Tak for begge svar.
Sagen kommer af at min bil lige er dumpet til syn idet den forurener.
CO værdien er 5 * højere end tilladt ved 2500 omdrejninger og også for høj
ved tomgang. I sommers blev katalysatoren skiftet og de målte ikke på
forureningen dengang.
Min mekaniker er så begyndt at snakke om udskiftning af Lambda sonden og jeg
ville lige høre her i gruppen om det kan lyde sansynligt eller om han bare
prakker en eller anden yderliger udgift på mig.
Miljørapporten ser sådan ud:
http://home19.inet.tele.dk/thxtex/sb.jpg.
Kuglepens skriften er synsmandens og viser de tilladte værdier.
Med venlig hilsen
Thomas
"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41e0301d$0$23093$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> "Thomas Szücs" <syx@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:41e00eb7$0$1120$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Er der nogen herinde, som 'på dansk' kan forklare Lambda sondens funktion
>> og hvad det har med en bils forurening at gøre?
>
> Lambda er betegnelsen for forholdet mellem luft og benzin. Af henzyn til
> katalysatorens levetid skal lambda holdes på 14.7, og det kan denne sonde
> måle.
> Den registrerer altså, om blandingsforholdet mellem benzin og luft er
> korrekt. Hvis sonden ikke virker eller endnu værre giver forkerte signaler
> vil motorstyringen enten gå på nødprogram eller forsøge at korrigere ud
> fra forkerte data. Resultatet er forkert blanding, som enten giver for fed
> blanding (øget forbrug/forurening) eller for mager: Øget varmeudvikling
>
> Leo
>