
almindelig type på, og bilen skal køre med long life.
Mængde -> 14,3 liter :)

Motorolie - 10.2 liter...



Ukendt (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-01-05 15:23


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcec8c$0$33733$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Det handler ikke om, hvor meget man plejer at betale for sin olie eller
>>> ej. Det drejer sig om, at en skiltning siger, så vidt jeg har forstået,
>>> "Olieskift inkl filter: 450 kr.". Det kan derfor formodes, at dette
>>> gælder alle normale biler, om de bruger 3,5 eller 4,5 liter olie.
>>
>> Tja fruens Yaris rummer vist kun en 3 Liter olie så HVIS hun skulle bruge
>> quickpot (fordi jeg ikke havde tid), så burde hun jo få 100 Kr tilbage
>>
>
> Eller en liter til efterfyldning.

Alt for dyrt, selv hvis det var fuldsyntetisk....så hellere 100 Kr

--
Tom



C. Caspersen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 30-01-05 16:39

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcec8c$0$33733$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Eller en liter til efterfyldning.

Hva´ snarker du om....

Tom sagde "Yaris", hvilket et en japaner. Man efterfylder ikke japanere!

/Caspersen





Michael Pagh [6000] (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Michael Pagh [6000]


Dato : 30-01-05 17:00


"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcff83$0$271$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:41fcec8c$0$33733$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> Eller en liter til efterfyldning.
>
> Hva´ snarker du om....
>
> Tom sagde "Yaris", hvilket et en japaner. Man efterfylder ikke japanere!
>
> /Caspersen
>

Så er der vidst noget du misforstået.
Et par i familien har nu haft 2 Corollaer årgang ~95 med 1.3 motor, de
brugte begge ca. 1 L olie (10/40) på 1000km.

Og hvad mere underligt er at det direkte står i instruktionsbogen, at det er
hvad man kan forvente, og så kommer de med en sludder for en sladder om
hvorfor.

Jeg vil så vove og påstå at det er noget billigt lort.
Der er også lige blevet lavet motorrenovering på den nuværende, den har kun
gået 206K km, og den bliver ikke kørt hårdt. Helt ærligt, 206K km, er sq
ingenting....normaltvis.

MVH
Michael Pagh



Brian Fisker [8900] (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Brian Fisker [8900]


Dato : 30-01-05 21:47

"Michael Pagh [6000]" <mpagh@FJERNmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:ctj0al$2thl$1@news.cybercity.dk...
> Jeg vil så vove og påstå at det er noget billigt lort.

TÜV, utrolig mange danskere, utrolig mange mennesker verden over, er uenig
med dig i den påstand.

> Der er også lige blevet lavet motorrenovering på den nuværende, den har
> kun gået 206K km, og den bliver ikke kørt hårdt. Helt ærligt, 206K km, er
> sq ingenting....normaltvis.

Det er på heller ingen måde "normalt" for en Corolla...

\Mandal



Michael Pagh [6000] (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Michael Pagh [6000]


Dato : 30-01-05 22:26

Hej Brian

Nu skal du ikke misforstå mig.
Ved godt at de ligger godt i statistikerne, men når de ligefrem skriver i
instruktionsbogen, at det er forventeligt med 1L/1000km, hvad vil du så
kalde det?

Har du prøvet at læse i instruktionsbogen til en sådan corolla? Det er
simpelthen til grin den måde de prøver at forklare hvorfor netop deres motor
"skal" bruge så meget olie.

MVH
Michael Pagh


"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNESedb.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd47e2$0$194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Michael Pagh [6000]" <mpagh@FJERNmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:ctj0al$2thl$1@news.cybercity.dk...
>> Jeg vil så vove og påstå at det er noget billigt lort.
>
> TÜV, utrolig mange danskere, utrolig mange mennesker verden over, er uenig
> med dig i den påstand.
>
>> Der er også lige blevet lavet motorrenovering på den nuværende, den har
>> kun gået 206K km, og den bliver ikke kørt hårdt. Helt ærligt, 206K km, er
>> sq ingenting....normaltvis.
>
> Det er på heller ingen måde "normalt" for en Corolla...
>
> \Mandal
>



Brian (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 30-01-05 23:00

Hejsa

Michael Pagh [6000] skrev:

> Ved godt at de ligger godt i statistikerne, men når de ligefrem
> skriver i instruktionsbogen, at det er forventeligt med 1L/1000km,
> hvad vil du så kalde det?

Skriver "alle" bilfabrikanter ikke det, i mere eller mindre grad ?

/Brian



Michael Pagh [6000] (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Michael Pagh [6000]


Dato : 30-01-05 23:33

Hej Brian

Skal jeg ikke kunne sige.
Har kigget i manual til Citroen Xantia 1.8 8v fra 1995, og en til Volvo 740
Turbo fra 1986, og der er det ikke nævnt.

MVH
Michael Pagh


"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse
news:41fd585e$0$48327$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Michael Pagh [6000] skrev:
>
>> Ved godt at de ligger godt i statistikerne, men når de ligefrem
>> skriver i instruktionsbogen, at det er forventeligt med 1L/1000km,
>> hvad vil du så kalde det?
>
> Skriver "alle" bilfabrikanter ikke det, i mere eller mindre grad ?
>
> /Brian
>



Tuesen v/København (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Tuesen v/København


Dato : 30-01-05 14:41

Aksel skrev følgende
> Jeg synes faktisk det er dig der er groft urimelig.

Meget enig i den anskuelse...



phk (30-01-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-01-05 16:46


"Tuesen v/København" <maxpost@gmail.comNOTVALID> skrev i en meddelelse
news:3u5Ld.270$L56.85@news.get2net.dk...
> Aksel skrev følgende
>> Jeg synes faktisk det er dig der er groft urimelig.
>
> Meget enig i den anskuelse...

Jeg står jo ikke og venter på at komme til. Jeg snakker med dem, de spørger
hvad det er for en motor (de kender den godt), jeg venter ½ time - og så
finder de ud af de ikke har et filter.

Jeg kan godt se jeg er meget urimelig.


--
Per, Esbjerg



Per Beer Hansen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 30-01-05 15:26

phk wrote:
> Jeg var hos Quickpot for at få skiftet olie på bilen. Normalpris 450
> kr.
> Men sørme om de ikke ville have 50 kr. ekstra for en halv liter olie,
> fordi min bil jo tog 4,5 liter og ikke 4 liter. Det store skilt i
> deres værksted, hvor der højt og larmende stod 450 kr., var de totalt
> ligeglade med. Men 50 kr. for en halv liter ..??!!!

Det hele kommer jo an på hvad der nøjagtigt stod på skiltet.
Hvis de skilter med olie/filter skift (uanset antal liter) til kr. 450,- så
vil jeg give dig ret, men står der max 4 liter, ja så er de jo i deres gode
ret til en ekstra opkrævning.
Og en 50'er for en halv liter olie er da ikke dyrt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 5 GB video online



Andreas M. Hansen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 30-01-05 15:48

Tjahh - kigger man på http://www.quickpot.dk/page/default.asp?id=Olie - så
er der for mig ingen tvivl.

mvh

Andreas M. Hansen


Torben E (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 30-01-05 16:07


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcb494$0$48662$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg var hos Quickpot for at få skiftet olie på bilen. Normalpris 450 kr.

Tjaa, jeg skulle købe et batteri til havetraktoren, det var ikke lagervare,
så jeg kunne hente det om fredagen pga. de skulle have fyldt syre og
ladet lidt på det, da jeg kommer om fredagen var det stadig tørt. Det
kunne jeg jo ikke bruge til så meget, men da ekspidienten sagde at
jeg bare komme finde et autoværksted og få dem til at fylde syre på
tabte jeg helt tråden.

Det kan man da ikke !

Man køber jo heller ikke en burger på Mac D, for at få besked på
man selv skal køre til slagteren for at få bøffen.

Torben E




Hans L. Jørgensen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 30-01-05 22:18

Torben E wrote:
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:41fcb494$0$48662$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Jeg var hos Quickpot for at få skiftet olie på bilen. Normalpris 450
>> kr.
>
> Tjaa, jeg skulle købe et batteri til havetraktoren, det var ikke
> lagervare, så jeg kunne hente det om fredagen pga. de skulle have
> fyldt syre og
> ladet lidt på det,

Jeg forstår ikke helt den med at de skal lade lidt på en ny acu, jeg køber
88 Amph ved en som importerer dem når jeg kommer og henter en ny acu fylder
han syre og vand på, jeg kører hjem (ca. 15-20 minutters kørsel), afmonterer
den gamle og monterer den nye. Det har endnu _aldrig_ været nødvendigt at
lade på den nye for at starte min dieselkværn 2,5 tdi.

Så det argument med ladning er vist grebet ud af den blå luft.



--
Hans L. Jørgensen (alias OZ1GVJ) Horsensvej 94, Tebstrup 8660 Skanderborg
Mail.: oz1gvj@XXXqrz.dk eller oz8pac@XXXqrz.dk
APRS http://oz8pac.qrz.dk el. http://www.aprs.dk
Brugtsalg.: http://oz1gvj.qrz.dk Ved rply.: Fjern XXX i mailadrs.



phk (31-01-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 31-01-05 12:53


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:G6cLd.454$FN5.440@news.get2net.dk...

> Så det argument med ladning er vist grebet ud af den blå luft.

Blybatterier har det lige som mobiltelefonbatterier - de skal helst lades
_helt_ op før man begynder at bruge dem. Så får de et langt liv.


--
Per, Esbjerg



Hans L. Jørgensen (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 31-01-05 23:38

phk wrote:
>
> Blybatterier har det lige som mobiltelefonbatterier - de skal helst
> lades _helt_ op før man begynder at bruge dem. Så får de et langt liv.

Det er da en slem gang vrøvl Per.

Desuden kan der på ingen måder drages sammenligning med NimH & Li-On.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



BJ (31-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 31-01-05 23:42


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:5oyLd.10591$ku6.8328@news.get2net.dk...

KLIP

>> Blybatterier har det lige som mobiltelefonbatterier - de skal helst
>> lades _helt_ op før man begynder at bruge dem. Så får de et langt liv.
>
> Det er da en slem gang vrøvl Per.
>
> Desuden kan der på ingen måder drages sammenligning med NimH & Li-On.

Jeg har aldrig hørt at blybatterier skulle kun få den såkaldte
"memory-effekt"..?

--
Bjørn J.



phk (02-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 02-02-05 12:04


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:5oyLd.10591$ku6.8328@news.get2net.dk...
> phk wrote:
>>
>> Blybatterier har det lige som mobiltelefonbatterier - de skal helst
>> lades _helt_ op før man begynder at bruge dem. Så får de et langt liv.
>
> Det er da en slem gang vrøvl Per.

Det må jeg fortælle min batterimand :)

> Desuden kan der på ingen måder drages sammenligning med NimH & Li-On.

Nå! Hvorfor ikke?


--
Per, Esbjerg



BJ (04-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 04-02-05 18:56


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4200b365$0$48668$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

>> Desuden kan der på ingen måder drages sammenligning med NimH & Li-On.

Du kan jo starte med indholdet.

Et blybatteri indeholder...Pb.

--
Bjørn J.



BJ (04-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 04-02-05 19:10


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4203b721$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>> Desuden kan der på ingen måder drages sammenligning med NimH & Li-On.
>
> Du kan jo starte med indholdet.
>
> Et blybatteri indeholder...Pb.

Det går vel nok, der er på Norsk:

http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/batterier/

--
Bjørn J.



phk (08-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 08-02-05 20:22


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4203b721$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>>> Desuden kan der på ingen måder drages sammenligning med NimH & Li-On.
>
> Du kan jo starte med indholdet.
>
> Et blybatteri indeholder...Pb.

Så må jeg jo fortælle min batterimand han tager fejl.


--
Per, Esbjerg



BJ (08-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 08-02-05 20:42


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4209112c$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Så må jeg jo fortælle min batterimand han tager fejl.

Han er sandsynligvis ikke uddannet som elektromekaniker, men er sikkert en
god og rar batterimand..;)

--
Bjørn J.



Ukendt (08-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-02-05 20:49


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
news:420915eb$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4209112c$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > Så må jeg jo fortælle min batterimand han tager fejl.
>
> Han er sandsynligvis ikke uddannet som elektromekaniker, men er sikkert en
> god og rar batterimand..;)

elektronikmekanikere lærer heller ikke bjælde om batterier (som kan bruges
til noget)

--
Tom



BJ (08-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 08-02-05 20:54


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42091781$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> elektronikmekanikere lærer heller ikke bjælde om batterier (som kan bruges
> til noget)

De lærer vel lidt om ladestrømme og deslignende og blybatterier har altså
*på ingen måde*, det man i batterisammenhæng kalder memory-effekt.

http://ilu.vitusbering.dk/sw7164.asp

--
Bjørn J.



Ukendt (08-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-02-05 21:03


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
news:420918ce$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:42091781$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > elektronikmekanikere lærer heller ikke bjælde om batterier (som kan
bruges
> > til noget)
>
> De lærer vel lidt om ladestrømme og deslignende

ikke i flg. den bekendtgørelse (lovtekst) som undertegnede har været med til
at lave :o/

> og blybatterier har altså
> *på ingen måde*, det man i batterisammenhæng kalder memory-effekt.

jow, de bliver ødelagt i løbet af få måneder hvis de ikke er fuldt opladet,
så det kan man også kalde memoryeffekt.
Nimh og li-Po har ikke memoryeffekt

--
Tom



BJ (08-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 08-02-05 22:38


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42091b00$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> jow, de bliver ødelagt i løbet af få måneder hvis de ikke er fuldt
> opladet,
> så det kan man også kalde memoryeffekt.

Nope.

Memory-efffekten gør at batteriet sagten kan virke, men ikke giver fuld
kapacitet.

Som du selv nævner, ødelægges et blybatteri aldeles.

> Nimh og li-Po har ikke memoryeffekt

Til gengæld skal de oplades specielt.

Jeg har jo efterhånden "leget" med samtlige batterityper i en del år,
grundet vor fælles lidenskab til modelfly..;)

Den tidligere ejer af Avionic var for resten vores "batteriekspert"..:)

--
Bjørn J.



Ukendt (08-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-02-05 22:41


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
news:4209312a$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:42091b00$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > jow, de bliver ødelagt i løbet af få måneder hvis de ikke er fuldt
> > opladet,
> > så det kan man også kalde memoryeffekt.
>
> Nope.
>
> Memory-efffekten gør at batteriet sagten kan virke, men ikke giver fuld
> kapacitet.

Det er jo lige det som sker ved et Pb batteri

--
Tom



BJ (09-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 09-02-05 00:46


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:420931ce$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Det er jo lige det som sker ved et Pb batteri

Du kan stadig lade det fuldt op, men det kan du ikke med eks. NiCa.

--
Bjørn J.



Ukendt (09-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-05 21:58


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:42094f3a$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:420931ce$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Det er jo lige det som sker ved et Pb batteri
>
> Du kan stadig lade det fuldt op, men det kan du ikke med eks. NiCa.

Nu sammenligner du Pb som lades i lang tid og delta-peak ladning på NiCd som
foregår på max 3 timer. NiCd kan lades lige som en Pb celle på 12 timer med
1/10 C (C=kapaciteten i Ah).

--
Tom



Torben E (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 31-01-05 15:35


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:G6cLd.454$FN5.440@news.get2net.dk...
>
> Jeg forstår ikke helt den med at de skal lade lidt på en ny acu, jeg køber
> 88 Amph ved en som importerer dem når jeg kommer og henter en ny acu
> fylder
> han syre og vand på, jeg kører hjem (ca. 15-20 minutters kørsel),
> afmonterer
> den gamle og monterer den nye. Det har endnu _aldrig_ været nødvendigt at
> lade på den nye for at starte min dieselkværn 2,5 tdi.
>
> Så det argument med ladning er vist grebet ud af den blå luft.
>

Både ja og nej, når man fylder syre på er batteriet ca. oppe på
halv styrke, rigeligt til at starte, men da jeg ikke formodes at skulle
slå græs foreløbig ville de nok sikre sig det var helt opladet

Torben E



Knud Thomsen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Knud Thomsen


Dato : 30-01-05 16:58


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41fcb494$0$48662$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Summasummarum: Olie kan jeg selv finde ud af at skifte ved at købe olien
når
> den er billig, og de obligatoriske 4 dæk jeg bruger om året bliver jeg
også
> nødt til at købe et andet sted.
>

Kører du mange kilometer eller kører du bare råddent? 4 dæk om året er sgu
meget!

Knud


phk (30-01-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-01-05 21:22


"Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd03ed$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Kører du mange kilometer eller kører du bare råddent? 4 dæk om året er sgu
> meget!

94.000 km på 2 år til maj...

--
Per, Esbjerg



Knud Thomsen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Knud Thomsen


Dato : 30-01-05 22:40


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd41a7$0$48624$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> skrev i en meddelelse
> news:41fd03ed$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Kører du mange kilometer eller kører du bare råddent? 4 dæk om året er
sgu
> > meget!
>
> 94.000 km på 2 år til maj...
>


Det berettiger da også højst til et sæt dæk.

Knud


BJ (30-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-01-05 22:44


"Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd5427$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

>> > Kører du mange kilometer eller kører du bare råddent? 4 dæk om året er
> sgu
>> > meget!
>>
>> 94.000 km på 2 år til maj...
>>
>
>
> Det berettiger da også højst til et sæt dæk.

Det afhænger vist af om man foretrækker cementruller eller viskelæderagtige
lækre bløde dæk.

--
Bjørn J.



Mogens (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-01-05 22:49

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd5536$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> >> 94.000 km på 2 år til maj...

> > Det berettiger da også højst til et sæt dæk.

> Det afhænger vist af om man foretrækker cementruller eller
viskelæderagtige
> lækre bløde dæk.

Det må man give dig ret i :)

Teoretisk ka' manden jo have ret, idet man formode,
at der køres på sæt no. 2 pt.




BJ (30-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-01-05 22:50


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ctjknu$nov$1@news.cybercity.dk...

KLIP

>> >> 94.000 km på 2 år til maj...
>
>> > Det berettiger da også højst til et sæt dæk.
>
>> Det afhænger vist af om man foretrækker cementruller eller
> viskelæderagtige
>> lækre bløde dæk.
>
> Det må man give dig ret i :)
>
> Teoretisk ka' manden jo have ret, idet man formode,
> at der køres på sæt no. 2 pt.

Jeg har da i tidernes morgen været helt ned på 22.000 km pr.sæt dæk ... uden
problemer..

--
Bjørn J.



Mogens (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-01-05 22:52

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd569c$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg har da i tidernes morgen været helt ned på 22.000 km pr.sæt dæk ...
uden
> problemer..

Det har jeg så ikke prøvet (et helt sæt) - kun med fordækkene




BJ (30-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-01-05 22:55


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ctjkue$nt6$1@news.cybercity.dk...

KLIP

>> Jeg har da i tidernes morgen været helt ned på 22.000 km pr.sæt dæk ...
> uden
>> problemer..
>
> Det har jeg så ikke prøvet (et helt sæt) - kun med fordækkene

Det var alle fire med tilhørende rokering.

Det var på Mazda 929 V6'eren..

Den var også lidt tung at danse rundt med.

--
Bjørn J.



Mogens (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-01-05 23:02

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fd57b3$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det var alle fire med tilhørende rokering.
> Det var på Mazda 929 V6'eren..
> Den var også lidt tung at danse rundt med.

Vildt.

Min Volvo var lidt hårde ved GoodYear F1'erne,
når man slap de mange hk løs (forhjulstræk).




BJ (31-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 31-01-05 00:09


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ctjlfq$oj6$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Vildt.
>
> Min Volvo var lidt hårde ved GoodYear F1'erne,
> når man slap de mange hk løs (forhjulstræk).

Nøøhh, den var jo med baghjulstræk, manuelt gear og så 190 hk (eller som Ole
Olsens far målte den til på rullefeltet) eller 167 hk direkte på gummiet.

Selv dengang var brændere (også) opfundet..)

--
Bjørn J.



Knud Thomsen (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Knud Thomsen


Dato : 31-01-05 06:51


"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ctjknu$nov$1@news.cybercity.dk...
> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
> news:41fd5536$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > >> 94.000 km på 2 år til maj...
>
> > > Det berettiger da også højst til et sæt dæk.
>
> > Det afhænger vist af om man foretrækker cementruller eller
> viskelæderagtige
> > lækre bløde dæk.
>
> Det må man give dig ret i :)
>
> Teoretisk ka' manden jo have ret, idet man formode,
> at der køres på sæt no. 2 pt.
>
>
>

Imponeret er jeg ikke!
På min gamle Peugeot 309 kørte vi omkring 65000 km på det trækkende hjulsæt
og 110000 på de bagerste - dæktype husker ikke..
På min Xsara blev der kørt 80.000 på de trækkende og 125000 km på bagerste -
det var de fabriksmonterede hjul Michelin et eller andet.
Vinterdækkene havde løbet ca. 50.000 km da jeg solgte bilen - jeg tror
heller ikke de skulle på endnu en sæson!
På min Renault holdt de kun 12.000 km - men så var hele bilen altså også
totalskadet.
På min nuværende Peugeot 307 er det (forhåbentlig) ikke aktuelt overhovedet
at kigge på dæk endnu.

Knud


BJ (31-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 31-01-05 13:18


"Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:41fdc727$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> På min nuværende Peugeot 307 er det (forhåbentlig) ikke aktuelt
> overhovedet
> at kigge på dæk endnu.

Fint, fint.

Det er dog et kendt faktum, jo hårdere gummiblanding des flere kilometer og
jo blødere gummiblanding des færre kilometer.

Hvis ikke ville en eks. F1-racer kunne køre hele sæsonen på 1 sæt dæk.

--
Bjørn J.



Ukendt (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-01-05 17:47


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fe21f2$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> skrev i en meddelelse
> news:41fdc727$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> På min nuværende Peugeot 307 er det (forhåbentlig) ikke aktuelt
>> overhovedet
>> at kigge på dæk endnu.
>
> Fint, fint.
>
> Det er dog et kendt faktum, jo hårdere gummiblanding des flere kilometer
> og jo blødere gummiblanding des færre kilometer.
>
> Hvis ikke ville en eks. F1-racer kunne køre hele sæsonen på 1 sæt dæk.

Der er edermame også noget speciel klistværk man kører med i de F1 dæk. Når
man går på banen lige efter et F1-løb så klistrer skoene til asfalten
nøjagtig som på en håndbold der er smurt med harpiks.

--
Tom



BJ (31-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 31-01-05 17:56


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41fe6116$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Der er edermame også noget speciel klistværk man kører med i de F1 dæk.
> Når man går på banen lige efter et F1-løb så klistrer skoene til asfalten
> nøjagtig som på en håndbold der er smurt med harpiks.

De må vel også tilsiges at være ultrabløde.

Jeg har smidt et billede af et bagdæk i dk.binaer.motor.

Sådan ser det ud efter nogle muntre omgange på KTI ved Roskilde.

--
Bjørn J.



Leonard (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 31-01-05 16:56

"Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> wrote:

>> > Kører du mange kilometer eller kører du bare råddent? 4 dæk om året er

>Det berettiger da også højst til et sæt dæk.

Og på en Golf er der 4 hjul med hvert 1 dæk, så 4 dæk er et sæt dæk!
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Knud Thomsen (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Knud Thomsen


Dato : 31-01-05 17:09


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:38lsv0l1fll90ogn0vhf36tmsr02efn5uq@4ax.com...
> "Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> wrote:
>
> >> > Kører du mange kilometer eller kører du bare råddent? 4 dæk om året
er
>
> >Det berettiger da også højst til et sæt dæk.
>
> Og på en Golf er der 4 hjul med hvert 1 dæk, så 4 dæk er et sæt dæk!


Ikke forstået - hvad er dit budskab?
Jeg gav da klart udtryk for at 4 styk = 1 sæt (hvordan du regnre evt.
reservehjul må du selv om)

Knud


Leonard (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 31-01-05 17:20

"Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> wrote:

>Ikke forstået - hvad er dit budskab?

Du begyndte med at spørge til om PHK kører råddent siden han skal
bruge 4 dæk om året.
Da svaret kommer at han kører mange km, konkluderer du at det da kun
berettiger til et sæt dæk.

Jeg læser det som at være det samme, 4 dæk = 1 sæt, altså er det meget
naturligt det forbrug PHK har i dæk.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Knud Thomsen (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Knud Thomsen


Dato : 31-01-05 17:27


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:rgmsv0d8muhpnaol49fouoh8biehpfb5s5@4ax.com...
> "Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> wrote:
>
> >Ikke forstået - hvad er dit budskab?
>
> Du begyndte med at spørge til om PHK kører råddent siden han skal
> bruge 4 dæk om året.
> Da svaret kommer at han kører mange km, konkluderer du at det da kun
> berettiger til et sæt dæk.
>
> Jeg læser det som at være det samme, 4 dæk = 1 sæt, altså er det meget
> naturligt det forbrug PHK har i dæk.


Han skriver 4 dæk om året - og kører 92 000 km i 2 år.

Dvs. 45000-50000 km pr. sæt dæk - og det synes jeg er alt for kort.

Knud


phk (31-01-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 31-01-05 18:50


"Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:41fe5c32$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Han skriver 4 dæk om året - og kører 92 000 km i 2 år.

> Dvs. 45000-50000 km pr. sæt dæk - og det synes jeg er alt for kort.

Må hellere præcisere :)

Jeg har købt 6 (for)dæk indtil videre, og forventer at købe et sæt dæk mere
(bagdæk) inden der er gået 2 år.

Men til den tid trænger fordækkene såmænd nok igen :)

Årsagen til det tilsyneladende høje dækforbrug ligger i brug af campingvogn.
Lige som det også forhøjer brændstofforbruget, forhøjer det også
dækforbruget. Efter en tur sydpå (jeg var eksempelvis i Italien 2 gange
sidste år) kan man sagtens se på dækket det er brugt når man kommer hjem. Om
det så er ½ eller 2 mm er svært at bedømme. Men ses kan det.


--
Per, Esbjerg



BJ (31-01-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 31-01-05 18:59


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41fe6f87$0$48712$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

> Efter en tur sydpå (jeg var eksempelvis i Italien 2 gange sidste år) kan
> man sagtens se på dækket det er brugt når man kommer hjem. Om det så er ½
> eller 2 mm er svært at bedømme. Men ses kan det.

Du skal altså huske at løsne håndbremsen, specielt når det også går op ad
bakke..

--
Bjørn J.



phk (31-01-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 31-01-05 19:39


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:41fe71e2$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Efter en tur sydpå (jeg var eksempelvis i Italien 2 gange sidste år) kan
>> man sagtens se på dækket det er brugt når man kommer hjem. Om det så er ½
>> eller 2 mm er svært at bedømme. Men ses kan det.

> Du skal altså huske at løsne håndbremsen, specielt når det også går op ad
> bakke..

Bliver sg´u nødt til at hive håndbremsen, ellers farer Golf´eriet som skudt
ud af en kanon ud over Alperne med campingvognen (kun) på 2.-pladsen :)

--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste