Jørgen M. Rasmussen wrote:
>>Nede i "det store land" har de det lille problem at de, i et årstid, ikke
>>har fået penge ind fra lastbilerne. Det er mange, mange, penge de mangler
>>på budgettet.
> Det har vi heller ikke, ud over alm. afgifter. Så de har, som vi, bare et
> "hul" som skal fyldes ;)..
>
I DK bruger vi den "Euro-vignet" som Tyskland meldte sig ud af inden de
var sikker på at have et system at sætte i stedet for.
Eurovignetten er i øjeblikket gældende for kørsel i Holland, Belgien,
Luxembourg, Sverige og Danmark. Og skal ihændehaves af alle køretøjer
over 7 tons der kører i et af de nævnte lande.
>>Men dette dyre udstyr tager sin del af udbyttet fra vejskatten. Så derfor
>>er de nødt til at se sig om efter andre måder at få penge ind på det.
> Det er det jeg frygter når, jeg skrev "når" ikke "hvis", vi indføre
> roadpricing. At vi selv kommer til at bekoste det gear som skal kontrollere
> os selv :((((((.
>
Selvfølgelig kommer vi til det. Der er jo ingen der er nærmere til det.
Men vi kan så blot håbe at vi ikke skal udsættes for samme bekostlige
udstyr som de har taget i brug i Doskland.
I Østrig har de indført et system, som de begyndte med efter at tyskerne
var begyndt med deres, og som har fungeret næsten problemfrit fra dag 1.
Til det tyske system skal bilen på værksted en dag for at få installeret
et system (#1) der skal have signaler fra flere signalgivere i bilen. Og
der skal også monteres et GPS system (Er indbygget, bortset fra antennen).
I Østrig tager man sin registreringsattest og går ind på et salgssted,
hvor man får udleveret en "GO-Box" der fylder ca. som en pakke "Prince
100". Boksen koster 5 €. Og så bestemmer man sig for hvormange € man vil
have stående på den, og får dem "fyldt på".
Hvis man er regelmæssig bruger af systemet får man oprettet en konto så
chaufførene ikke skal tænke på om der er penge nok på boksen.
Afregningen sker automatisk.
> EU er en underlig størrelse, især når en "stormagt" som D. trækker i
> trådene: D. og F. vil sagtens kunne "skrue noget sammen", og så er vi lost
> :(.
>
Det er jeg godt klar over. Men en af grundene til at tyskerne har måttet
vente er at de ikke kunne få lov til at tage systemet i brug før EU var
blevet overbevist om at det kunne køre rimelig problemfrit.
>>En anden ting, hvis de indførte vejskat for personbiler (incl. egne), er
>>at den så med stor fordel kunne regnes efter hvor lang tid den enkelte
>>befandt sig på vejene fremfor hvor langt der blev kørt.
> Med den trafikmængde som skal afvikles, tror jeg ikke det er realistisk.
> Det er de færrese som er der for sjov el. spilder tiden med vilje.
>
Det har vist sig at det at undlade meldinger om trafikkøer har haft en
målelig mindskende virkning på køerne. En del af den der kører rundt
dernede kører rundt for at kigge efter om trafikmeldingerne nu også er
rigtige.
Men der hvor jeg ville hen med mit forslag var faktisk at få bilisterne
til at tænke sig om, om ikke deres kørsel kunne afvikles på en anden
måde. Kunne det få blot 25% af bilisterne til at sætte sig ind ved siden
af andre 25% af bilisterne ville rigtig meget være opnået.
>>De burde nok kombinere det med at fjerne adgangen til at køre med
>>ubegrænset hastighed. Ellers ville kørslen nok blive endnu mere tosset end
>>den er i dag.
> Er den frie hast. ikke stort set væk?, for enten ER den begrænset eller
> også er der så megen trafik at den er vanskelig at "udøve"
>
Selvom der er nogen der hævder det modsatte er det altså langt
størstedelen af de tyske motorveje der stadig har fri hastighed.
Jeg vil tro at ca 50% har fri hastighed. Af resten er 15-25% belagt med
tidsbegrænset grænse eller der er opsat "lysbroer" hvor der kan indføres
forskellige hastighedsgrænser, incl. fri hastighed.
Note 1) Tyskland fik et tilbud fra det østrigste ASFINAG om at bruge
deres system, men det var ikke godt nok til dem. I stedet har de indført
et system der er på grænsen af det (EU) lovlige.
Systemet indeholder et GPS system, og ingen udenfor systemet ved rigtig
hvad der bliver registreret via det system. Registreringen er jo ikke
begrænset til Tyskland. Og jeg håber da at første gang der bliver brugt
oplysninger der er opsamlet uden for Tyskland vil vedkommende det går ud
over gøre hvad der er nødvendig for at bringe sagen op på højeste plan.
Nu sker det jo nok ikke for det er jo bare en chauffør det går ud over.
Men jeg vil betragte det som indsamling af oplysninger om et andet lands
borger i borgerens hjemland eller i tredieland. Og jeg kan ikke se at
det kan være andet end spionage. Og bør behandles derefter.
--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.