|
| Motorbremsning - hvrodan hulen..? Fra : LL |
Dato : 25-01-05 15:48 |
|
Nye biler, har jeg hørt, lukker for benzintilførslen ved motorbremsning...
Umiddelbart en smart og brændstofbesparende anordning. Men hvordan virker
det? Jeg mener, hvordan registreres det at bilen ikke blot går i tomgang,
men faktisk slæber sig selv i gang? Der må vel sidde en sensor et eller
andet sted, men hvor?
....og hvor lukkes brændstoftilførslen? Sidder der en ventil ved
indsprøjtningen, eller før - eller er det noget helt andet?
Til sidst; hvor "nye" skal biler ca. være for at have dene anordning?
PFT
Lenn Lauridsen
Seat Ibiza 1.8 GLXi
| |
anders (25-01-2005)
| Kommentar Fra : anders |
Dato : 25-01-05 16:09 |
|
Har også hørt det men ved ikke hvordan det virker.
Men er det ikke bedre at koble ud 500 m inden man skal dreje og så lade
bilen rulle ?
500 meter "rulning" bruger vel mindre benzin/diesel end 400 meter med
motordrift og 100 meter med motorbremse ??
Anders
"LL" <lenn@XXXwebspeed.dk> wrote in message
news:41f65c0b$0$33659$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Nye biler, har jeg hørt, lukker for benzintilførslen ved motorbremsning...
> Umiddelbart en smart og brændstofbesparende anordning. Men hvordan virker
> det? Jeg mener, hvordan registreres det at bilen ikke blot går i tomgang,
> men faktisk slæber sig selv i gang? Der må vel sidde en sensor et eller
> andet sted, men hvor?
>
> ...og hvor lukkes brændstoftilførslen? Sidder der en ventil ved
> indsprøjtningen, eller før - eller er det noget helt andet?
>
> Til sidst; hvor "nye" skal biler ca. være for at have dene anordning?
>
> PFT
>
> Lenn Lauridsen
> Seat Ibiza 1.8 GLXi
>
| |
Rune Bohn Jensen (25-01-2005)
| Kommentar Fra : Rune Bohn Jensen |
Dato : 25-01-05 21:18 |
|
"anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev
> Men er det ikke bedre at koble ud 500 m inden man skal dreje og så lade
> bilen rulle ?
>
> 500 meter "rulning" bruger vel mindre benzin/diesel end 400 meter med
> motordrift og 100 meter med motorbremse ??
Tja, det kommer vel an på hvor meget speeder den får... Generelt er det mest
brændstofbesparende at anvende motorbremsen fremfor udkobling/tomgang. Så
hvis ellers bilen har fart nok på, så slip speederen og undlad at koble ud
(fx på vej frem mod rødt lys).
All the best
Rune
| |
phk (26-01-2005)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 26-01-05 10:59 |
|
"Rune Bohn Jensen" <rune@bohnjensen.dk> skrev i en meddelelse
news:YPxJd.263$sK3.44@news.get2net.dk...
> "anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev
> Tja, det kommer vel an på hvor meget speeder den får... Generelt er det
> mest brændstofbesparende at anvende motorbremsen fremfor
> udkobling/tomgang.
Jeg er uenig :)
--
Per, Esbjerg
| |
anders (26-01-2005)
| Kommentar Fra : anders |
Dato : 26-01-05 14:31 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:41f769a9$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Rune Bohn Jensen" <rune@bohnjensen.dk> skrev i en meddelelse
> news:YPxJd.263$sK3.44@news.get2net.dk...
>> "anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev
>
>> Tja, det kommer vel an på hvor meget speeder den får... Generelt er det
>> mest brændstofbesparende at anvende motorbremsen fremfor
>> udkobling/tomgang.
>
> Jeg er uenig :)
>
>
> --
> Per, Esbjerg
>
Også mig.
Jeg vil som før nævnt mene at det "billigste" er at udnytte enertien i bilen
og lade den rulle.
Det må være minimalt hvad en bil i tomgang bruger
Hvis man kan rulle 500 m vil motoren bruge x gram brændstof.
Hvis man kører 300 m og motorbremser 200 m vil man bruge ( ved 15 km/l) 0,02
Liter.
300 meter med 90 km/h tager 12 sek.
At rulle 500 meter med 90 km/t som udgangshastighed tager vel 30 sek.
Så er spørgsmålet bare bruger en bil i tomgang mere end 0,02 l på 30 sek ??
= 2.66 l/h
Bruger den 0,02 liter bruger den, i tomgang, 40% af hvad den gør ved 90
km/h.
Mvh
Anders
| |
phk (26-01-2005)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 26-01-05 16:07 |
|
"anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41f79bd0$0$33626$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Så er spørgsmålet bare bruger en bil i tomgang mere end 0,02 l på 30 sek
> ?? = 2.66 l/h
> Bruger den 0,02 liter bruger den, i tomgang, 40% af hvad den gør ved 90
> km/h.
Min bruger 0,4 liter i timen. 0,003334 liter på 30 sekunder ...
--
Per, Esbjerg
| |
anders (27-01-2005)
| Kommentar Fra : anders |
Dato : 27-01-05 07:35 |
|
>
> Min bruger 0,4 liter i timen. 0,003334 liter på 30 sekunder ...
>
>
> --
> Per, Esbjerg
>
Så kan vi 2 da vist godt blive enige om at bilen bare skal have lov at rulle
Mvh
Anders
| |
phk (28-01-2005)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 28-01-05 06:38 |
|
"anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41f88bf5$0$33644$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Min bruger 0,4 liter i timen. 0,003334 liter på 30 sekunder ...
> Så kan vi 2 da vist godt blive enige om at bilen bare skal have lov at
> rulle
Sagtens :)
Med mindre man alligevel skal bremse, så gælder det om at få gearet sat ind
igen :)
--
Per, Esbjerg
| |
Goofy (03-02-2005)
| Kommentar Fra : Goofy |
Dato : 03-02-05 09:34 |
|
"anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41f79bd0$0$33626$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg vil som før nævnt mene at det "billigste" er at udnytte enertien i
> bilen og lade den rulle.
> Det må være minimalt hvad en bil i tomgang bruger
> Hvis man kan rulle 500 m vil motoren bruge x gram brændstof.
> Hvis man kører 300 m og motorbremser 200 m vil man bruge ( ved 15 km/l)
> 0,02 Liter.
Hvorfor ikke motorbremse 500 m? Du overser en faktor, nemlig motorens
bremseeffekt. Hvis jeg slipper speederen ved 80 km/t i 5. gear, bremser
bilen minimalt (ca. 1700 omdr/min).
Men jeg ruller ofte med udkoblet motor, hvis farten er højere, fx hvor
motorvej går over i en anden vej, og kobler så motoren ind når farten er
kommet ned.. og motorbremser så indtil den ønskede fart er nået.
Når jeg ruller med 100 km/t viser kørecomputeren et forbrug på ca. 1 L/100
km - dvs 1 L pr time.
Men jeg kan også snildt give en smule gas over de sidste kilometer, og på
den måde køre omkring 30 km/L.
Til det oprindelige spm, hvordan motorbremsen virker:
Når du slipper speederen, er det en tomgangsmotor, det giver gas. Den giver
gas, så bilens tomgangshastighed holdes. Hvis motoren drejer hurtigere
rundt, er der ingen grund til at give gas. Tænk på, at moderne motorer er
styret af en computer. Den gamle totakts SAAB 4 havde osse noget med at
lukke for gassen ved påløb. Det må have været mekanisk.
Vh
/he
| |
Per O. (25-01-2005)
| Kommentar Fra : Per O. |
Dato : 25-01-05 16:45 |
|
"LL" <lenn@XXXwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41f65c0b$0$33659$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Nye biler, har jeg hørt, lukker for benzintilførslen ved motorbremsning...
> Umiddelbart en smart og brændstofbesparende anordning. Men hvordan virker
> det? Jeg mener, hvordan registreres det at bilen ikke blot går i tomgang,
> men faktisk slæber sig selv i gang? Der må vel sidde en sensor et eller
> andet sted, men hvor?
Hvis hjulene drejer rundt holder man jo ikke i tomgang. Det registreres i
forvejen af både dit speedometer, din kilometertæller og din ABS.
og hvor lukkes brændstoftilførslen? Sidder der en ventil ved
> indsprøjtningen, eller før - eller er det noget helt andet?
Der lukkes af for brændstoftilførslen. Vil umiddelbart tro det er en ventil.
>
> Til sidst; hvor "nye" skal biler ca. være for at have dene anordning?
Min Mitsubishi Colt 1,3 som jeg havde fra fra ny i 1992-1994 havde i hvert
fald den anordning.
Per O.
www.skaldepande.dk
| |
KASO (25-01-2005)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 25-01-05 17:13 |
|
"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
news:ct5pcp$l79$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "LL" <lenn@XXXwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:41f65c0b$0$33659$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Nye biler, har jeg hørt, lukker for benzintilførslen ved
motorbremsning...
> > Umiddelbart en smart og brændstofbesparende anordning. Men hvordan
virker
> > det? Jeg mener, hvordan registreres det at bilen ikke blot går i
tomgang,
> > men faktisk slæber sig selv i gang? Der må vel sidde en sensor et eller
> > andet sted, men hvor?
>
> Hvis hjulene drejer rundt holder man jo ikke i tomgang. Det registreres i
> forvejen af både dit speedometer, din kilometertæller og din ABS.
Uden at jeg selv ved, hvordan det virker, holder din forklaring ikke... Hvis
du kobler ud, bevæger bilen sig også, men så skal den jo have tilstrækkeligt
brændstof til tomgang. Den må derfor også skulle bruge omdrejningstallet -
hvis det er er over tomgangshastighed, speederen er sluppet og bilen bevæger
sig - så burde den lukke, men det kan selvfølgelig også være noget simpelt
mekanisk med en vacuumdåse et sted - jeg aner det faktisk ikke....
| |
Per O. (25-01-2005)
| Kommentar Fra : Per O. |
Dato : 25-01-05 19:50 |
|
> Uden at jeg selv ved, hvordan det virker, holder din forklaring ikke...
> Hvis
> du kobler ud, bevæger bilen sig også, men så skal den jo have
> tilstrækkeligt
> brændstof til tomgang. Den må derfor også skulle bruge omdrejningstallet -
> hvis det er er over tomgangshastighed, speederen er sluppet og bilen
> bevæger
> sig - så burde den lukke, men det kan selvfølgelig også være noget simpelt
> mekanisk med en vacuumdåse et sted - jeg aner det faktisk ikke....
Jeg mener bare stadig et det er en ventil som lukker for benzintilførslen.
Den får et elektrisk signal fra noget elektronik. Hvilken del af bilens
elektronik den får det fra har jeg ikke udtalt mig om. Jeg har bare påpeget
at der findes flere systemer som kan fortælle at bilen rent faktisk ikke
holder stille!
Per O.
| |
\(USA\) Brian Mark M~ (25-01-2005)
| Kommentar Fra : \(USA\) Brian Mark M~ |
Dato : 25-01-05 17:47 |
|
> ...og hvor lukkes brændstoftilførslen? Sidder der en ventil ved
> indsprøjtningen, eller før - eller er det noget helt andet?
Der sidder en cut-off ventil. Vil umiddelbart tro at den registrerer at
speederen er sluppet - og Abner f0rst igen nAr den nAr ned omkring tomgangs
omdrejningstallet - uafhAngigt om man motorbremser eller ej. sAdan
fornAmmede jeg det i hvert fald pA vores gamle Carina E. (men det bliver
stadig et gAt)
> Til sidst; hvor "nye" skal biler ca. være for at have dene anordning?
He he - Mercedes W123 280E fra omkring 1980 og frem havde denne ordning.
Mvh.
B. Madsen
| |
ENN (25-01-2005)
| Kommentar Fra : ENN |
Dato : 25-01-05 19:58 |
|
På benz biler giver motorstyringen simpelthen ingen spænding til
indsprøjtningsdyserne = motoren får intet benz. når omdr tallet nærmer sig
tomgang lukkes op igen derved går motoren ikke i stå.
På diesel motorer med commonrail sker det samme på motorer med pumpe
reguleres pumpeindekset ned til O = motoren får intet brændstof. Der åbnes
op igen/gives spændingsimpulser igen når visse parametre er opfyldt fx. at
man har nået tomgangsomdrejningstallet.
"(USA) Brian Mark Madsen" <brianmREMOVE@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:41f67767$0$48317$14726298@news.sunsite.dk...
>> ...og hvor lukkes brændstoftilførslen? Sidder der en ventil ved
>> indsprøjtningen, eller før - eller er det noget helt andet?
>
> Der sidder en cut-off ventil. Vil umiddelbart tro at den registrerer at
> speederen er sluppet - og Abner f0rst igen nAr den nAr ned omkring
> tomgangs
> omdrejningstallet - uafhAngigt om man motorbremser eller ej. sAdan
> fornAmmede jeg det i hvert fald pA vores gamle Carina E. (men det bliver
> stadig et gAt)
>
>> Til sidst; hvor "nye" skal biler ca. være for at have dene anordning?
>
> He he - Mercedes W123 280E fra omkring 1980 og frem havde denne ordning.
>
> Mvh.
> B. Madsen
>
>
| |
Christian Flintrup (26-01-2005)
| Kommentar Fra : Christian Flintrup |
Dato : 26-01-05 03:45 |
|
LL <lenn@XXXwebspeed.dk> wrote:
> Til sidst; hvor "nye" skal biler ca. være for at have dene anordning?
Tillægsspørgsmål: Har en 1992 Ford Sierra anordningen? :)
--
Mange hilsener
Christian
| |
|
|