"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.12.29.16.39.35.30460@p7.dk.invalid...
> On Wed, 29 Dec 2004 16:02:11 +0100, Tom wrote:
>
>> Regler ER faktisk sådan at bilinspektørene må gå ind og lave
>> enkeltgodkendelser. Men ind til videre afviser SB bare med begrundelse at
>> der ikke er en TuV eller andet godkendelse. De kunne jo være fint hvis de
>> selv kunne lave nogle faglige skøn i stedet for at henvise til andre.
Det er jo ikke ALLE Tüv godkendelser der går igennem.
Feks. så er højden på lygter et DK særkrav.
>> Men det er muligt at personalet ikke er skolet i at kunne foretage disse
>> skøn hos SB
Hvad med at indføre differentierede syn?
Sådan at forstå at der var et synssted for ganske standard biler.
Tag nu feks. Fru Knudsen, der kommer med sin Yaris.
At syne en bil hvor der ikke er ændret en skrue på.
Det kan da umuligt være det samme som at syne Hr. Knudsens top tunede bil.
NB: Navnet Knudsen er HELT tilfældigt valgt.
Når bilen så bliver indkaldt til syn, skal ejeren svare på om den er
standard, eller konstruktivt ændret.
Hvis der så bliver svaret, at der ikke er ændret på bilen og det modsatte
viser sig ved synet.
Så skal ejeren stille til omsyn, hvor eksperterne står klar med åbne arme,
ved skafottet
> Jeg kan til dels følge din tankegang, men der er et par ting der bliver
> svære at håndtere. Når nu du gerne vil have lavere priser (jeg syntes
> faktisk ikke det er fordi det er voldsomt dyrt) så må det også betyde
> at omkostningerne til personale skal holdes på et minimum, dvs. der
> bliver hvert fald ikke ansat folk der kan gennemskue hvorvidt en
> eftermonteret turbo er gjort under hensyntagen til samtlige danske regler
> (fx. bremser er opgraderet, kendskab til bilens svage punkter når den
> får flere kræfter, gearkasse mv) og de bliver heller ikke holdt
> opdateret med al viden indenfor nye bilmodeller mv. Derudover er
> problemet, hvis en laver et uheld med en bil hvor det bevises at det der
> er blevet lavet var lavet uforsvarligt, så står synsmanden måske med
> ansvaret da han har godkendt den? Der er jo en årsag til at de vil se en
> faglig og kvalificeret godkendelsesorganisation bag ændringer, det syntes
> jeg er ganske fornuftigt!
Så skal de også være parat til, at acceptere en fremmed nations godkendelse.
Netop af denne grund, kan alle ikke uddannes til eksperter på alle områder.
> Så medmindre den danske holdning og lovgivning bliver lavet
> grundlæggende om, så skal du nok ikke forvente de store fordele.
Loven burde ændres så, fremmede godkendelser også kunne accepteres.
> Når det er sagt, så er det da rart at der bliver lidt konkurrence, blot
> at kvaliteten ikke bliver forringet (ikke sagt at den er i top med SB
> idag)
Det synes jeg så absolut ikke, at den er.
> På sin vis kan man måske godt forstå de starter i Silkeborg, der er
> dælme mange bilforhandlere indenfor et meget lille område.
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC