Hej Michael,
"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> wrote in message
news:41dc5507$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har kigget på en Toyota Avensis D4-D, og forhandleren fortalte at
> indtil for nylig var de monteret med oliefyr for at kabinen kan blive varm
> når det er koldt - det har vi jo hørt om før, men jeg troede faktisk ikke
> det gjaldt dieselmotorer på den størrelse...
Uha... Jeg har haft en Citroen 2.0 HDI som lånebil et par gange, man skulle
godt nok lige køre nogen (...ret mange...) kilometer i frostvejr før den
begyndte at levere noget der mindede om varme.
Der er nu vist også mange nyere diesel biler der har det, et lille oliefyr
altså. Det fungerer perfekt, min "nye" bil begynder at varme ordentligt
ganske få minutter efter den er startet ihvertilfælde ned til -5°C.
> Har fortalte efterfølgende at Toyota var blevet lidt trætte af at købe sig
> til disse oliefyr så de nu havde fundet på en alternativ løsning.
> De kan nu vende airconditionen om så den laver varme i stedet for kulde !
Men det er jo også ganske smart, jeg har samme system hjemme i mit hus - en
varmepumpe på hver etage der kan levere varme om vinteren og køle om
sommeren! Om den nu er helt optimalt i en bil ved jeg ikke, de varmepumper
jeg har set yder ingen varmeeffekt ved så vidt jeg husker under -7°C (netop
derfor skal man have supplerende varme i et hus med varmepumper) - men i
bilen er det jo ikke særlig fedt at hvis du starter i 15°C frost så er der
bare NUL varme... Så ville jeg nok foretrække løsningen med en lille
oliebrænder
Forresten er fidusen ved varmepumper i huse den, at den yder en hel del mere
varme end det der svarer til den strøm, som den forbruger.
** Lars