Hej Henrik
Da der ingen respons har været min min lange smøre jeg har skrevet sender
jeg den lige igen. Der var nogle problemer på newsserveren da jeg postede
indlæget og jeg er bange for den timer jeg brugte på at skrive denne mail er
spildt. Der for kommer den lige igen.
Overvej lige at du kan sælge din GS 500 E og så købe f.eks en GPZ 500 S til
en merpris af de 7000Kr. En GPZ har kåbe og 10-15HK mere alt efter hvilken
årgang af GS 500 E du har.
Hvis du piller en masse ved din GS 500 bliver den ikke mere værd af den
grund. Jeg ser dog en stor forskel på tuning og justering-vedligehold. Jeg
kan selv nikke genkendende til at holde af sin motorcykel og lysten til at
"investere" tid og penge i den. Det skal dog være begrundet i at man gider
beholde den i et tidsrum der berettiger investeringen. En GS 500 E vil for
mange være en begyndercykel man er tæske glad for et par sæsoner og så
skyder af til fordel for en anden model. Brugte GS 500 E ligger i
30-40.000Kr. Din investering på 7000Kr kan du ikke få igen ved videresalg.
Derfor bliver dit tab på cyklen mange dopplet hvis du har planer om at
optimere din cykel og sælge den senere.
Hvis du ønsker at optimere din mc kan du til gengæld lave mange ting der
ikke koster det blege. Jeg remser lidt op efter pris og vigtighed:
Lær at lav service selv. Det bliver ikke nemmere end på en GS 500E. Du
sparer en masse penge på værkstedsregningerne og din mc kommer til at gå
godt og du ved hvorfor. Hold styr på kvitteringerne og hvilke service der er
lavet hvornår og det vil styrke din gensalgsværdi da alle service er
overholdt. Lad være med at "spare" på olie, oliefilter, tændrør og
luftfilter. At spare på netop disse punkter vil kun virke fordyrende i
sidste ende. Her mener jeg narturligvis at spare ved at udskyde service
punkterne. At spare en masse penge ved at købe delene ved f.eks
www.louis.de
er smart og en god forretning for dig og din mc.
Skam puds og poler din fine suzuki så den skinner i ALLE kroge altid. Dette
øger din "glad for sin motorcykel værdi" og holder brugtprisen i vejret da
den forbliver flot.
Rens din kæde med parrafin og hold den perfekt justeret og velsmurt. Det
giver din mindst 1 "gratis" HK og din kæde holder længere. Lad være med at
køre med en helt færdig kæde, men skift den i ordenlig tid. God kæde
vedligehold og regelmæssig service er den nemmeste måde at sikre at alle
dine 45Hk er hjemme og kan finde vej til asfalten, dette skal være i orden
før man overvejer at tune og optimere.
Smør kronrørslejerne og være sikker på de er i optimal form. Dårlige
kronrørlejer har kraftig negativ indvirken på din mc's køreegneskaber. En
nem og billig optimering, samt en udskydelse af køb af nye kronrørslejer.
Sæt gode dæk på din mc og opdag hvorfor det er sjovt at køre i sving. Skift
dit for og bagdæk samtidigt til same mærke og model, det har stor
indflydelse på køreegenskaberne. Hold dig til standart dækstørrelserne.
Skift bremsevædsken og køb gode sintered metal bremseklodser og stålarmerede
bremseslanger til forbremsen. Dette giver dig forbedrede bremseegenskaber og
øger den primære sikkerhed p.g.a. kortere bremselængde.
Optimer affjedringen til dit behov:
Skift forgaffelfjedrene og leg med viskositeten og mængden af
forgaffelolien.
Smør hele bagsvingeren og bagdæmperlinket. Dette er et servicepunkt der
"altid" bliver overset.
Hvis du vil have en anden potte på, så kontakt de forskellige ophuggere og
find en brugt. Jeg købte en brugt potte til min XJ 600 for 200Kr. Når du
skifter potten skal karburatorene justeres. Få et værksted til at gøre det
for 1500Kr eller gør det selv, det tog kun en uge for mig.... (54,6HK på
baghjulet)

Kontakt mig og få en opskrift på hvordan man gør. Det er ikke
umuligt, men man skal kende sin mc.
Og så det sidste og vigtigste punkt. ØV DIG! En GS 500 E er en nem cykel at
kaste rundt med, lær det nu og hav glæde af det fremover. Brug nogle aftener
med kammeraterne til at øve bremse, undvige, sving og balanceøvelser på en
lukket vej med god asfaldt. Kig rundt i industi-kvarterene. Der kan man
finde steder hvor man ikke generer naboer og er i fare for at blive kørt
ned. Tag på broncekursus, mestersvingerkursus, banedage og hvad du ellers
kan finde på. En GS'er kan ikke køre stærkt, men den kan jo alt andet, så
brug den til det i stedet. Jeg blev i sidste uge gang på gang overhalet
indenom af RacerNiles på hans XS 400 fra midt i 80'erne, selv om jeg kører
CBR 600. Er du meget dygtig til at køre kan du køre fra de fleste på din GS
500 E. Jeg har en kammerat der kørte GS 500 E. Han kunne få fodhvilere og
centralstøtteben i jorden, kan du det? Jeg sender lige et billede af ham på
dk.binaer.motor under tråden GS500E-RR (14,3Kb)
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)