"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
news:bfs3s0hb68uvk7ufabekuqd3h9i00rk9tm@4ax.com...
> Nej, det drejer sig ikke om en anbefaling.
> Jeg har her med den nye bil selv erfaret, hvor meget det egentligt har
> at sige, om dækkene er gode, middel eller dårlige.
> På Carinaen er (var) der ok sommerdæk i 185 balondimension. De er ok,
> men heller ikke mere. Man skal være lidt forsigtig, når det regner lidt
> for meget. Så har de en tendens til at ville svømme. Vinterdækkene har
> jeg stadig til gode at prøve.
> På Galanten er sommerdækkene 215/45-17. Hverken på tør eller våd vej er
> der den mindste antydning af, at dækkene har lyst til at slippe vejen.
> Dejlig fornemmelse, at bilen står godt fast på vejen. Det samme gør sig
> gældende med vinterdækkene i 195/60-15. Jeg var lidt nervøs for, om de
> nu også var gode nok når det regner. Det har vist sig, at det er de.
> Herligt at komme rundt i et skarpt sving med afkørselen Flensburg med
> 80, og lade de andre se ud som om, at de står stille.
>
> Det kan altså godt betale sig, at købe de gode dæk, som er gode i alle
> situationer.
Enig, det er jo dem som i sidste ende stopper bilen.
Jeg har besluttet mig for at vinterdæk skal være Continental WinterContact,
dem jeg har fået på vores nye bil er TS780 i 185/65-14.
Sommerdækkene som fulgte med er Pirelli P6000, fine dæk, men ½ år inden vi
solgte Xsara'en købte jeg Bridgestone Potenza RE720 og det står fast !.
Det skal helt klart være Bridgestone Potenza når jeg skal have nye
sommerdæk, selv om de er lidt dyre i 205/55-15.
--
mvh/rg. Christian
Ex: Peugeot 605 SLi fra 1991, solgt med 298.000 km
Ex: Citroen Xsara 2.0i 16V, solgt med 220.000 km
Nu: Peugeot 306 2.0 HDi 11/2001, 17,7 km/liter