|
| kontrol af lamda sonde Fra : Gert |
Dato : 10-01-05 17:22 |
|
Haløjsa i gruppen.
jeg roder jo med udstødningen på bilen, og har fået udskiftet KAT og
bagpotte,
og som en sikkerhed har jeg også sat kontanter i en ny lambda sonde til
dyret.
men er jo lidt nysgerrig mht hvordan den gamle sonde egentlig har det.
mener at kunne erindre at man kan måle sig frem til det med et multimeter?
det bør måske for en god ordens skyld nævnes at det er en Golf II 1,8 i
bistro fra 87
og at lambdasonden er typen med en ledning.
der ligge os noget andet i det, nu hvor jeg endelig har fået fat i en
ringnøgle str. 22. som passer ned over sonden
ka jeg ik få bæstet løs, så hvis den nu ikke fejler noget vil det jo være
tåbeligt at smadre knoer mm. for at skifte den.
så et lille fif til udmåling af sonde vil være MEGET velkommen, da bilen
skal synes d 17/1 og jeg indend a meget gerne skulle ha fået styr på
CO på den.
MVH
Gert Møller
| |
Ukendt (10-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-01-05 18:32 |
|
> men er jo lidt nysgerrig mht hvordan den gamle sonde egentlig har det.
> mener at kunne erindre at man kan måle sig frem til det med et multimeter?
Der skal være ca. 0.3 - 0.8V over en lambdasonde. Mener det også gælder for
en med en enkelt ledning.
> der ligge os noget andet i det, nu hvor jeg endelig har fået fat i en
> ringnøgle str. 22. som passer ned over sonden
> ka jeg ik få bæstet løs, så hvis den nu ikke fejler noget vil det jo være
> tåbeligt at smadre knoer mm. for at skifte den.
>
> så et lille fif til udmåling af sonde vil være MEGET velkommen, da bilen
> skal synes d 17/1 og jeg indend a meget gerne skulle ha fået styr på
> CO på den.
Der er ikke noget fif andet end at tage fat. Ford mekanikeren på min Sierra
knækkede hele gevindet af forrøret da han ville pille den defekte sonde ud
af bilen. Så han måtte igang med at svejse et nyt gevindstykke på
--
Tom
| |
Gert (10-01-2005)
| Kommentar Fra : Gert |
Dato : 10-01-05 18:39 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41e2bc16$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > men er jo lidt nysgerrig mht hvordan den gamle sonde egentlig har det.
> > mener at kunne erindre at man kan måle sig frem til det med et
multimeter?
>
> Der skal være ca. 0.3 - 0.8V over en lambdasonde. Mener det også gælder
for
> en med en enkelt ledning.
oki, hvordan skal det måles ?
jeg har målt på den ved at skille ledningen og måle melle de 2 ender, og får
tallet 0,58 V dc
det var ihvertfald den mest logiske måde jeg ku finde på.
> Der er ikke noget fif andet end at tage fat. Ford mekanikeren på min
Sierra
> knækkede hele gevindet af forrøret da han ville pille den defekte sonde ud
> af bilen. Så han måtte igang med at svejse et nyt gevindstykke på
mja *suk* der er nok ik andet for, ku no godt ønske at de havde placeret den
dumme sonde ude foran, isteden for inde bag motoren.
der er bare ik plads!
men takker for input
MVH
Gert Møller
| |
Uffe Bærentsen (14-01-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 14-01-05 23:54 |
|
"Gert" <GRM@c.dkk> skrev i en meddelelse
news:41e2bd97$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Der er ikke noget fif andet end at tage fat. Ford mekanikeren på min
> Sierra
>> knækkede hele gevindet af forrøret da han ville pille den defekte sonde
>> ud
>> af bilen. Så han måtte igang med at svejse et nyt gevindstykke på
>
>
> mja *suk* der er nok ik andet for, ku no godt ønske at de havde placeret
> den
> dumme sonde ude foran, isteden for inde bag motoren.
> der er bare ik plads!
Varme med en blæselampe på gevindstykket.
Det kan løsne sonden den lille bitte smule der skal til.
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Gert (13-01-2005)
| Kommentar Fra : Gert |
Dato : 13-01-05 18:08 |
|
"Gert" <GRM@c.dkk> skrev i en meddelelse
news:41e2ab83$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Haløjsa i gruppen.
>
> jeg roder jo med udstødningen på bilen, og har fået udskiftet KAT og
> bagpotte,
> og som en sikkerhed har jeg også sat kontanter i en ny lambda sonde til
> dyret.
nå for sådan lige at følge op på mit CO problem og lambdasonde problem.
så stillede jeg samme spørgsmål inden på http://golf2.dk
og så blev jeg da ellers supportet i hoved og R*V
sonden er blevet gennem målt på langs og på tværs og midt imellem, og alle
tal endte med at være ok.
og synsmanden kunne så bekræfte det samme i dag, CO blev ihvertfald
godkendt.
en den ene bagbremse så valgte at bremse voldskævt det er så en anden snak,
som jeg knokler med nu.
for ja den dumpede på det skævbremsning på 2 aksel 52%
så først smed jeg nye bakker på den, det hjalp ik, så ved nærmere eftersyn
viste det sig at det ene stempel i hjul cylender sad fast
den er nu renoveret, men skidtet bremser stadig skævt,
den virker nu men ik godt nok efter mine egne krav, om det så er ide for de
max 30%
at de tillader hos SBI ved jeg ikke. det vil jeg så bruge min aften på, for
satser på en chance tid i morgen formiddag
MVH
Gert Møller
| |
Ukendt (13-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-01-05 20:56 |
|
voldskævt det er så en anden snak,
> som jeg knokler med nu.
> for ja den dumpede på det skævbremsning på 2 aksel 52%
> så først smed jeg nye bakker på den, det hjalp ik, så ved nærmere eftersyn
> viste det sig at det ene stempel i hjul cylender sad fast
> den er nu renoveret, men skidtet bremser stadig skævt,
> den virker nu men ik godt nok efter mine egne krav, om det så er ide for
> de
> max 30%
> at de tillader hos SBI ved jeg ikke. det vil jeg så bruge min aften på,
> for
> satser på en chance tid i morgen formiddag
Renoveret????
En ny hjulcylinder koster ca. 100 Kr......helt ærlig....
--
Tom
| |
Gert (13-01-2005)
| Kommentar Fra : Gert |
Dato : 13-01-05 22:46 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41e6d253$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> voldskævt det er så en anden snak,
> > som jeg knokler med nu.
> > for ja den dumpede på det skævbremsning på 2 aksel 52%
> Renoveret????
> En ny hjulcylinder koster ca. 100 Kr......helt ærlig....
nå ja men nu havde jeg sættet liggende og det var gratis
og en ny til min koster 60,- kr
der er kommet en ny på nu, i håb om at det hjalp, men ak nej, den bremser
men stadig skævt. :-/
nu gider jeg ik mere for i aften, er os blevet køresyg af alle de
bremseture, og min vej ser ud som var der lige kørt sten på
så om ik andet så slipper jeg for at lægge sten på i år )
MVH
Gert Møller
| |
Christian B. Andrese~ (14-01-2005)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 14-01-05 10:40 |
|
"Gert" <GRM@c.dkk> wrote in message
news:41e6aad7$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Gert" <GRM@c.dkk> skrev i en meddelelse
> news:41e2ab83$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Haløjsa i gruppen.
> >
> > jeg roder jo med udstødningen på bilen, og har fået udskiftet KAT og
> > bagpotte,
> > og som en sikkerhed har jeg også sat kontanter i en ny lambda sonde til
> > dyret.
>
> nå for sådan lige at følge op på mit CO problem og lambdasonde problem.
>
> så stillede jeg samme spørgsmål inden på http://golf2.dk
> og så blev jeg da ellers supportet i hoved og R*V
>
> sonden er blevet gennem målt på langs og på tværs og midt imellem, og alle
> tal endte med at være ok.
Kan du ikke fortælle lidt om hvad du målte og hvordan, da jeg snart skal til
at fuske med en lambda sonde til et pillefyr ?
--
mvh/rg. Christian
| |
Gert (14-01-2005)
| Kommentar Fra : Gert |
Dato : 14-01-05 11:54 |
|
"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:41e7937f$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kan du ikke fortælle lidt om hvad du målte og hvordan, da jeg snart skal
til
> at fuske med en lambda sonde til et pillefyr ?
>
jo da gerne.
først skal jeg lige sige, at nr1 ville være at måle med et Scope,
da jeg har ladet mig fortælle at en sådan sonde kan svinge mellem 0,1 og 0,8
Vdc
og det hurtigere end et mutimeter kan måle.
sonden der måles på er en med kun en leder.
men har målt som følger
mellem ledning fra sonde og ledning fra styreboks
(sonde)~~~~~~~~(multimeter Vdc)~~~~~~~(styreboks)
måling der i tomgang ca. 0,67 VDC
mellem ledning fra sonde og + på batteri (ledning fra styreboks adskilt)
(sonde)~~~~~~~(multimeter Vdc)~~~~~~~(+ Batteri)
måling der i tomgang ca 13,2 Vdc
håber det kan bruges til noget
Mvh
Gert Møller
| |
Christian B. Andrese~ (14-01-2005)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 14-01-05 12:13 |
|
"Gert" <GRM@c.dkk> wrote in message
news:41e7a4a5$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:41e7937f$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
> > Kan du ikke fortælle lidt om hvad du målte og hvordan, da jeg snart skal
> til
> > at fuske med en lambda sonde til et pillefyr ?
> >
>
> jo da gerne.
>
> først skal jeg lige sige, at nr1 ville være at måle med et Scope,
Ikke noget problem så
> da jeg har ladet mig fortælle at en sådan sonde kan svinge mellem 0,1 og
0,8
> Vdc og det hurtigere end et mutimeter kan måle.
>
> sonden der måles på er en med kun en leder.
>
> men har målt som følger
>
> mellem ledning fra sonde og ledning fra styreboks
>
> (sonde)~~~~~~~~(multimeter Vdc)~~~~~~~(styreboks)
> måling der i tomgang ca. 0,67 VDC
>
> mellem ledning fra sonde og + på batteri (ledning fra styreboks adskilt)
>
> (sonde)~~~~~~~(multimeter Vdc)~~~~~~~(+ Batteri)
> måling der i tomgang ca 13,2 Vdc
>
> håber det kan bruges til noget
Mange tak.
--
mvh/rg. Christian
| |
Gert (14-01-2005)
| Kommentar Fra : Gert |
Dato : 14-01-05 10:38 |
|
"Gert" <GRM@c.dkk> skrev i en meddelelse
news:41e2ab83$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Haløjsa i gruppen.
>
> jeg roder jo med udstødningen på bilen, og har fået udskiftet KAT og
> bagpotte,
sikken en dejlig dag det er.
var til chancesyn her til morgen, og kom ind kl 8:20 (stor ros og tak for
fin service til SBI i Rønne)
føst var de rlige bøvl med at systemet ikke kunne hitte bilen, på trods af
at den var der i går.
men da det var klaret /efter ca 20 min) blev bremsen testet. 6%
skævbremsing, det kan man jo ikke brokke sig over
så bilen er godkendt og nrpladerne hentet.
så de skal skrues fast
takker for hjælp
god weekend til alle
MVH
Gert Møller
| |
|
|