|
| Varme hjælp Fra : Aragorn25 |
Dato : 22-12-04 15:11 |
|
Bil: Fiat Punto 1.2 75SX, 1995, 132000km.
Problem: Bilen bliver ikke varm!
Har lige kørt 30 min, både motorvej og hovedvej. Varmen kommer ikke öp på
halv, den går kun 1/4 del op på måleskiven. Det der irriret mig mest er, at
der kun kommer lun gent luft i bilen, det er lidt røv om morgnen i
minusgreder....
Efter 30 mins køretur, åbner jeg køberen og kigger/mærker med følgennde
resultat:
1: hånd oven på topdækslet, ok varm
2: hånd på køleren + kølerslangen der fører vand ind og ud, lungent.
3: bilen kører stadig i tomgang, jeg har kørt 30min, og jeg båner forsigtigt
ekspantionsbeholderen, vanget står på max, jeg sætter en finger i vandet,
mens bilen stadig kører, og vandet er lunkent... jeg har lige kørt 30KM!!!
Hvad er det? hvad gør jeg?
Mit gæt er noget med termostaten, hvor åbner jeg og kigger? skal den skubbes
på plads? fjernes kalk? eller bare skiftes ud? skal man skifte pakning på
fiat punto når man kommer ind på termostaten? eller kan jeg bare åbne og
lukke?
mvh
Dennis
| |
Mikael L (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Mikael L |
Dato : 22-12-04 16:03 |
|
"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41c98074$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Bil: Fiat Punto 1.2 75SX, 1995, 132000km.
>
> Problem: Bilen bliver ikke varm!
>
> Har lige kørt 30 min, både motorvej og hovedvej. Varmen kommer ikke öp på
> halv, den går kun 1/4 del op på måleskiven. Det der irriret mig mest er,
> at der kun kommer lun gent luft i bilen, det er lidt røv om morgnen i
> minusgreder....
>
> Efter 30 mins køretur, åbner jeg køberen og kigger/mærker med følgennde
> resultat:
>
> 1: hånd oven på topdækslet, ok varm
> 2: hånd på køleren + kølerslangen der fører vand ind og ud, lungent.
> 3: bilen kører stadig i tomgang, jeg har kørt 30min, og jeg båner
> forsigtigt ekspantionsbeholderen, vanget står på max, jeg sætter en finger
> i vandet, mens bilen stadig kører, og vandet er lunkent... jeg har lige
> kørt 30KM!!!
>
> Hvad er det? hvad gør jeg?
>
> Mit gæt er noget med termostaten, hvor åbner jeg og kigger? skal den
> skubbes på plads? fjernes kalk? eller bare skiftes ud? skal man skifte
> pakning på fiat punto når man kommer ind på termostaten? eller kan jeg
> bare åbne og lukke?
Det lyder som en ny termostat. Den koster 200kr. hos www.krogslund.dk Der
står det er med hus. Men jeg har lige kigget i Haynes og der står at den
sidder lige under strømfordeleren på topstykket og at du skal bruge en
pakning.
Mikael
| |
Aragorn25 (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Aragorn25 |
Dato : 22-12-04 16:11 |
|
ok, hvad mener du " med hus"???
Ved du om pakningen følger med?
Kan det være ander end termostat? hvordan kan jeg være sikker på at det er
der?
mvh
Dennis
"Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> skrev i en meddelelse
news:41c98c86$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:41c98074$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Bil: Fiat Punto 1.2 75SX, 1995, 132000km.
>>
>> Problem: Bilen bliver ikke varm!
>>
>> Har lige kørt 30 min, både motorvej og hovedvej. Varmen kommer ikke öp på
>> halv, den går kun 1/4 del op på måleskiven. Det der irriret mig mest er,
>> at der kun kommer lun gent luft i bilen, det er lidt røv om morgnen i
>> minusgreder....
>>
>> Efter 30 mins køretur, åbner jeg køberen og kigger/mærker med følgennde
>> resultat:
>>
>> 1: hånd oven på topdækslet, ok varm
>> 2: hånd på køleren + kølerslangen der fører vand ind og ud, lungent.
>> 3: bilen kører stadig i tomgang, jeg har kørt 30min, og jeg båner
>> forsigtigt ekspantionsbeholderen, vanget står på max, jeg sætter en
>> finger i vandet, mens bilen stadig kører, og vandet er lunkent... jeg har
>> lige kørt 30KM!!!
>>
>> Hvad er det? hvad gør jeg?
>>
>> Mit gæt er noget med termostaten, hvor åbner jeg og kigger? skal den
>> skubbes på plads? fjernes kalk? eller bare skiftes ud? skal man skifte
>> pakning på fiat punto når man kommer ind på termostaten? eller kan jeg
>> bare åbne og lukke?
>
> Det lyder som en ny termostat. Den koster 200kr. hos www.krogslund.dk Der
> står det er med hus. Men jeg har lige kigget i Haynes og der står at den
> sidder lige under strømfordeleren på topstykket og at du skal bruge en
> pakning.
>
> Mikael
>
>
| |
Mikael L (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Mikael L |
Dato : 22-12-04 20:41 |
|
"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41c98e5c$0$215$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> ok, hvad mener du " med hus"???
> Ved du om pakningen følger med?
Med hus betyder at det ikke er en løs termostat, men det er monteret i et
hus, så det er en hel klump du skruer af topstykket. Jeg ved ikke om
pakningen følger med.
> Kan det være ander end termostat? hvordan kan jeg være sikker på at det er
> der?
Ud fra det du har beskrevet er det termostaten. Hvis slangerne på begge
sider af termostaten er lunkne og det forbliver sådan, så er der ikke så
mange andre muligheder
Mikael
| |
Anders Thorup (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 22-12-04 16:06 |
|
Aragorn25 wrote:
<SNIP, mangler varme>
>
> Mit gæt er noget med termostaten, hvor åbner jeg og kigger? skal den
> skubbes på plads? fjernes kalk? eller bare skiftes ud? skal man
> skifte pakning på fiat punto når man kommer ind på termostaten? eller
> kan jeg bare åbne og lukke?
>
Det er næsten med sikkerhed din termostat der er åben hele tiden.
Den er ret nem at skifte på de fleste biler, og sikkert også på en Punto.
En ny termostat koster vel omkring 100kr ved T-hansen og så skal du lige
have en o-ringspakning med.
Hvis termostaten ikke lukker, vil der hele tiden løbe vand igennem køleren,
og med de temperature vi har nu vil motoren ikke kunne varme vandet
ordenligt op.
Det kan efter min mening ikke betale sig at prøve på at reparere den, når en
ny er relativt billig.
--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
Ex. Honda VFR750F ejer
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup
| |
Ukendt (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-12-04 20:23 |
|
"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse
news:cqc2gl$27s4$1@news.cybercity.dk...
> Aragorn25 wrote:
> <SNIP, mangler varme>
>>
>> Mit gæt er noget med termostaten, hvor åbner jeg og kigger? skal den
>> skubbes på plads? fjernes kalk? eller bare skiftes ud? skal man
>> skifte pakning på fiat punto når man kommer ind på termostaten? eller
>> kan jeg bare åbne og lukke?
>>
>
> Det er næsten med sikkerhed din termostat der er åben hele tiden.
> Den er ret nem at skifte på de fleste biler, og sikkert også på en Punto.
>
> En ny termostat koster vel omkring 100kr ved T-hansen og så skal du lige
> have en o-ringspakning med.
O-ringen er da med i pakken
--
Tom
| |
Lasse Rønlev (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Lasse Rønlev |
Dato : 22-12-04 17:43 |
|
Hej!
Hvis det KUN er kabinevarmen det er gået ud over, så er det måske bare fordi
bilen mangler kølevand... Det har jeg netop prøvet... (Og ved det at du
fryser, tror du måske, at måleren i instrumentbordet plejer at nå højere op?
Lasse
"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41c98074$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Bil: Fiat Punto 1.2 75SX, 1995, 132000km.
>
> Problem: Bilen bliver ikke varm!
>
> Har lige kørt 30 min, både motorvej og hovedvej. Varmen kommer ikke öp på
> halv, den går kun 1/4 del op på måleskiven. Det der irriret mig mest er,
> at der kun kommer lun gent luft i bilen, det er lidt røv om morgnen i
> minusgreder....
>
> Efter 30 mins køretur, åbner jeg køberen og kigger/mærker med følgennde
> resultat:
>
> 1: hånd oven på topdækslet, ok varm
> 2: hånd på køleren + kølerslangen der fører vand ind og ud, lungent.
> 3: bilen kører stadig i tomgang, jeg har kørt 30min, og jeg båner
> forsigtigt ekspantionsbeholderen, vanget står på max, jeg sætter en finger
> i vandet, mens bilen stadig kører, og vandet er lunkent... jeg har lige
> kørt 30KM!!!
>
> Hvad er det? hvad gør jeg?
>
> Mit gæt er noget med termostaten, hvor åbner jeg og kigger? skal den
> skubbes på plads? fjernes kalk? eller bare skiftes ud? skal man skifte
> pakning på fiat punto når man kommer ind på termostaten? eller kan jeg
> bare åbne og lukke?
>
> mvh
> Dennis
>
>
>
| |
Aragorn25 (23-12-2004)
| Kommentar Fra : Aragorn25 |
Dato : 23-12-04 07:53 |
|
Der er massere vand på
Den står lidt over max
Ok, jeg smutter lige en tur til thansen i glostrup, håber de har delne
hjemme.
Ellles vil jeg sige 1000tak for alle jeres geniale svar, og ønske jeg en god
jul
Mvh
Dennis
"Lasse Rønlev" <40610633@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
news:4uhyd.76853$Vf.3632591@news000.worldonline.dk...
> Hej!
>
> Hvis det KUN er kabinevarmen det er gået ud over, så er det måske bare
> fordi bilen mangler kølevand... Det har jeg netop prøvet... (Og ved det at
> du fryser, tror du måske, at måleren i instrumentbordet plejer at nå
> højere op?
>
> Lasse
>
> "Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:41c98074$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Bil: Fiat Punto 1.2 75SX, 1995, 132000km.
>>
>> Problem: Bilen bliver ikke varm!
>>
>> Har lige kørt 30 min, både motorvej og hovedvej. Varmen kommer ikke öp på
>> halv, den går kun 1/4 del op på måleskiven. Det der irriret mig mest er,
>> at der kun kommer lun gent luft i bilen, det er lidt røv om morgnen i
>> minusgreder....
>>
>> Efter 30 mins køretur, åbner jeg køberen og kigger/mærker med følgennde
>> resultat:
>>
>> 1: hånd oven på topdækslet, ok varm
>> 2: hånd på køleren + kølerslangen der fører vand ind og ud, lungent.
>> 3: bilen kører stadig i tomgang, jeg har kørt 30min, og jeg båner
>> forsigtigt ekspantionsbeholderen, vanget står på max, jeg sætter en
>> finger i vandet, mens bilen stadig kører, og vandet er lunkent... jeg har
>> lige kørt 30KM!!!
>>
>> Hvad er det? hvad gør jeg?
>>
>> Mit gæt er noget med termostaten, hvor åbner jeg og kigger? skal den
>> skubbes på plads? fjernes kalk? eller bare skiftes ud? skal man skifte
>> pakning på fiat punto når man kommer ind på termostaten? eller kan jeg
>> bare åbne og lukke?
>>
>> mvh
>> Dennis
>>
>>
>>
>
>
>
| |
|
|