"KH" <NoMail@For.Me> wrote:
>Jeg har svært ved at tro på denne forklaring. Har de ret??
Ikke helt, de skal være begrænset til 100 km/t ifølge nye EU-regler.
Jeg har spurgt Færdselsstyrelsen om hvordan det hænger sammen med
hastighedsgrænsen, der for disse biler er 130 km/t.
Her er spørgsmål og svar:
>>Jeg har læst
http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=799 osv. hvor det
>>beskrives at en M2-bus fremover skal begrænses til 100 km/t.
>>Det kan jeg ikke få til at passe med færdselslovens §42 og §43 hvor det kun
>>er busser over 3.500 kg der begrænses i forhold til de generelle
>>hastighedsgrænser.
>>
>>Hvor og hvornår er det vedtaget at en M2-bus ikke må køre 130 km/t på
>>motorvejen?
>>
>>Og hvilke hastighedsgrænser gælder for de nedstolede M2-busser, som er
>>registreret til kørestolsbrugere?
>Tak for din mail om hastighedsbegrænsere på mindre busser.
>
>Regler om hastighedsbegrænsere er, som du kan se gennemført i overensstemmelse med de obligatoriske bestemmelser i direktiv 2002/85.
>I forbindelse med forhandling af direktivet blev, der i Danmark udarbejdet notater til alle relevante udvalg mv., herunder Folketingets Europaudvalg. Virkningen af direktivet betyder, at nyere busser være forsynet med hastighedsbegrænser, der skal være indstillet således hastigheden ikke kan overskride 100 km/t.
>Færdselsloven er ikke ændret hvilket betyder, at det er reglerne om hastighedsbegrænsere, der begrænser den maksimale hastighed for nyere busser med totalvægt indtil 3.500 kg.
>Med hensyn til nedbestolede busser gælder kravet om hastighedsbegrænser ikke for busser, der nedbestoles til højst 9 personer, føreren medregnet, dvs. reglerne for personbil.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::