"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:41DAAF27.E3E9C99E@carftp.com...
> Christensen wrote:
>
> > Men fare for at starte en mindre krig udi motorreligion, kunne det være
> > spændende at høre alle jeres input til fordele og ulemper ved
> > motorkonstruktionerne V6 (mange), række-6 (BMW helligdom) og boxer-6
(bl.a.
> > Porsche domæne).
>
> R6'eren har en fordel i at den er perfekt afbalanceret af natur,
> det vil sige motoren er vibrationsfri. Ulempen er længden.
> Optimalt set skal en bil helst have al vægten mellem for- og
> bagakslen - jo længere foran forakslen eller bag bagakslen tingene
> befinder sig, des større "pendulvirkning" vil der være ved sving.
> Længden af en R6'er gør at det kan være svært at få motoren til at
> ligge bag forakslen uden at det samtidigt går ud over
> kabinepladsen. Længden på krumptapakslen kan også være et problem,
> det kan give tendens til at den opfører sig som et "sjippetov" når
> det går hedt for sig. Sjippetovet kan løses ved flere
> krumptapsøler, men det øger samtidig friktionen og giver
> effekttab, så det er lidt et kompromis. Fordi R6'eren er en
> "lodret" motor vil den have et ret højt tyngdepunkt.
>
> V6'eren har fordelen af at være næsten halv længde af R6'eren. Den
> er nemmere at placere centralt og det er nemmere at fremstille en
> krumptap der ikke "sjipper". Ulemperne er at den ofte er tungere
> end R6'eren pga. den har to topstykker fremfor et enkelt, samt at
> motoren ikke fra naturens hånd er i balance. En V6'er vil have en
> modsat roterende balanceaksel og at drive den koster effekt. Hvis
> ellers fabrikanten af V6'eren har formået at holde vægten af
> topstykkerne nede, så bør den have et lavere tyngdepunkt end
> R6'eren.
>
> B6'eren har ligesom R6'eren medfødt balance. Motoren er kort som
> en V6'er, men fordi stemplerne ligger ud til siden er motoren
> meget bred. Hos Subaru ligger motoren foran forakslen, hos Porsche
> 911 ligger den bag bagakslen, ingen af delene er som sådan
> optimalt, selv om begge fabrikanter har formået at kompensere
> temmeligt fornuftigt for det. Fordi motoren er flad er
> tyngdepunktet meget lavt, til gavn for køreegenskaberne.
>
> > Findes der nogle absolute facts?
>
> Jeg havde engang et link til en side der forklarede alt det med
> balancen rigtigt godt, men det hjælper jo ikke alverden når jeg
> ikke kan genfinde den..
>
> > F.eks. hvorfor sværger BMW (som nogle af de eneste vel? (+Lexus)) til
> > rækkeprincippet i 2-3,5 liters området? - udover den uovertrufne lyd
> > naturligvis.
>
> Jeg tror den slags valg har meget med historie og tradition at
> gøre. Englænderne sværger til deres "straight six" som en rigtig
> sportsvognsmotor, selv om de første R6 sportsvogne ofte havde
> ældgamle stødstangsmotorer der kom fra lastbiler. På et tidspunkt
> ender det med at blive en tradition, mere end en praktisk
> overvejelse - at Porsche fx. har holdt fast i luftkøling af deres
> B6'ere i 911, på trods af at det må have givet massive
> varmeproblemer da de begyndte at bruge turbo, kan vist ikke
> tilskrives meget andet end "at sådan er det bare, en 911 er
> luftkølet, basta!". At forestille sig BMW uden en R6'er på
> programmet er også svært..
>
> > Og hvad med Porsche? Den lyder altså mærkelig når den får tæv.
>
> 911'eren har den der fløjtelyd fra luftkølingen hvis det er den du
> tænker på..
>
> > Og hvad er
> > der med vinklen på cylindrene i en V-konstruktion?
>
> Jo større vinkel, des lavere tyngdepunkt. Derudover er vinklen med
> til at bestemme hvor meget motoren vibrerer, der er vinkler der er
> bedre end andre på det punkt.
>
> > og er en 180 graders V
> > motor en Boxer?
>
> Nej. I boxeren "bokser" stemplerne overfor hinanden, dvs. de
> bevæger sig begge udad samtidigt og begge indad samtidigt. I 180
> graders V motoren bevæger stemplerne sig fra side til side, dvs.
> to stempler overfor hinanden bevæger sig samtidigt mod højre og
> lidt efter bevæger de sig samtidigt mod venstre - det giver
> vibrationer der er til at få øje på. I boxeren "udligner" de to
> stempler overfor hinanden hinandens vibrationer.
>
> Forskellen ligger i krumptapakslen, se
> <
http://www.carftp.com/boxerv4.jpg>
>
> > Hvad siger folket?
>
> Folket har talt!
>
> --
> Hygge..
> Thomas
>
> <
http://www.carftp.com> - a library of car videos.
Porsche gik jo også over til vandkøling fra og med 996, da det ikke rigtig
kunne lade sig gøre længere...
993 regnes derfor af mange som den sidste rigtige...
Mvh.
Frederik