Hejdav
Man skal naturligvis ikke bruge sandpapir og andre slibninger efter
sandblæsningen, så er fidusen jo væk (den gode malingsvedhæftning).
Samt at arbejdet med sandblæsningen i så fald også er
spildt/overflødigt.
Jeg kender ikke noget til vandsandblæsning, men har fået en sludder
med en sandblæser: På biler skal man være forsigtig med
sandblæsning: Brug højst korn 0,5, da størrer korn er for hård ved
metallet... og brug et relativt lavt tryk, så du ikke blæser huller i
karossen.
Når man har sandblæst, ligner metallet et krater, så det skal dælme
spartles ud og slibes inden der males!
Jeg har selv lavet rust på biler, men har været irreteret over, at
rusten boblede frem igen efter ca. et halvt år.
Derfor fik jeg en sludder med den lokale autolarker, som anbefalede mig
følgende:
Rens først grundigt stedet du skal reparerer, så der ikke er snavs
olie og fedt tilbage (f.eks. med acetone).
Sæt en stålbørste på boremaskinen (hedder sådan een en rundel?),
og fjern al løs maling og rust.
Sandblæsning skulle kun være nødvendig på steder du ikke kan komme
til med boremaskinen.
Affedt en gang mere med acetone.
Det er ikke nødvendigt at AL rust er væk, da du efterfølgende bruger
2 omgange rustomdanner på metallet. (Det skal være sort når det er
tørret, for at det har ædt alt rust)... Og husk for guds skuld, at
hælde den sjat rustomdanner du skal bruge i et lille bæger, da du
ødelægger effekten af rustomdanneren, hvis du putter en pensel med
rust på ned i flasken med rustomdanneren!
Spray grunder på og spartel ud. Når du sliber spartelmassen, er det
ikke så vigtig at der kommer blank metal frem, da du grunder, når
slibearbejdet er færdigt.
Så er du klar til at male, og det er her tricket er:
Du kan naturligvis købe et rigtig autolak, som koster ca kr 500,- for
en halv liter, samt at du skal have et meget dyrt sprøjteanlæg, for
at det bliver godt...
MEN: Køb en spraymaling, naturligvis i den rigtige farve, og sprøjt
det på.
Problemet med disse spraymalinger er, at fugt kan trænge gennem
lakken, så stedet derved ruster igen. Derfor skal du give stedet
klarlak bagefter, og behandle bagsiden af reparationsstedet med
hulrumbehandling, for at være sikker på, at rusten ikke kommer
tilbage.
En anden ting TDN: Vil du rense betonfliser med højttryksrenser?
Mvh
c",) Bjarne