/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Uens forbrænding på Jawa 350
Fra : Kenn


Dato : 22-05-01 19:56

Min Jawa 350 volder mig en del besvær, idet den brænder meget uens på
cylinder 1&2. Jeg er just blevet færdig med at renovere motoren, efter at
krumtappen havde sat sig allerede efter 15.550 km.Alle lejer og pakdåser er
blevet skiftet, den har fået et nyt stempel + nye ringe på begge.

Igår aftes skulle jeg ud og trille lidt, men kunne mærke at den ikke var
helt med på højre cylinder, og efter ca 20 Km. var det så tosset, at jeg
blev henvist til min kammerats bagsæde, og vi måtte hente Jawaen hjem senere
på traileren.

Så har vi forsøgt os frem med en masse forskellige ting. Bl.a. har jeg
skiftet tændrør, kabler og tændhætter. Vi har renset udstødninger, og
skiftet luftfilter, skiftet kabelskoene til ledningerne på tændspolen ( de
var næsten knækket af ), og det har da også hjulpet en hel del.

Jeg har også tjekket at jeg har den rette indsugningspakning, med hoveddyse
100 skal den være med lille hul, og med dyse 92 stort hul. På min sidder der
en dyse 100 i, og pakning med lille hul.

I dag har jeg været ude at køre en tur på ca. 35 Km. På halvvejen gjorde jeg
holdt, for at se på tændrørene hvordan den brændte. Venstre så fint
kaffebrunt ud, men det højre var fyldt med oliesnask og sod. Så prøvede jeg
at bytte om på tændkablerne, og kørte resten af vejen hjem på denne måde,
men det var stadig galt på højre side. Det virker også som om at den ikke
tænder helt korrekt på højre side, og det er selvfølgelig derfor at
tændrøret ser sådan ud. Jeg kan bare ikke fatte hvad årsagen er til at den
ikke brænder ordentligt.

Det skal lige siges at en Jawa både tænder i top, og i bund. Derfor kan det
lade sig gøre at bytte kablerne om, men det ændrer ikke på noget.

Jeg hælder ca. 1% olie direkte i tanken under tilkørsel. Men mener ikke det
burde give mig problemer, og hvis det gjorde burde det være på begge
cylindre.

Jeg har tidligere hørt om andre Jawa ejere der har haft lign. problemer, men
har ikke hørt hvorvidt de har fået løst dem, eller om de har et arsenal af
tændrør, og god tålmodighed med.

Hvis der er nogen der har en løsning på mit problem, er i meget velkomne til
at sende en email til mig. Eller self. poste det her i gruppen også, så
andre måske også kunne få glæde af det.


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
kenn@image.dk
Jawa 350 Bluestyle - 150 Km. i år





 
 
Henrik Larsen (22-05-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Larsen


Dato : 22-05-01 20:17


"Kenn" <dont@spam.me> wrote in message
news:aDyO6.466$Fn3.50532@news010.worldonline.dk...
> Min Jawa 350 volder mig en del besvær, idet den brænder meget uens på
> cylinder 1&2. Jeg er just blevet færdig med at renovere motoren, efter at
> krumtappen havde sat sig allerede efter 15.550 km.Alle lejer og pakdåser
er
> blevet skiftet, den har fået et nyt stempel + nye ringe på begge.
>
> Igår aftes skulle jeg ud og trille lidt, men kunne mærke at den ikke var
> helt med på højre cylinder, og efter ca 20 Km. var det så tosset, at jeg
> blev henvist til min kammerats bagsæde, og vi måtte hente Jawaen hjem
senere
> på traileren.
>
> Så har vi forsøgt os frem med en masse forskellige ting. Bl.a. har jeg
> skiftet tændrør, kabler og tændhætter. Vi har renset udstødninger, og
> skiftet luftfilter, skiftet kabelskoene til ledningerne på tændspolen ( de
> var næsten knækket af ), og det har da også hjulpet en hel del.
>

Det kunne være den ene af kondensatorene der ikke er i topform mere.

Henrik



Armand (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-05-01 22:52


Henrik Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en
news:yXyO6.387$Zc4.11160@news.get2net.dk...
>
> "Kenn" <dont@spam.me> wrote in message
> news:aDyO6.466$Fn3.50532@news010.worldonline.dk...
> >
> Det kunne være den ene af kondensatorene der ikke er i topform mere.

Helt uden at vide en fuc.... sk... om Jawa kan jeg alligevel gennemskue
at Jawa'en, derved at den tænder i bund og top, bruger en og samme spole
til tændrørene (derfor også mulighed for ombytning af kabler/hætter!)
Derved er der sikkert også kun ét kontaktsæt og én kondensator!

--
Armand.



Henrik Larsen (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Larsen


Dato : 24-05-01 10:49



>
> Helt uden at vide en fuc.... sk... om Jawa kan jeg alligevel gennemskue
> at Jawa'en, derved at den tænder i bund og top, bruger en og samme spole
> til tændrørene (derfor også mulighed for ombytning af kabler/hætter!)
> Derved er der sikkert også kun ét kontaktsæt og én kondensator!
>
> --
> Armand.
>
>
Det lyder logisk, men på min far´s Jawa fra 81 var der to kondensatorer og
to kontaktsæt. Det var forøvrigt modellen med 6V elanlæg (ved ikke om det
forholder sig anderledes på dem med 12V)

Henrik



Armand (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-05-01 12:42


Henrik Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en
news:IP4P6.136$LZ5.1962@news.get2net.dk...
>
> > .......Jawa'en, derved at den tænder i bund og top, bruger en og
> > samme spole til tændrørene (derfor også mulighed for ombytning af
> > kabler/hætter!)
> > Derved er der sikkert også kun ét kontaktsæt og én kondensator!
> Det lyder logisk, men på min far´s Jawa fra 81 var der to
> kondensatorer og to kontaktsæt.

OK!

--
Armand.





Kenn (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Kenn


Dato : 24-05-01 14:01

"Armand" skrev

> Helt uden at vide en fuc.... sk... om Jawa kan jeg alligevel gennemskue
> at Jawa'en, derved at den tænder i bund og top, bruger en og samme spole
> til tændrørene (derfor også mulighed for ombytning af kabler/hætter!)
> Derved er der sikkert også kun ét kontaktsæt og én kondensator!

Ja, den tænder både i bund og top, og bruger samme tændspole. Men er med
elektronisk tænding, uden platiner.

--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
kenn@primera.dk



Armand (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-05-01 22:02


Kenn <dont@spam.me> skrev i en
news:aC7P6.1705$Zs3.245958@news010.worldonline.dk...
> "Armand" skrev
>
> > Derved er der sikkert også kun ét kontaktsæt og én kondensator!
>
> Ja, den tænder både i bund og top, og bruger samme tændspole. Men er
> med elektronisk tænding, uden platiner.

Hvem skrev "platiner"?
Det lykkedes mig at gardere min udtalelse i kraft af ordet:
"kontaktsæt", hvilket selv elektronisk aftastning i bund og grund er!
Til gengæld er der næppe en kondensator på

--
Armand.




Ole Mogensen (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Ole Mogensen


Dato : 24-05-01 18:19

Kenn wrote:

> Min Jawa 350 volder mig en del besvær, idet den brænder meget uens på
> cylinder 1&2. Jeg er just blevet færdig med at renovere motoren, efter at
> krumtappen havde sat sig allerede efter 15.550 km.Alle lejer og pakdåser er
> blevet skiftet, den har fået et nyt stempel + nye ringe på begge.
>
>

Øhh , det skulle vel ikke være det nye stempel der forbrænder
korrekt ?

Ole

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk



Kenn (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Kenn


Dato : 24-05-01 18:24

"Ole Mogensen" skrev

> Øhh , det skulle vel ikke være det nye stempel der forbrænder
> korrekt ?

Nej, det er sjovt nok det gamle.

--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
kenn@primera.dk



Ole Mogensen (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Ole Mogensen


Dato : 24-05-01 18:37

Kenn wrote:

> "Ole Mogensen" skrev
>
> > Øhh , det skulle vel ikke være det nye stempel der forbrænder
> > korrekt ?
>
> Nej, det er sjovt nok det gamle.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Kenn H. Jensen
> kenn@primera.dk

BUGGER.................. lol

Ole


--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk



Armand (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-05-01 22:05


Kenn <dont@spam.me> skrev i en
news:zsbP6.1835$Zs3.300869@news010.worldonline.dk...
> "Ole Mogensen" skrev
>
> > Øhh , det skulle vel ikke være det nye stempel der forbrænder
> > korrekt ?
> Nej, det er sjovt nok det gamle.

To karburatorer?
Det lyder efterhånden som en malfunktion (hængende svømmer?) i
pågældende cylinders karburator :-/

--
Armand.



Kenn (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Kenn


Dato : 24-05-01 23:04

"Armand" skrev

> To karburatorer?
> Det lyder efterhånden som en malfunktion (hængende svømmer?) i
> pågældende cylinders karburator :-/

1 karburator kun. Så det kan heller ikke være det.

Hvis jeg får tid i morgen, vil jeg lige tjekke kompresion med min lille
tester.


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
kenn@primera.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177611
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409306
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste