|
| Brændstofforbrug. Fra : Søren Lund |
Dato : 17-12-04 02:07 |
|
Hej NG.
Jeg er den (indtil videre) lykkelige ejer af en Bayliner 2655 fra 1993, med
en 5,7l V8 Mercruiser benzin. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad i andre
bruger af brændstof, altså hvor meget??? Jeg ved den ikke er billig at sejle
i men jeg synes godt nok tegnebogen er blevet lige lovligt tynd på det
sidste (nu er den på land, så kan jeg spare lidt op igen
Er der evt nogen der har kendskab til en Klub for Baylinere i DK, evt. på
nettet? eller er der basis for at lave en sådan med diskussionsforum,
handelsplads o.lign.
MVH
Søren
| |
Jensen (17-12-2004)
| Kommentar Fra : Jensen |
Dato : 17-12-04 19:22 |
|
"Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41c23117$0$56315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
jeg synes godt nok tegnebogen er blevet lige lovligt tynd på det
> sidste (nu er den på land, så kan jeg spare lidt op igen
Ja det var så os mit argument for at holde mig fra benzin indenbordsmotore
.... Ka næsten fornemme din tegnebog er noget nær -- sådan efter en "luftig"
tur på vandet... =)
Sorry ku ik dy mig..
| |
ibber (17-12-2004)
| Kommentar Fra : ibber |
Dato : 17-12-04 20:59 |
|
jeg har hørt at baylinere er ligesom aids, helvedes svær at slippe af med
"Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
news:41c23117$0$56315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG.
> Jeg er den (indtil videre) lykkelige ejer af en Bayliner 2655 fra 1993,
med
> en 5,7l V8 Mercruiser benzin. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad i
andre
> bruger af brændstof, altså hvor meget??? Jeg ved den ikke er billig at
sejle
> i men jeg synes godt nok tegnebogen er blevet lige lovligt tynd på det
> sidste (nu er den på land, så kan jeg spare lidt op igen
>
> Er der evt nogen der har kendskab til en Klub for Baylinere i DK, evt. på
> nettet? eller er der basis for at lave en sådan med diskussionsforum,
> handelsplads o.lign.
>
>
> MVH
> Søren
>
>
| |
Leon Hulstroem \(422~ (17-12-2004)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem \(422~ |
Dato : 17-12-04 23:23 |
|
> jeg har hørt at baylinere er ligesom aids, helvedes svær at slippe af med
*ggg* sikkert ikke helt løvn...
> "Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
> news:41c23117$0$56315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej NG.
> > Jeg er den (indtil videre) lykkelige ejer af en Bayliner 2655 fra 1993,
> med
> > en 5,7l V8 Mercruiser benzin. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad i
> andre
> > bruger af brændstof, altså hvor meget??? Jeg ved den ikke er billig at
> sejle
> > i men jeg synes godt nok tegnebogen er blevet lige lovligt tynd på det
> > sidste (nu er den på land, så kan jeg spare lidt op igen
hmmm jeg syntes du piver *gggg* sådan er det da at have en v8'er, den bruger
alt fra 15-40Liter pr time.
Og så skal du være glad for at det ikke er en Big Block.
På en god sommer bruger jeg for 16-18000kr i brændstof på båd, dertil kommer
at jeg typisk kører i amerikanerbil om sommeren, nogle gange v8 andre gange
v6. Legetøjet på hjul kører ca 3-8km pr. liter.
Såå det hedder spare op hele vinteren...og/eller afdrage på kassekrediten
:-/ alt efter hvor god en sommer det har været.
Mvh
Leon
35år, ingen børn og kan gå på vandet med 85km/t barfodet
| |
Søren Lund (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Søren Lund |
Dato : 18-12-04 00:10 |
|
Tak Leon, Der var da et svar jeg kunne bruge.
MEN, 15-40 ltr/time lyder tiltalende, på sidste længere tur brugte jeg ca.
50 ltr/time ved 2800 RPM (ca 19 knob). Det synes jeg er lige i overkanten.
Det skal dog ikke afskrække mig, da jeg ved det koster at have det sjovt
Jeg kunne bare godt tænke mig at høre fra andre hvor meget de bruger i
brændstof.
Vrooom fra
Søren
"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
news:41c35c76$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>> jeg har hørt at baylinere er ligesom aids, helvedes svær at slippe af
>> med
>
> *ggg* sikkert ikke helt løvn...
>
>> "Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
>> news:41c23117$0$56315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> > Hej NG.
>> > Jeg er den (indtil videre) lykkelige ejer af en Bayliner 2655 fra 1993,
>> med
>> > en 5,7l V8 Mercruiser benzin. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad i
>> andre
>> > bruger af brændstof, altså hvor meget??? Jeg ved den ikke er billig at
>> sejle
>> > i men jeg synes godt nok tegnebogen er blevet lige lovligt tynd på det
>> > sidste (nu er den på land, så kan jeg spare lidt op igen
>
> hmmm jeg syntes du piver *gggg* sådan er det da at have en v8'er, den
> bruger
> alt fra 15-40Liter pr time.
> Og så skal du være glad for at det ikke er en Big Block.
> På en god sommer bruger jeg for 16-18000kr i brændstof på båd, dertil
> kommer
> at jeg typisk kører i amerikanerbil om sommeren, nogle gange v8 andre
> gange
> v6. Legetøjet på hjul kører ca 3-8km pr. liter.
> Såå det hedder spare op hele vinteren...og/eller afdrage på kassekrediten
> :-/ alt efter hvor god en sommer det har været.
>
> Mvh
> Leon
> 35år, ingen børn og kan gå på vandet med 85km/t barfodet
>
>
| |
Claus Tersgov (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 18-12-04 00:34 |
|
Søren Lund skriblede og skrablede følgende:
> Tak Leon, Der var da et svar jeg kunne bruge.
> MEN, 15-40 ltr/time lyder tiltalende, på sidste længere tur brugte
> jeg ca. 50 ltr/time ved 2800 RPM (ca 19 knob). Det synes jeg er lige
> i overkanten.
Du skal nok være opmærksom på, at forbruget stiger drastisk i forhold til
merfarten, når du går over marchfarten. Så det er altid en god ide at
overholde marchfarten, når det ikke skal gå superstærkt.
Claus
| |
Søren Lund (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Søren Lund |
Dato : 18-12-04 00:55 |
|
Hej Claus
Marchfart er ca 20 knob. Båden planer ved ca 12 knob og går ca 36 knob på
toppen.
Lidt erfaringer fra ligesindede med angivelser af RPM, Forbrug og Hastighed
kunne jeg godt tænke mig.
Søren
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:cpvqcm$ksf$1@news.cybercity.dk...
> Søren Lund skriblede og skrablede følgende:
>
>> Tak Leon, Der var da et svar jeg kunne bruge.
>> MEN, 15-40 ltr/time lyder tiltalende, på sidste længere tur brugte
>> jeg ca. 50 ltr/time ved 2800 RPM (ca 19 knob). Det synes jeg er lige
>> i overkanten.
>
> Du skal nok være opmærksom på, at forbruget stiger drastisk i forhold til
> merfarten, når du går over marchfarten. Så det er altid en god ide at
> overholde marchfarten, når det ikke skal gå superstærkt.
>
> Claus
>
| |
Claus Tersgov (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 18-12-04 00:58 |
|
Søren Lund skriblede og skrablede følgende:
> Hej Claus
> Marchfart er ca 20 knob. Båden planer ved ca 12 knob og går ca 36
> knob på toppen.
Og det er præcis de sidste knob, der er dyre. Jeg ville ikke bliver
overrasket, hvis forbruget stiger med over 100% selvom farten ikke øges
tilsvarende.
Claus
| |
Per Christiansen (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 18-12-04 11:28 |
|
>> Hej Claus
>> Marchfart er ca 20 knob. Båden planer ved ca 12 knob og går ca 36
>> knob på toppen.
>
> Og det er præcis de sidste knob, der er dyre. Jeg ville ikke bliver
> overrasket, hvis forbruget stiger med over 100% selvom farten ikke øges
> tilsvarende.
>
> Claus
Hej søren og tak for mailen.
modellen skiller i 1994 så det er nok ikke samme
model som jeg har, det er en 5,0LX der er i min
men det gør nok ikke den store forreskel.
Den sejler op til 36 mils.
den er mest økkonomisk ved 30 mils og så jo mindre
fart du har på, ved ca. 20mils er den rimelig dyr at sejle
med og ved 12 går det helt galt men kommer du ned
på 5-6 mils bliver den bilig igen.
Jeg har en Navman Tracker 5500i med forbrugs måler
den beregner forbruget med farten som den måler over
GPSen, jeg kan ikke fortælle dig helt nøjagtit hvad den
bruger for jeg fik ikke justeret den ind i sommers, men det kommer til
næste sommer.
Men 50liter i timmen er ikke helt ved siden af, man når også langt på en
time med 30 mils.
>>Ibber jeg har hørt at baylinere er ligesom aids, helvedes >>svær at
>>slippe af med
ibber få dig nogle nye øre
En bayliner er nem at sælge hvis man ikke sætter den
for dyrt.
Og det er ikke kun bayliner der har V8 motor.
| |
Søren Lund (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Søren Lund |
Dato : 18-12-04 13:53 |
|
Hej Per
Min er en 5,7L med Weber karburator, er din med indsprøjtning? Ellers er
motorene stort set identiske, det er ihvertfald de samme dele de bruger
(undtaget stempler, ringe osv.) iflg. www.stemtostern.com
Den hastighedsangivelse du regner med er det US miles. Så er det omregnet:
30 miles/H = 26knob og 36miles/H = 31,3knob.
mvh
Søren
"Per Christiansen" <p@lite.dk> wrote in message
news:41c4064b$0$75050$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>> Hej Claus
>>> Marchfart er ca 20 knob. Båden planer ved ca 12 knob og går ca 36
>>> knob på toppen.
>>
>> Og det er præcis de sidste knob, der er dyre. Jeg ville ikke bliver
>> overrasket, hvis forbruget stiger med over 100% selvom farten ikke øges
>> tilsvarende.
>>
>> Claus
>
> Hej søren og tak for mailen.
> modellen skiller i 1994 så det er nok ikke samme
> model som jeg har, det er en 5,0LX der er i min
> men det gør nok ikke den store forreskel.
> Den sejler op til 36 mils.
> den er mest økkonomisk ved 30 mils og så jo mindre
> fart du har på, ved ca. 20mils er den rimelig dyr at sejle
> med og ved 12 går det helt galt men kommer du ned
> på 5-6 mils bliver den bilig igen.
>
> Jeg har en Navman Tracker 5500i med forbrugs måler
> den beregner forbruget med farten som den måler over
> GPSen, jeg kan ikke fortælle dig helt nøjagtit hvad den
> bruger for jeg fik ikke justeret den ind i sommers, men det kommer til
> næste sommer.
> Men 50liter i timmen er ikke helt ved siden af, man når også langt på en
> time med 30 mils.
>
>>>Ibber jeg har hørt at baylinere er ligesom aids, helvedes >>svær at
>>>slippe af med
>
> ibber få dig nogle nye øre
> En bayliner er nem at sælge hvis man ikke sætter den
> for dyrt.
> Og det er ikke kun bayliner der har V8 motor.
>
>
| |
Per Christiansen (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 18-12-04 14:20 |
|
> Hej Per
> Min er en 5,7L med Weber karburator, er din med indsprøjtning? Ellers er
> motorene stort set identiske, det er ihvertfald de samme dele de bruger
> (undtaget stempler, ringe osv.) iflg. www.stemtostern.com
>
> Den hastighedsangivelse du regner med er det US miles. Så er det omregnet:
> 30 miles/H = 26knob og 36miles/H = 31,3knob.
>
> mvh
> Søren
Det er en 5,0LX 230HK Den er med kaburator 4 porte
de 36 miles er efter bådens spedometer så mon ikke
det er US miles.
| |
Leon Hulstroem \(422~ (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem \(422~ |
Dato : 18-12-04 11:27 |
|
"Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41c36745$0$33661$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Tak Leon, Der var da et svar jeg kunne bruge.
> MEN, 15-40 ltr/time lyder tiltalende, på sidste længere tur brugte jeg ca.
> 50 ltr/time ved 2800 RPM (ca 19 knob). Det synes jeg er lige i overkanten.
>
Jeg syntes at 50Liter pr time lyder af meget hvis båden er planende med kun
19knob og der ikke er over 2/3gas.
Jeg ville næsten tro at det var en Big Block altså en 454cui 7.4L, den
bruger dramatisk mere brændstof.
Ligeledes kan det tænkes at det ikke er den originale karborator der sidder
på ? hvis der nu er sat en mekanisk dobbelt pumper på så HÆLDER den det bare
igennem. På en small block burde der sidde en 4-portet 600-650cfm vacuum
styrede ride, af mærket Holley, Carter eller Edelbrock.
Men nu er en Bayliner 2655 jo heller ikke under småbåde kategorien, jeg
sejler med 960kg båd-totalvægt 58km/t (31kn) ved 3800-4200omdr, der bruger
den ca 35L pr time med alm træk skrue på.
Med barfod skrue bruger den kun 25L pr time og der står vi med 85km/t.
Mvh
Leon
| |
Per Christiansen (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 18-12-04 12:49 |
|
>> 50 ltr/time ved 2800 RPM (ca 19 knob). Det synes jeg er lige i
>> overkanten.
>>
>
> Jeg syntes at 50Liter pr time lyder af meget hvis båden er planende med
> kun
> 19knob og der ikke er over 2/3gas.
> Jeg ville næsten tro at det var en Big Block altså en 454cui 7.4L, den
> bruger dramatisk mere brændstof.
> Ligeledes kan det tænkes at det ikke er den originale karborator der
> sidder
> på ? hvis der nu er sat en mekanisk dobbelt pumper på så HÆLDER den det
> bare
> igennem. På en small block burde der sidde en 4-portet 600-650cfm vacuum
> styrede ride, af mærket Holley, Carter eller Edelbrock.
> Men nu er en Bayliner 2655 jo heller ikke under småbåde kategorien, jeg
> sejler med 960kg båd-totalvægt 58km/t (31kn) ved 3800-4200omdr, der bruger
> den ca 35L pr time med alm træk skrue på.
> Med barfod skrue bruger den kun 25L pr time og der står vi med 85km/t.
>
> Mvh
> Leon
>
>
Det er også kun ca. de 50 liter i timen og det er ved ful
gas og ikke 30 mils som jeg skrev
Den bruger selvfølgelig mindre i timen når den køre med
mindre gas, men så kommer man heller ikke så langt på
en time.
Jo mere fart man har på jo lettere bliver båden at skuppe
igennem vandet når den planer, det er hvad jeg få ud af det når jeg ser på
min måler som måler mils pr. litter.
| |
Søren Lund (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Søren Lund |
Dato : 18-12-04 13:57 |
|
Jeg må have fat i en forbrugsmåler til min båd så jeg kan sejle optimalt.
Jeg tænkte at det måske kunne være svømmeren i karburatoren der ikke lukker
helt tæt? så står brændstofpumpen jo bare og "hælder" brændstof igennem
karburatoren.
Søren
"Per Christiansen" <p@lite.dk> wrote in message
news:41c41940$0$75055$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>> 50 ltr/time ved 2800 RPM (ca 19 knob). Det synes jeg er lige i
>>> overkanten.
>>>
>>
>> Jeg syntes at 50Liter pr time lyder af meget hvis båden er planende med
>> kun
>> 19knob og der ikke er over 2/3gas.
>> Jeg ville næsten tro at det var en Big Block altså en 454cui 7.4L, den
>> bruger dramatisk mere brændstof.
>> Ligeledes kan det tænkes at det ikke er den originale karborator der
>> sidder
>> på ? hvis der nu er sat en mekanisk dobbelt pumper på så HÆLDER den det
>> bare
>> igennem. På en small block burde der sidde en 4-portet 600-650cfm vacuum
>> styrede ride, af mærket Holley, Carter eller Edelbrock.
>> Men nu er en Bayliner 2655 jo heller ikke under småbåde kategorien, jeg
>> sejler med 960kg båd-totalvægt 58km/t (31kn) ved 3800-4200omdr, der
>> bruger
>> den ca 35L pr time med alm træk skrue på.
>> Med barfod skrue bruger den kun 25L pr time og der står vi med 85km/t.
>>
>> Mvh
>> Leon
>>
>>
>
> Det er også kun ca. de 50 liter i timen og det er ved ful
> gas og ikke 30 mils som jeg skrev
>
> Den bruger selvfølgelig mindre i timen når den køre med
> mindre gas, men så kommer man heller ikke så langt på
> en time.
> Jo mere fart man har på jo lettere bliver båden at skuppe
> igennem vandet når den planer, det er hvad jeg få ud af det når jeg ser på
> min måler som måler mils pr. litter.
>
>
>
| |
Per Christiansen (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 18-12-04 14:45 |
|
<<<Jeg må have fat i en forbrugsmåler til min båd så jeg <<<kan sejle
optimalt.
<<<Jeg tænkte at det måske kunne være svømmeren i <<<karburatoren der ikke
lukker
<<<helt tæt? så står brændstofpumpen jo bare og <<<"hælder" brændstof
igennem
<<<karburatoren.
<<<<Søren
Hvis den gør det vil den gå meget dårligt i tomgang.
Jeg syntes også min bruger meget benzin men det gør de jo.
Sidste år ca 6000-7000kr.
Husk hvis du vil købe en måler så skal den kunne sættes
til en GPS så den beregner forbrug over en hvis afstand
ellers har du ikke meget glæde af den.
Den Navman jeg har købt heder 5500i og der kan man få et kit som man montere
på benzinslangen og så virker det
bare.
Det koster lidt penge men hvis du køber det i USA der
hvor jeg har købt min så er det til en for nåftig penge
Den koster 589$ og et måler kit 80$ du kan også købe
et kort til billige penge.
Husk der er lidt told
http://www.onlinemarine.com/cgi-local/SoftCart.exe/online_superstore/electronics/chartplotters/navman_5500_series_chartplotter.htm?L+scstore+xsfm4261ff126812+1103406237
| |
Per Christiansen (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 18-12-04 14:56 |
|
Til søren.
De tager dankort.
jeg vil tro du kan få den til dk for ca 5000kr
med måler kit og det hele uden kort.
Tro mig den er pengene værd den kan ses i sollys
en fed skærm på højde med garmin 182c.
| |
Leon Hulstroem \(422~ (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem \(422~ |
Dato : 18-12-04 16:14 |
|
> Jeg må have fat i en forbrugsmåler til min båd så jeg kan sejle optimalt.
> Jeg tænkte at det måske kunne være svømmeren i karburatoren der ikke
lukker
> helt tæt? så står brændstofpumpen jo bare og "hælder" brændstof igennem
> karburatoren.
Den er også fed nok sådan et fuel kit... men det dutter bare ikke på både
med returløb, da man ikke må sætte den imellem regulator og
ride/indsprøjtning. Men det må snart komme... da mange nye motorer er med
"sprøjt". Om de så vil måle på returen også eler lave en der kan tage
trykkes vides ikke.
-Leon
| |
Leon Hulstroem \(422~ (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem \(422~ |
Dato : 18-12-04 15:59 |
|
> Det er også kun ca. de 50 liter i timen og det er ved ful
> gas og ikke 30 mils som jeg skrev
Så passer det fint med 50L pr time, der ville en Big Block bruge ca 70L pr
time.
> Den bruger selvfølgelig mindre i timen når den køre med
> mindre gas, men så kommer man heller ikke så langt på
> en time.
> Jo mere fart man har på jo lettere bliver båden at skuppe
> igennem vandet når den planer, det er hvad jeg få ud af det når jeg ser på
> min måler som måler mils pr. litter.
Man kan også få en visning med et øko-meter ala dem der sidder i biler.. de
er lette at tilslutte og hænger på træerne. Men 100% korrekt visning får du
kun med GPS og fuel meter. Altså hastighed kontra forbrug.
Jeg har selv Autometer, Navman Multi 3100, Navman Fuel 3100 og selvf. et
kompas i min båd (jeg sejler ALDRIG ud vis søen på bæltet er over ½m) Fuel
bruger jeg til beregning på træningsdage og diverse firma arrangementer.
Overflade-vandsport er ikke specielt billigt, det koster kassen... På en
time er der mellem 10 og 20 starter alt efter hvor øvet løberen er. Og hvis
vi taler wakeboard så har man 100-200kg ballast med.
Mvh
Leon
Mvh
Leon
| |
Per Christiansen (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 18-12-04 18:52 |
|
<Den er også fed nok sådan et fuel kit... men det dutter <bare ikke på både
<med returløb, da man ikke må sætte den imellem <regulator og
<ride/indsprøjtning. Men det må snart komme... da <mange nye motorer er med
<"sprøjt". Om de så vil måle på returen også eler lave en <der kan tage
<trykkes vides ikke.
Ja det bliver nok 2 mållere, en på frem og en på retur
det er nok den biligste løsning for den, og så lidt nyt
software til at beregne foreskellen.
Kunne man ikke sætte et Tstykke ind efter måleren
og tilslutte returen til Tstykket , det gjorde jeg på
min gamle commodore hvor jeg smed en 2,8 Liter 6 cyl med indsprøtning i det
virkede fint.
| |
Bent Frederiksen (19-12-2004)
| Kommentar Fra : Bent Frederiksen |
Dato : 19-12-04 12:45 |
|
ibber wrote:
> jeg har hørt at baylinere er ligesom aids, helvedes svær at slippe
> af med "Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
> news:41c23117$0$56315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej NG.
>> Jeg er den (indtil videre) lykkelige ejer af en Bayliner 2655 fra
>> 1993, med en 5,7l V8 Mercruiser benzin. Jeg kunne godt tænke mig at
>> vide hvad i andre bruger af brændstof, altså hvor meget??? Jeg ved
>> den ikke er billig at sejle i men jeg synes godt nok tegnebogen er
>> blevet lige lovligt tynd på det sidste (nu er den på land, så kan
>> jeg spare lidt op igen
>>
>> Er der evt nogen der har kendskab til en Klub for Baylinere i DK,
>> evt. på nettet? eller er der basis for at lave en sådan med
>> diskussionsforum, handelsplads o.lign.
>>
>>
>> MVH
>> Søren
Du skal ikke tro på alt hvad du hører.
Der er faktisk otroligt meget køb og salg + import i norden af dette mærke
lige for øjeblikket.
| |
Søren Lund (19-12-2004)
| Kommentar Fra : Søren Lund |
Dato : 19-12-04 13:30 |
|
"Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> wrote in message
news:41c569ba$0$74686$14726298@news.sunsite.dk...
> Du skal ikke tro på alt hvad du hører.
Det gør jeg sandelig heller ikke. De fleste der har holdninger som "bayliner
sejler dårligt" eller "baylinere er som aids - ikke til at komme af med" har
ikke noget at have det i, og deres holdninger bunder måske allermest i
misundelse ???
> Der er faktisk otroligt meget køb og salg + import i norden af dette mærke
> lige for øjeblikket.
Ja og man får faktisk ret meget båd for pengene, så kan det da godt være at
detaljerne ikke er som i nordisk producerede både men de koster jo også det
dobbelte og detaljerne kan man jo selv forbedre.
Vi (min kone og jeg) er meget glade for vores bayliner, og har flere venner
der også er glade for deres baylinere. Det jeg bare ville med denne tråd var
at finde ud af hvor meget man kan forvente i brændstofforbrug på sådan en
karl, så jeg kan sejle så optimalt som muligt. Hvis der er nogle defekter
der gør at forbruget stiger skal de jo repareres. Der er vel heller ikke
nogen med deres sunde fornuft i brug, som bruger 100kr sedler til at tænde
op i brændeovnen med, selvom de godt ved at det koster penge at fyre op. (OK
den var måske lidt langt ude men nu sidder jeg lige og har godt gang i
brændeovnen
Søren
| |
Bent Frederiksen (20-12-2004)
| Kommentar Fra : Bent Frederiksen |
Dato : 20-12-04 08:37 |
|
Søren Lund wrote:
> "Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> wrote in message
> news:41c569ba$0$74686$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Du skal ikke tro på alt hvad du hører.
> Det gør jeg sandelig heller ikke. De fleste der har holdninger som
> "bayliner sejler dårligt" eller "baylinere er som aids - ikke til at
> komme af med" har ikke noget at have det i, og deres holdninger
> bunder måske allermest i misundelse ???
>> Der er faktisk otroligt meget køb og salg + import i norden af dette
>> mærke lige for øjeblikket.
> Ja og man får faktisk ret meget båd for pengene, så kan det da godt
> være at detaljerne ikke er som i nordisk producerede både men de
> koster jo også det dobbelte og detaljerne kan man jo selv forbedre.
>
> Vi (min kone og jeg) er meget glade for vores bayliner, og har flere
> venner der også er glade for deres baylinere. Det jeg bare ville med
> denne tråd var at finde ud af hvor meget man kan forvente i
> brændstofforbrug på sådan en karl, så jeg kan sejle så optimalt som
> muligt. Hvis der er nogle defekter der gør at forbruget stiger skal
> de jo repareres. Der er vel heller ikke nogen med deres sunde fornuft
> i brug, som bruger 100kr sedler til at tænde op i brændeovnen med,
> selvom de godt ved at det koster penge at fyre op. (OK den var måske
> lidt langt ude men nu sidder jeg lige og har godt gang i brændeovnen
>
> Søren
Når nu du har gang i brændeovnen så vil jeg give et dyrt godt råd.Skift
motor og drev ud med et brugt volvo diesel sæt.Værdien af båd og glæden ved
at sejle stiger.
| |
Søren Lund (21-12-2004)
| Kommentar Fra : Søren Lund |
Dato : 21-12-04 18:05 |
|
>> "Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> wrote in message
> Når nu du har gang i brændeovnen så vil jeg give et dyrt godt råd.Skift
> motor og drev ud med et brugt volvo diesel sæt.Værdien af båd og glæden
> ved at sejle stiger.
>
Ja det var også en idé, jeg tror bare ikke besparelsen ved at skifte til
diesel istedet for benzin giver økonomi til en volvo motor indenfor motorens
levetid. Vi sejler ihvertfald ikke nok til at det kan betale sig med en ny.
Og pris og restlevetid hænger vel meget godt sammen på Volvo Diesel? eller
hvad???
Søren
| |
Claus Tersgov (21-12-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 21-12-04 18:10 |
|
Søren Lund skriblede og skrablede følgende:
> Ja det var også en idé, jeg tror bare ikke besparelsen ved at skifte
> til diesel istedet for benzin giver økonomi til en volvo motor
> indenfor motorens levetid. Vi sejler ihvertfald ikke nok til at det
> kan betale sig med en ny. Og pris og restlevetid hænger vel meget
> godt sammen på Volvo Diesel? eller hvad???
ja, en Volvo i den størrelse er absolut ikke billig..
Så vidt jeg ved, så er stumperne til jeres USA motorer ret billige, og det
er helt sikkert ikke tilfældet med en Volvo diesel, så økonomisk er det nok
ikke særligt attraktivt..
Claus
| |
Bent Frederiksen (22-12-2004)
| Kommentar Fra : Bent Frederiksen |
Dato : 22-12-04 10:51 |
|
Søren Lund wrote:
>>> "Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> wrote in message
>> Når nu du har gang i brændeovnen så vil jeg give et dyrt godt
>> råd.Skift motor og drev ud med et brugt volvo diesel sæt.Værdien af
>> båd og glæden ved at sejle stiger.
>>
> Ja det var også en idé, jeg tror bare ikke besparelsen ved at skifte
> til diesel istedet for benzin giver økonomi til en volvo motor
> indenfor motorens levetid. Vi sejler ihvertfald ikke nok til at det
> kan betale sig med en ny. Og pris og restlevetid hænger vel meget
> godt sammen på Volvo Diesel? eller hvad???
>
>
> Søren
Nu er det sådan at motorer på fritidsbåde går til mens de står stille.
Det er ikke mange timer der kommer på tælleren inden man påbegynder
renovering..
Jeg har stået i situationen hvor jeg skulle vælge diesel eller benzin ved
motorbytte.Benzin= lettere motor i forhold til hk meget billigere pris og
fylder ikke så meget.
Ulemper.Slæbe benzin fra tankstationer (der er ikke mange havne med
benzinstandere)og så sikkerhed ,motor + tanke i små lukkede rum,ikke nogen
rar tanke når man er ude midt på kattegat og pilker torsk med venner hvor
haldelen ryger.Saltvandsmanifold og knæ skal skiftes tit hvis man ikke vil
risikerer at få vand i sin motor og delene er dyre.
Økonomisk er den bedste løsning at have fingeren på havnepulsen.Hold øje med
de store både som tit lige skal have den nye
model i volvo doppelt sæt hvor man kan købe det ene sæt billigt.De er næsten
altid topvedligeholdte af firmaer.
Hvis du ligger er volvo sæt i kan du sælge båden det dyrere som den brugte
motor kostede.
I Norge rykker de benzinmotoren ud af Baylinerne inden de importerer dem(så
slipper defor hk afgift og merverdiafgift)af motoren. Så lægger de en ny
diesel i og det kan åbenbart svare sig.
Herhjemme kan restlevetid pris på brugt motor sagtens hænge sammen.
Mvh Bent.
| |
Ukendt (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-12-04 20:06 |
|
Jeg ved den ikke er billig at sejle
> i men jeg synes godt nok tegnebogen er blevet lige lovligt tynd på det
> sidste (nu er den på land, så kan jeg spare lidt op igen
>
> MVH
> Søren
>
Piv piv, hvis man har sådan en båd burde man også have råd til at sejle i
den.
Lasse.
| |
Jesper Christensen (18-12-2004)
| Kommentar Fra : Jesper Christensen |
Dato : 18-12-04 21:42 |
|
Som hoved regel hvis man gasser ca.1/4 ned halverer man forbruget (ca.)
men man mister ikke ret meget fart
"Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41c23117$0$56315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG.
> Jeg er den (indtil videre) lykkelige ejer af en Bayliner 2655 fra 1993,
> med en 5,7l V8 Mercruiser benzin. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad i
> andre bruger af brændstof, altså hvor meget??? Jeg ved den ikke er billig
> at sejle i men jeg synes godt nok tegnebogen er blevet lige lovligt tynd
> på det sidste (nu er den på land, så kan jeg spare lidt op igen
>
> Er der evt nogen der har kendskab til en Klub for Baylinere i DK, evt. på
> nettet? eller er der basis for at lave en sådan med diskussionsforum,
> handelsplads o.lign.
>
>
> MVH
> Søren
>
| |
Børge Wedel Müller (19-12-2004)
| Kommentar Fra : Børge Wedel Müller |
Dato : 19-12-04 18:15 |
|
Hej
En motors brændstof forbrug har intet med farten (afstand/tidsenhed) at
gøre!!!!
Forudsætning....
I en given liter brændstof er der en given mængde energi, denne energi kan
omsættes mere eller mindre effektivt.
Så forklaret lidt mere simpelt, (tommelfinger regler), så bruger en
fornuftig diesel motor mellem 150 og 250 gram brændstof pr hestekraft pr
time, en benzinmotor noget mere (i mange motormanualer er dette tal faktisk
opgivet).
Nu er kunsten at omsætte denne energi til fart, og her kommer
planingstærsklerne og andre forhold ind i billedet.
Den seriøse vil sætte en flowmåler på motoren, og lave en masse
hastighedsmålinger, hvor han sejler f.eks. 5 sømil (udsejlet distance - ikke
GPS eller lignende) ved en fast hastighed (fast omdrejningstal, idet der
udvikles et ganske nøjagtigt antal HK ved et givent omdrejningstal).
Herefter nedskrives forbruget, og dette lægges ind i en graf. Herefter
bliver det "lysende" klart hvor meget forbruget er pr sømil (omsætning til
traditionel bil målings model).
Nu er der kun tilbage at gøre den samme øvelse ved alle deplacemant og
vægtfordelings situationer man normalt sejler vd. Mange vil opleve at der
kan blive tale om besparende hastigheder idet båden vil sejle "ned ad bakke"
i nogle fartområder.
Mvh
/Børge
"Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41c23117$0$56315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG.
> Jeg er den (indtil videre) lykkelige ejer af en Bayliner 2655 fra 1993,
> med en 5,7l V8 Mercruiser benzin. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad i
> andre bruger af brændstof, altså hvor meget??? Jeg ved den ikke er billig
> at sejle i men jeg synes godt nok tegnebogen er blevet lige lovligt tynd
> på det sidste (nu er den på land, så kan jeg spare lidt op igen
>
> Er der evt nogen der har kendskab til en Klub for Baylinere i DK, evt. på
> nettet? eller er der basis for at lave en sådan med diskussionsforum,
> handelsplads o.lign.
>
>
> MVH
> Søren
>
| |
Finn Kristiansen (19-12-2004)
| Kommentar Fra : Finn Kristiansen |
Dato : 19-12-04 20:07 |
|
"Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41c23117$0$56315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG.
> Jeg er den (indtil videre) lykkelige ejer af en Bayliner 2655 fra 1993,
> med en 5,7l V8 Mercruiser benzin. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad i
> andre bruger af brændstof, altså hvor meget??? Jeg ved den ikke er billig
> at sejle i men jeg synes godt nok tegnebogen er blevet lige lovligt tynd
> på det sidste (nu er den på land, så kan jeg spare lidt op igen
>
> Er der evt nogen der har kendskab til en Klub for Baylinere i DK, evt. på
> nettet? eller er der basis for at lave en sådan med diskussionsforum,
> handelsplads o.lign.
>
>
> MVH
> Søren
Hej Søren
Jeg har lige købt en Rinker 270 med en mercruiser 350 mag( 300 hk), og har
fundet en test med den motor.
http://www.boattest.com/test-results.aspx?ID=268&lg_username=&from_gi=Yes
hilsen Finn
| |
Finn Kristiansen (19-12-2004)
| Kommentar Fra : Finn Kristiansen |
Dato : 19-12-04 20:26 |
| | |
Børge Wedel Müller (21-12-2004)
| Kommentar Fra : Børge Wedel Müller |
Dato : 21-12-04 18:46 |
| | |
|
|