On Fri, 28 Jan 2005 05:18:43 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:
>Folmer Rasmussen wrote:
>
>> >Hvorfor kun på trækakslen?
>> >Jeg har godt bemærket at både broren som kører til Sverige og en af mine
>> >kammier som kører til nordNorge også kun kører med vinterdæk på trækakslen.
>> >Er det totalt ligegyldigt med vinterdæk på de styrende, eller er det i bund
>> >og grund et spørgsmål om penge.
>>
>> Efter ABS'ens indtog, er det principielt ligegyldigt.
>
>HOST! Du kan ikke seriøst mene at mængden af friktion mellem dæk
>og underlag er underordnet fordi bilen har ABS??
>--
Thomas. Du skal sørge for at klæde dig varmt på her i den kolde tid.
Sådan en hoste kan sætte sig til alt muligt grimt.
Jeg har aldrig sagt noget om friktion i forbindelse med dette indlæg,
men jeg påstår bare, at friktion er en sekundær faktor når det drejer
sig om kørsel med vogntog.
Jeg véd godt at det kan være svært at forstå for folk i dette forum,
hvor der bliver skrevet meget om 4-hjulsudskridninger, tophastigheder
over 300 km/t. osv., men i et vogntog drejer det sig mest om at holde
den planlagte kurs. Farten er (som regel) afpasset på forhånd.
I modsætning til flere af panelets skribenter, mener jeg, at
eksportchauffører er ekstremt gode til at holde afstand NÅR DET ER
GLAT.
Således er den primære opgave at holde arrangementet udstrakt i den
vognbane man har valgt at køre i, og det er ABS'en rigtig god til.
Du skal være klar over, at hvis man som eksportchauffør løber tør for
asfalt, og havner ude i den storslåede natur med magnetiske marker og
alt muligt, så havner man uværgerligt i medierne, bl.a. fordi vejen
som regel skal spærres af, mens bjærgningsarbejdet pågår. Desuden
fremgår det jo som regel tydeligt hvorfra trucken kommer, hvilket gør
én til offer for kollegernes spot og spé.
Det sidstnævnte er meget værre end både dagbøder og andre straffe, og
alene derfor er de fleste truckere overordentligt omhyggelige med,
hvad de går og laver.
Når du nu selv bringer friktion på bane, så prøv et glatførekursus,
hvor der er tilgang til både to- og treakslede køretøjer.
Du vil erfare, at når du skal udføre den manøvre der går ud på at få
køretøjet til at skride ud, for derefter at rette det op igen, er det
betydeligt vanskeligere at få et tre-akslet køretøj til overhovedet at
skride ud, end et to-akslet.
Et 25 meter vogntog som jeg kører har ikke mindre end tre gange to
aksler. Boogien på forvognen, dollyen og trailerhjulene.
Derfor er det også malplaceret, at personbilsførere mobiliserer den
højeste form for forargelse, når de bliver overhalet af et vogntog på
en vinterklædt motorvej. Det er ikke en skid farligt.
Forargelsen skyldes bilistens forskrækkelse og ærgrelse over egen
manglende formåen. Sådan en personbil ryger jo ret ud i naturen bare
den skal forcere den lille snevold der ofte er mellem sporene på
motorvejen.
Eller som de siger i tysk radio:
Bitte nicht die Schandinavische LKW's folgen.
)
Det er en skam, at vi p.gr.a. globale omstændigheder ikke længere må
have passagerer med, for ellers ville jeg invitere dig på en tur til
Finland. Det skulle du nok kunne klare, med et forsvarligt beredskab
af rene underhylere.
)
Venlig hilsen
Folmer