jeg har præcis samme symtomer på min citroen BX14 (men min lider der ud over
af at stå for lavt i tomgang
og motoren sætter ud ind i mellem - selv under kørsel) og er begyndt at
analyserer mig frem til hvad
problemet kan være. Det med gasspjældpotentiometeret har jeg ikke hørt før
men vil da lige checke
om min bil har sådan én
Jeg har forsøgt med først karburatorsprit da en mekaniker fortalte mig at i
bunden af karburatoren kan der
godt ligge vand der er svært at få bugt med. Det hjalp ikke.
Så skiftede jeg tændrør og tændkabler - det hjalp heller ikke.
Så fik jeg at vide at det var vigtigt at spænde tandremmen korrekt og min
var temmelig slap - det havde dog
ingen indflydelse på problemet.
Jeg har overvejet om det kunne skyldes benzinfilteret/pumpen men du skriver
at det kan du udelukke. Så det
vil jeg også udelukke da den ikke har problemer med at gasse op i tomgang.
Checkede i øvrigt også ventilspillerummet ( i mangel af bedre
forklaring/løsning) men de er som de skal være.
Jeg har nu fået at vide at jeg bør skifte fordelerdækslet og rotoren da blot
en smule ir eller usynlig revne kan
forårsage forkert tænding som igen kan resulterer i hakkende kørsel når
motoren belastes. Om det virker ved
jeg endnu ikke men vil forsøge det én af de nærmeste dage.
Forhåbentligt kommer der en masse gode forslag til dette problem.
venligst Tom
"Michael Pagh [6000]" <mpagh@FJERNmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:csr54u$vi9$1@news.cybercity.dk...
> Daws
>
> Spørgsmål 1:
>
> Jeg har tidligere spurgt omkring min motorhuggen i min Xantia 1.8i 8v fra
> 1995 med 271K km på klokken.
>
> Jeg blev anbefalet at prøve og skifte gasspjældpotentiometeret, det har
> jeg ikke gjort endnu, men har fået en pris på ~600kr for delen.
>
> Jeg har ikke så mange gysser at rykke rundt med, og vil derfor godt være
> rimelig sikker på at ramme rigtigt første gang.
>
> Den har huggen i accl og "friløb". Det ligger specielt ved jævn accl., og
> ikke med klampen i bund. Den har lidt huggen hvis man lader den løbe i
> gear, specielt ved lavere omdr. ~2500 og under.
>
> Motoren går fint i tomgang, og har ingen start problemer.
>
> Jeg vil godt høre jeres bud på hvad det kan være, har vidst haft stillet
> spørgsmålet for et stykke tid siden i dk.teknik.bil, men fik ikke den
> vilde respons.
> Det er ikke:
> Tændrør, benzinfilter/pumpe eller luftfilter.
>
> Spørgsmål 2:
>
> Bil: Xantia 1.8i 8v fra 1995 med 271K km på klokken.
> Jeg har lige været nede og fylde lidt olie på dyret, da jeg har haft en
> del korte ture det sidste stykke tid. Jeg lagde så mærke til at der var
> hvidt snask i oliedækslet.
>
> Jeg fylder normalt ikke olie på mellem skift (10K), da det normalt er en
> "langturs" bil (100km/dag).
>
> Jeg har ikke lagt mærke til det hvide snask før, har også kun fyldt på 2
> gange i de 32K km jeg har kørt i den, men er det noget jeg skal være
> bekymret for?
>
> Den bruger lidt vand, men har mistanke om at det fordamper ved
> påfyldningsdækslet, da man kan høre at den synger lidt efter en lang tur.
>
> Med Venlig Hilsen
> Michael Pagh
>