|
| Oktan 98 super (tankstationer) Fra : Michael Corfitsen |
Dato : 16-01-05 13:45 |
|
Hej
Første gang jeg er i denne gruppe, og mit spørgsmål har sikkert været på
adskellige gange.
Jeg køre en Jaguar MK II der klart vil have 98 super. Det var ikke noget
problem da Haar benzin havde tank i Slagelse - er nu Statoil.
Jeg kan naturligvis "mixe" 98 blyfri med tilsætning, men jeg kan bedst
lide den rene vare.
Hvor kan jeg finde tankstationer med 98 super??.
Jeg mener der er noget om, at der indenfor en radius af 25 km skal være
en tank med 98 super (vi har vel endnu ikke smidt alle de gode, sjove
gamle biler ud endnu.
På forhånd tak
Michael C.
| |
Non-Desperado (16-01-2005)
| Kommentar Fra : Non-Desperado |
Dato : 16-01-05 16:17 |
|
Der var engang en bruger ved navn
michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk (Michael Corfitsen) der
skrev:
>Hej
>
>Første gang jeg er i denne gruppe, og mit spørgsmål har sikkert været på
>adskellige gange.
>
>Jeg køre en Jaguar MK II der klart vil have 98 super. Det var ikke noget
>problem da Haar benzin havde tank i Slagelse - er nu Statoil.
>Jeg kan naturligvis "mixe" 98 blyfri med tilsætning, men jeg kan bedst
>lide den rene vare.
>Hvor kan jeg finde tankstationer med 98 super??.
>
Der er ikke mange.
http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin/Om_98_oktan_OFR.aspx#servicestationer
>Jeg mener der er noget om, at der indenfor en radius af 25 km skal være
>en tank med 98 super (vi har vel endnu ikke smidt alle de gode, sjove
>gamle biler ud endnu.
>
Iflg. linket er det 30 km radius, men listen er sidst opdateret i
2003, så Haahr-stationerne skal muligvis trækkes fra i listen.
Så på længere sigt kommer du nok ikke uden om Oktan-boost.
- -
Non-Desperado
| |
Torben E (16-01-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 16-01-05 16:35 |
|
"Non-Desperado" <nogetskulledenjoheddeFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:v31lu01kmj7mksc0j6j749rc7ebaq3q1qa@4ax.com...
> Så på længere sigt kommer du nok ikke uden om Oktan-boost.
> - -
> Non-Desperado
Oktan boost er desværre ikke ret virksomt, typisk når de anoncerer med
"3points increese" er det 0.3 oktan.
Der er desværre ikke mange muligheder hvis man ikke selv vil stå og
mikse feks. 20% toulen eller andet i.
Torben E
| |
Ukendt (16-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-01-05 16:47 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:41ea8986$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Non-Desperado" <nogetskulledenjoheddeFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:v31lu01kmj7mksc0j6j749rc7ebaq3q1qa@4ax.com...
>> Så på længere sigt kommer du nok ikke uden om Oktan-boost.
>> - -
>> Non-Desperado
>
> Oktan boost er desværre ikke ret virksomt, typisk når de anoncerer med
> "3points increese" er det 0.3 oktan.
>
> Der er desværre ikke mange muligheder hvis man ikke selv vil stå og
> mikse feks. 20% toulen eller andet i.
Man kunne jo bare få stillet tændingen til 95 oktan
--
Tom
| |
Michael Corfitsen (16-01-2005)
| Kommentar Fra : Michael Corfitsen |
Dato : 16-01-05 18:36 |
|
>
> Man kunne jo bare få stillet tændingen til 95 oktan
>
Måske, men smøringen af cylindrene - bly - den vil vel stadig mangle
(jeg er ikke mekaniker, men jeg har fået forklaret, at det er noget med
den blyindholdige benzin der "smør")
Michael C.
| |
Ukendt (16-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-01-05 19:17 |
|
"Michael Corfitsen" <michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse
news:1gqhviq.17e9m5ga1307wN%michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk...
>
>>
>> Man kunne jo bare få stillet tændingen til 95 oktan
>>
> Måske, men smøringen af cylindrene - bly - den vil vel stadig mangle
> (jeg er ikke mekaniker, men jeg har fået forklaret, at det er noget med
> den blyindholdige benzin der "smør")
Tror der er meget hysteri i det med smøringen. På så gamle motorer er der
oftest en smule olieforbrug på 1 L pr 10.000 Km. Dette er tilstrækkeligt til
at smøre ventilsæderne på samme måde som blyet kunne.
--
Tom
| |
Ukendt (17-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-01-05 10:14 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
Dette er tilstrækkeligt til
| at smøre ventilsæderne på samme måde som blyet kunne.
|
Nix, olie bliver forbrændt, "Bly" sætter sig som et slidlag på
ventilsæde,hoved.
| |
Ukendt (17-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-01-05 17:19 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:41eb81d8$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>
> Dette er tilstrækkeligt til
> | at smøre ventilsæderne på samme måde som blyet kunne.
> |
> Nix, olie bliver forbrændt, "Bly" sætter sig som et slidlag på
> ventilsæde,hoved.
jaja, men olien bliver trukket ned gennem paraplyerne og ud på ventilerne og
ventilsæderne. Og tændingen kommer jo kun for hver anden rotation på en
4-takter. Så jeg holder stadig på at der er rigelig med olie i ældre biler.
--
Tom
| |
martin (17-01-2005)
| Kommentar Fra : martin |
Dato : 17-01-05 09:58 |
|
"Michael Corfitsen" <michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:1gqhviq.17e9m5ga1307wN%michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk...
>
> >
> > Man kunne jo bare få stillet tændingen til 95 oktan
> >
> Måske, men smøringen af cylindrene - bly - den vil vel stadig mangle
> (jeg er ikke mekaniker, men jeg har fået forklaret, at det er noget med
> den blyindholdige benzin der "smør")
>
> Michael C.
Bly og 98 oktan , har absolut intet med hinanden at gøre
jeg køber min blyfri 98 oktan på DK i hvidovre (rebæk søpark ).
| |
Torben E (16-01-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 16-01-05 20:47 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41ea8c6c$0$175>
> Man kunne jo bare få stillet tændingen til 95 oktan
>
Det er en mulighed på nogen motorer, men ikke alle, hvis du
har høj grundkomp. hjælper det ikke at stille på tændingen når
bankningerne er opstået via selvantændelse.
Men jeg ved godt det er benzinstationernes standartsvar
Torben E
| |
Ukendt (16-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-01-05 22:57 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:41eac4af$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:41ea8c6c$0$175>
>> Man kunne jo bare få stillet tændingen til 95 oktan
>>
>
> Det er en mulighed på nogen motorer, men ikke alle, hvis du
> har høj grundkomp. hjælper det ikke at stille på tændingen når
> bankningerne er opstået via selvantændelse.
>
> Men jeg ved godt det er benzinstationernes standartsvar
En tykkere toppakning....men ikke helt billigt
--
Tom
| |
Torben E (17-01-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 17-01-05 15:56 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41eae32a$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> En tykkere toppakning....men ikke helt billigt
Jo, motorene kan bygges om til hvad det skal være, sågar petrolium,
men det er nok ikke så fedt at skulle betale for.
Torben E
| |
Ukendt (17-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-01-05 17:21 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:41ebd1fc$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:41eae32a$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> En tykkere toppakning....men ikke helt billigt
>
> Jo, motorene kan bygges om til hvad det skal være, sågar petrolium,
> men det er nok ikke så fedt at skulle betale for.
En 2-3.000 Kr hos en mekaniker ude på landet. Kan jo kombineres med et
tandremsskifte.
--
Tom
| |
Torben E (17-01-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 17-01-05 17:55 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41ebe5d1$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> En 2-3.000 Kr hos en mekaniker ude på landet. Kan jo kombineres med et
> tandremsskifte.
Jeps, og så kører den 1-2 km kortere på literen + forurener mere :-/
Torben E
| |
Ukendt (17-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-01-05 18:13 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:41ebedc2$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:41ebe5d1$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> En 2-3.000 Kr hos en mekaniker ude på landet. Kan jo kombineres med et
>> tandremsskifte.
>
> Jeps, og så kører den 1-2 km kortere på literen + forurener mere :-/
ikke nødvendigvis
--
Tom
| |
Torben E (17-01-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 17-01-05 18:19 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41ebf224$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> ikke nødvendigvis
>
Hvordan det ?
Torben E
| |
Ukendt (17-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-01-05 19:42 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:41ebf379$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:41ebf224$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> ikke nødvendigvis
>>
>
> Hvordan det ?
Der er intet der gør at en motor skal forurene mere ved 95 end 98, hvis man
får trimmet tænding og justeret kaburator. Mener endda er der er flere
farlige stoffer i 98 frem for 95.
De fleste biler bruger ikke mindre benzin når der kommer 98 oktan i, så hvad
skulle der være at fysiske forhold som gør at på en gammel kan man ikke nå
det samme?.
Forbrændingskammer kan man sænke kompressionen på, benzin/luft blanding kan
man justere sig ud af, og tændingen kan man justere.
Jeg har før i tiden set biler i Polen som vi i danmark næppe ville
forestille sig, kunne køre med 88 oktan normal benzin og til de rige var der
94 oktan.
Bilerne dengang var de samme som dem vi snakker om nu.
I østlandende kan/kunne de sagtens få bilerne til at køre på 88 oktan
--
Tom
| |
Torben E (17-01-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 17-01-05 20:10 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41ec0715$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Der er intet der gør at en motor skal forurene mere ved 95 end 98, hvis
> man får trimmet tænding og justeret kaburator. Mener endda er der er flere
> farlige stoffer i 98 frem for 95.
Jo det er lige hvad der sker hvis man stiller tændingen lavere, den
forurener
mere pga. dårligere forbrænding, og bruger mere benzin, med højere co2/g pr
km.
til følge.
> De fleste biler bruger ikke mindre benzin når der kommer 98 oktan i, så
> hvad skulle der være at fysiske forhold som gør at på en gammel kan man
> ikke nå det samme?.
Det gør de faktisk hvis de er optimeret til 98 og har bankesensor, har de
ikke det kører de ikke længere på literen, men længere generelt, som i
går i stykker.
> Forbrændingskammer kan man sænke kompressionen på
Hvilket medføre øget forbrug + forurening.
> I østlandende kan/kunne de sagtens få bilerne til at køre på 88 oktan
Jeps, med øget forbrug + forurening
Torben E
| |
Ukendt (17-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-01-05 20:13 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:41ec0d6c$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:41ec0715$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Der er intet der gør at en motor skal forurene mere ved 95 end 98, hvis
>> man får trimmet tænding og justeret kaburator. Mener endda er der er
>> flere farlige stoffer i 98 frem for 95.
>
> Jo det er lige hvad der sker hvis man stiller tændingen lavere, den
> forurener
> mere pga. dårligere forbrænding, og bruger mere benzin, med højere co2/g
> pr km.
> til følge.
Hvem har du sat til at lave det?, det lyder ikke til de har haft held med
deres konvertering
--
Tom
| |
Torben E (17-01-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 17-01-05 20:50 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41ec0e43$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Hvem har du sat til at lave det?, det lyder ikke til de har haft held med
> deres konvertering
>
Jeg har ikke fået lavet noget, hvis der skal er noget der skal laves
gør jeg det selv, så ved man det er i orden.
Torben E
| |
|
|