|
| TDI vs. JTD vs. HDI: Hvem vinder??? Fra : Tine & Thomas |
Dato : 13-12-04 21:42 |
|
Davs alle.
Undskyld hvis dette emne har været diskuteret til ukendelighed, men hvis i
bære over med en ny mulig bilkøber!
Vores lokal sprøjte (Nordjyske Stiftidende) havde i deres bil tillæg i
søndags stillet en Golf 5 2.0 tdi 140 hk, en Fiat Stilo Jtd 140 hk og en Pug
307 sw HDI 136 hk stævne...
Alle 3 biler var opgjort til at køre ca. 17-18 km/l
De kørte de 3 biler lidt rundt i det jyske, og kom frem til følgende:
Golf'en kørte lidt længere en lovet!
Fiat'en en lille smule kortere!
Og Pug'en MEGET kortere (2 til 2,5 km)!!!
Sammenholdt med udtagelsere her fra denne gruppe, er HDI'eren så et møg-svin
med de dyre dråber sammenlignet med de tyske og italienske venner?
Jeg står nemlig at overvejer en Citröen Berlingo HDI...
Håber på lidt feed back.
Tak
/Thomas
| |
Brian Fisker [8900] (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Brian Fisker [8900] |
Dato : 13-12-04 21:52 |
|
"Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Og Pug'en MEGET kortere (2 til 2,5 km)!!!
>
> Sammenholdt med udtagelsere her fra denne gruppe, er HDI'eren så et
> møg-svin
> med de dyre dråber sammenlignet med de tyske og italienske venner?
Altafgørende for HDIerens økonomi er, om den er blevet "kørt til".
Erfaringerne fra www.Hi-speed.dk og herindefra er, at den normalt skal have
kørt 10.000+ km, førend den opnår det angivede antal kilometer pr. liter.
Hvor langt havde bilerne i testen kørt?
\Mandal
| |
Tine & Thomas (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Tine & Thomas |
Dato : 13-12-04 21:55 |
|
"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNESedb.dk> skrev i en meddelelse
news:41be00e7$0$292$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Altafgørende for HDIerens økonomi er, om den er blevet "kørt til".
> Erfaringerne fra www.Hi-speed.dk og herindefra er, at den normalt skal
have
> kørt 10.000+ km, førend den opnår det angivede antal kilometer pr. liter.
> Hvor langt havde bilerne i testen kørt?
Ja, det det ville jo være godt at vide...
De skrev kun at Golf'en kun havde køret 2500 km. De 2 sidste nævnte de ingen
ting om...
| |
Nissen (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Nissen |
Dato : 13-12-04 22:10 |
|
"Tine & Thomas" tineogthomas@os.dk
wrote in message news:41be0264$0$97244$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Brian Fisker [8900]" Mandal@FJERNESedb.dk
skrev i en meddelelse
> news:41be00e7$0$292$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Altafgørende for HDIerens økonomi er, om den er blevet "kørt til".
> > Erfaringerne fra www.Hi-speed.dk og herindefra er, at den normalt skal
> have
> > kørt 10.000+ km, førend den opnår det angivede antal kilometer pr.
liter.
> > Hvor langt havde bilerne i testen kørt?
>
> Ja, det det ville jo være godt at vide...
>
> De skrev kun at Golf'en kun havde køret 2500 km. De 2 sidste nævnte de
ingen
> ting om...
Meget overbevisende test
Nu var der vel ikke en PSA-motor i Fiaten?
PSA leverer mange motorer til Fiat, men det er indtil nu måske kun til
varevogne:
> ... Jumper/Peugeot boxer og Citroën Berlingo/Peugeot Partner. Italienske
Fiat var med
til at lave Jumper/Boxer. Fiat-udgaven hedder Fiat Ducato.Jumper/Boxer ... <
Og de skal også levere til personvogne,
PSA/Ford har udvikling igang, :
> PSA Peugeot Citroën og Ford Motor Company præsenterer to ny common rail
dieselmotorer,
som er resultatet af anden fase i deres samarbejdsaftale PSA Peugeot ... <
http://www.citroen.dk/nyhedsinfo.asp?tid=3391&mid=3100
Jeg kan ikke lige huske pressemedelelsen fra sidste uge, men jeg mener, at
der også skulle leveres til VW og nogle japanere, men det er måske helt ud i
hampen.
--
Nissen
| |
Ukendt (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-12-04 23:28 |
|
"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNESedb.dk> skrev i en meddelelse
news:41be00e7$0$292$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Og Pug'en MEGET kortere (2 til 2,5 km)!!!
> >
> > Sammenholdt med udtagelsere her fra denne gruppe, er HDI'eren så et
> > møg-svin
> > med de dyre dråber sammenlignet med de tyske og italienske venner?
>
> Altafgørende for HDIerens økonomi er, om den er blevet "kørt til".
> Erfaringerne fra www.Hi-speed.dk og herindefra er, at den normalt skal
have
> kørt 10.000+ km, førend den opnår det angivede antal kilometer pr. liter.
> Hvor langt havde bilerne i testen kørt?
>
Er det ikke lidt en and?
Hvorfor skal en HDI køres så meget til (10KKM) og så ovenikøbet bruge 15%
mere brændstof i tilkørselperioden?
Hvis det passer må den jo være noget stram i foringerne :)
Har flere kollegaer der har kørt HDI og har haft problemer med at få dem til
at komme bare tæt på det lovede.
En af dem har så skiftet til en Ford TDCI som fuldt lever op til det lovede,
så det er nok ikke kørestilen.
Skoda Octavia og Passat TDI 105 Hk er meget populære blandt mine kollegaer
for tiden, og det har ikke problemer med at gå 17+ på literen.
Jeg har stadig til gode at høre "øjenvidne" beretninger om VAG 2,0 TDI'en.
Da endnu ingen i mit bekendtskab har grebet til foret :)
--
/Claus
http://vwfanatic.dk
| |
Kim Kristensen (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 14-12-04 00:19 |
|
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41be13bf$0$29444$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> "Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNESedb.dk> skrev i en meddelelse
> news:41be00e7$0$292$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > "Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
> > news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Og Pug'en MEGET kortere (2 til 2,5 km)!!!
> > >
> > > Sammenholdt med udtagelsere her fra denne gruppe, er HDI'eren så et
> > > møg-svin
> > > med de dyre dråber sammenlignet med de tyske og italienske venner?
> >
> > Altafgørende for HDIerens økonomi er, om den er blevet "kørt til".
> > Erfaringerne fra www.Hi-speed.dk og herindefra er, at den normalt skal
> have
> > kørt 10.000+ km, førend den opnår det angivede antal kilometer pr.
liter.
> > Hvor langt havde bilerne i testen kørt?
> >
>
> Er det ikke lidt en and?
> Hvorfor skal en HDI køres så meget til (10KKM) og så ovenikøbet bruge 15%
> mere brændstof i tilkørselperioden?
> Hvis det passer må den jo være noget stram i foringerne :)
> Har flere kollegaer der har kørt HDI og har haft problemer med at få dem
til
> at komme bare tæt på det lovede.
> En af dem har så skiftet til en Ford TDCI som fuldt lever op til det
lovede,
> så det er nok ikke kørestilen.
>
> Skoda Octavia og Passat TDI 105 Hk er meget populære blandt mine kollegaer
> for tiden, og det har ikke problemer med at gå 17+ på literen.
> Jeg har stadig til gode at høre "øjenvidne" beretninger om VAG 2,0 TDI'en.
> Da endnu ingen i mit bekendtskab har grebet til foret :)
>
> --
> /Claus
>
> http://vwfanatic.dk
>
>
>
>
>
Det er det samme billede der er blandt mine kolleger som alle køre en del i
kraft af deres job, TDI går oftest længere på en liter brændstof i forhold
til hvad producenten lover mens HDI oftest går kortere. Eller det er i hvert
fald det de oplever.
Med venlig hilsen Kim
| |
Christian B. Andrese~ (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 14-12-04 08:33 |
|
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
news:41be13bf$0$29444$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> "Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNESedb.dk> skrev i en meddelelse
> news:41be00e7$0$292$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > "Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
> > news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Og Pug'en MEGET kortere (2 til 2,5 km)!!!
> > >
> > > Sammenholdt med udtagelsere her fra denne gruppe, er HDI'eren så et
> > > møg-svin
> > > med de dyre dråber sammenlignet med de tyske og italienske venner?
> >
> > Altafgørende for HDIerens økonomi er, om den er blevet "kørt til".
> > Erfaringerne fra www.Hi-speed.dk og herindefra er, at den normalt skal
> have
> > kørt 10.000+ km, førend den opnår det angivede antal kilometer pr.
liter.
> > Hvor langt havde bilerne i testen kørt?
> >
>
> Er det ikke lidt en and?
> Hvorfor skal en HDI køres så meget til (10KKM) og så ovenikøbet bruge 15%
> mere brændstof i tilkørselperioden?
> Hvis det passer må den jo være noget stram i foringerne :)
> Har flere kollegaer der har kørt HDI og har haft problemer med at få dem
til
> at komme bare tæt på det lovede.
Jeg har to kollegaer med HDi biler, den ene (Citroen Xsara2 stc. 2.0 HDi 110
HK kører 17-18 km/l, den anden en 406 stc. HDi 2.0 110 HK kører 15-16 km/l.
Jeg kører selv på første tank 17,7 km/l. De to første er vel 90 % motorvej,
min er 75 % motorvej.
> Skoda Octavia og Passat TDI 105 Hk er meget populære blandt mine kollegaer
> for tiden, og det har ikke problemer med at gå 17+ på literen.
> Jeg har stadig til gode at høre "øjenvidne" beretninger om VAG 2,0 TDI'en.
> Da endnu ingen i mit bekendtskab har grebet til foret :)
Samme motor.
--
mvh/rg. Christian
Ex: Peugeot 605 SLi fra 1991, solgt med 298.000 km
Ex: Citroen Xsara 2.0i 16V, solgt med 220.000 km
Nu: Peugeot 306 2.0 HDi 11/2001, 17,7 km/liter
| |
Ukendt (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-12-04 17:39 |
|
> > Skoda Octavia og Passat TDI 105 Hk er meget populære blandt mine
kollegaer
> > for tiden, og det har ikke problemer med at gå 17+ på literen.
> > Jeg har stadig til gode at høre "øjenvidne" beretninger om VAG 2,0
TDI'en.
> > Da endnu ingen i mit bekendtskab har grebet til foret :)
>
> Samme motor.
?
--
/Claus
http://vwfanatic.dk
| |
Christian B. Andrese~ (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 16-12-04 09:45 |
|
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
news:41bf1724$0$14250$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> > > Skoda Octavia og Passat TDI 105 Hk er meget populære blandt mine
> kollegaer
> > > for tiden, og det har ikke problemer med at gå 17+ på literen.
> > > Jeg har stadig til gode at høre "øjenvidne" beretninger om VAG 2,0
> TDI'en.
> > > Da endnu ingen i mit bekendtskab har grebet til foret :)
> >
> > Samme motor.
>
> ?
Forstået
Jeg overså at han havde taget højde for at Skoda og Passat kørte med samme
motor ved at skrive VAG.
--
mvh/rg. Christian
Ex: Peugeot 605 SLi fra 1991, solgt med 298.000 km
Ex: Citroen Xsara 2.0i 16V, solgt med 220.000 km
Nu: Peugeot 306 2.0 HDi 11/2001, 17,7 km/liter
| |
Mogens (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 13-12-04 21:56 |
|
"Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Vores lokal sprøjte (Nordjyske Stiftidende) havde i deres bil tillæg i
> søndags stillet en Golf 5 2.0 tdi 140 hk, en Fiat Stilo Jtd 140 hk og en
Pug
> 307 sw HDI 136 hk stævne...
> Alle 3 biler var opgjort til at køre ca. 17-18 km/l
> De kørte de 3 biler lidt rundt i det jyske, og kom frem til følgende:
> Golf'en kørte lidt længere en lovet!
> Fiat'en en lille smule kortere!
> Og Pug'en MEGET kortere (2 til 2,5 km)!!!
> Sammenholdt med udtagelsere her fra denne gruppe, er HDI'eren så et
møg-svin
> med de dyre dråber sammenlignet med de tyske og italienske venner?
www.hvorlangtpaaliteren.dk
Golf 5 2.0 tdi 140 hk = 17,5 - 18,4 km/l
Fiat Stilo Jtd 140 hk = 18,5 - 18,9 km/l
Pug 307 sw HDI 136 = 17,9 - 18,5 km/l
| |
Søren Christensen (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Søren Christensen |
Dato : 13-12-04 22:03 |
|
"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:cpkvln$ofs$1@news.cybercity.dk...
> "Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
?
>
> www.hvorlangtpaaliteren.dk
> Golf 5 2.0 tdi 140 hk = 17,5 - 18,4 km/l
> Fiat Stilo Jtd 140 hk = 18,5 - 18,9 km/l
> Pug 307 sw HDI 136 = 17,9 - 18,5 km/l
>
>
Er det ikke bare fabriksopgivelser?
| |
phk (13-12-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 13-12-04 22:14 |
|
"Søren Christensen" <master.klio@hotpower.dk> skrev i en meddelelse
news:41be0391$0$219$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:cpkvln$ofs$1@news.cybercity.dk...
>> "Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
>> news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> ?
>>
>> www.hvorlangtpaaliteren.dk
>> Golf 5 2.0 tdi 140 hk = 17,5 - 18,4 km/l
>> Fiat Stilo Jtd 140 hk = 18,5 - 18,9 km/l
>> Pug 307 sw HDI 136 = 17,9 - 18,5 km/l
> Er det ikke bare fabriksopgivelser?
Ikke for Mogens når han Italienske ven kører længst på literen. Så er det
ikke fabriksopgivelser - så er det hellige køer :)
--
Per, Esbjerg
| |
Nissen (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Nissen |
Dato : 13-12-04 22:22 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:41be05ef$0$85668$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Søren Christensen" <master.klio@hotpower.dk> skrev i en meddelelse
> news:41be0391$0$219$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:cpkvln$ofs$1@news.cybercity.dk...
> >> "Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
> >> news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > ?
> >>
> >> www.hvorlangtpaaliteren.dk
> >> Golf 5 2.0 tdi 140 hk = 17,5 - 18,4 km/l
> >> Fiat Stilo Jtd 140 hk = 18,5 - 18,9 km/l
> >> Pug 307 sw HDI 136 = 17,9 - 18,5 km/l
>
> > Er det ikke bare fabriksopgivelser?
>
> Ikke for Mogens når han Italienske ven kører længst på literen. Så er det
> ikke fabriksopgivelser - så er det hellige køer :)
Husk lige, at han kører chevy: ca. 9,5 km/l
Dette er ikke en hellig ko, men "havnerundfart" på 4 hjul.
Bilrevy 97: forkortet:
Klarer sig fint på amerikanske ovalbaner, men har ingen chancer på
europæiske baner da undervognen ikke er til sving.
--
Nissen
| |
Mogens (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 14-12-04 21:05 |
|
"Nissen" <Nis@sen.se> skrev i en meddelelse
news:41be081d$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > >> www.hvorlangtpaaliteren.dk
> > >> Golf 5 2.0 tdi 140 hk = 17,5 - 18,4 km/l
> > >> Fiat Stilo Jtd 140 hk = 18,5 - 18,9 km/l
> > >> Pug 307 sw HDI 136 = 17,9 - 18,5 km/l
> > > Er det ikke bare fabriksopgivelser?
Det er fra den officielle side, der betales afgift efter...
> > Ikke for Mogens når han Italienske ven kører længst på literen.
> > Så er det ikke fabriksopgivelser - så er det hellige køer
Rolig nu - du er jo heller ikke "for spids", når talen
falder på Golf TDI !
Iøvrigt passer diesel og italienske skønheder ikke
sammen IMO !
:)
> Husk lige, at han kører chevy: ca. 9,5 km/l
Det har jeg aldrig sagt
> Dette er ikke en hellig ko, men "havnerundfart" på 4 hjul.
?
> Bilrevy 97: forkortet:
> Klarer sig fint på amerikanske ovalbaner, men har ingen chancer på
> europæiske baner da undervognen ikke er til sving.
Er der nogen der har udtalt det?
En Camaro er så udpræget en amerikansk bil,
så det "gør" noget...
| |
Nissen (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Nissen |
Dato : 14-12-04 21:25 |
|
"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote in message
news:cpnh0b$44$1@news.cybercity.dk...
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:41be05ef$0$85668$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Nissen" <Nis@sen.se> skrev i en meddelelse
> news:41be081d$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > > >> www.hvorlangtpaaliteren.dk
> > > >> Golf 5 2.0 tdi 140 hk = 17,5 - 18,4 km/l
> > > >> Fiat Stilo Jtd 140 hk = 18,5 - 18,9 km/l
> > > >> Pug 307 sw HDI 136 = 17,9 - 18,5 km/l
>
> > > > Er det ikke bare fabriksopgivelser?
>
> Det er fra den officielle side, der betales afgift efter...
>
> > > Ikke for Mogens når han Italienske ven kører længst på literen.
> > > Så er det ikke fabriksopgivelser - så er det hellige køer
>
> Rolig nu - du er jo heller ikke "for spids", når talen
> falder på Golf TDI !
>
Det har jeg aldrig skrevet
Du klipper forkert:
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:41be05ef$0$85668$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Det har jeg aldrig sagt
Næ kan du bedre genkende dette: "normal er 7-8km literen til dagligt"
>
> > Bilrevy 97: forkortet:
> > Klarer sig fint på amerikanske ovalbaner, men har ingen chancer på
> > europæiske baner da undervognen ikke er til sving.
>
> Er der nogen der har udtalt det?
Står i BR 97
>
> En Camaro er så udpræget en amerikansk bil,
> så det "gør" noget...
Jep, undrede mig blot over, at du går fra Italienske køreegenskaber til
Amerikansk, men nu er Z28 nok ikke den værste, men det må stadig være en
omvæltning fra perfekt vejgreb til muskler.
--
Nissen
| |
Mogens (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 14-12-04 22:08 |
|
"Nissen" <Nis@sen.se> skrev i en meddelelse
news:41bf4c45$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det har jeg aldrig skrevet
> Du klipper forkert:
Jeg klipper ikke forkert, men kunne ha' tydeligtgjort,
hvem jeg svarede - hvis man ikke ku' se det :)
> Næ kan du bedre genkende dette: "normal er 7-8km literen til dagligt"
Jeg tankede lige her til aften -> 8,1 km/l
(ren pendlerkørsel fra Nordsjælladn til Bllerup - det er okay)
> Jep, undrede mig blot over, at du går fra Italienske køreegenskaber til
> Amerikansk, men nu er Z28 nok ikke den værste, men det må stadig være en
> omvæltning fra perfekt vejgreb til muskler.
Det er noget helt andet - og sådan har det været
for mig gennem hele "bil-livet"
| |
Ukendt (15-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-12-04 07:47 |
|
> Iøvrigt passer diesel og italienske skønheder ikke
> sammen IMO !
>
Ahhhh! Kan du nu passe, AR har da vist nogle fine diesel hakkere.
En diesel kan nu godt køres sporty, selvom der godtnok ligesom mangler et
eller andet - lyden.
Nu har jeg haft lejlighed til at øve mig i et halvårs tid, og det går
egentligt meget godt.
--
/Claus
http://vwfanatic.dk
| |
Mogens (15-12-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 15-12-04 20:48 |
|
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41bfddee$0$22701$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Iøvrigt passer diesel og italienske skønheder ikke
> > sammen IMO !
> Ahhhh! Kan du nu passe, AR har da vist nogle fine diesel hakkere.
Det er en anden sag - motoren fejler ikke noget.
> En diesel kan nu godt køres sporty, selvom der godtnok ligesom mangler et
> eller andet - lyden.
En diesel kan ikke køres sporty - det mangler OGSÅ lyden.
> Nu har jeg haft lejlighed til at øve mig i et halvårs tid, og det går
> egentligt meget godt.
En VAG ting?
| |
Ukendt (15-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-12-04 21:23 |
|
> > En diesel kan nu godt køres sporty, selvom der godtnok ligesom mangler
et
> > eller andet - lyden.
>
> En diesel kan ikke køres sporty - det mangler OGSÅ lyden.
Jojo, man skal bare udnytte momentet (nu går jeg pr. default ud fra at der
er turbo på) og skifte gear tidligt.
For festen er forbi inden den er kommet ordentligt igang :)
En Golf IV GTI TDI 150 HK havde faktisk noget der lignede den rigtige lyd,
da den udstødte en aggressiv snerren når den fik pedalen.
Men jeg skal være den første til at indrømme at i en spurt fra 0 til 200 har
man tabt med et par dage, men på en snoet vej hvor dampen bare skal holdes
oppe kan man lynhurtigt vænne sig til at bruge den nederste halvdel af
omdrejningstælleren.
>
> > Nu har jeg haft lejlighed til at øve mig i et halvårs tid, og det går
> > egentligt meget godt.
>
> En VAG ting?
90 Hk TDI i en Golf III. - 210 Nm i den nederste halvdel af
omdrejningstælleren gør den tålelig :)
| |
Mogens (15-12-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 15-12-04 21:52 |
|
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41c0994c$0$5837$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> 90 Hk TDI i en Golf III. - 210 Nm i den nederste halvdel af
> omdrejningstælleren gør den tålelig
Min bil har 420 Nm - det gør den tålelig!
| |
Ukendt (15-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-12-04 22:26 |
|
> > 90 Hk TDI i en Golf III. - 210 Nm i den nederste halvdel af
> > omdrejningstælleren gør den tålelig
>
> Min bil har 420 Nm - det gør den tålelig!
**LOL**
Hvad så hvis du trykker på speederen, hvor meget har den så?
** mere LOL **
--
/Claus
http://vwfanatic.dk
| |
Mogens (15-12-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 15-12-04 22:35 |
|
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41c0a7fb$0$29441$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> > Min bil har 420 Nm - det gør den tålelig!
> **LOL**
> Hvad så hvis du trykker på speederen, hvor meget har den så?
> ** mere LOL **
Nok!
:)
| |
Ukendt (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-04 10:29 |
|
> > > Min bil har 420 Nm - det gør den tålelig!
> > Hvad så hvis du trykker på speederen, hvor meget har den så?
> Nok!
Knap 750 hk og 1300 Nm - SÅ kører motorvejstoget..!
(Kleemann-Mercedes)
--
/ Jan W Nielsen
| |
Ukendt (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-04 10:26 |
|
> > En diesel kan nu godt køres sporty, selvom der godtnok ligesom mangler
et
> > eller andet - lyden.
> En diesel kan ikke køres sporty
(Det lyder som en "sandhed", så jeg vil tillade mig at spørge:)
Hvorfor ikke..?
--
/ Jan W Nielsen
| |
Ukendt (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-04 17:42 |
|
"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:41c154c1$0$255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> > En diesel kan nu godt køres sporty, selvom der godtnok ligesom mangler
> et
>> > eller andet - lyden.
>
>> En diesel kan ikke køres sporty
>
> (Det lyder som en "sandhed", så jeg vil tillade mig at spørge:)
>
> Hvorfor ikke..?
Fordi de ikke kan tage omdrejninger
--
Tom
| |
Mogens (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 16-12-04 18:31 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41c1bae7$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Fordi de ikke kan tage omdrejninger
Jep - de løber tør for dem lunhurtigt.
Endvidere betyder dieselsmotorens dårlige
karakteristik, at den er aldeles usportslig
at køre i (Test af VAG Passat TDI 130).
| |
jan@fedtegreven.dk (16-12-2004)
| Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk |
Dato : 16-12-04 22:29 |
|
"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev :
>Jep - de løber tør for dem lunhurtigt.
Sådan ligesom når man rammer en mur ? <grin>
Btw - skal du prøve noget uhyggeligt - så ta' lige og lusk dig til en
tur i den ny mondeo oliebrænder...
Den gør det lidt svær at holde paraderne oppe ;)
--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Only baby engines need artificial aspiration ;)
| |
Henrik B. (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-12-04 23:40 |
|
<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:6ev3s01dfr4k43flu2r5n12vahlijdbdrl@dtext.news.tele.dk...
> Btw - skal du prøve noget uhyggeligt - så ta' lige og lusk dig til en
> tur i den ny mondeo oliebrænder...
>
> Den gør det lidt svær at holde paraderne oppe ;)
Du mener at det er lykkedes Ford's ingeniører at fjerne "muren"? )
--
----------------------------------
Alt under 1 Bar er en sugemotor!
| |
jan@fedtegreven.dk (16-12-2004)
| Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk |
Dato : 16-12-04 23:59 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :
>> Den gør det lidt svær at holde paraderne oppe ;)
>Du mener at det er lykkedes Ford's ingeniører at fjerne "muren"? )
nej - den er åbenbart bare gjort blødere - man har ikke der der
flue_rammer_forrude følelse, på samme måde som i andre dieselbiler
--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Only baby engines need artificial aspiration ;)
| |
Kim Kristensen (17-12-2004)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 17-12-04 10:58 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41c20ed4$0$56356$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> <jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
> news:6ev3s01dfr4k43flu2r5n12vahlijdbdrl@dtext.news.tele.dk...
>
> > Btw - skal du prøve noget uhyggeligt - så ta' lige og lusk dig til en
> > tur i den ny mondeo oliebrænder...
> >
> > Den gør det lidt svær at holde paraderne oppe ;)
>
> Du mener at det er lykkedes Ford's ingeniører at fjerne "muren"? )
>
> --
> ----------------------------------
> Alt under 1 Bar er en sugemotor!
>
>
"Det er jo det de unge vil ha'" en diesel uden mur, så mon ikke der kommer
flere og flere af dem. Hvis det også er lykkedes Ford at fjerne muren, er
der da både den og Accord som tiltaler benzinfolket.
Med venlig hilsen Kim
| |
Ukendt (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-04 22:38 |
|
> > Fordi de ikke kan tage omdrejninger
>
> Jep - de løber tør for dem lunhurtigt.
>
> Endvidere betyder dieselsmotorens dårlige
> karakteristik, at den er aldeles usportslig
> at køre i (Test af VAG Passat TDI 130).
Nu er motoren jo ikke det hele, og en Passat er en gennemgående usportslig
bil.
Hvis man parrer en sportslig afstemt bil, med en kraftig dieselmotor, så er
man nået et godt stykke hen ad vejen.
PHK står som bevis på det, de sidste to år har han holdt den suverænt bedste
manøvrebane tid i hans GTI TDI ting.
Ved Golf klubbens årlige træf. Endda overbevisende hurtigere end alle 16V og
VR6 drengene.
Inden vi fordyber os i en længere diskussion vil jeg lige understreger, at
jeg til en hver tid foretrækker en kraftig bensin motor fremfor en diesel.
Lige pånær d. 1. i hver månede når kontoudtoget fra HydroTexaco kommer med
posten :)
En "omprioritering" af mine køretøjer har dog fået mig til at vælge diesel,
da jeg kører forholdsvist meget på jobbet.
--
/Claus
http://vwfanatic.dk
| |
Ukendt (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-04 22:54 |
|
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41c20034$0$13758$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
>> > Fordi de ikke kan tage omdrejninger
>>
>> Jep - de løber tør for dem lunhurtigt.
>>
>> Endvidere betyder dieselsmotorens dårlige
>> karakteristik, at den er aldeles usportslig
>> at køre i (Test af VAG Passat TDI 130).
>
> Nu er motoren jo ikke det hele, og en Passat er en gennemgående usportslig
> bil.
> Hvis man parrer en sportslig afstemt bil, med en kraftig dieselmotor, så
> er
> man nået et godt stykke hen ad vejen.
>
> PHK står som bevis på det, de sidste to år har han holdt den suverænt
> bedste
> manøvrebane tid i hans GTI TDI ting.
> Ved Golf klubbens årlige træf. Endda overbevisende hurtigere end alle 16V
> og
> VR6 drengene.
Eller også kan de andre bare ikke køre bil
--
Tom
| |
Ukendt (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-04 22:58 |
|
> > PHK står som bevis på det, de sidste to år har han holdt den suverænt
> > bedste
> > manøvrebane tid i hans GTI TDI ting.
> > Ved Golf klubbens årlige træf. Endda overbevisende hurtigere end alle
16V
> > og
> > VR6 drengene.
>
> Eller også kan de andre bare ikke køre bil
Hehe... det var også en mulighed - en anden mulighed er at phk er skrap til
at styre oliefyret rundt mellem keglerne :)
--
/Claus
http://vwfanatic.dk
| |
Ukendt (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-04 23:00 |
|
> Eller også kan de andre bare ikke køre bil
Helt sikkert.....
....men det kunne ham fyren i Fabian heller ikke, da han kørte hurtigere
rundt på bane en Mini Cooper....
...nårh, nej.. det var jo den samme kører..
)
--
/ Jan W Nielsen
| |
Ukendt (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-04 22:31 |
|
> >> En diesel kan ikke køres sporty
> > Hvorfor ikke..?
> Fordi de ikke kan tage omdrejninger
Er det omdrejningerne i sig selv, der giver "sportslighed"..?
--
/ Jan W Nielsen
| |
jan@fedtegreven.dk (16-12-2004)
| Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk |
Dato : 16-12-04 22:46 |
|
"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev :
>Er det omdrejningerne i sig selv, der giver "sportslighed"..?
Næppe - det er vel forhåbentligt en motors evne til at ændre
omdrejningstal (og her mener jeg ikke et fejlgearskifte) - der giver
følelesen af en sprød motor (sporty)
--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Only baby engines need artificial aspiration ;)
| |
Ukendt (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-04 22:56 |
|
> Næppe - det er vel forhåbentligt en motors evne til at ændre
> omdrejningstal (og her mener jeg ikke et fejlgearskifte) - der giver
> følelesen af en sprød motor (sporty)
Nyd du bare din motors evne til at ændre omdrejningstal - så vil jeg nyde
motorens evne til at ændre *hastighed*.. )
--
/ Jan W Nielsen
| |
Henrik B. (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-12-04 23:41 |
|
"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:41c20488$0$281$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Næppe - det er vel forhåbentligt en motors evne til at ændre
>> omdrejningstal (og her mener jeg ikke et fejlgearskifte) - der giver
>> følelesen af en sprød motor (sporty)
>
> Nyd du bare din motors evne til at ændre omdrejningstal - så vil jeg nyde
> motorens evne til at ændre *hastighed*.. )
Så vil jeg nyde BEGGE dele....
--
----------------------------------
Alt under 1 Bar er en sugemotor!
| |
Ukendt (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-12-04 23:56 |
|
> > Nyd du bare din motors evne til at ændre omdrejningstal - så vil jeg
nyde
> > motorens evne til at ændre *hastighed*.. )
> Så vil jeg nyde BEGGE dele....
Jep - din er jo næsten som en diesel - blot med mulighed for flere rpm´s..
Det er jo sådan, det skal være.
Hvis der ikke var noget ",agi" i de der mellemaccelerationer, var Saabs
motorer formentlig ikke blevet så berømte.. Uden pis - det ER jo
diesel-style, som den leverer... blot uden traktorlys i tomgang..
--
/Jan W Nielsen
| |
Henrik B. (17-12-2004)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 17-12-04 00:01 |
|
"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:41c21283$0$298$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Så vil jeg nyde BEGGE dele....
>
> Jep - din er jo næsten som en diesel - blot med mulighed for flere rpm´s..
>
>
> Det er jo sådan, det skal være.
Jep.
> Hvis der ikke var noget ",agi" i de der mellemaccelerationer, var Saabs
> motorer formentlig ikke blevet så berømte.. Uden pis - det ER jo
> diesel-style, som den leverer... blot uden traktorlys i tomgang..
Og dog, de er jo sejlivede ad helv*** til. Nåh ja, og så bruger de ikke
olie - ikke engang én liter per 1000 km.
--
----------------------------------
Alt under 1 Bar er en sugemotor!
| |
Ukendt (17-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-12-04 00:03 |
|
> Og dog, de er jo sejlivede ad helv*** til. Nåh ja, og så bruger de ikke
> olie - ikke engang én liter per 1000 km.
Ca. det samme som en min onkels NYE Vectra
--
Tom
| |
Henrik B. (17-12-2004)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 17-12-04 00:56 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41c2143f$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Og dog, de er jo sejlivede ad helv*** til. Nåh ja, og så bruger de ikke
>> olie - ikke engang én liter per 1000 km.
>
> Ca. det samme som en min onkels NYE Vectra
Ja, det er sgu rystende og total uacceptabelt! En anden ting er - din onkel
har ikke købt Vectra'en med turbomotor, med dét olieforbrug.
--
----------------------------------
Alt under 1 Bar er en sugemotor!
| |
Ukendt (17-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-12-04 10:03 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41c2209a$0$56305$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:41c2143f$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>> Og dog, de er jo sejlivede ad helv*** til. Nåh ja, og så bruger de ikke
>>> olie - ikke engang én liter per 1000 km.
>>
>> Ca. det samme som en min onkels NYE Vectra
>
> Ja, det er sgu rystende og total uacceptabelt! En anden ting er - din
> onkel har ikke købt Vectra'en med turbomotor, med dét olieforbrug.
Næh det var en ganske alm. 1.8 eller 2.0 (husker ikke lige). Han skiftede
den hurtigt ud med en Seat i stedet for. Opel i Åbenrå ville ikke lave noget
ved bilen og påstod at det var helt ok. Han skulle faktisk hælde olie efter
4 gange på sin ferietur til østrig.....på en NY bil
--
Tom
| |
Henrik B. (17-12-2004)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 17-12-04 12:55 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41c2a0de$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Næh det var en ganske alm. 1.8 eller 2.0 (husker ikke lige). Han skiftede
> den hurtigt ud med en Seat i stedet for. Opel i Åbenrå ville ikke lave
> noget ved bilen og påstod at det var helt ok. Han skulle faktisk hælde
> olie efter 4 gange på sin ferietur til østrig.....på en NY bil
Han skulle have købt turbo-udgaven, så havde han været fri for det sjov.
--
----------------------------------
Alt under 1 Bar er en sugemotor!
| |
Tine & Thomas (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Tine & Thomas |
Dato : 13-12-04 22:06 |
|
"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:cpkvln$ofs$1@news.cybercity.dk...
> > "Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
> > news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Alle 3 biler var opgjort til at køre ca. 17-18 km/l
> www.hvorlangtpaaliteren.dk
> Golf 5 2.0 tdi 140 hk = 17,5 - 18,4 km/l
> Fiat Stilo Jtd 140 hk = 18,5 - 18,9 km/l
> Pug 307 sw HDI 136 = 17,9 - 18,5 km/l
>
Jo, jo... Det er da godt nok. Det er også det vi betaler "grønne" afgifter
efter, så det er helt i orden at de pynter lidt på det
Men, hvordan ser det ud i virkeligheden?
| |
C. Caspersen (13-12-2004)
| Kommentar Fra : C. Caspersen |
Dato : 13-12-04 22:47 |
|
"Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg står nemlig at overvejer en Citröen Berlingo HDI...
Husk at den har en aerodynamik som en ladeport! Mine erfaringer siger 15-15½
km/liter i virkeligheden.
/Caspersen
| |
Fly Christensen (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 13-12-04 23:21 |
|
On Mon, 13 Dec 2004 22:47:19 +0100, "C. Caspersen"
<cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:
>"Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
>news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Jeg står nemlig at overvejer en Citröen Berlingo HDI...
>
>Husk at den har en aerodynamik som en ladeport!
Det kan da være helt perfekt, alt efter, hvor vinden kommer fra...
Fly
--
In space nobody will hear your cream
| |
Anders Møller (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Anders Møller |
Dato : 13-12-04 23:30 |
|
"Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Davs alle.
Hvis jeg skal svare på emnet, uden at skænke økonomien en tanke så ville jeg
nok, lidt farvet af min interesse for Fiat, altid vælge Fiat'en. For de
vinder på at det er Fiat der har udviklet commonrail teknikken og solgt det
til Bosch - så "de andre" - pånær VW's PD teknik nyder godt af det.
Derudover er jeg slet ikke i tvivl om at alle commonrailsystemer, samt VW's
PD er ganske udmærkede motorkonstruktioner.
Vh. Anders Møller
Fiatfan.
| |
Ukendt (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-12-04 00:09 |
|
> Hvis jeg skal svare på emnet, uden at skænke økonomien en tanke så ville
jeg
> nok, lidt farvet af min interesse for Fiat, altid vælge Fiat'en. For de
> vinder på at det er Fiat der har udviklet commonrail teknikken og solgt
det
> til Bosch - så "de andre" - pånær VW's PD teknik nyder godt af det.
>
> Derudover er jeg slet ikke i tvivl om at alle commonrailsystemer, samt
VW's
> PD er ganske udmærkede motorkonstruktioner.
VW har iøvrigt bedyret at de nok ligger PD tekniken på hylden, da commonrail
tekniken nu kan præstere det høje tryk som VW efterlyste da de for nogle år
siden istedet "opfandt" pumpedysen.
--
/Claus
http://vwfanatic.dk
| |
Christian B. Andrese~ (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 14-12-04 08:30 |
|
"Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> wrote in message
news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Davs alle.
>
> Undskyld hvis dette emne har været diskuteret til ukendelighed, men hvis i
> bære over med en ny mulig bilkøber!
>
>
> Vores lokal sprøjte (Nordjyske Stiftidende) havde i deres bil tillæg i
> søndags stillet en Golf 5 2.0 tdi 140 hk, en Fiat Stilo Jtd 140 hk og en
Pug
> 307 sw HDI 136 hk stævne...
>
> Alle 3 biler var opgjort til at køre ca. 17-18 km/l
>
> De kørte de 3 biler lidt rundt i det jyske, og kom frem til følgende:
> Golf'en kørte lidt længere en lovet!
> Fiat'en en lille smule kortere!
> Og Pug'en MEGET kortere (2 til 2,5 km)!!!
Men stadig, det er en lille forskel.
> Sammenholdt med udtagelsere her fra denne gruppe, er HDI'eren så et
møg-svin
> med de dyre dråber sammenlignet med de tyske og italienske venner?
Jeg kørte 17,7 km/l på den første tank i vores 306 HDi, så jeg er godt
tilfreds.
--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask
the questioners the question they've been questioning.
-- George W. Bush, Austin, Texas, Jan. 8, 2001
| |
Henrik Bøgh (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Bøgh |
Dato : 14-12-04 09:10 |
|
En helt masse bits fra Tine & Thomas til dk.fritid.bil gav følgende:
[...]
> Vores lokal sprøjte (Nordjyske Stiftidende) havde i deres bil tillæg i
> søndags stillet en Golf 5 2.0 tdi 140 hk, en Fiat Stilo Jtd 140 hk og en Pug
> 307 sw HDI 136 hk stævne...
Med al respekt for Nordjyske Stiftidende, så har de før haft nogle anmeldelser
der var helt hen i hegnet. Jeg mener bl.a. det var i Stiften at der var en
anmeldelse af VW Sharan, Seat Alhambra og Ford Galaxy. Alle TDi på 115 hk.
Konklusionen var at VW'en havde en meget bedre motorgang og at man godt kunne
høre at det var ægte tysk kvalitet man stod og lyttede til o.s.v.
Havde pågældende motorjournalist gjort sig lidt anstrengelser, ville han ret
hurtigt have fundet ud af at det er præcis den samme motor.
Og personligt må jeg nok tilstå at jeg sgu' ikke kan høre en bjælde forskel på
Alhambra'en og Sharan'en (jeg har ikke "lyttet" til en Galaxy endnu men det
kommer nok en dag.... ;)).
[...]
> /Thomas
--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/
"Don't mess with my boss' dingo"
-- Jennifer Esposito as Stacey Paterno in 'Spin City'
| |
Christian B. Andrese~ (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 14-12-04 09:29 |
|
"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote in message
news:1416339.u55d6mfQtX@henrik.lan.lagengymnastik.dk...
> En helt masse bits fra Tine & Thomas til dk.fritid.bil gav følgende:
>
> [...]
>
> > Vores lokal sprøjte (Nordjyske Stiftidende) havde i deres bil tillæg i
> > søndags stillet en Golf 5 2.0 tdi 140 hk, en Fiat Stilo Jtd 140 hk og en
Pug
> > 307 sw HDI 136 hk stævne...
>
> Med al respekt for Nordjyske Stiftidende, så har de før haft nogle
anmeldelser
> der var helt hen i hegnet.
Testen var også i JyllandsPosten, og den virker meget troværdig.
--
mvh/rg. Christian
Ex: Peugeot 605 SLi fra 1991, solgt med 298.000 km
Ex: Citroen Xsara 2.0i 16V, solgt med 220.000 km
Nu: Peugeot 306 2.0 HDi 11/2001, 17,7 km/liter
| |
Thomas Landberg (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 14-12-04 09:32 |
|
> Undskyld hvis dette emne har været diskuteret til ukendelighed, men hvis i
> bære over med en ny mulig bilkøber!
>
>
> Vores lokal sprøjte (Nordjyske Stiftidende) havde i deres bil tillæg i
> søndags stillet en Golf 5 2.0 tdi 140 hk, en Fiat Stilo Jtd 140 hk og en
> Pug
> 307 sw HDI 136 hk stævne...
>
> Alle 3 biler var opgjort til at køre ca. 17-18 km/l
>
> De kørte de 3 biler lidt rundt i det jyske, og kom frem til følgende:
> Golf'en kørte lidt længere en lovet!
> Fiat'en en lille smule kortere!
> Og Pug'en MEGET kortere (2 til 2,5 km)!!!
>
> Sammenholdt med udtagelsere her fra denne gruppe, er HDI'eren så et
> møg-svin
> med de dyre dråber sammenlignet med de tyske og italienske venner?
>
> Jeg står nemlig at overvejer en Citröen Berlingo HDI...
>
> Håber på lidt feed back.
Testen i NS viser bare hvad de fleste oplever: At en TDi går det der er
lovet eller mere til, mens en commonrail, specielt en HDi, ikke lever op til
det. Sådan er det i hvert fald som oftest. Men der findes da også HDi'er som
kører langt på literen - det er bare med at finde dem. Så må man vurdere med
sig selv om man er frisk på at deltage i lotteriet med chance for at vinde
en af de økonomiske biler. Hvis du køber en Berlingo tror jeg du skal være
tilfreds med 15km/l.
--
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)
| |
Peter (15-12-2004)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 15-12-04 11:35 |
|
"Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
[klip]
> Jeg står nemlig at overvejer en Citröen Berlingo HDI...
Seneste tur i min Xantia HDi (uden box) gav et samlet snit på 20 km/l (1.100
km på 55 liter) - med blandet kørsel: motorvej og landevej.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Christian B. Andrese~ (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 16-12-04 09:48 |
|
"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:cpp3vp$29pf$1@news.cybercity.dk...
> "Tine & Thomas" <tineogthomas@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:41bdff6b$0$97221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > Jeg står nemlig at overvejer en Citröen Berlingo HDI...
>
> Seneste tur i min Xantia HDi (uden box) gav et samlet snit på 20 km/l
(1.100
> km på 55 liter) - med blandet kørsel: motorvej og landevej.
Ved du om 110 HK HDi'erne kører længere end 90 HK'eren ?
Eller skal jeg bare have lagt min kørestil om fra 132 HK benzin til 90 HK
diesel ?
--
mvh/rg. Christian
Ex: Peugeot 605 SLi fra 1991, solgt med 298.000 km
Ex: Citroen Xsara 2.0i 16V, solgt med 220.000 km
Nu: Peugeot 306 2.0 HDi 11/2001, 17,7 km/liter
| |
Peter (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 16-12-04 11:18 |
|
"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:41c14bb1$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
[klip]
> Ved du om 110 HK HDi'erne kører længere end 90 HK'eren ?
Jeg har ikke noget generelt billede af det.
> Eller skal jeg bare have lagt min kørestil om fra 132 HK benzin til 90 HK
> diesel ?
Med (og uden box) skifter jeg gear ved 2.000 omdrejninger - måske før hvis
motoren er varm. Og på det seneste har jeg overholdt fartgrænserne på
hovedvej rimelig pænt.
Endelig det vigtigste, tror jeg: jeg pillede batteriet fra og lod potten stå
en halv til hel time uden strøm for at få nulstillet potten. Det lader til
at have hjulpet lidt på forbruget.... Nu har jeg monteret boxen igen - kører
på samme pæne måde. Forbruget ser indtil nu ud til fortsat at være lavt.
Men ellers: skift ved lave omdrejninger og ved acceleration bruges moderat
gas - vent på at turboen gør arbejdet i stedet for bare at træde speederen i
bund. Kig fremad og se om der skal accelereres eller om det er spild.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Peter (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 16-12-04 11:23 |
|
"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:cprncg$2g9e$1@news.cybercity.dk...
[klip]
> Endelig det vigtigste, tror jeg: jeg pillede batteriet fra og lod potten
> stå en halv til hel time uden strøm for at få nulstillet potten. Det lader
> til at have hjulpet lidt på forbruget.... Nu har jeg monteret boxen igen -
> kører på samme pæne måde. Forbruget ser indtil nu ud til fortsat at være
> lavt.
Inden batteri-tricket kørte jeg ca. 17 til 18 km/l. Motorvej var rigtig
dyrt - ved 160 km/t var forbruget mellen 12 og 14 km/l !
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Christian B. Andrese~ (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 16-12-04 11:27 |
|
"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:cprnmc$2gfs$1@news.cybercity.dk...
> "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:cprncg$2g9e$1@news.cybercity.dk...
>
> [klip]
>
> > Endelig det vigtigste, tror jeg: jeg pillede batteriet fra og lod potten
> > stå en halv til hel time uden strøm for at få nulstillet potten. Det
lader
> > til at have hjulpet lidt på forbruget.... Nu har jeg monteret boxen
igen -
> > kører på samme pæne måde. Forbruget ser indtil nu ud til fortsat at være
> > lavt.
>
> Inden batteri-tricket kørte jeg ca. 17 til 18 km/l. Motorvej var rigtig
> dyrt - ved 160 km/t var forbruget mellen 12 og 14 km/l !
Finde en benzin bil som kører 12-14 km/l ved 160 km/t, det bliver vist
svært.
Det kunne være at jeg skulle prøve det trick
--
mvh/rg. Christian
Ex: Peugeot 605 SLi fra 1991, solgt med 298.000 km
Ex: Citroen Xsara 2.0i 16V, solgt med 220.000 km
Nu: Peugeot 306 2.0 HDi 11/2001, 17,7 km/liter
| |
Christian B. Andrese~ (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 16-12-04 11:25 |
|
"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:cprncg$2g9e$1@news.cybercity.dk...
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:41c14bb1$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > Ved du om 110 HK HDi'erne kører længere end 90 HK'eren ?
>
> Jeg har ikke noget generelt billede af det.
>
> > Eller skal jeg bare have lagt min kørestil om fra 132 HK benzin til 90
HK
> > diesel ?
>
> Med (og uden box) skifter jeg gear ved 2.000 omdrejninger - måske før hvis
> motoren er varm. Og på det seneste har jeg overholdt fartgrænserne på
> hovedvej rimelig pænt.
Jeg har indtil nu skiftet ved 2500, det er sikkert passende ved kold motor,
skal måske prøve at flytte det ned til 2000 ved varm motor.
> Endelig det vigtigste, tror jeg: jeg pillede batteriet fra og lod potten
stå
> en halv til hel time uden strøm for at få nulstillet potten. Det lader til
> at have hjulpet lidt på forbruget.... Nu har jeg monteret boxen igen -
kører
> på samme pæne måde. Forbruget ser indtil nu ud til fortsat at være lavt.
Og det kan man vel gøre uden problemer (andet end radioen går ud) ?
> Men ellers: skift ved lave omdrejninger og ved acceleration bruges moderat
> gas - vent på at turboen gør arbejdet i stedet for bare at træde speederen
i
> bund. Kig fremad og se om der skal accelereres eller om det er spild.
Det er rigtigt.
Hvor langt ned i omdrejninger kan man tillade sige køre med varm motor ?
--
mvh/rg. Christian
Ex: Peugeot 605 SLi fra 1991, solgt med 298.000 km
Ex: Citroen Xsara 2.0i 16V, solgt med 220.000 km
Nu: Peugeot 306 2.0 HDi 11/2001, 17,7 km/liter
| |
Dennis Hellan Peders~ (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ |
Dato : 16-12-04 11:33 |
|
"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:41c16292$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Men ellers: skift ved lave omdrejninger og ved acceleration bruges
moderat
> > gas - vent på at turboen gør arbejdet i stedet for bare at træde
speederen
> i
> > bund. Kig fremad og se om der skal accelereres eller om det er spild.
>
> Det er rigtigt.
> Hvor langt ned i omdrejninger kan man tillade sige køre med varm motor ?
Hej.
Personligt bryder jeg mig ikke om at komme under 1500 omd, men jeg har da
hørt at folk sige at deres HDi trækker !/ kører fint ved 1200 omd.
--
Hilsen
Dennis Pedersen
Citroën C5 Prestige 2,0 HDi '03
| |
Christian B. Andrese~ (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 16-12-04 12:04 |
|
"Dennis Hellan Pedersen" <dhp@dalbynet.dk> wrote in message
news:cpro2p$4qp$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:41c16292$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > > Men ellers: skift ved lave omdrejninger og ved acceleration bruges
> moderat
> > > gas - vent på at turboen gør arbejdet i stedet for bare at træde
> speederen
> > i
> > > bund. Kig fremad og se om der skal accelereres eller om det er spild.
> >
> > Det er rigtigt.
> > Hvor langt ned i omdrejninger kan man tillade sige køre med varm motor ?
>
> Hej.
>
>
> Personligt bryder jeg mig ikke om at komme under 1500 omd, men jeg har da
> hørt at folk sige at deres HDi trækker !/ kører fint ved 1200 omd.
Jeg synes heller ikke den lyder optimal under 1500 omdrejninger, men lige ud
uden nævneværdig belastning betyder det vel ikke ret meget.
--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask
the questioners the question they've been questioning.
-- George W. Bush, Austin, Texas, Jan. 8, 2001
| |
Peter (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 16-12-04 12:14 |
|
"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:41c16292$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
[klip]
> Jeg har indtil nu skiftet ved 2500, det er sikkert passende ved kold
> motor,
> skal måske prøve at flytte det ned til 2000 ved varm motor.
Både kold og varm: jeg skifter seneste ved 2.000.
>> Endelig det vigtigste, tror jeg: jeg pillede batteriet fra og lod potten
> stå
>> en halv til hel time uden strøm for at få nulstillet potten. Det lader
>> til
>> at have hjulpet lidt på forbruget.... Nu har jeg monteret boxen igen -
> kører
>> på samme pæne måde. Forbruget ser indtil nu ud til fortsat at være lavt.
>
> Og det kan man vel gøre uden problemer (andet end radioen går ud) ?
Ja. Sørg for du har koden til radioen!!! Det havde jeg ikke - det var lidt
problematisk.
>> Men ellers: skift ved lave omdrejninger og ved acceleration bruges
>> moderat
>> gas - vent på at turboen gør arbejdet i stedet for bare at træde
>> speederen
> i
>> bund. Kig fremad og se om der skal accelereres eller om det er spild.
>
> Det er rigtigt.
> Hvor langt ned i omdrejninger kan man tillade sige køre med varm motor ?
1.000 - (i 5. gear brummer den lidt - så vær sød ved den i de høje gear).
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Christian B. Andrese~ (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 16-12-04 12:23 |
|
"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:cprqmo$2juo$1@news.cybercity.dk...
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:41c16292$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > Jeg har indtil nu skiftet ved 2500, det er sikkert passende ved kold
> > motor,
> > skal måske prøve at flytte det ned til 2000 ved varm motor.
>
> Både kold og varm: jeg skifter seneste ved 2.000.
Men din er svjh 110 HK, og har derfor et større moment end min 90 HK, men
det betyder måske mindre.
> >> Endelig det vigtigste, tror jeg: jeg pillede batteriet fra og lod
potten
> > stå
> >> en halv til hel time uden strøm for at få nulstillet potten. Det lader
> >> til
> >> at have hjulpet lidt på forbruget.... Nu har jeg monteret boxen igen -
> > kører
> >> på samme pæne måde. Forbruget ser indtil nu ud til fortsat at være
lavt.
> >
> > Og det kan man vel gøre uden problemer (andet end radioen går ud) ?
>
> Ja. Sørg for du har koden til radioen!!! Det havde jeg ikke - det var lidt
> problematisk.
Jeg snakkker lige med Peugeot.
Men ellers burde der ikke være problemer ?
> >> Men ellers: skift ved lave omdrejninger og ved acceleration bruges
> >> moderat
> >> gas - vent på at turboen gør arbejdet i stedet for bare at træde
> >> speederen
> > i
> >> bund. Kig fremad og se om der skal accelereres eller om det er spild.
> >
> > Det er rigtigt.
> > Hvor langt ned i omdrejninger kan man tillade sige køre med varm motor ?
>
> 1.000 - (i 5. gear brummer den lidt - så vær sød ved den i de høje gear).
Betyder lidt brummen noget ?
Betyder brummen mindre ved dieselbiler end benzinbiler ?
Fartpiloten er jo sød ved den og arbejder stille og roligt.
--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask
the questioners the question they've been questioning.
-- George W. Bush, Austin, Texas, Jan. 8, 2001
| |
Henrik B. (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-12-04 13:58 |
|
"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:41c17002$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> 1.000 - (i 5. gear brummer den lidt - så vær sød ved den i de høje gear).
>
> Betyder lidt brummen noget ?
> Betyder brummen mindre ved dieselbiler end benzinbiler ?
Spørg dine motorophæng, når de skal skiftes ved 100.000 km.
--
----------------------------------
Alt under 1 Bar er en sugemotor!
| |
Thomas Landberg (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 16-12-04 14:19 |
|
> Spørg dine motorophæng, når de skal skiftes ved 100.000 km.
Det er næppe sundt at motoren brummer ved 1.000omdr/min hvis den ikke får
lov at trække "frit", men det er næppe noget der belaster motorophængene ret
meget. Den har jo nada moment ved det antal omdrejninger.
--
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)
| |
Henrik B. (16-12-2004)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-12-04 14:36 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41c18b48$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Spørg dine motorophæng, når de skal skiftes ved 100.000 km.
>
> Det er næppe sundt at motoren brummer ved 1.000omdr/min hvis den ikke får
> lov at trække "frit", men det er næppe noget der belaster motorophængene
> ret meget. Den har jo nada moment ved det antal omdrejninger.
Det er lige meget med momentet. Jo mere motoren bevæger sig i ophængene,
desto hurtigere slides de.
--
----------------------------------
Alt under 1 Bar er en sugemotor!
| |
|
|