"Nikolaj" <nikolaj@*nospam*vibede.dk> wrote in message
news:41e76764$0$33690$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Som nybagt bilist melder der sig naturligvis en masse spørgsmål. Jeg kan
se
> i en anden tråd, at bare en ting som motorolie er en lille videnskab jeg
nu
> skal til at sætte mig ind i. Godt der findes nyhedsgrupper
>
> Men mit spørgsmål for denne gang går på benzinen. Er der forskel på den
dyre
> fra Shell (og andre) og så "den billige fra Netto" (f.eks Jet)??
>
> Bilen er en Citroen ZX fra 1995, med 170.000 km på bagakslen. Hvis
> forskellen på benzinen handler om holdbarhed af motoren, er det måske ved
at
> være ligemeget med sådan en bil?!?
>
>
> Og så lige et tillægs spørgsmål: Ham jeg købte den af sagde at han har
kørt
> med 92 oktan i nogle år, uden problemer. Er det forsvarligt, hvad er
> forskellen og hvad er det for problemer han ikke har oplevet?
>
>
> Det var alt for denne gang
Der er ikke meget forskel på benzinen i dag. så på en alm ikke tunet motor
er det
lige meget, hvad for en kvalitet benzin du fylder på.
Du skal dog være forsigtig med at gå ned i oktan tal. benzin med lave
oktan-tal
har lettere ved at antænde, og du øger dermed chancerne for "knock"
tændings-
banken, tændings banken ødelægger din motor. nyere bile er dog udstyret med
en knock-sensor, som kan justere tændingen for at undgå dette fænomen.
Hvis der er tunet på din bil, f.eks. højere kompression, øget ladetryk
eller
eftermonteret turbo. bør man gå op i oktan tal.
Martin