"Nicolai" <gg@roc.dk> skrev i en meddelelse
news:9Ivzd.77520$Vf.3640349@news000.worldonline.dk...
> Enig, benzin uden turbo giver det ingen mening at chippe
Blot for at dokumentere din vildfarelse er der efterfølgende
en længere kvalificeret redegørelse. Et ekstrakt af teksten
følger hér:
"Resultatet i Alfaens tilfælde var ganske vellykket. Og svarer til, hvad
ejeren tidligere fik ud af at få tænding og Weber-karburatorerne justeret
ordentligt ind på sin gamle Alfasud i 80erne"
For dem - der ikke ved, hvad dårlig tænding ogmisjusterede
Weber betyder for en bil - kan siges, at det svarer til at køre
på 5 cylindere i en 6 cylindret bil
Hele artiklen:
Elektronisk medvind
Af CARL J. BUUS og MOGENS THERKILDSEN
Vi kalder det populært for "chiptuning". Men det handler mere om at justere
en motor ind, så den yder sit bedste på alle områder. På en moderne bil kan
det klares med en ekstra elektronikboks, der ændrer på fabrikkens
gennemsnitsindstillinger, så det hele arbejder lidt bedre sammen.
Der var engang, da en dygtig mekaniker kunne hente de sidste 10 pct. af
bilens potentiale, uden at der var tale om en egentlig tuning. Men derimod
om en nøje justering af det bestående, hvor hjertet kunne være en dobbelt
Weber karburator eller noget i den retning.
Den tid er forbi - men de samme uudnyttede kræfter ligger dog stadig gemt
under motorhjelmen. Nu skal de blot findes med en computers hjælp.
Fabrikkerne går nemlig sjældent "lige til stregen", når de konstruerer
motorstyringer. De kniber lidt her og der, udmagrer benzintilførslen og
stiller tændingen, så man i gennemsnit får den bedst tænkelige økonomi og
den laveste emission. På den måde leveres en hel motorserie med de samme
indstillinger, som ikke nødvendigvis er udtryk for, hvad hver enkelt maskine
egentlig kan præstere af både kraft og miljøvenlighed, hvis de blev kælet
for hver især.
Det er de "skjulte" procenter, man kan gå på jagt efter, også i moderne,
elektronikstyrede motorer.
Der er to mål for den form for "tuning": Det vigtigste er at forøge
drejningsmomentet og eventuelt at flytte det nedad. Populært sagt - at
skaffe et hårdere tråd i pedalerne fra et lavere omdrejningstal. Det andet
er at få motoren til at yde sit maksimale, uden at det går ud over økonomi
og miljøvenlighed.
Den værdifulde sidegevinst - som dog ikke altid er en selvfølge - er, at
bilen efter optimeringen bliver mere komfortabel at køre - eftersom et bredt
fordelt drejningsmoment udjævner eventuelle kedelige huller og voldsomme
toppe i ydelsen.
Italiensk forsøgskanin
Vi forsøgte os med kuren på en Alfa Romeo 156 2,0 årgang 1998 med 80.000 km
på uret. En meget velkørende bil i standardtrim - men også med et
turboagtigt afsæt ved 3000 omdr. og en lidt astmatisk opførsel under 3000
omdr. - hvor man ligefrem kan mærke, at bilen får for lidt benzin. Det hul
og den top i ydelsen måtte gerne afløses af en mere glidende aflevering af
kræfterne og et bedre bundtræk.
Da vi ikke ville røre ved standardcomputeren, valgte vi en mild tuning med
en SMT6 boks eller Smart Tuner, der kan det hele, uden at man ødelægger den
oprindelige opsætning af systemerne.
Vi lod Per Mai, Scantune i Galten ved Århus, der forhandler Smart Tuner
boksen, udføre arbejdet. Det kræver dyb indsigt i alle motorens funktioner
og det elektroniske system for at justere motoren. Og sidst, men ikke
mindst: Et præcist rullefelt med det nødvendige tilbehør af elektronik og
skærme.
Med Smart Tuner er der mulighed for at justere tænding og blandingsforhold
mellem benzin og luft i tomgang, dellast og fuldlast, at justere on/off
funktionen i forhold til gasspjæld, omdrejninger, vacuum og motortemperatur,
at justere/kontrollere de elektronisk styrede variable knastaksler og at
flytte på omdrejningsbegrænseren. En sjov detalje: Det elektroniske
speedometer kan også korrigeres med teknikken, hvis der er fejlvisning.
Stadig original bil
En fordel ved metoden er, at bilens egen computer ikke ændres eller sættes
ud af spillet. Smart Tuneren er en slags hjælper for bilens egen
motorstyring. I praksis opsnapper boksen signalerne i bilens egen computer,
ændrer dem og sender dem videre. Boksen kan bare fjernes igen, hvorpå bilen
kører videre i fabrikstrim. Ligesom den kan afmonteres og tages med til den
næste bil - dog ikke uden at blive indstillet på ny.
Systemet kan monteres på alle benzindrevne biler og kan bruges til at løse
problemer med hakkerier og dårlig effekt eller benzinøkonomi, som ikke
umiddelbart kan løses via forhandlerens diagnosestik.
Hele operationen varede tre timer inklusive test af bilen på rullefelt før
monteringen, hvor alle værdier blev udskrevet fra skærmene og efter
tuningen, hvor sammenligningerne blev foretaget. Al justering af den nye
boks foretages, mens bilen kører på rullefeltet.
Monteringen er ret kompliceret, da man går ind i ledningsnettet, der
forbinder de elektroniske komponenter og kobler Smart Tuneren ind. Her skal
ejere med svage nerver holde sig væk.
Resultatet i Alfaens tilfælde var ganske vellykket. Og svarer til, hvad
ejeren tidligere fik ud af at få tænding og Weber-karburatorerne justeret
ordentligt ind på sin gamle Alfasud i 80erne.
Mere brugbar kraft
I 156eren blev der fyldt mærkbart mere ydelse i "hullet" under de 3000 omdr.
Så nu skal der ikke mere fuld pedal til, for at bilen kommer lidt friskt ud
af hullerne ved start fra stilstand. Mere væsentligt: Den er tydeligt mere
"blød" at køre i, fordi ydelsen leveres mere lineært og harmonisk.
Måleresultater for bilens præstationer viser ikke revolutionerende
forskelle - men dog klare forbedringer: Især er accelerationen 70-120 km/t.
i femte gear mærkbart kvikkere og overstået på 15,2 sek. - to sekunder
hurtigere end før. 0-100 km/t. på otte sek. rent er et halvt sekund bedre
end før.
Også en erfaren Alfaekspert mærker forskellen. Vi lod Arne Juel, Alfa Romeo
i Hovedgård, prøve bilen: »Der er tydelig forskel fra
standardindstillingerne. Bilen trækker klart hårdere i bunden og løber
friskere og mere villigt op i omdrejninger end normalt for en toliters
156'er.«
Målt på rullefeltet er motoren faktisk også blevet stærkere - i kurverne på
grafikken udtrykt i en forbedring af drejningsmomentet fra 187,6 Nm til
202,7 Nm, endda ved et lavere omdrejningstal. Samtidig er den maksimale
effekt steget fra 152,6 til 164,5 hk.
Resultatet blev opnået ved at øge benzintilførslen ved lavere omdrejninger
og i øvrigt justere blandingsforhold og tænding ind til det idelle - uden
overhovedet at overskride grænserne for emissioner.
Benzinøkonomien ligner foreløbig sig selv - om end vi godt er klar over, at
indgrebet vil koste mere, hvis kræfterne bruges tilsvarende meget. Modsat
burde bilen ved den sædvanlige normale køreform være optimalt økonomisk,
fordi det hele nu passer bedre sammen.
Prisen for den elektroniske opgradering med en SMT6 Smart Tuner boks
begynder ved 3300 kr. incl. moms og montering. I Alfaens tilfælde koster
kuren 4400 kr